Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 1/2020 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie etykietowania opon pod kątem efektywności paliwowej i innych parametrów, zmieniającego rozporządzenie (UE) 2017/1369 oraz uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1222/2009.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2020.105.36

Akt nienormatywny
Wersja od: 31 marca 2020 r.

Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 1/2020 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie etykietowania opon pod kątem efektywności paliwowej i innych parametrów, zmieniającego rozporządzenie (UE) 2017/1369 oraz uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1222/2009

(2020/C 105/02)

(Dz.U.UE C z dnia 31 marca 2020 r.)

I.
WPROWADZENIE
1.
W dniu 17 maja 2018 r. Komisja przyjęła wyżej wymieniony wniosek wraz z większym pakietem środków dotyczących mobilności niskoemisyjnej.
2.
Przeprowadzono konsultacje z Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym i z Komitetem Regionów, przy czym tylko pierwszy z nich wydał opinię - w dniu 17 października 2018 r.
3.
W dniu 4 marca 2019 r. w następstwie dyskusji na szczeblu Grupy Roboczej ds. Energii Rada wypracowała podejście ogólne 1 .
4.
W dniu 26 marca 2019 r. 2  Parlament Europejski przyjął stanowisko w pierwszym czytaniu. To stanowisko zostało następnie potwierdzone przez nowo wybrany skład Parlamentu Europejskiego.
5.
W dniu 10 października 2019 r. rozpoczęły się negocjacje między dwoma współprawodawcami. Druga i ostatnia runda rozmów trójstronnych w sprawie powyższego wniosku odbyła się w dniu 13 listopada 2019 r. i osiągnięto wstępne porozumienie z Parlamentem Europejskim.
6.
W dniu 22 listopada 2019 r. Komitet Stałych Przedstawicieli (część I) przeprowadził analizę wstępnego tekstu kompromisowego z myślą o osiągnięciu porozumienia 3 .
7.
W dniu 4 grudnia 2019 r. przewodniczący parlamentarnej Komisji Przemysłu, Badań Naukowych i Energii (ITRE) wystosował pismo 4  do przewodniczącego Komitetu Stałych Przedstawicieli (część I), w którym stwierdził, że jeżeli Rada przyjmie swoje stanowisko w pierwszym czytaniu zgodnie z tekstem kompromisowym załączonym do tego pisma, zaleci on, by Parlament Europejski na posiedzeniu plenarnym zatwierdził stanowisko Rady bez poprawek - z zastrzeżeniem weryfikacji prawnojęzykowej - w drugim czytaniu.
8.
W dniu 16 grudnia 2019 r. Rada potwierdziła wyżej wspomniane porozumienie polityczne 5  z myślą o przyjęciu stanowiska w pierwszym czytaniu.
9.
W dniu 25 lutego 2020 r. Rada przyjęła w pierwszym czytaniu stanowisko w sprawie wniosku zawartego w dok. 14649/19.
II.
CEL

Oprócz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 1222/2009 w sprawie etykietowania opon pod kątem efektywności paliwowej i innych zasadniczych parametrów 6  niniejszy wniosek ma na celu wyjaśnienie i rozszerzenie zakresu stosowania obecnych ram regulacyjnych głównie poprzez:

rozszerzenie wymogów przedstawiania etykiety na opony C3,
aktualizację etykiety opon, umożliwienie jej zmiany i poprawę jej widoczności dla konsumentów,
określenie wymogów odnoszących się do sprzedaży przez internet i na odległość oraz do innych sytuacji, w których konsument fizycznie nie widzi opon,
wymaganie, by na etykiecie umieszczano informacje o osiągach opon na ośnieżonej i oblodzonej nawierzchni,
rozważenie możliwości włączenia przebiegu i ścierania jako parametrów na etykiecie, gdy tylko dostępne będą odpowiednie metody badań,
włączenie opon bieżnikowanych, gdy dostępna będzie odpowiednia metoda badań do pomiaru właściwości użytkowych takich opon,
umożliwienie przeglądu klas właściwości użytkowych opon za pomocą aktów delegowanych,
włączenie obowiązku rejestracji opon w bazie danych ad hoc.
III.
ANALIZA STANOWISKA RADY W PIERWSZYM CZYTANIU
A.
Kwestie ogólne

