Wspólne działanie 2006/304/WPZiB dotyczące utworzenia zespołu UE ds. planowania (ZPUE dla Kosowa) na potrzeby ewentualnej operacji zarządzania kryzysem w zakresie praworządności i w ewentualnych innych dziedzinach w Kosowie

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2006.112.19

Akt utracił moc
Wersja od: 17 marca 2008 r.

WSPÓLNE DZIAŁANIE RADY 2006/304/WPZiB
z dnia 10 kwietnia 2006 r.
dotyczące utworzenia zespołu UE ds. planowania (ZPUE dla Kosowa) na potrzeby ewentualnej operacji zarządzania kryzysem w zakresie praworządności i w ewentualnych innych dziedzinach w Kosowie

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 14 i art. 25 akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Stosownie do rezolucji Rady Bezpieczeństwa Narodów Zjednoczonych (rezolucja RB NZ) 1244 na początku listopada 2005 r. poprzez mianowanie wysłannika ONZ ds. statusu Kosowa, Marttiego Ahtisaariego, uruchomiono proces zmierzający do ustalenia przyszłego statusu Kosowa. Powodzenie tego procesu jest niezbędne nie tylko do zapewnienia mieszkańcom Kosowa jaśniejszych perspektyw, ale także dla ogólnej stabilności w regionie.

(2) Organizacja Narodów Zjednoczonych będzie nadal w pełni zaangażowana w Kosowie do wygaśnięcia okresu obowiązywania rezolucji RB NZ 1244. ONZ zasygnalizowała jednak, że nie będzie już podejmowała wiodącej roli w Kosowie po ustaleniu jego statusu. UE ma istotny interes w doprowadzeniu do pozytywnego wyniku tego procesu, a także obowiązek przyczynienia się do niego oraz ma środki na ten cel. Prawdopodobne jest, że wkład UE oraz jej partnerów będzie znaczny. UE będzie musiała zatem podjąć istotną rolę w Kosowie, działając w złożonych okolicznościach. Może ona przejąć odpowiedzialność za istotne działania, w szczególności w obszarze przestrzegania prawa i działalności policji.

(3) Proces stabilizacji i stowarzyszenia (zwany dalej "PSiS") stanowi ramy strategiczne polityki UE wobec regionu Bałkanów Zachodnich, a instrumenty wchodzące w jego skład są dostępne dla Kosowa i obejmują partnerstwo europejskie, dialog polityczny i techniczny w ramach mechanizmu śledzenia PSiS, dotyczący między innymi standardów praworządności, jak również powiązane wspólnotowe programy pomocowe.

(4) W czerwcu 2005 r. Rada Europejska podkreśliła, że w perspektywie średniookresowej Kosowo będzie nadal potrzebować międzynarodowej obecności cywilnej i wojskowej dla zapewnienia bezpieczeństwa, w szczególności ochrony mniejszości, wspomagania bieżącego wprowadzania w życie norm oraz sprawowania właściwego nadzoru nad przestrzeganiem postanowień zawartych w umowie o statusie. W tej kwestii Rada Europejska podkreśliła gotowość UE do pełnego uczestnictwa w tym procesie, w ścisłej konsultacji z zainteresowanymi partnerami i organizacjami międzynarodowymi.

(5) W dniu 7 listopada 2005 r. Rada z zadowoleniem przyjęła obszerne sprawozdanie dotyczące sytuacji w Kosowie, przedstawione przez ambasadora Kaia Eide, i wyraziła swoje pełne poparcie dla wyrażonego przez Sekretarza Generalnego Narodów Zjednoczonych zamiaru rozpoczęcia procesu politycznego mającego doprowadzić do określenia przyszłego statusu Kosowa.

(6) Z uwagi na możliwość zwiększenia przez UE jej zaangażowania w Kosowie, w dniu 7 listopada 2005 r. Rada zachęciła także Wysokiego Przedstawiciela/Sekretarza Generalnego (zwanego dalej "WP/SG") oraz Komisję do kontynuacji ich pracy polegającej na określaniu ewentualnej przyszłej roli i wkładu UE, w tym w obszarach związanych z policją, praworządnością i gospodarką, oraz do składania Radzie w najbliższej przyszłości wspólnych wniosków.

