Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 2/2022 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 805/2004 w odniesieniu do stosowania procedury regulacyjnej połączonej z kontrolą w celu dostosowania go do art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2022.280.17

Akt nienormatywny
Wersja od: 21 lipca 2022 r.

Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 2/2022 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 805/2004 w odniesieniu do stosowania procedury regulacyjnej połączonej z kontrolą w celu dostosowania go do art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(2022/C 280/03)

I. WPROWADZENIE

1. 14 grudnia 2016 r. Komisja przyjęła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady dostosowującego niektóre akty prawne w obszarze wymiaru sprawiedliwości przewidujące stosowanie procedury regulacyjnej połączonej z kontrolą do art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej 1 .

2. 20 marca 2018 r. Rada (do Spraw Ogólnych) przyjęła częściowe podejście ogólne 2 , które nie obejmowało aktów nr 1 i 3 wniosku, w sprawie których Komisja miała przedstawić równoległe wnioski. Biorąc pod uwagę, że złożono równoległe wnioski dotyczące aktów nr 1 i 3 3 , 20 grudnia 2018 r. Rada przyjęła podejście ogólne 4  obejmujące dostosowanie jedynego pozostałego aktu - rozporządzenia (WE) nr 805/2004 w sprawie utworzenia Europejskiego Tytułu Egzekucyjnego dla roszczeń bezspornych 5 .

3. Parlament Europejski przyjął swoje stanowisko w pierwszym czytaniu na sesji plenarnej 17 kwietnia 2019 r. 6 .

4. Dyskusje międzyinstytucjonalne na szczeblu technicznym na temat wniosku rozpoczęły się 5 grudnia 2019 r. podczas prezydencji fińskiej. Od tego czasu odbyły się trzy posiedzenia na szczeblu technicznym: dwa za prezydencji chorwackiej - 30 stycznia 2020 r. i 20 lutego 2020 r., a trzecie - 10 marca 2022 r. - podczas prezydencji francuskiej. Na tym ostatnim posiedzeniu osiągnięto wstępne porozumienie na szczeblu technicznym.

5. Na posiedzeniu 25 maja 2022 r. Komitet Stałych Przedstawicieli potwierdził ostateczny tekst kompromisowy z myślą o wypracowaniu porozumienia 7 .

6. 2 czerwca 2022 r. Komisja Prawna Parlamentu Europejskiego zatwierdziła ostateczny tekst kompromisowy. Następnie 3 czerwca 2022 r. przewodniczący Komisji Prawnej wystosował pismo do przewodniczącego Komitetu Stałych Przedstawicieli, w którym poinformował, że jeżeli Rada oficjalnie przekaże Parlamentowi Europejskiemu swoje stanowisko w pierwszym czytaniu zgodnie z kompromisowym tekstem uzgodnionym na szczeblu technicznym, Komisja Prawna zaleci zgromadzeniu plenarnemu, by Parlament zatwierdził stanowisko Rady w drugim czytaniu bez żadnych poprawek, z zastrzeżeniem weryfikacji prawnojęzykowej.

II. CEL

7. Wniosek dotyczył dostosowania do ram prawnych przewidzianych w Traktacie z Lizbony trzech aktów ustawodawczych w obszarze wymiaru sprawiedliwości, które w momencie składania wniosku nadal odnosiły się do procedury regulacyjnej połączonej z kontrolą ustanowionej w art. 5a decyzji Rady 1999/468/WE 8 . W tym czasie dostosowano akt 1 (rozporządzenie (WE) nr 1206/2001) i akt 3 (rozporządzenie (WE) nr 1393/2007) wniosku Komisji za pomocą odrębnych wniosków rozpatrywanych równolegle. Celem jest zatem dostosowanie do Traktatu z Lizbony pozostałego aktu (rozporządzenie (WE) nr 805/2004) poprzez dostosowanie uprawnień odnoszących się do procedury regulacyjnej połączonej z kontrolą do aktów delegowanych lub wykonawczych.

