Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 19/2021 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego program Fiscalis na rzecz współpracy w dziedzinie opodatkowania i uchylającego rozporządzenie (UE) nr 1286/2013.
Dzienniki UE
Dz.U.UE.C.2021.198.18
Akt nienormatywny Wersja od: 26 maja 2021 r.
Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 19/2021 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego program "Fiscalis" na rzecz współpracy w dziedzinie opodatkowania i uchylającego rozporządzenie (UE) nr 1286/2013
(2021/C 198/02)
I.
WPROWADZENIE1.
W dniu 8 czerwca 2018 r. Komisja przedłożyła Radzie i Parlamentowi Europejskiemu wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego program "Fiscalis" na rzecz współpracy w dziedzinie opodatkowania 1 ("program"), którego podstawą są art. 114 i art. 197 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE). Wniosek ten jest jednym wniosków sektorowych uzupełniających pakiet wniosków horyzontalnych dotyczących wieloletnich ram finansowych ("WRF") na lata 2021-2027.2.
Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny wydał opinię w dniu 17 października 2018 r. 2 . W Parlamencie Europejskim sprawozdanie zostało poddane pod głosowanie w Komisji Gospodarczej i Monetarnej (ECON) w dniu 4 grudnia 2018 r., a następnie zatwierdzone na posiedzeniu plenarnym w styczniu 2019 r. W dniu 17 kwietnia 2019 r. Parlament Europejski przyjął rezolucję ustawodawczą w sprawie tego wniosku 3 i zakończył tym samym pierwsze czytanie. Głosowanie to utorowało drogę do wczesnego porozumienia w drugim czytaniu między współprawodawcami.3.
Wniosek został przeanalizowany przez Grupę Roboczą do Spraw Podatkowych (Fiscalis). W dniu 28 listopada 2018 r. Komitet Stałych Przedstawicieli uzgodnił częściowy mandat 4 do rozpoczęcia nieformalnych negocjacji z Parlamentem Europejskim, przy czym niektóre przepisy pozostały w nawiasach kwadratowych ze względu na ich powiązanie z ogólnymi dyskusjami w sprawie WRF lub horyzontalny charakter.4.
W dniach 23 stycznia i 21 marca 2019 r. odbyły się dwa posiedzenia trójstronne, podczas których udało się rozstrzygnąć istotne kwestie dzięki kompromisom ze strony obu współprawodawców. W następstwie posiedzenia, które odbyło się w dniu 21 marca 2019 r., prezydencja wypracowała wspólne rozumienie z przedstawicielami Parlamentu Europejskiego, które zostało potwierdzone przez Komitet Stałych Przedstawicieli w dniu 27 marca 2019 r. 5 . Niektóre elementy pozostawiono poza zakresem negocjacji z Parlamentem Europejskim, gdyż wymagały one zakończenia negocjacji w sprawie WRF, tak by Rada mogła ustalić swoje stanowisko.5.
Ten częściowy mandat negocjacyjny został zaktualizowany w celu uwzględnienia konkluzji Rady Europejskiej w sprawie WRF na lata 2021-2027 i pakietu odbudowy przyjętych w dniu 21 lipca 2020 r. 6 , w wyniku czego w dniu 8 stycznia 2021 r. Komitet Stałych Przedstawicieli zatwierdził pełny mandat negocjacyjny 7 .6.
Przed zakończeniem dalszych nieformalnych negocjacji międzyinstytucjonalnych, które odbyły się w okresie od stycznia do marca 2021 r., współprawodawcy osiągnęli wstępne porozumienie w sprawie wniosku. Oświadczenie Rady zostanie wpisane do protokołu Rady. Uzgodniono, że nie ma potrzeby organizowania ostatecznego politycznego posiedzenia trójstronnego. Zamiast tego wyniki osiągnięte w drodze nieformalnych negocjacji zostały sfinalizowane przez współprawodawców na piśmie.7.
W dniu 24 marca 2021 r. wstępne porozumienie zostało przedstawione w formie pisemnej członkom Grupy Roboczej do Spraw Podatkowych (Fiscalis), która nie zgłosiła żadnych zastrzeżeń do tekstu porozumienia.8.
W dniu 31 marca 2021 r. Komitet Stałych Przedstawicieli potwierdził ostateczny tekst kompromisowy i uzgodnił, że oświadczenie Rady zostanie wpisane do protokołu Rady w momencie przyjęcia rozporządzenia 8 .9.