(7) W dniu 6 grudnia 2005 r. WP/SG wraz z Komisją przedłożyli Radzie sprawozdanie zatytułowane "Przyszła rola i wkład UE w Kosowie". Sprawozdanie przedstawiło zarys przyszłego zaangażowania UE w Kosowie. Podkreśla ono pragnienie możliwie jak największego unormowania stosunków UE z Kosowem poprzez wykorzystanie wszystkich instrumentów dostępnych w ramach PSiS. Dodatkowo podkreśla też potrzebę poczynienia przygotowań do przyszłej misji EPBiO, również poprzez utworzenie i wysłanie regularnego zespołu ds. planowania na tyle wcześnie, aby rozpocząć planowanie zintegrowanej misji UE w zakresie między innymi praworządności i policji.

(8) W dniu 12 grudnia 2005 r. Rada ponownie potwierdziła swoje pełne poparcie dla procesu politycznego zmierzającego do określenia przyszłego statusu Kosowa oraz dla Marttiego Ahtisaariego. Ponownie potwierdziła również zdecydowany zamiar pełnego uczestnictwa w określaniu statusu Kosowa oraz gotowość do ścisłego włączenia się w negocjacje oraz wprowadzanie w życie przyszłego statusu Kosowa za pośrednictwem przedstawiciela UE odpowiedzialnego za ten proces. Rada po raz kolejny podkreśliła niezwykłą wagę ciągłego wprowadzania w życie standardów, zarówno w chwili obecnej, jak i w przyszłości, w celu wspierania postępów w osiąganiu standardów europejskich. W szczególności tymczasowe instytucje autonomicznej administracji muszą osiągać dalszy postęp w zakresie ochrony mniejszości, pełnego poszanowania zasady praworządności, przejrzystej administracji publicznej wolnej od ingerencji politycznej, klimatu sprzyjającego powrotom uchodźców oraz ochrony zabytków kultury i miejsc kultu religijnego.

(9) Na posiedzeniu w dniu 12 grudnia 2005 r. Rada także "z zadowoleniem przyjęła wspólne sprawozdanie SG/WP oraz Komisji dotyczące przyszłej roli UE i jej działań w Kosowie. Rada zwróciła się do SG/WP oraz Komisji o dokonywanie dalszej analizy tych zagadnień we współpracy z innymi podmiotami międzynarodowymi, w szczególności w obszarach policji i praworządności (w tym planowania interwencyjnego dla możliwej misji EPBiO), rozwoju gospodarczego i wspomagania europejskiej perspektywy dla Kosowa, oraz utrzymywania aktywnego zaangażowania odpowiednich organów Rady w zapewnianie stałej gotowości UE do pełnienia roli w Kosowie".

(10) W dniach od 19 do 27 lutego 2006 r. Rada i Komisja przeprowadziły w Kosowie wspólną misję rozpoznawczą dotyczącą ewentualnego przyszłego zaangażowania EPBiO i Wspólnoty w szerszym zakresie praworządności. Sprawozdanie z misji rozpoznawczej zaleca między innymi utworzenie przez UE zespołu ds. planowania mającego za zadanie zapewnienie, aby podejmowanie decyzji przez UE opierało się na solidnych i dobrze przeanalizowanych podstawach zgodnie z procesem ustalania przyszłego statusu.

(11) Specjalny Przedstawiciel Sekretarza Generalnego ONZ pan Jessen-Petersen w liście do WP/SG z dnia 4 kwietnia 2006 r. z zadowoleniem odnotował zaangażowanie UE w rozmowy na temat przyszłego międzynarodowego zaangażowania w Kosowie i zachęcił UE do wysłania do Prisztiny zespołu UE ds. planowania dla Kosowa (ZPUE dla Kosowa).

(12) W trakcie misji rozpoznawczej i innych konsultacji z UE tymczasowe instytucje autonomicznej administracji zaznaczyły, że z zadowoleniem przyjmą zespół UE ds. planowania mający za zadanie dalsze prowadzenie planowania interwencyjnego dla ewentualnej misji EPBiO w zakresie praworządności.

(13) Utworzenie ZPUE dla Kosowa w żaden sposób nie przesądzi wyniku procesu określania przyszłego statusu ani też przyszłej decyzji UE dotyczącej uruchomienia misji EPBiO w Kosowie.

(14) Zgodnie z wytycznymi z posiedzenia Rady Europejskiej w Nicei w dniach 7 i 9 grudnia 2000 r., niniejsze wspólne działanie powinno określić rolę SG/WP, zgodnie z art. 18 ust. 3 i art. 26 traktatu.

(15) Artykuł 14 ust. 1 traktatu wymaga określenia kwoty referencyjnej dla całego okresu wprowadzania w życie wspólnego działania. Wskazanie kwot, które mają być finansowane z budżetu wspólnotowego, obrazuje wolę organu prawodawczego i jest uzależnione od dostępności przydzielonych środków w danym roku budżetowym.

