Uwagi LIVposiedzenia COSAC - Luksemburg, 30 listopada-1 grudnia 2015 r.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2016.29.1

Akt nieoceniany
Wersja od: 26 stycznia 2016 r.

UWAGI LIVPOSIEDZENIA COSAC
Luksemburg, 30 listopada-1 grudnia 2015 r.

(2016/C 29/01)

(Dz.U.UE C z dnia 26 stycznia 2016 r.)

COSAC zdecydowanie potępia barbarzyńskie ataki przeprowadzone w dniu 13 listopada 2015 r. w Paryżu i łączy się w żalu z rodzinami ofiar i wszystkimi Francuzami. COSAC wzywa zjednoczoną Europę do walki z terroryzmem.

COSAC przypomina parlamentom narodowym, że ich zwiększona rola w procesie podejmowania decyzji na szczeblu UE powinna obejmować wspieranie instytucji UE w podejmowaniu bezzwłocznych działań przeciwko terroryzmowi.

1.
Europejski program w zakresie migracji
1.1.
COSAC potwierdza znaczenie zapewnienia pilnego rozwiązania, opartego na solidarności i sprawiedliwym podziale odpowiedzialności zgodnie z art. 80 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), tragicznej sytuacji humanitarnej w związku z kryzysem uchodźczym oraz udzielenia pomocy krajom partnerskim w usuwaniu pierwotnych przyczyn migracji. COSAC z zadowoleniem przyjmuje zwiększenie finansowania dla najbardziej dotkniętych państw członkowskich oraz dla agencji Frontex, EASO i Europolu.
1.2.
COSAC uważa, że przyjęcie skutecznej, humanitarnej i bezpiecznej europejskiej polityki migracyjnej stało się jednym z najpilniejszych celów Unii Europejskiej, i wspiera państwa członkowskie w dalszej pracy nad realizacją europejskiego programu przedstawionego przez Komisję Europejską.
1.3.
COSAC podkreśla, że w Unii Europejskiej, obszarze otwartych granic i swobodnego przemieszczania się, państwa członkowskie muszą mieć wspólne podejście, aby zagwarantować uchodźcom wysokie standardy ochrony poprzez ustanowienie odnowionego wspólnego europejskiego systemu azylowego i bardziej skutecznej unijnej polityki powrotowej, przy pełnym wykorzystaniu m.in. wspólnego Podręcznika dotyczącego powrotów i Planu działania UE w zakresie powrotów.
1.4.
COSAC uznaje potrzebę solidarności w stosunku do państw członkowskich doświadczających bezprecedensowego napływu uchodźców i migrantów oraz z zadowoleniem przyjmuje w tym kontekście środki operacyjne podejmowane przez Komisję Europejską i państwa członkowskie, które umożliwiają pierwsze relokacje osób ubiegających się o azyl, a także przesiedlenia migrantów z państw trzecich do państw członkowskich UE. Ponadto COSAC przypomina, że potrzebna jest koordynacja z państwami Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Szwajcarią, tak aby zasoby, doświadczenie i możliwości mogły być wykorzystywane bardziej efektywnie; COSAC wzywa państwa członkowskie do zwiększenia wysiłków i spełniania w szybszym tempie zobowiązań stosownie do ich wiążącego udziału.
1.5.
COSAC dostrzega fakt, że większość parlamentów z zadowoleniem przyjmuje propozycję Komisji Europejskiej dotyczącą stałego mechanizmu relokacji uchodźców; oczekuje propozycji dotyczącej trwałego programu przesiedleń i reformy rozporządzenia dublińskiego. Jednocześnie COSAC zauważa zastrzeżenia kilku parlamentów w odniesieniu do tych środków zaproponowanych przez Komisję Europejską.
1.6.
COSAC zwraca się do właściwych agencji europejskich (Fronteksu, EASO i FRA) o współpracę i wspólne działanie w celu przedstawienia sprawozdania w sprawie bieżącego funkcjonowania rozporządzenia dublińskiego i oceny możliwego wpływu alternatywnych propozycji reform.
1.7.
