Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady nr 4/2015 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wymagań dotyczących homologacji typu na potrzeby wdrożenia systemu pokładowego eCall opartego na numerze alarmowym 112 oraz zmiany dyrektywy 2007/46/WE.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2015.134.15

Akt nienormatywny
Wersja od: 24 kwietnia 2015 r.

Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady nr 4/2015 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wymagań dotyczących homologacji typu na potrzeby wdrożenia systemu pokładowego eCall opartego na numerze alarmowym 112 oraz zmiany dyrektywy 2007/46/WE

(2015/C 134/02)

(Dz.U.UE C z dnia 24 kwietnia 2015 r.)

I.
WPROWADZENIE
1.
W dniu 13 czerwca 2013 r. Komisja przekazała Radzie i Parlamentowi Europejskiemu wyżej wymieniony wniosek w sprawie rozporządzenia wraz z wnioskiem dotyczącym stosownej decyzji. Celem obydwu tych wniosków jest zapewnienie wdrożenia w całej Unii usługi eCall do przekazywania zgłoszeń alarmowych opartej na numerze 112.

Decyzja w tej sprawie 1 została przyjęta przez Radę w dniu 8 maja 2014 r.

2.
Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny wydał opinię w dniu 19 września 2013 r.
3.
Europejski Inspektor Ochrony Danych przekazał swoją opinię Radzie i Parlamentowi Europejskiemu w dniu 29 października 2013 r.
4.
Parlament Europejski (sprawozdawczyni Olga Sehnalová, Komisja Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów) przyjął stanowisko w pierwszym czytaniu w dniu 26 lutego 2014 r. Olga Sehnalová została ponownie wybrana sprawozdawczynią po wyborach w maju 2014 r.
5.
Rada przyjęła podejście ogólne w dniu 26 maja 2014 r. (dok. 9879/14). Prezydencja otrzymała mandat do rozpoczęcia negocjacji z Parlamentem Europejskim.
6.
Trzy rundy rozmów trójstronnych miały miejsce w dniach 8 października, 11 listopada i 1 grudnia 2014 r. Podczas trzeciej rundy rozmów trójstronnych współprawodawcy osiągnęli porozumienie w sprawie tekstu kompromisowego. Zatem pismem z dnia 8 grudnia 2014 r. Parlament Europejski poinformował Radę, że jeżeli Rada przyjmie swoje stanowisko w pierwszym czytaniu na podstawie uzgodnionego tekstu kompromisowego, Parlament Europejski będzie głosował za poparciem tekstu przyjętego przez Radę bez wprowadzania dalszych poprawek.
II.
CEL
7.
Omawiane rozporządzenie określa przepisy dotyczące wymagań w zakresie homologacji typu na potrzeby wdrożenia systemu pokładowego eCall. Zawiera ono wymóg, zgodnie z którym nowe typy samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych powinny być konstruowane w sposób, który zapewni, aby w razie poważnych wypadków automatycznie lub ręcznie realizowane było zgłoszenie alarmowe pod numer 112. Ze względu na charakter informacji dostarczanych w ramach tej usługi we wniosku ustanawia się też przepisy dotyczące ochrony prywatności i danych.
III.
ANALIZA STANOWISKA RADY W PIERWSZYM CZYTANIU
A.
Uwagi ogólne
8.
Rada wprowadziła do pierwotnego wniosku kilka zmian. Parlament Europejski również przegłosował pewne poprawki, które co do zasady były dość bliskie treści zmian omawianych przez Radę. Obydwie instytucje szybko osiągnęły porozumienie, opóźnione jedynie przez wybory do Parlamentu Europejskiego w maju 2014 r.

Zatem pierwotny wniosek Komisji został zmieniony stanowiskiem Rady w pierwszym czytaniu - wniosek został częściowo przeredagowany na podstawie porozumienia z Parlamentem Europejskim.

B.
Podstawowe zagadnienia dotyczące polityki
9.
Usługa eCall oparta na numerze 112

W całym tekście, również w tytule, objaśniono odniesienia do usługi eCall, dodając, że chodzi konkretnie o usługę eCall opartą na numerze 112.

10.
Rozszerzenie zakresu stosowania na układy, komponenty i oddzielne zespoły techniczne

Rada dokonała rozszerzenia zakresu stosowania rozporządzenia, tak by obejmował on również układy, komponenty i oddzielne zespoły techniczne.

11.
Wyłączenia

Rada dodała przepis wyjaśniający, które kategorie pojazdów zostają wyłączone z zakresu stosowania rozporządzenia.

