Decyzja wykonawcza 2014/923/UE w sprawie utworzenia Wspólnego Instytutu ds. Interferometrii Wielkobazowej jako konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (JIV-ERIC)
Dz.U.UE.L.2014.363.156
Akt obowiązującyDECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 12 grudnia 2014 r.
w sprawie utworzenia Wspólnego Instytutu ds. Interferometrii Wielkobazowej jako konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (JIV-ERIC)
(Dz.U.UE L z dnia 18 grudnia 2014 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 723/2009 z dnia 25 czerwca 2009 r. w sprawie wspólnotowych ram prawnych konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC) 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 1 lit. a),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Republika Francuska, Królestwo Niderlandów, Królestwo Szwecji oraz Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej zwróciły się do Komisji o utworzenie Wspólnego Instytutu ds. Interferometrii Wielkobazowej jako konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej ("JIV-ERIC").
(2) Wspomniane państwa członkowskie uzgodniły, że przyjmującym państwem członkowskim JIV-ERIC będzie Królestwo Niderlandów.
(3) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 20 rozporządzenia (WE) nr 723/2009,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Niniejsza decyzja wchodzi w życie trzeciego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Sporządzono w Brukseli dnia 12 grudnia 2014 r.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
ZAŁĄCZNIK
PREAMBUŁA
PREAMBUŁA
Mając na uwadze, co następuje:
Europejska sieć VLBI (interferometrii wielkobazowej), działająca pod nazwą EVN, jest istniejącym od wielu lat konsorcjum o strukturze, którą można elastyczne rozszerzać; umożliwia ona prowadzenie wspólnych obserwacji astronomicznych z użyciem radioteleskopów w całej Europie i na innych kontynentach, a korzysta z niej prężne środowisko naukowe na całym świecie. W ciągu ponad dwudziestu lat EVN dowiodła swej zdolności do utrzymywania bardzo wysokich standardów i bardzo stabilnej sieci.
W 1993 r. w ramach EVN ustanowiony został Wspólny Instytut ds. VLBI w Europie (JIVE) jako niderlandzki krajowy podmiot prawny ("stichting"/fundacja) mający realizować usługi centralne, a w szczególności przetwarzanie (korelację) danych zgromadzonych z teleskopów. Oferuje on użytkownikom EVN wsparcie przy proponowaniu, przetwarzaniu i interpretowaniu obserwacji prowadzonych w ramach EVN. Dostarcza również informacji zwrotnych dotyczących jakości danych pochodzących z teleskopów. JIVE zapewnia podstawową infrastrukturę dla wspólnych obserwacji prowadzonych w ramach EVN i innych sieci. Odgrywa on aktywną rolę w zwiększaniu możliwości EVN poprzez rozwój nowych technik, zwłaszcza dotyczących centralnego przetwarzania i usług dla użytkowników.
W ramach tych i innych działań JIVE występował jako przedstawiciel EVN, w szczególności przy realizacji programów wspólnotowych. Relacje między infrastrukturą JIVE a EVN są przedmiotem protokołu ustaleń dotyczących konsorcjum EVN podpisanego w Berlinie w dniu 22 listopada 2002 r.
Ramy prawne JIVE stanowi obecnie fundacja założona na prawie niderlandzkim. ERIC jest odpowiednim podmiotem prawnym dla realizacji misji naukowej i ambicji JIVE. Konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej posiada osobowość prawną na mocy przepisów rozporządzenia (WE) nr 723/2009.
Ustanowienie JIV-ERIC zapewni większą stabilność wieloletniej współpracy instytutów badawczych działających w dziedzinie interferometrii wielkobazowej, ustanowionych w poszczególnych państwach. Sieci VLBI są kluczową technologią o krytycznym znaczeniu dla wiodących i przyszłych infrastruktur badawczych w dziedzinie radioastronomii.
Korelator JIVE stanowi rdzeń infrastruktury JIV-ERIC. Jest on podstawowym centralnym elementem tworzącym infrastrukturę badawczą VLBI. JIV-ERIC będzie kontynuować istniejącą współpracę z wszystkimi partnerami EVN i respektować zobowiązania umowne w stosunku do nich, włączając w zorganizowany sposób te działania w ramy swojej misji. JIV-ERIC będzie korelować wszelkie projekty EVN. Ponadto JIV-ERIC będzie propagować i wdrażać stosowanie VLBI i innych technik radioastronomii.
Członkowie założyciele UZGODNILI ustanowienie i wprowadzenie w życie JIV-ERIC zgodnie z następującymi postanowieniami.
ROZDZIAŁ 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
POSTANOWIENIA OGÓLNE
Nazwa, siedziba i język roboczy
Zadania i działania
ROZDZIAŁ 2
CZŁONKOSTWO
CZŁONKOSTWO
Członkostwo i przedstawiciele
Przyjmowanie członków
Rezygnacja z członkostwa, pozbawienie członkostwa
Członek ma możliwość podważenia decyzji o pozbawieniu członkostwa i przedstawienia swego stanowiska Radzie.
ROZDZIAŁ 3
OBSERWATORZY I UCZESTNICZĄCE INSTYTUTY BADAWCZE
OBSERWATORZY I UCZESTNICZĄCE INSTYTUTY BADAWCZE
Przyjmowanie obserwatorów
Rezygnacja ze statusu obserwatora i pozbawienie statusu obserwatora
Obserwator ma możliwość podważenia decyzji o pozbawieniu statusu obserwatora i przedstawienia swego stanowiska Radzie.