(16) Należy w jak największym stopniu wykorzystać sprzęt pozostały z innych trwających lub zakończonych działań operacyjnych UE, zwłaszcza misji EUPOL PROXIMA, EUPAT i EUPM, przy uwzględnieniu potrzeb operacyjnych i zasad należytego zarządzania finansami.

(17) Mandat ZPUE dla Kosowa będzie wykonywany w sytuacji, w której przestrzeganie zasady praworządności nie jest w pełni zagwarantowane, co może zaszkodzić celom wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa określonym w art. 11 traktatu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE DZIAŁANIE:

Artykuł  1

Cel

1.
Unia Europejska niniejszym ustanawia zespół Unii Europejskiej ds. planowania (ZPUE dla Kosowa) na potrzeby ewentualnej operacji zarządzania kryzysowego w Kosowie.
2. 1
Cele ZPUE dla Kosowa obejmują:

– dalsze prowadzenie planowania i podjęcie działań w celu zapewnienia niezakłóconego przejścia między niektórymi zadaniami Misji Organizacji Narodów Zjednoczonych w Kosowie (UNMIK) a ewentualną operacją UE zarządzania kryzysem w zakresie praworządności i w innych dziedzinach, jakie może określić Rada w trakcie procesu ustalania przyszłego statusu,

– udzielanie w miarę potrzeby porad technicznych, aby umożliwić UE udział, wsparcie oraz podtrzymanie dialogu z UNMIK na temat jej planów redukcji i przekazania jej uprawnień instytucjom lokalnym.

Artykuł  2

Zadania

Realizując swoje cele, ZPUE dla Kosowa koncentruje się na następujących zadaniach:

1) Inicjowanie dialogu ze społecznością międzynarodową, instytucjami w Kosowie i zainteresowanymi podmiotami miejscowymi na temat ich poglądów i opinii dotyczących kwestii operacyjnych związanych z przyszłymi ustaleniami.

2) Uważne śledzenie i analizowanie planowania UNMIK pod koniec jej mandatu oraz czynne doradztwo.

3) Rozpoczęcie planowania w celu umożliwienia niezakłóconego przeniesienia uprawnień z niektórych zadań UNMIK na przyszłą operację UE w zakresie zarządzania kryzysem w zakresie praworządności i w innych dziedzinach, jakie może określić Rada w trakcie procesu ustalania przyszłego statusu.

4) Rozpoczęcie prac nad określeniem ewentualnych elementów mandatów, celów, konkretnych zadań i programów oraz zasobów personelu ewentualnej operacji UE zarządzania kryzysem, w tym projektu budżetu, które można później wykorzystywać jako podstawę do podjęcia decyzji przez UE. W tym kontekście ZPUE dla Kosowa rozpoczyna przygotowania do opracowania strategii wycofania.

5) 2 Określanie potrzeb ewentualnej przyszłej operacji UE zarządzania kryzysem w zakresie wymaganego sposobu wsparcia, w tym wszelkiego sprzętu, usług i pomieszczeń, oraz sporządzanie odpowiedniego zakresu uprawnień lub specyfikacji technicznych. Proponowanie działań mających na celu pozyskanie wymaganego sprzętu, usług i pomieszczeń i przeprowadzanie tych działań z uwzględnieniem możliwości przejęcia odpowiedniego sprzętu, pomieszczeń i materiałów z dostępnych źródeł, w tym z UNMIK, w stosownych przypadkach oraz w przypadkach, gdy jest to wykonalne i opłacalne. Ogłoszenie przetargów i zawarcie umów umożliwiających terminową dostawę sprzętu, usług i obiektów, by zapewnić odpowiednie wyposażenie misji w dniu przekazania uprawnień. Odbywa się to w dwu etapach. Pierwszym etapem, który rozpoczyna się w momencie przyjęcia niniejszego wspólnego działania, jest złożenie zamówień na - w szczególności - pojazdy, sprzęt komputerowy, urządzenia łączności, obiekty (wyposażenie i adaptacja), wyposażenie na potrzeby bezpieczeństwa oraz mundury w łącznej wysokości do 75 % budżetu przeznaczonego na wydatki kapitałowe. Drugi etap, obejmujący zamówienia związane z zaspokojeniem pozostałych potrzeb misji, rozpoczyna się w momencie wyrażenia przez Radę zgody na ustanowienie operacji UE zarządzania kryzysem.

