Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 16/2015 w pierwszym czytaniu dotyczące przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady mającej na celu zbliżenie ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do znaków towarowych.
Dz.U.UE.C.2015.432.27
Akt nienormatywnyUzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 16/2015 w pierwszym czytaniu dotyczące przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady mającej na celu zbliżenie ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do znaków towarowych (wersja przekształcona)
(Dz.U.UE C z dnia 22 grudnia 2015 r.)
Komisja przedłożyła wyżej wymieniony wniosek Radzie i Parlamentowi Europejskiemu w dniu 2 kwietnia 2013 r. 1
Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny przyjął opinię w dniu 11 lipca 2013 r.
Europejski Inspektor Ochrony Danych wydał opinię w dniu 11 lipca 2013 r.
Parlament Europejski przyjął swoje stanowisko w pierwszym czytaniu w dniu 25 lutego 2014 r. 2
W dniu 23 lipca 2014 r. Komitet Stałych Przedstawicieli (część 1) upoważnił prezydencję do zbadania wraz z Parlamentem Europejskim możliwości wczesnego porozumienia w drugim czytaniu na podstawie tekstu zawartego w dok. 11827/14.
Po serii nieformalnych rozmów trójstronnych osiągnięto porozumienie z Parlamentem Europejskim w sprawie tekstu tej dyrektywy. Porozumienie to zostało potwierdzone na posiedzeniu Komitetu Stałych Przedstawicieli w dniu 10 czerwca.
W dniu 16 czerwca 2015 r. przewodniczący Komisji Prawnej wystosował pismo do przewodniczącego Komitetu Stałych Przedstawicieli (część 1), w którym wskazuje, że jeżeli Rada oficjalnie przekaże Parlamentowi Europejskiemu swoje stanowisko w pierwszym czytaniu zgodnie z wyżej wspomnianym porozumieniem, z zastrzeżeniem weryfikacji przez prawników lingwistów, zaleci on zgromadzeniu plenarnemu Parlamentu Europejskiego, aby przyjęło stanowisko Rady bez poprawek w drugim czytaniu.
W związku z tym w dniu 13 lipca 2015 r. Rada przyjęła uzgodniony tekst porozumienia politycznego 3 .
Głównym celem niniejszego wniosku Komisji oraz równoległego wniosku w sprawie zmiany rozporządzenia w sprawie wspólnotowego znaku towarowego 4 jest pobudzenie innowacji i wzrostu gospodarczego poprzez zwiększenie dostępności dla przedsiębiorstw i skuteczności systemów rejestracji znaków towarowych w całej UE dzięki zmniejszeniu związanych z nimi kosztów i złożoności tych systemów, a także zwiększeniu szybkości obsługi, przewidywalności i bezpieczeństwa prawnego. Te zmiany stanowią uzupełnienie starań mających na celu zapewnienie współistnienia i komplementarności systemu unijnego i krajowych systemów rejestracji znaków towarowych.
Obecnemu wnioskowi, mającemu na celu przekształcenie dyrektywy, przyświecają w szczególności następujące cele:
Bardzo duża liczba poprawek Parlamentu Europejskiego z pierwszego czytania została wzięta pod uwagę bez jakichkolwiek zmian lub w nieznacznie zmienionym brzmieniu. Rada odrzuciła jedynie bardzo ograniczoną liczbę poprawek Parlamentu Europejskiego.
Główne punkty porozumienia między Radą a Parlamentem Europejskim zostały przedstawione poniżej:
Główne punkty, w których stanowisko Rady w pierwszym czytaniu nie uwzględnia stanowiska Parlamentu Europejskiego, są następujące:
Stanowisko Rady przyjęte w pierwszym czytaniu w pełni odzwierciedla porozumienie osiągnięte między dwoma współustawodawcami, jak zostało to potwierdzone wyżej wymienionym pismem przewodniczącego Komisji Prawnej do przewodniczącego Komitetu Stałych Przedstawicieli (część 1) z dnia 16 czerwca 2015 r.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.