Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady nr 4/2015 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wymagań dotyczących homologacji typu na potrzeby wdrożenia systemu pokładowego eCall opartego na numerze alarmowym 112 oraz zmiany dyrektywy 2007/46/WE.
Dz.U.UE.C.2015.134.15
Akt nienormatywnyUzasadnienie Rady: Stanowisko Rady nr 4/2015 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wymagań dotyczących homologacji typu na potrzeby wdrożenia systemu pokładowego eCall opartego na numerze alarmowym 112 oraz zmiany dyrektywy 2007/46/WE
(Dz.U.UE C z dnia 24 kwietnia 2015 r.)
Decyzja w tej sprawie 1 została przyjęta przez Radę w dniu 8 maja 2014 r.
Zatem pierwotny wniosek Komisji został zmieniony stanowiskiem Rady w pierwszym czytaniu - wniosek został częściowo przeredagowany na podstawie porozumienia z Parlamentem Europejskim.
W całym tekście, również w tytule, objaśniono odniesienia do usługi eCall, dodając, że chodzi konkretnie o usługę eCall opartą na numerze 112.
Rada dokonała rozszerzenia zakresu stosowania rozporządzenia, tak by obejmował on również układy, komponenty i oddzielne zespoły techniczne.
Rada dodała przepis wyjaśniający, które kategorie pojazdów zostają wyłączone z zakresu stosowania rozporządzenia.
Dodano szereg nowych definicji objaśniających pewne pojęcia stosowane w tekście, które będą też stosowane w przyszłych aktach delegowanych.
Do tekstu dodano wyjaśnienie, że system eCall powinien być zainstalowany na stałe w pojeździe, gdy pojazd ten jest przedstawiony do homologacji typu.
Rada wprowadziła do tekstu możliwość wykorzystywania przez właścicieli pojazdów usług dostarczanych przez stronę trzecią jako uzupełnienia systemu eCall opartego na numerze 112, nie nałożyła jednak na TPS żadnych obowiązków.
Rada wprowadziła przepis dotyczący obowiązkowej kompatybilności systemu eCall z systemami nawigacji satelitarnej Galileo i EGNOS, umożliwiający producentom zapewnienie kompatybilności również z innymi systemami nawigacji.
W tekście postanowiono, że systemy eCall oparte na numerze 112 powinny być dostępne za rozsądną opłatą dla niezależnych operatorów do celów naprawy i konserwacji zgodnie z przepisami rozporządzenia (WE) nr 715/2007 w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów.
Rada zmieniła pierwotny wniosek Komisji, wprowadzając jasne odniesienie do mających zastosowanie przepisów o ochronie danych osobowych poprzez określenie, że dane przetwarzane za pomocą systemu eCall mogą być wykorzystywane wyłącznie w celu obsługi sytuacji nadzwyczajnych i że są one automatycznie usuwane, nie może być mowy o wymianie danych pomiędzy systemem eCall opartym na numerze 112 a jakimkolwiek systemem należącym do stron trzecich, oraz że w instrukcji obsługi przekazuje się właścicielowi informacje o przetwarzaniu danych przez każdy z systemów.
Rada włączyła również do tekstu przepis określający, że pewne ustalenia praktyczne w zakresie ochrony danych zostaną określone w drodze aktów wykonawczych, a nie delegowanych. Przepis ten pociągnął za sobą dodanie stosownych przepisów wykonawczych.
Tekst Rady określa, że uprawnienie Komisji do przyjmowania aktów delegowanych powinno być ograniczone do pięcioletniego okresu, przedłużanego automatycznie, oraz że Komisja przygotowuje sprawozdanie dotyczące przekazanych uprawnień na dziewięć miesięcy przed końcem okresu pięciu lat.
Dodano przepis, w którym zwrócono się do Komisji o przedłożenie do 2021 r. sprawozdania oceniającego osiągnięcia systemu eCall i stopień jego rozpowszechnienia, a także o zbadanie ewentualnego rozszerzenia zakresu przedmiotowego rozporządzenia na inne kategorie pojazdów oraz o ocenę potrzeby zapewnienia ogólnodostępnej platformy.
Data rozpoczęcia stosowania została ustalona w związku z przepisami decyzji nr 585/2014/UE w sprawie wdrożenia interoperacyjnej usługi eCall na terenie całej UE. Rozporządzenie będzie stosowane od dnia 31 marca 2018 r.
Załącznik został tak zmieniony przez Radę, by lepiej odzwierciedlał przepisy zawarte w artykułach.
Motywy zostały zmienione przez Radę, by odpowiadały zmienionym częściom operacyjnym rozporządzenia oraz by odzwierciedlały pewne zastrzeżenia zgłoszone przez Parlament Europejski.
Opracowując swoje stanowisko, Rada w pełni uwzględniła wniosek Komisji oraz opinię Parlamentu Europejskiego w pierwszym czytaniu.
W odniesieniu do poprawek zaproponowanych przez Parlament Europejski Rada stwierdza, że duża ich liczba została odzwierciedlona w jej stanowisku - co do ich ducha, częściowo lub w pełni.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.