6) Zapewnienie odpowiedniego wsparcia logistycznego dla ewentualnej operacji UE w zakresie zarządzania kryzysem, również poprzez utworzenie bazy magazynowej umożliwiającej przechowywanie, konserwację i naprawy sprzętu, także przekazanego z innych bieżących lub zakończonych operacji UE w zakresie zarządzania kryzysem, w przypadkach gdy przyczyni się to do ogólnej skuteczności i sprawności ewentualnej operacji UE w zakresie zarządzania kryzysem.

7) Sporządzanie i przygotowywanie analiz zagrożenia i ryzyka pod kierunkiem Centrum Sytuacyjnego UE (SITCEN) oraz Biura Bezpieczeństwa Rady, dotyczących różnych elementów ewentualnej operacji zarządzania kryzysem oraz opracowywanie orientacyjnego budżetu obejmującego koszty zapewnienia bezpieczeństwa (korzystając z doświadczeń misji OBWE w Kosowie oraz UNMIK).

8) Przyczynianie się do całościowego i zintegrowanego podejścia UE, z uwzględnieniem pomocy w obszarach policji i sądownictwa udzielanej w ramach PSiS.

9) W kontekście planowania interwencyjnego ewentualnej operacji zarządzania kryzysem w Kosowie - wymiana, w miarę potrzeby, konkretnej pomocy z operacjami zarządzania kryzysem lub misjami rozpoznawczymi/przygotowawczymi przed rozpoczęciem operacji zarządzania kryzysem. Pomoc ta zostaje wyraźnie uzgodniona przez szefa ZPUE dla Kosowa i jest przewidziana na określony okres.

Artykuł  3

Struktura

1.
ZPUE dla Kosowa posiada, co do zasady, następującą strukturę:

– biuro szefa ZPUE dla Kosowa,

– zespół ds. policji,

– zespół ds. wymiaru sprawiedliwości,

– zespół administracyjny.

2.
ZPUE dla Kosowa tworzy:

– biuro w Prisztinie,

– biuro koordynacyjne w Brukseli.

Artykuł  3a 3

Dowódca operacji cywilnej

1.
Dyrektor ds. cywilnych zdolności planowania i prowadzenia operacji (CPCC) jest dowódcą operacji cywilnej dla ZPUE dla Kosowa.
2.
Dowódca operacji cywilnej sprawuje - pod kontrolą polityczną i kierownictwem strategicznym KPiB oraz pod ogólnym zwierzchnictwem SG/WP - dowództwo i kontrolę nad ZPUE dla Kosowa na poziomie strategicznym.
3.
Dowódca operacji cywilnej zapewnia właściwe i skuteczne wykonywanie decyzji Rady, a także decyzji KPiB, m.in. przez wydawanie, stosownie do potrzeb, instrukcji na poziomie strategicznym dla szefa ZPUE dla Kosowa.
4.
Cały oddelegowany personel pozostaje pod pełnym dowództwem organów krajowych wysyłającego państwa członkowskiego lub wysyłającej instytucji UE. Organy krajowe przekazują dowódcy operacji cywilnej kontrolę operacyjną (OPCON) nad swoim personelem, zespołami i jednostkami.
5.
Dowódca operacji cywilnej ponosi całkowitą odpowiedzialność za zapewnienie należytego wywiązywania się ze spoczywającego na Unii Europejskiej obowiązku opieki.
Artykuł  4 4