12.
Dodanie nowych definicji

Dodano szereg nowych definicji objaśniających pewne pojęcia stosowane w tekście, które będą też stosowane w przyszłych aktach delegowanych.

13.
Systemy eCall "zainstalowane na stałe"

Do tekstu dodano wyjaśnienie, że system eCall powinien być zainstalowany na stałe w pojeździe, gdy pojazd ten jest przedstawiony do homologacji typu.

14.
Usługi dostarczane przez stronę trzecią (TPS)

Rada wprowadziła do tekstu możliwość wykorzystywania przez właścicieli pojazdów usług dostarczanych przez stronę trzecią jako uzupełnienia systemu eCall opartego na numerze 112, nie nałożyła jednak na TPS żadnych obowiązków.

15.
Kompatybilność z systemami nawigacji satelitarnej

Rada wprowadziła przepis dotyczący obowiązkowej kompatybilności systemu eCall z systemami nawigacji satelitarnej Galileo i EGNOS, umożliwiający producentom zapewnienie kompatybilności również z innymi systemami nawigacji.

16.
Dostęp dla niezależnych operatorów

W tekście postanowiono, że systemy eCall oparte na numerze 112 powinny być dostępne za rozsądną opłatą dla niezależnych operatorów do celów naprawy i konserwacji zgodnie z przepisami rozporządzenia (WE) nr 715/2007 w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów.

17.
Przepisy dotyczące ochrony prywatności i danych

Rada zmieniła pierwotny wniosek Komisji, wprowadzając jasne odniesienie do mających zastosowanie przepisów o ochronie danych osobowych poprzez określenie, że dane przetwarzane za pomocą systemu eCall mogą być wykorzystywane wyłącznie w celu obsługi sytuacji nadzwyczajnych i że są one automatycznie usuwane, nie może być mowy o wymianie danych pomiędzy systemem eCall opartym na numerze 112 a jakimkolwiek systemem należącym do stron trzecich, oraz że w instrukcji obsługi przekazuje się właścicielowi informacje o przetwarzaniu danych przez każdy z systemów.

18.
Akty wykonawcze

Rada włączyła również do tekstu przepis określający, że pewne ustalenia praktyczne w zakresie ochrony danych zostaną określone w drodze aktów wykonawczych, a nie delegowanych. Przepis ten pociągnął za sobą dodanie stosownych przepisów wykonawczych.

19.
Uprawnienia Komisji

Tekst Rady określa, że uprawnienie Komisji do przyjmowania aktów delegowanych powinno być ograniczone do pięcioletniego okresu, przedłużanego automatycznie, oraz że Komisja przygotowuje sprawozdanie dotyczące przekazanych uprawnień na dziewięć miesięcy przed końcem okresu pięciu lat.

20.
Sprawozdawczość i przegląd

Dodano przepis, w którym zwrócono się do Komisji o przedłożenie do 2021 r. sprawozdania oceniającego osiągnięcia systemu eCall i stopień jego rozpowszechnienia, a także o zbadanie ewentualnego rozszerzenia zakresu przedmiotowego rozporządzenia na inne kategorie pojazdów oraz o ocenę potrzeby zapewnienia ogólnodostępnej platformy.

21.
Data rozpoczęcia stosowania

Data rozpoczęcia stosowania została ustalona w związku z przepisami decyzji nr 585/2014/UE w sprawie wdrożenia interoperacyjnej usługi eCall na terenie całej UE. Rozporządzenie będzie stosowane od dnia 31 marca 2018 r.

22.
Zmiana załącznika

Załącznik został tak zmieniony przez Radę, by lepiej odzwierciedlał przepisy zawarte w artykułach.

23.
Motywy

Motywy zostały zmienione przez Radę, by odpowiadały zmienionym częściom operacyjnym rozporządzenia oraz by odzwierciedlały pewne zastrzeżenia zgłoszone przez Parlament Europejski.

IV.
WNIOSEK

Opracowując swoje stanowisko, Rada w pełni uwzględniła wniosek Komisji oraz opinię Parlamentu Europejskiego w pierwszym czytaniu.

W odniesieniu do poprawek zaproponowanych przez Parlament Europejski Rada stwierdza, że duża ich liczba została odzwierciedlona w jej stanowisku - co do ich ducha, częściowo lub w pełni.

1 Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady nr 585/2014/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie wdrożenia interoperacyjnej usługi eCall na terenie całej UE (Dz.U. L 164 z 3.6.2014, s. 6).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.