Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 14/2016 w pierwszym czytaniu z myślą o przyjęciu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1365/2006 w sprawie statystyk dotyczących transportu towarów wodami śródlądowymi w odniesieniu do nadawania Komisji uprawnień delegowanych i wykonawczych do przyjęcia niektórych środków.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2016.356.6

Akt nienormatywny
Wersja od: 28 września 2016 r.

Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 14/2016 w pierwszym czytaniu z myślą o przyjęciu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1365/2006 w sprawie statystyk dotyczących transportu towarów wodami śródlądowymi w odniesieniu do nadawania Komisji uprawnień delegowanych i wykonawczych do przyjęcia niektórych środków

(2016/C 356/02)

(Dz.U.UE C z dnia 28 września 2016 r.)

I.

 WPROWADZENIE

1.
W dniu 28 czerwca 2013 r. Komisja przedłożyła Radzie i Parlamentowi Europejskiemu wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1365/2006 w sprawie statystyk dotyczących transportu towarów wodami śródlądowymi w odniesieniu do nadawania Komisji uprawnień delegowanych i wykonawczych do przyjęcia niektórych środków.
2.
Parlament Europejski przyjął stanowisko w pierwszym czytaniu na zgromadzeniu plenarnym w dniu 11 marca 2014 r.
3.
W dniu 25 listopada 2014 r. odbyło się nieformalne posiedzenie trójstronne z udziałem przedstawicieli trzech instytucji. Podczas tego posiedzenia uzgodniono ostateczny tekst kompromisowy.
4.
W dniu 19 grudnia 2014 r. Coreper przyjął do wiadomości kompromis osiągnięty podczas posiedzenia trójstronnego, lecz nie poparł go; główny problem stanowiły obowiązkowe badania pilotażowe dotyczące danych pasażerów, które miały zostać przeprowadzone przez państwa członkowskie.
5.
Następnie odbyły się intensywne nieformalne negocjacje między kolejnymi prezydencjami, LV, LU i NL a Parla-mentem Europejskim i Komisją.
6.
W dniu 27 kwietnia 2016 r. Coreper udzielił prezydencji nowego mandatu, aby wypracować kompromis zadowalający współustawodawców.
7.
Komisja Transportu i Turystyki (TRAN) wyraziła zgodę na tekst mandatu i w dniu 24 maja 2016 r. przewodniczący tej komisji wystosował pismo do przewodniczącego Komitetu Stałych Przedstawicieli, w którym stwierdził, że jeżeli Rada przyjmie swoje stanowisko w pierwszym czytaniu zgodnie z tekstem mandatu przyjętego w dniu 27 kwietnia 2016 r., zaleci on zgromadzeniu plenarnemu przyjęcie stanowiska Rady bez poprawek, z zastrzeżeniem weryfikacji przez prawników lingwistów, w drugim czytaniu Parlamentu.
8.
W dniu 6 czerwca 2016 r. Rada potwierdziła porozumienie polityczne co do kompromisowego tekstu rozporządzenia.

II.

 CEL

9.
Celem projektu rozporządzenia jest uzgodnienie rozporządzenia (WE) nr 1365/2006 w sprawie statystyk dotyczących transportu towarów wodami śródlądowymi z TFUE w odniesieniu do nadawania Komisji uprawnień delegowanych i wykonawczych do przyjęcia niektórych środków.

III.

 ANALIZA WSPÓLNEGO STANOWISKA

10.
W następstwie głosowania na zgromadzeniu plenarnym Parlament Europejski i Rada przeprowadziły negocjacje w celu zawarcia wczesnego porozumienia w drugim czytaniu na podstawie stanowiska Rady w pierwszym czytaniu, które Parlament byłby w stanie zatwierdzić w jego obecnym brzmieniu. Tekst stanowiska Rady w pierwszym czytaniu w pełni odzwierciedla kompromis osiągnięty między współustawodawcami.
11.
Najważniejszą kwestią dla obu instytucji był wniosek Parlamentu Europejskiego o udostępnienie dodatkowych danych dotyczących przewozu osób wodami śródlądowymi. Kompromis ostatecznie uzgodniony przez Radę i Parlament znajduje odzwierciedlenie w nowym artykule "Badania pilotażowe", w którym Komisję wzywa się, aby we współpracy z państwami członkowskimi rozpoczęła dobrowolne badania pilotażowe dotyczące przewozu osób wodami śródlądowymi.

IV.

 WNIOSEK

12.
Stanowisko Rady w pełni odzwierciedla kompromis osiągnięty w wyniku negocjacji między Parlamentem Europejskim a Radą, przy zgodzie Komisji, i jest w pełni zgodne z Porozumieniem międzyinstytucjonalnym w sprawie lepszego stanowienia prawa. Kompromis ten został potwierdzony pismem przewodniczącego Komisji Transportu i Turystyki do przewodniczącego Komitetu Stałych Przedstawicieli z dnia 24 maja 2016 r.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.