Szef ZPUE dla Kosowa oraz personel

1.
Szef ZPUE dla Kosowa przyjmuje odpowiedzialność za ZPUE w Kosowie oraz sprawuje nad nim dowództwo i kontrolę na szczeblu teatru działań.
2.
Szef ZPUE dla Kosowa sprawuje dowództwo i kontrolę nad personelem, zespołami i jednostkami z państw uczestniczących, zgodnie z zadaniami wyznaczonymi przez dowódcę operacji cywilnej, a także odpowiada za administrację i logistykę, m.in. za majątek, zasoby oraz informacje udostępnione ZPUE dla Kosowa.
3.
Szef ZPUE dla Kosowa wydaje całemu personelowi ZPUE dla Kosowa - w tym przypadku również elementowi wspierającemu w Brukseli - instrukcje służące skutecznym pracom ZPUE dla Kosowa w teatrze działań i odpowiada za koordynację zespołu i bieżące zarządzanie nim zgodnie z instrukcjami wydanymi na poziomie strategicznym przez dowódcę operacji cywilnej.
4.
Szef ZPUE dla Kosowa jest odpowiedzialny za wykonanie budżetu ZPUE dla Kosowa. W tym celu szef ZPUE dla Kosowa podpisuje z Komisją umowę.
5.
Szef ZPUE dla Kosowa jest odpowiedzialny za nadzór dyscyplinarny nad personelem. Działania dyscyplinarne w odniesieniu do oddelegowanego personelu podejmowane są przez odpowiedni organ krajowy lub organ UE.
6.
Szef ZPUE dla Kosowa reprezentuje ZPUE dla Kosowa na miejscu prowadzenia operacji i zapewnia odpowiednią widoczność działań ZPUE dla Kosowa.
7.
Szef ZPUE dla Kosowa stosownie do potrzeb koordynuje działania z innymi podmiotami z UE w terenie.
8.
ZPUE dla Kosowa składa się głównie z personelu cywilnego oddelegowanego przez państwa członkowskie lub instytucje UE. Każde państwo członkowskie lub instytucja UE ponoszą koszty związane z personelem przez nie oddelegowanym, włącznie z wynagrodzeniem, opieką medyczną, kosztami podróży do Kosowa i z powrotem oraz dodatkami innymi niż diety.
9.
W razie potrzeby ZPUE dla Kosowa może również zatrudniać na podstawie umów międzynarodowy personel oraz personel lokalny.
10.
Wszyscy członkowie personelu wykonują swoje obowiązki i podejmują działania wyłącznie w interesie ZPUE dla Kosowa. Wszyscy członkowie personelu zobowiązani są do przestrzegania zasad bezpieczeństwa oraz minimalnych norm bezpieczeństwa ustanowionych decyzją Rady 2001/264/WE z dnia 19 marca 2001 r. w sprawie przyjęcia przepisów Rady dotyczących bezpieczeństwa (zwanych dalej "przepisami Rady dotyczącymi bezpieczeństwa")(1).
Artykuł  5 5

Struktura dowodzenia

1.
ZPUE dla Kosowa ma jednolitą strukturę dowodzenia.
2.
KPiB sprawuje w ramach odpowiedzialności Rady kontrolę polityczną i kierownictwo strategiczne nad ZPUE dla Kosowa.
3.
Dowódca operacji cywilnej, pod kontrolą polityczną i kierownictwem strategicznym KPiB oraz pod ogólnym zwierzchnictwem SG/WP, jest dowódcą ZPUE dla Kosowa na poziomie strategicznym i jako taki wydaje instrukcje szefowi ZPUE dla Kosowa oraz służy mu doradztwem i wsparciem technicznym. Po utworzeniu operacji UE zarządzania kryzysem w Kosowie i przed rozpoczęciem jej fazy operacyjnej SG/WP udziela wytycznych szefowi ZPUE dla Kosowa za pośrednictwem szefa operacji UE zarządzania kryzysem w Kosowie od momentu wyznaczenia tego ostatniego.
4.
Dowódca operacji cywilnej składa sprawozdania Radzie za pośrednictwem SG/WP.
5.
Szef ZPUE dla Kosowa sprawuje dowództwo i kontrolę nad ZPUE dla Kosowa w teatrze działań i odpowiada bezpośrednio przed dowódcą operacji cywilnej. Po utworzeniu operacji UE zarządzania kryzysem w Kosowie i przed rozpoczęciem jej fazy operacyjnej szef ZPUE dla Kosowa działa pod kierownictwem szefa operacji UE zarządzania kryzysem w Kosowie od momentu wyznaczenia tego ostatniego.
6.
Szef ZPUE dla Kosowa podlega dowódcy operacji cywilnej. Po utworzeniu operacji UE zarządzania kryzysem w Kosowie i przed rozpoczęciem jej fazy operacyjnej szef ZPUE dla Kosowa podlega dowódcy operacji cywilnej, a jego bezpośrednim zwierzchnikiem jest szef operacji UE zarządzania kryzysem w Kosowie od momentu wyznaczenia tego ostatniego.
7.
Po osiągnięciu przez KPiB zasadniczego porozumienia w sprawie mianowania szefa operacji UE zarządzania kryzysem w Kosowie, szef ZPUE dla Kosowa zapewnia odpowiednią współpracę i koordynację.
Artykuł  6 6

Kontrola polityczna i kierownictwo strategiczne

1.
KPiB sprawuje, w ramach odpowiedzialności Rady, kontrolę polityczną i kierownictwo strategiczne nad ZPUE dla Kosowa. Niniejszym Rada upoważnia KPiB do podejmowania w tym celu odpowiednich decyzji zgodnie z art. 25 Traktatu. Upoważnienie to obejmuje również uprawnienia do podejmowania dalszych decyzji w sprawie powoływania szefa ZPUE dla Kosowa. Uprawnienia do podejmowania decyzji w odniesieniu do celów i zakończenia prac ZPUE dla Kosowa nadal należą do Rady.
2.
KPiB regularnie przedstawia Radzie sprawozdania.
3.
KPiB otrzymuje regularnie oraz w miarę potrzeby sprawozdania od dowódcy operacji cywilnej i od szefa ZPUE dla Kosowa na tematy objęte zakresem ich odpowiedzialności.
Artykuł  7 7