8. Niniejsze rozporządzenie jest zgodne z zobowiązaniem podjętym przez Parlament Europejski, Radę i Komisję w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa 9 , dotyczącym dostosowania obowiązującego prawodawstwa do ram prawnych wprowadzonych Traktatem z Lizbony.

III. ANALIZA STANOWISKA RADY W PIERWSZYM CZYTANIU

A. Uwagi ogólne

9. Rada i Parlament Europejski przeprowadziły negocjacje w celu zawarcia wczesnego porozumienia w drugim czytaniu na podstawie stanowiska Rady w pierwszym czytaniu, które Parlament Europejski byłby w stanie zatwierdzić w jego obecnym brzmieniu. Tekst stanowiska Rady w pierwszym czytaniu w pełni odzwierciedla kompromis osiągnięty między współprawodawcami.

B. Uwagi szczegółowe

10. Od początku dyskusji współprawodawcy byli zgodni co do tego, że uprawnienie przewidziane w rozporządzeniu (WE) nr 805/2004 w odniesieniu do procedury regulacyjnej połączonej z kontrolą musiało zostać dostosowane do przekazanych uprawnień, ponieważ uprawniało ono Komisję do zmiany załączników do tego rozporządzenia. Stanowiska różniły się w odniesieniu do okresu, w którym można wyrazić sprzeciw wobec aktu delegowanego: Rada była w stanie zaakceptować standardowy okres proponowany przez Komisję (dwa miesiące z możliwością przedłużenia o kolejne dwa miesiące z inicjatywy Parlamentu lub Rady), a Parlament zaproponował trzymiesięczny termin na wyrażenie sprzeciwu, z możliwością przedłużenia o kolejne dwa miesiące. Na posiedzeniu technicznym 10 marca 2022 r. Parlament zaznaczył, że jest gotów odejść od swojego odmiennego stanowiska w sprawie długości okresu zgłaszania sprzeciwu, torując drogę do opracowania tekstu kompromisowego.

11. Zasadniczo stanowisko Rady w pierwszym czytaniu w dużej mierze odpowiada podejściu ogólnemu Rady, z niewielkimi zmianami w brzmieniu uprawnienia, aby odzwierciedlić brzmienie już uzgodnione w rozporządzeniu (UE) 2019/1243 dostosowującym niektóre akty prawne przewidujące stosowanie procedury regulacyjnej połączonej z kontrolą do art. 290 i 291 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej 10 . Format tekstu znacznie różni się od formatu wniosku Komisji, aby lepiej odzwierciedlić fakt, że tylko jeden akt ma zostać dostosowany niniejszym rozporządzeniem, po usunięciu dwóch pozostałych aktów, które były częścią pierwotnego wniosku Komisji. W związku z tym załącznik został usunięty, a jego treść włączona do treści aktu.

IV. PODSUMOWANIE

12. Stanowisko Rady w pierwszym czytaniu dotyczące rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 805/2004 w odniesieniu do stosowania procedury regulacyjnej połączonej z kontrolą w celu dostosowania jej do art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w pełni odzwierciedla kompromis osiągnięty w negocjacjach między przedstawicielami Rady i Parlamentu Europejskiego, przy wsparciu Komisji. Kompromis ten został potwierdzony pismem przewodniczącego Komisji Prawnej do przewodniczącego Komitetu Stałych Przedstawicieli z 3 czerwca 2022 r.

1 Dok. ST 5705/17.
2 Dok. ST 6932/18.
3 Dok. ST 9620/18 i ST 9622/18.
4 Dok. ST 14955/18.
5 Dz.U. L 143 z 30.4.2004, s. 15.
6 Dok. P8_TA(2019)0411.
7 Dok. ST 9280/22.
8 Decyzja Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiająca warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji (Dz.U. L 184 z 17.7.1999, s. 23).
9 Dz.U. L 123 z 12.5.2016, s. 1.
10 Dz.U. L 198 z 25.7.2019, s. 241.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.