COSAC jest zaniepokojony wzrostem nielegalnej migracji, przemytu ludzi do Unii Europejskiej i handlu nimi, znaczną liczbą migrantów przybywających do UE z centralnej i wschodniej części basenu Morza Śródziemnego i Bałkanów oraz przez te regiony i widzi wyraźną potrzebę egzekwowania walki z nielegalną migracją, przemytem ludzi i handlem nimi, jak również skupienia się na usuwaniu podstawowych przyczyn migracji, problemów w krajach pochodzenia i poprawie współpracy z krajami pochodzenia i krajami tranzytu. W tym kontekście COSAC zdecydowanie popiera porozumienie w sprawie wspólnego planu działania UE-Turcja mającego na celu powstrzymanie przepływu migrantów do UE. COSAC podkreśla znaczenie wsparcia dla Jordanii i Libanu.
1.8.
COSAC zaleca pilne zbieranie informacji i odrębną analizę na temat nieletnich w strumieniu migrantów, zwłaszcza nieletnich pozbawionych opieki; zaleca się przygotowanie komunikatu poświęconego temu tematowi i planu pilnych działań, ewentualnie we współpracy z Funduszem Organizacji Narodów Zjednoczonych na rzecz Dzieci (UNICEF) i Wysokim Komisarzem Narodów Zjednoczonych ds. Uchodźców (UNHCR).
1.9.
COSAC z zadowoleniem przyjmuje 17-punktowy plan działania uzgodniony w dniu 25 października 2015 r. podczas spotkania w sprawie szlaku migracyjnego ze wschodniej części basenu Morza Śródziemnego przez Bałkany Zachodnie, mający na celu poprawę współpracy między krajami Bałkanów Zachodnich wzdłuż szlaku migracyjnego, aby rozwiązać kryzys uchodźczy w tym regionie.
1.10.
COSAC popiera plan działania przyjęty na szczycie UE-Afryka w Valletcie w dniach 11-12 listopada 2015 r., który stanowi prawdziwy wysiłek na rzecz zacieśnienia współpracy w dziedzinie migracji, rozwiązania bieżących problemów i wykorzystania możliwości.
1.11.
COSAC zauważa powiązane ze sobą kwestie migracji i rozwoju i z zadowoleniem przyjmuje decyzję UE dotyczącą wzmocnienia współpracy na rzecz rozwoju z państwami trzecimi w celu rozwiązania wspólnych problemów.
1.12.
COSAC podkreśla potrzebę otwarcia legalnych kanałów migracji w celu zmniejszenia liczby osób, które ryzykują życie, próbując dostać się do UE w nielegalny sposób, a także w celu zaspokojenia rosnącego popytu na umiejętności i talenty w UE. COSAC oczekuje wniosku Komisji Europejskiej dotyczącego przeglądu niebieskiej karty w marcu 2016 r.
1.13.
COSAC uważa, że UE potrzebuje lepszej ochrony granic zewnętrznych, zarówno południowych, jak i wschodnich, i zarządzania nimi poprzez wzmocnienie kontroli, w tym z przeznaczeniem dodatkowych zasobów dla agencji Frontex, EASO i Europolu, a także przy wykorzystaniu personelu i sprzętu z państw członkowskich; COSAC podkreśla, że swobodny przepływ osób w strefie Schengen jest jednym z największych osiągnięć integracji europejskiej oraz że bezpieczeństwo granic nie może mieć wpływu na stosowanie dorobku Schengen, a ponowne wprowadzenie kontroli granicznych jest zawsze tylko środkiem krótkoterminowym.
1.14.
COSAC oczekuje na przedstawienie poprawionego wniosku Komisji Europejskiej w sprawie inteligentnych granic na początku 2016 r.
1.15.
COSAC podkreśla, że UE musi nadal ściśle współpracować z najważniejszymi organizacjami międzynarodowymi, takimi jak UNHCR, Program Rozwoju Narodów Zjednoczonych, Międzynarodowa Organizacja do spraw Migracji (IOM) i Międzynarodowy Czerwony Krzyż i Czerwony Półksiężyc, aby pomóc w walce z kryzysem uchodźczym na szczeblu globalnym.
2.
Strategia jednolitego rynku cyfrowego dla Europy
2.1.
COSAC uważa, że UE musi odgrywać bardziej znaczącą rolę w światowej rewolucji cyfrowej w celu lepszego wykorzystania istotnego potencjału wzrostu, jaki ta rewolucja niesie ze sobą dla kontynentu, i ubolewa nad brakiem integracji w tej dziedzinie, co osłabia dostęp konsumentów UE do towarów i usług online po konkurencyjnych cenach i upośledza rozwój transgranicznych sieci i usług cyfrowych.
2.2.