Państwa trzecie zaproszone do udziału w misji EULEX KOSOWO zgodnie z art. 13 wspólnego działania Rady 2008/124/WPZiB z dnia 4 lutego 2008 r. w sprawie misji Unii Europejskiej w zakresie praworządności w Kosowie, EULEX KOSOWO(2) w stosownych przypadkach mogą być poproszone o oddelegowanie personelu do ZPUE dla Kosowa, pod warunkiem że będą one ponosić koszty związane z oddelegowanym personelem, w tym koszty podróży do miejsca rozmieszczenia i z powrotem, wynagrodzenie, koszty opieki medycznej i diet. Wyjątkowo, w należycie uzasadnionych przypadkach, w przypadku braku odpowiednio wykwalifikowanych kandydatów z państw członkowskich, do udziału w misji EULEX KOSOWO można rekrutować obywateli państw trzecich, którzy w stosownych przypadkach mogą być zatrudniani na podstawie umów.

Artykuł  8 8

Bezpieczeństwo

1.
Dowódca operacji cywilnej kieruje planowaniem przez szefa ZPUE dla Kosowa środków bezpieczeństwa dla ZPUE dla Kosowa i zapewnia ich właściwe i skuteczne wykonywanie zgodnie z art. 3 a oraz art. 5, w koordynacji z Biurem Bezpieczeństwa Sekretariatu Generalnego Rady (zwanym dalej "Biurem Bezpieczeństwa SGR").
2.
Szef ZPUE dla Kosowa jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo ZPUE dla Kosowa i za zapewnienie przestrzegania minimalnych wymogów bezpieczeństwa, które mają zastosowanie do ZPUE dla Kosowa, zgodnie z polityką UE dotyczącą bezpieczeństwa personelu rozmieszczonego poza terytorium UE w ramach zadań operacyjnych na mocy tytułu V Traktatu o Unii Europejskiej i dokumentów uzupełniających.
3.
ZPUE dla Kosowa posiada wyznaczonego funkcjonariusza ds. bezpieczeństwa podlegającego szefowi ZPUE dla Kosowa.
4.
Członkowie personelu ZPUE przed objęciem funkcji przechodzą obowiązkowe szkolenie w zakresie bezpieczeństwa.
Artykuł  9

Ustalenia finansowe

1. 9
Finansowa kwota referencyjna przewidziana na pokrycie wydatków związanych z ZPUE dla Kosowa wynosi 79.505.000 EUR.
2.
Wydatkami pokrywanymi w ramach kwoty, o której mowa w ust. 1, zarządza się zgodnie z zasadami i procedurami mającymi zastosowanie do budżetu ogólnego UE, z zastrzeżeniem, że finansowanie wstępne nie pozostają własnością Wspólnoty.
3.
Szef ZPUE dla Kosowa w odniesieniu do działań podejmowanych w ramach zawartej z nim umowy w pełni podlega Komisji i jest przez nią nadzorowany.
4.
Uzgodnienia finansowe uwzględniają wymogi operacyjne ZPUE dla Kosowa, włącznie z wymogami dotyczącymi dopasowania wyposażenia oraz współdziałania zespołów wchodzących w jego skład.
5.
Wydatki kwalifikują się do pokrycia od dnia wejścia w życie niniejszego wspólnego działania.
6. 10
W odpowiednio uzasadnionych wyjątkowych przypadkach, w szczególności w odniesieniu do dostawców oferujących szczególnie korzystne warunki, Komisja może przyznać odstępstwa od zasad pochodzenia mających zastosowanie do zamówień.
Artykuł  10

Koordynacja z innymi uczestnikami

1.
Ścisła koordynacja między UE a wszystkimi odpowiednimi uczestnikami, w tym ONZ/UNMIK, OBWE, NATO/KFOR oraz pozostałymi kluczowymi uczestnikami, takimi jak Stany Zjednoczone i Rosja, w dalszym ciągu zapewnia komplementarność i synergię w ramach wysiłków podejmowanych przez społeczność międzynarodową. Wszystkie państwa członkowskie UE są w pełni informowane na bieżąco o procesie koordynacji.
2.
Wypełniając swoje obowiązki, szef ZPUE dla Kosowa uczestniczy w mechanizmach koordynacji UE utworzonych w Prisztinie w Kosowie.
Artykuł  11