W dniu 22 kwietnia 2021 r. tekst ten został przedłożony do zatwierdzenia w drodze głosowania Komisji Gospodarczej i Monetarnej (ECON) Parlamentu Europejskiego. W dniu 23 kwietnia przewodnicząca komisji ECON podpisała pismo do przewodniczącego Komitetu Stałych Przedstawicieli (część II), w którym oświadczyła, że jeżeli Rada prześle formalnie Parlamentowi Europejskiemu swoje stanowisko w wersji przedstawionej w załączniku do tego pisma, zaleci, aby na sesji plenarnej stanowisko Rady zostało przyjęte bez poprawek w drugim czytaniu Parlamentu Europejskiego, z zastrzeżeniem weryfikacji prawnojęzykowej.II.
CEL10.
Cele ogólne programu obejmują wspieranie organów podatkowych i opodatkowania w celu poprawy funkcjonowania rynku wewnętrznego, promowanie konkurencyjności Unii i uczciwej konkurencji w Unii, ochronę interesów finansowych i gospodarczych Unii i jej państw członkowskich, w tym ochronę tych interesów przed oszustwami podatkowymi, uchylaniem się od opodatkowania i unikaniem opodatkowania, oraz poprawę poboru podatków.11.
Cele szczegółowe programu obejmują wspieranie polityki podatkowej i wdrażania unijnego prawa dotyczącego opodatkowania, promowanie współpracy między organami podatkowymi, w tym wymiany informacji podatkowych, oraz wspieranie budowania potencjału administracyjnego, w tym w zakresie kompetencji ludzkich oraz opracowania i eksploatacji europejskich systemów elektronicznych.12.
Program "Fiscalis" na rzecz współpracy w dziedzinie opodatkowania zastąpi program Fiscalis 2020, aby zapewnić jego kontynuację po 2020 r.III.
ANALIZA STANOWISKA RADY W PIERWSZYM CZYTANIU13.
Parlament Europejski i Rada przeprowadziły negocjacje w celu osiągnięcia porozumienia na etapie przyjmowania przez Radę stanowiska w pierwszym czytaniu ("wczesne porozumienie w drugim czytaniu").14.
Tekst stanowiska Rady w pierwszym czytaniu odzwierciedla sprawiedliwy i wyważony kompromis osiągnięty w negocjacjach między Parlamentem Europejskim a Radą, prowadzonych przy wsparciu Komisji.15.
Główne elementy kompromisu osiągniętego z Parlamentem Europejskim przedstawiono poniżej:–
uzgodniono czas trwania programu: od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 31 grudnia 2027 r., oraz stosowanie rozporządzenia z mocą wsteczną,–
określono cele ogólne i szczegółowe programu,–
doprecyzowano działania kwalifikujące się do finansowania, w szczególności przedstawiono niewyczerpu- jący wykaz priorytetowych tematów działań,–
doprecyzowano proces wyboru ekspertów zewnętrznych,–
program jest realizowany poprzez wieloletnie programy prac przyjmowane przez Komisję w drodze aktów wykonawczych,–
Komisja jest uprawniona do przyjmowania aktów delegowanych w celu zmiany wskaźników oraz uzupełnienia rozporządzenia o przepisy dotyczące ustanowienia ram monitorowania i oceny,–
wzmocniono kryteria i warunki oceny,–
wprowadzono klauzulę dotyczącą obowiązku sprawozdawczego i przedłużenia w odniesieniu do przekazania uprawnień.IV.
WNIOSEK16.
Stanowisko Rady w pierwszym czytaniu w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego program "Fiscalis" na rzecz współpracy w dziedzinie opodatkowania w pełni odzwierciedla kompromis osiągnięty w negocjacjach między Radą a Parlamentem Europejskiego, przy wsparciu Komisji. Stanowisko Rady w pierwszym czytaniu jest odpowiednio wyważone, a nowe rozporządzenie - po jego przyjęciu - pozwoli na osiągnięcie ustanowionych w nim celów. Kompromis ten został potwierdzony pismem przewodniczącej komisji ECON do przewodniczącego Komitetu Stałych Przedstawicieli z dnia 23 kwietnia 2021 r.1 Dok. 9932/18 + ADD 1-3.
2 Dz.U. C 62 z 15.12.2019, s. 118.
3 Dok. 8575/19.
4 Dok. 14208/18 i 14209/18.
5 Dok. 8000/19.
6 Dok. 10/20.
7 Dok. 14197/20.
8 Dok. 7204/21.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.