Tekst kompromisowy zatwierdzony przez Radę w dniu 16 grudnia 2019 r. w pełni odzwierciedla porozumienie osiągnięte przez współprawodawców. Tekst utrzymuje większość celów zawartych we wniosku Komisji, a jednocześnie uwzględnia najważniejsze poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w pierwszym czytaniu.

Należy zauważyć, że w pierwszym czytaniu Parlament Europejski przyjął ponad pięćdziesiąt poprawek. Podczas dyskusji na szczeblu Grupy Roboczej ds. Energii Rada kilkakrotnie analizowała wspomniane poprawki.

Od początku rozmów stanowiska obydwu współprawodawców w odniesieniu do wielu przepisów nie były w znacznym stopniu rozbieżne. W związku z tym Rada zaakceptowała większość poprawek Parlamentu Europejskiego przynajmniej częściowo, niektóre z nich co do istoty, a inne nawet w ich dokładnym brzmieniu. Na etapie negocjacji Parlament Europejski wycofał lub zniósł niektóre poprawki.

B.
Główne kwestie

Ogólnie rzecz biorąc, zmiany wprowadzone do wniosku Komisji są zgodne z jego nadrzędnymi celami:

zapewnienia konsumentom przy zakupie opon większej ilości informacji na temat efektywności paliwowej, bezpieczeństwa i hałasu,
większej dokładności etykiety przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiednich i porównywalnych informacji, oraz
maksymalizacji wkładu etykiet w dekarbonizację sektora transportu.

Jednocześnie okazało się, że współprawodawcy osiągnęli równowagę między ambicjami w odniesieniu do wyżej wymienionych celów a potrzebą zapewnienia, aby ramy regulacyjne były łatwo stosowane przez sektor lub organy bez ustanawiania nieuzasadnionych obciążeń administracyjnych.

W szczególności główne zmiany w stosunku do pierwotnego wniosku Komisji są następujące:

a)
art. 2 został zmieniony w celu wyjaśnienia, że opony bieżnikowane objęte są zakresem stosowania nowego rozporządzenia tak jak wszelkie inne opony C1, C2 i C3;
b)
rozszerzono wykaz definicji w art. 3: dodano pewne nowe definicje (np. "identyfikator typu opony"), a inne doprecyzowano lub uszczegółowiono (np. "parametr");
c)
obowiązki dostawców lub dystrybutorów opon zdefiniowane w art. 4 i 6 zostały doprecyzowane: 1) w odniesieniu do przyznanej dostawcom i dystrybutorom możliwości udostępniania etykiety opon za pomocą wyświetlania rozwijanego w przypadku wizualnych reklam opon w internecie; i 2) w odniesieniu do organów udzielających homologacji typu i organów nadzoru rynku. Ponadto dodano dalsze wyjaśnienia dotyczące roli tych organów, a także wprowadzono dla takich organów możliwość (a nie obowiązek) dokonywania dodatkowych weryfikacji informacji zamieszczonych na etykiecie;
d)
wszystkie daty zawarte w art. 5 ust. 1 i 2, art. 11 ust. 5 oraz art. 17 i 18 dotyczące obowiązków dostawców opon w odniesieniu do bazy danych o produktach, obowiązków państw członkowskich wobec Komisji, uchylenia obecnych ram regulacyjnych i wejścia w życie zostały przesunięte w przyszłość;
e)
dodano art. 8, aby zapewnić spójność z art. 14 dyrektywy o handlu elektronicznym w odniesieniu do obowiązków dostawców usług hostingowych umożliwiających sprzedaż opon za pośrednictwem swojej strony internetowej;
f)
art. 12 ust. 4 został wprowadzony w celu wyjaśnienia, że organy nadzoru rynku mogą odzyskać od dostawców koszty kontroli dokumentów i fizycznych badań produktów od dostawcy, w przypadku braku zgodności dostawcy z nowymi ramami regulacyjnymi lub odpowiednimi aktami delegowanymi przyjętymi na ich podstawie;
g)
art. 13 został zmieniony, aby zapobiec zmianie skali klas efektywności paliwowej, przyczepności na mokrej nawierzchni i zewnętrznego hałasu toczenia w drodze aktów delegowanych. Z drugiej strony, Komisja jest obecnie uprawniona do przyjęcia aktów delegowanych w następujących przypadkach: 1) po upływie dwóch lat od daty wejścia w życie nowego rozporządzenia - w celu jego uzupełnienia poprzez wprowadzenie wymagań informacyjnych dotyczących opon bieżnikowanych, pod warunkiem że będzie dostępna odpowiednia metoda badania; oraz 2) w celu włączenia parametrów lub wymagań informacyjnych dotyczących ścierania i przebiegu opon, gdy tylko dla europejskich lub międzynarodowych organizacji normalizacyjnych dostępne będą wiarygodne, dokładne i odtwarzalne metody badania i pomiaru ścierania i przebiegu opon oraz o ile spełnione będą dwa warunki (tj. Komisja przeprowadzi dogłębną ocenę skutków oraz odpowiednie konsultacje z zainteresowanymi stronami);
h)
zmiana skali klas efektywności paliwowej, przyczepności na mokrej powierzchni i zewnętrznego hałasu toczenia nie została zaakceptowana w formie zaproponowanej przez Komisję w załączniku I. Współprawodawcy wyczyścili jednak puste klasy w odniesieniu do efektywności paliwowej i przyczepności na mokrej nawierzchni;
i)
w załącznikach I i II przedstawiono nowe piktogramy i nowy układ etykiety;
j)
załącznik III do wniosku Komisji został skreślony;
k)
w załączniku IV współprawodawcy wprowadzili nowy przepis umożliwiający dostawcom i dystrybutorom, w stosownych przypadkach, wyjaśnienie, że opony mające przyczepność na lodzie są specjalnie przeznaczone do nawierzchni drogowych pokrytych lodem i zbitym śniegiem oraz że powinny być one używane wyłącznie w bardzo trudnych warunkach pogodowych i że używanie opon mających przyczepność na lodzie w lżejszych warunkach pogodowych może prowadzić do nieoptymalnych wyników, w szczególności w odniesieniu do przyczepności na mokrej nawierzchni, do kierowania pojazdem i zużycia;
l)
dodano załącznik VII w celu wyjaśnienia, jakie informacje należy wprowadzać do publicznej części bazy danych o produktach i do części bazy danych o produktach dotyczącej zgodności.
IV.
PODSUMOWANIE

Stanowisko Rady podkreśla główny cel wniosku Komisji i w pełni odzwierciedla kompromis osiągnięty podczas nieformalnych negocjacji między Radą a Parlamentem Europejskim przy wsparciu Komisji.

Kompromis ten został potwierdzony pismem przewodniczącego parlamentarnej Komisji Przemysłu, Badań Naukowych i Energii (ITRE) z dnia 4 grudnia 2019 r. skierowanym do prezydencji. Następnie został zatwierdzony przez Radę w dniu 16 grudnia 2019 r. poprzez potwierdzenie porozumienia politycznego z myślą o przyjęciu stanowiska w pierwszym czytaniu.

1 Dok. 6695/19.
2 Dok. T8-0230/2019.
3 Dok. 14152/19 i 14152/19 COR 1.
4 Dok. D (2019) 43576.
5 Zob. załącznik do noty 14640/19.
6 Dz.U. L 342 z 22.12.2009.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.