Status personelu ZPUE dla Kosowa

1.
W miarę wymagań, status personelu ZPUE w Kosowie, w tym - w odpowiednich przypadkach - przywileje, immunitety i inne gwarancje niezbędne do skompletowania i sprawnego funkcjonowania ZPUE dla Kosowa, jest uzgadniany zgodnie z procedurą określoną w art. 24 traktatu. SG/WP wspomagający Prezydencję może negocjować takie uzgodnienia w jej imieniu.
2.
Państwo członkowskie lub instytucja UE, które oddelegowały członka personelu, są odpowiedzialne za wszelkie roszczenia związane z oddelegowaniem, wniesione przez członka personelu lub dotyczące go. Dane państwo członkowskie lub instytucja UE są odpowiedzialne za podejmowanie wszelkich działań prawnych przeciwko osobie oddelegowanej.
3.
Warunki zatrudnienia oraz prawa i obowiązki międzynarodowego i miejscowego personelu zatrudnionego na podstawie umów są określone w umowach zawartych między szefem ZPUE dla Kosowa a członkami personelu.
Artykuł  12

Działanie wspólnotowe

Rada i Komisja, odpowiednio w ramach swoich uprawnień, zapewniają spójność pomiędzy wdrożeniem niniejszego wspólnego działania a innymi zewnętrznymi działaniami Wspólnoty, zgodnie z art. 3 akapit drugi traktatu. Rada i Komisja współpracują na rzecz osiągnięcia tego celu.

Artykuł  13

Udostępnianie informacji niejawnych

1.
SG/WP jest upoważniony do udostępniania NATO/KFOR informacji i dokumentów niejawnych UE, powstałych do celów tego działania, objętych klauzulą niejawności do poziomu "CONFIDENTIEL UE", zgodnie z przepisami Rady dotyczącymi bezpieczeństwa.
2.
SG/WP jest również upoważniony do udostępniania ONZ/UNMIK oraz OBWE, zgodnie z potrzebami operacyjnymi ZPUE dla Kosowa, informacji i dokumentów niejawnych UE powstałych do celów tego działania, objętych klauzulą niejawności do poziomu "RESTREINT UE", zgodnie z przepisami Rady dotyczącymi bezpieczeństwa. W tym celu dokonuje się uzgodnień lokalnych.
3.
SG/WP jest upoważniony do udostępniania stronom trzecim biorącym udział w realizacji niniejszego wspólnego działania dokumentów jawnych UE, związanych z treścią obrad Rady dotyczących działania wspierającego, objętych tajemnicą zawodową na podstawie art. 6 ust. 1 decyzji Rady 2004/338/WE, Euratom z dnia 22 marca 2004 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu Rady(3).
Artykuł  13a 11

Monitorowanie wydarzeń

Komórka monitorująca wydarzenia obejmuje swoim działaniem ZPUE dla Kosowa.

Artykuł  14 12

Przegląd

Biorąc pod uwagę potrzebę płynnego przejścia do ewentualnej operacji UE zarządzania kryzysem w Kosowie, Rada do dnia 31 stycznia 2008 r. oceni, czy ZPUE dla Kosowa powinien kontynuować swoje prace po dniu 31 marca 2008 r.

Artykuł  15

Wejście w życie i wygaśnięcie

1.
Niniejsze wspólne działanie wchodzi w życie z dniem jego przyjęcia.
2. 13
Niniejsze wspólne działanie wygasa w dniu 14 czerwca 2008 r.
Artykuł  16

Publikacja

Niniejsze wspólne działanie zostaje opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 10 kwietnia 2006 r.
W imieniu Rady
U. PLASSNIK
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 101 z 11.4.2001, str. 1. Decyzja zmieniona decyzją 2007/438/WE (Dz.U. L 164 z 26.6.2007, str. 24).

(2) Dz.U. L 42 z 16.2.2008, s. 92.

(3) Dz.U. L 106 z 15.4.2004, str. 22. Decyzja zmieniona decyzją 2006/34/WE, Euratom (Dz.U. L 22 z 26.1.2006, str. 32).