COSAC z zadowoleniem przyjmuje komunikat Komisji Europejskiej w sprawie strategii jednolitego rynku cyfrowego dla Europy stanowiący kontynuację zobowiązania przewodniczącego Komisji Europejskiej na rzecz połączonego jednolitego rynku cyfrowego i oczekuje propozycji Komisji Europejskiej dotyczących realizacji jednolitego rynku cyfrowego, zwłaszcza w odniesieniu do norm regulujących umowy transgraniczne, blokowania geograficznego, podatku VAT dla transgranicznego handlu elektronicznego i reformy systemu praw autorskich.
2.3.
COSAC z zadowoleniem przyjmuje porozumienie dotyczące rozporządzenia w sprawie jednolitego europejskiego rynku łączności elektronicznej, które stanowi istotny krok na drodze do realizacji jednolitego rynku cyfrowego poprzez umożliwienie zniesienia opłat roamingowych w połowie 2017 r. i ochronę otwartego internetu.
2.4.
COSAC oczekuje szybkiego przyjęcia dyrektywy w sprawie bezpieczeństwa sieci i informacji (dyrektywy NIS), która dąży do zapewnienia najwyższego poziomu zaufania i bezpieczeństwa w całej Unii Europejskiej.
2.5.
Poza aspektami technicznymi i ekonomicznymi jednolitego rynku cyfrowego COSAC wzywa Komisję Europejską do zaproponowania w swoim przyszłym programie dla Europy na rzecz nowych umiejętności sposobów poprawy e-umiejętności, tak aby rewolucja cyfrowa bardziej sprzyjała zatrudnieniu, i w tym kontekście podkreśla znaczenie Europejskiego Funduszu Społecznego oraz wielkiej koalicji na rzecz cyfrowych miejsc pracy, w szczególności w zakresie szkolenia pracowników.
2.6.
COSAC uznaje konieczność dostosowania systemów podatkowych w Unii Europejskiej do wyzwań wynikających z gospodarki cyfrowej. Opracowywany obecnie "Plan działania w sprawie podatku VAT" Komisji Europejskiej będzie próbą, między innymi, poprawy odporności Unii Europejskiej na oszustwa związane z VAT dokonywane za pośrednictwem handlu elektronicznego.
2.7.
COSAC nalega, aby w związku z rozwojem cyfrowym były przestrzegane przepisy dotyczące ochrony prywatności.
3.
Europejska polityka rozszerzenia
3.1.
COSAC podkreśla historyczny sukces procesu rozszerzenia UE, którego celem jest zjednoczenie kontynentu europejskiego i zapewnienie rządów prawa, wolności, stabilności, bezpieczeństwa, dobrobytu i poszanowania praw podstawowych.
3.2.
COSAC przyjmuje do wiadomości wytyczne polityczne przewodniczącego Komisji Europejskiej, które wykluczają dalsze rozszerzenie podczas obecnego mandatu Komisji Europejskiej, i wspiera wysiłki Komisji Europejskiej na rzecz kontynuowania negocjacji akcesyjnych z UE i wspierania krajów ubiegających się o członkostwo we wprowadzaniu reform; przyjmuje z zadowoleniem pakiet "Rozszerzenie" Komisji Europejskiej z 2015 r.
3.3.
COSAC przypomina sukces rozszerzenia UE i podkreśla duże znaczenie wspierania procesu integracji europejskiej krajów już będących na tej drodze, zauważając, że integracja znacznie przyczyniła się do ich demokratyzacji, modernizacji instytucjonalnej oraz rozległych reform gospodarczych.
3.4.
COSAC podkreśla, że spełnianie istniejących warunków jest bezwzględnym wymogiem negocjacji akcesyjnych oraz że Komisja Europejska powinna dokładnie ocenić zgodność krajów kandydujących z kryteriami kopenhaskimi, zwłaszcza w dziedzinie rządów prawa, praw podstawowych i reformy administracji publicznej.
3.5.
COSAC przypomina europejską perspektywę Bałkanów Zachodnich i z zadowoleniem przyjmuje postępy w negocjacjach akcesyjnych oraz procesie stabilizacji i stowarzyszenia. COSAC podkreśla, że zasada indywidualnej oceny krajów na podstawie ich postępów w negocjacjach akcesyjnych powinna pozostać kluczowym fundamentem powodzenia procesu rozszerzenia; zwraca też uwagę na konieczność szybkiego kontynuowania procesu integracji europejskiej w przypadku tych krajów, które udowodniły swą gotowość i określiły orientację europejską jako cel swojej polityki.
3.6.
