Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 18/2016 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 1192/69 w sprawie wspólnych zasad normalizujących rachunkowość przedsiębiorstw kolejowych.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2016.430.3

Akt nienormatywny
Wersja od: 22 listopada 2016 r.

Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 18/2016 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 1192/69 w sprawie wspólnych zasad normalizujących rachunkowość przedsiębiorstw kolejowych

(2016/C 430/02)

(Dz.U.UE C z dnia 22 listopada 2016 r.)

I.
WPROWADZENIE
1.
W dniu 30 stycznia 2013 r. Komisja przekazała Radzie wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 1192/69 w sprawie wspólnych zasad normalizujących rachunkowość przedsiębiorstw kolejowych 1 .
2.
Wniosek ten, wraz z pięcioma innymi, został przedstawiony w ramach tzw. czwartego pakietu kolejowego. De celów negocjacji rozpatrywano wnioski w podziale na dwie grupy: filar techniczny i filar rynkowy. Wniosek ten stanowi część filara rynkowego.
3.
Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny wydał opinię w sprawie wniosku w dniu 10 lipca 2013 r. Komitet Regionów przyjął opinię w dniu 8 października 2013 r.
4.
Parlament Europejski przyjął opinię w pierwszym czytaniu w dniu 26 lutego 2014 r.
5.
W dniu 3 grudnia 2014 r. Rada (ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii) osiągnęła porozumienie ("podejście ogólne") 2 w sprawie wniosku uchylającego rozporządzenie nr 1192/69.
6.
W dniu 19 kwietnia 2016 r. osiągnięto porozumienie z Parlamentem Europejskim w sprawie tekstu kompromisowego.
7.
W dniu 20 września 2016 r. Rada przyjęła porozumienie polityczne 3 w sprawie tekstu kompromisowego.
8.
Przy uwzględnieniu powyższych porozumień i w następstwie weryfikacji prawnojęzykowej, w dniu 17 października 2016 r. Rada przyjęła swoje stanowisko w pierwszym czytaniu, zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą określoną w art. 294 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
II.
CEL
9.
Jedynym celem wniosku jest uchylenie zdezaktualizowanego rozporządzenia, które przyjęto gdy organizacje świadczące usługi kolejowe spełniały niektóre zobowiązania sektora publicznego. W rozporządzeniu ustanowiono ramy dotyczące rekompensat kosztów i korzyści związanych z takimi zobowiązaniami.
III.
ANALIZA STANOWISKA RADY W PIERWSZYM CZYTANIU
10.
Rada uważa, że rozporządzenie (EWG) nr 1192/69 nie jest już zgodne ze współczesną organizacją sektora kolejowego. Rada jest jednak świadoma, że rozporządzenie jest nadal stosowane, zwłaszcza w przypadku rekompensat kosztów odnoszących się do niektórych przejazdów kolejowych. Okres przejściowy dla rekompensat kosztów przejazdów kolejowych jest zatem uzasadniony, aby ułatwić sprawne przejście do nowego systemu.
IV.
PODSUMOWANIE
11.
W stanowisku Rady w pierwszym czytaniu odzwierciedlono kompromis uzgodniony między Radą a Parlamentem Europejskim, przy wsparciu Komisji.
12.
Kompromis ten został potwierdzony pismem przewodniczącego działającej w Parlamencie Europejskim Komisji Transportu i Turystyki skierowanym do przewodniczącego Komitetu Stałych Przedstawicieli (część I) z dnia 13 lipca 2016 r.
13.
Stanowisko Rady w pełni uwzględnia wniosek Komisji i poprawki zaproponowane przez Parlament Europejski w pierwszym czytaniu. Rada zatem uważa, że jej stanowisko w pierwszym czytaniu stanowi wyważony kompromis.
1 Dz.U. L 156 z 28.6.1969, s. 283.
2 Zob. dok. 15790/14 TRANS 545 CODEC 2307.
3 Zob. dok. 11202/16 TRANS 299 CODEC 1059.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.