1 Art. 1 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 1 wspólnego działania nr 2006/918/WPZiB z dnia 11 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.349.57) zmieniającego nin. wspólne działanie z dniem 11 grudnia 2006 r.
2 Art. 2 pkt 5:

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 wspólnego działania nr 2006/918/WPZiB z dnia 11 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.349.57) zmieniającego nin. wspólne działanie z dniem 11 grudnia 2006 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 wspólnego działania nr 2007/520/WPZiB z dnia 23 lipca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.192.28) zmieniającego nin. wspólne działanie z dniem 23 lipca 2007 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 wspólnego działania nr 2007/778/WPZiB z dnia 29 listopada 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.312.68) zmieniającego nin. wspólne działanie z dniem 29 listopada 2007 r.

3 Art. 3a dodany przez art. 1 pkt 2 wspólnego działania nr 2007/778/WPZiB z dnia 29 listopada 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.312.68) zmieniającego nin. wspólne działanie z dniem 29 listopada 2007 r.
4 Art. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 3 wspólnego działania nr 2007/778/WPZiB z dnia 29 listopada 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.312.68) zmieniającego nin. wspólne działanie z dniem 29 listopada 2007 r.
5 Art. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 4 wspólnego działania nr 2007/778/WPZiB z dnia 29 listopada 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.312.68) zmieniającego nin. wspólne działanie z dniem 29 listopada 2007 r.
6 Art. 6 zmieniony przez art. 1 pkt 5 wspólnego działania nr 2007/778/WPZiB z dnia 29 listopada 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.312.68) zmieniającego nin. wspólne działanie z dniem 29 listopada 2007 r.
7 Art. 7:

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 wspólnego działania nr 2007/334/WPZiB z dnia 14 maja 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.125.29) zmieniającego nin. wspólne działanie z dniem 14 maja 2007 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 wspólnego działania nr 2008/228/WPZiB z dnia 17 marca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.75.78) zmieniającego nin. wspólne działanie z dniem 17 marca 2008 r.

8 Art. 8 zmieniony przez art. 1 pkt 6 wspólnego działania nr 2007/778/WPZiB z dnia 29 listopada 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.312.68) zmieniającego nin. wspólne działanie z dniem 29 listopada 2007 r.
9 Art. 9 ust. 1:

- zmieniony przez art. 1 pkt 4 wspólnego działania nr 2006/918/WPZiB z dnia 11 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.349.57) zmieniającego nin. wspólne działanie z dniem 11 grudnia 2006 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 wspólnego działania nr 2008/228/WPZiB z dnia 17 marca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.75.78) zmieniającego nin. wspólne działanie z dniem 17 marca 2008 r.

10 Art. 9 ust. 6 dodany przez art. 1 pkt 5 wspólnego działania nr 2006/918/WPZiB z dnia 11 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.349.57) zmieniającego nin. wspólne działanie z dniem 11 grudnia 2006 r.
11 Art. 13a dodany przez art. 1 pkt 7 wspólnego działania nr 2007/778/WPZiB z dnia 29 listopada 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.312.68) zmieniającego nin. wspólne działanie z dniem 29 listopada 2007 r.
12 Art. 14:

- zmieniony przez art. 1 pkt 6 wspólnego działania nr 2006/918/WPZiB z dnia 11 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.349.57) zmieniającego nin. wspólne działanie z dniem 11 grudnia 2006 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 wspólnego działania nr 2007/334/WPZiB z dnia 14 maja 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.125.29) zmieniającego nin. wspólne działanie z dniem 14 maja 2007 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 wspólnego działania nr 2007/520/WPZiB z dnia 23 lipca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.192.28) zmieniającego nin. wspólne działanie z dniem 23 lipca 2007 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 8 wspólnego działania nr 2007/778/WPZiB z dnia 29 listopada 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.312.68) zmieniającego nin. wspólne działanie z dniem 29 listopada 2007 r.

13 Art. 15 ust. 2:

- zmieniony przez art. 1 pkt 7 wspólnego działania nr 2006/918/WPZiB z dnia 11 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.349.57) zmieniającego nin. wspólne działanie z dniem 11 grudnia 2006 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 4 wspólnego działania nr 2007/334/WPZiB z dnia 14 maja 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.125.29) zmieniającego nin. wspólne działanie z dniem 14 maja 2007 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 wspólnego działania nr 2007/520/WPZiB z dnia 23 lipca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.192.28) zmieniającego nin. wspólne działanie z dniem 23 lipca 2007 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 9 wspólnego działania nr 2007/778/WPZiB z dnia 29 listopada 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.312.68) zmieniającego nin. wspólne działanie z dniem 29 listopada 2007 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 wspólnego działania nr 2008/228/WPZiB z dnia 17 marca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.75.78) zmieniającego nin. wspólne działanie z dniem 17 marca 2008 r.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.