Podczas gdy COSAC z zadowoleniem przyjmuje wznowienie negocjacji akcesyjnych z Turcją, przypomina również, że zgodnie z art. 49 Traktatu o Unii Europejskiej każde państwo europejskie, które szanuje wartości, o których mowa w art. 2, i zobowiązuje się je wspierać, może ubiegać się o członkostwo w UE. W tym celu COSAC podkreśla, że Turcja musi spełnić wszystkie swoje zobowiązania wynikające z procesu przystąpienia, w tym zobowiązanie do zapewnienia pełnego i niedyskryminacyjnego wdrożenia protokołu dodatkowego do układu o stowarzyszeniu oraz do normalizacji stosunków ze wszystkimi państwami członkowskimi UE, i przyjmuje do wiadomości wnioski Rady Europejskiej z dnia 15 października 2015 r.
3.7.
Przypominając uwagi przyjęte w Rzymie w grudniu 2014 r. oraz w Rydze w czerwcu 2015 r., COSAC potwierdza swoje zdecydowane zaangażowanie zarówno na rzecz wschodniego, jak i śródziemnomorskiego wymiaru europejskiej polityki sąsiedztwa.
4.
Poprawa procedury "żółtej kartki"
4.1.
COSAC przypomina, że procedura "żółtej kartki" wymaga poprawy, bez zmiany traktatu.
4.2.
COSAC informuje Komisję Europejską, że zdecydowana większość parlamentów, których opinie przedstawione są w 24. sprawozdaniu półrocznym uważa, że przerwa od połowy grudnia do Nowego Roku powinna być wyłączona z okresu 8 tygodni przewidzianego w traktatach na kontrolę stosowania zasady pomocniczości, a także iż większość stwierdziła również, że wyłączone powinny być także okresy przerw w pracy instytucji UE. Okresy te powinny być ogłaszane corocznie przez Komisję Europejską.
4.3.
COSAC zachęca Komisję Europejską do rozważenia wyłączenia tych okresów z ostatecznego terminu 8 tygodni i zachęca przyszłą niderlandzką trojkę do przedstawienia COSAC dalszych działań w tej sprawie.
4.4.
Ponadto COSAC ponownie wzywa Komisję Europejską do zwiększenia wysiłków na rzecz zapewnienia lepszej jakości i większej terminowości odpowiedzi na uzasadnione opinie.
5.
Wprowadzenie "zielonej karty" (pogłębiony dialog polityczny)
5.1.
COSAC odnotowuje szerokie poparcie dotyczące zakresu "zielonej karty" jako niewiążącą formę rozszerzonego i skoordynowanego dialogu politycznego, a także wyraźną gotowość izb, których opinie są przedstawione w 24. sprawozdaniu półrocznym do postępowania w sposób elastyczny w kwestiach proceduralnych w ramach dialogu politycznego, bez naruszania prawa Komisji do inicjatywy ustawodawczej oraz z pełnym poszanowaniem przepisów obowiązujących traktatów i międzyinstytucjonalnej równowagi władzy.
5.2.
COSAC odnotowuje poparcie dla "zielonej karty", które może sugerować wprowadzenie nowych przepisów unijnych, a także zmianę i uchylenie istniejącego prawodawstwa UE.
5.3.
COSAC popiera pomysł wprowadzenia minimalnego progu, terminu i ram czasowych uczestnictwa w "zielonej karcie". Ten minimalny próg powinien być zawsze taki sam, a w przypadku gdy nie zostanie osiągnięty, tekst może być wysłany do Komisji Europejskiej jako wspólny tekst uczestniczących parlamentów/izb bez traktowania go jako "zielonej karty".
5.4.
COSAC zachęca parlamenty narodowe, w stosownych przypadkach, do ścisłej współpracy w ramach "zielonej karty", tak aby inicjatywa wyszła poza normalny dialog polityczny prowadzony przez pojedynczy parlament/izbę i zyskała siłę polityczną na szczeblu europejskim dzięki skoordynowanemu działaniu i współpracy.
5.5.
COSAC uznaje możliwość wprowadzenia poprawek do pierwotnego tekstu po terminie ustalonym przez inicjujący parlament/izbę i popiera pomysł wykorzystania, przystąpienia ex post i odstąpienia od "zielonej karty" na każdym etapie.
5.6.
COSAC podkreśla, że środki konsultacji z zainteresowanymi parlamentami/izbami powinny być pozostawione do wyboru parlamentu/izby inicjującej.
5.7.
COSAC zachęca przyszłą niderlandzką trojkę do przedstawienia COSAC dalszych działań w tej sprawie.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.