Udział instytutów badawczych w JIV-ERIC
ROZDZIAŁ 4
PRAWA I OBOWIĄZKI
PRAWA I OBOWIĄZKI
Prawa i obowiązki członków
Dodatkowe korzyści przysługujące członkom obejmują:
Prawa i obowiązki obserwatorów
ROZDZIAŁ 5
ZARZĄDZANIE
ZARZĄDZANIE
Zarządzanie i kierownictwo
Struktura zarządzania JIV-ERIC obejmuje następujące organy:
Rada
Podejmowanie decyzji przez Radę
Dyrektor Wykonawczy
Biuro Koordynacji i Wsparcia JIV-ERIC
Biuro Koordynacji i Wsparcia JIV-ERIC jest centralnym biurem zarządzającym codziennymi operacjami JIV-ERIC. Wspiera ono bieżące zarządzanie JIV-ERIC, w tym poprzez udzielanie pomocy Radzie. Jest ono powoływane i zarządzane przez Dyrektora Wykonawczego.
ROZDZIAŁ 6
FINANSE I SKŁADANIE SPRAWOZDAŃ KOMISJI EUROPEJSKIEJ
FINANSE I SKŁADANIE SPRAWOZDAŃ KOMISJI EUROPEJSKIEJ
Zasady budżetowe i sprawozdanie finansowe
Sprawozdawczość
Odpowiedzialność
ROZDZIAŁ 7
POLITYKA
POLITYKA
Porozumienia o współpracy z osobami trzecimi
W przypadkach, w których JIV-ERIC uzna to za korzystne, może zawierać porozumienia o współpracy z osobami trzecimi, na przykład z instytutami badawczymi z państw niebędących członkami ani obserwatorami JIV-ERIC.
Polityka w zakresie dostępu użytkowników
Polityka w zakresie oceny naukowej
Polityka w zakresie rozpowszechniania
Polityka w zakresie praw własności intelektualnej
Polityka zatrudnienia, w tym zasada równości szans
JIV-ERIC jest pracodawcą stosującym zasadę równości szans i wybiera najlepszych kandydatów, bez względu na ich pochodzenie, narodowość, wyznanie lub płeć. Umowy o pracę są zgodne z prawem krajowym państwa, w którym zatrudnia się pracowników.
Polityka w zakresie zamówień i zwolnień podatkowych
Polityka w zakresie danych
Dyrektor Wykonawczy przedstawia Radzie do zatwierdzenia regulamin dotyczący polityki w zakresie danych odnoszącej się do użytkowników infrastruktury JIV-ERIC, zgodnie z polityką EVN.
ROZDZIAŁ 8
POSTANOWIENIA DOTYCZĄCE CZASU TRWANIA, LIKWIDACJI, SPORÓW I ROZPOCZĘCIA DZIAŁALNOŚCI
POSTANOWIENIA DOTYCZĄCE CZASU TRWANIA, LIKWIDACJI, SPORÓW I ROZPOCZĘCIA DZIAŁALNOŚCI
Czas trwania
JIV-ERIC ustanawia się na czas nieokreślony.
Likwidacja
Prawo właściwe
JIV-ERIC podlega, zgodnie z poniższym porządkiem pierwszeństwa, następującym przepisom:
Spory
Dostępność statutu
Postanowienia dotyczące rozpoczęcia działalności i postanowienia przejściowe
Załącznik 1
WYKAZ CZŁONKÓW I OBSERWATORÓW ORAZ PODMIOTÓW REPREZENTUJĄCYCH
WYKAZ CZŁONKÓW I OBSERWATORÓW ORAZ PODMIOTÓW REPREZENTUJĄCYCH
Państwo lub organizacja międzyrządowa | Podmiot reprezentujący (tj. ministerstwo, rada ds. badań naukowych) |
Republika Francuska | Centre National de la Recherche Scientifique (CNRS, Krajowe Centrum Badań Naukowych) |
Królestwo Niderlandów | Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO, Niderlandzka Organizacja ds. Badań Naukowych) |
Królestwo Szwecji | Vetenskapsrådet (VR, Szwedzka Rada ds. Badań Naukowych) |
Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej | Science and Technology Facilities Council (STFC, Rada ds. Obiektów Naukowych i Technicznych) |
OBSERWATORZY
Państwo lub organizacja międzyrządowa | Podmiot reprezentujący (tj. ministerstwo, rada ds. badań naukowych) |
Załącznik 2
SKŁADKI
SKŁADKI
1) Składka członkowska:
Składka członkowska jest proporcjonalna do kosztów operacji miejscowych po zastosowaniu zryczałtowanej opłaty za przyjęcie do ERIC. Dzięki temu członkowie nieposiadający teleskopów opłacają jedynie składki minimalne, natomiast pozostali członkowie ponoszą opłaty proporcjonalne do kosztów swoich operacji miejscowych.
2) Premia z tytułu przyjmowania ERIC:
Zakłada się, że państwo przyjmujące powinno być gotowe opłacić znaczną składkę na rzecz JIV-ERIC tytułem premii związanej z przyjmowaniem JIV-ERIC; składka ta nie może przekraczać połowy całkowitego budżetu podstawowego JIVE.
3) Uzgodnione składki na lata 2015-2019
W dniu [...data...] r. członkowie JIV-ERIC zawarli porozumienie w sprawie składek określonych poniżej w tabeli.
(w EUR) | |||||
Rok 2015 | Rok 2016 | Rok 2017 | Rok 2018 | Rok 2019 | |
Niderlandy | 970 000 | 970 000 | 970 000 | 970 000 | 970 000 |
Zjednoczone Królestwo | 200 000 | 200 000 | 200 000 | 200 000 | 200 000 |
Szwecja | 110 000 | 110 000 | 110 000 | 110 000 | 110 000 |
Francja | 50 000 | 50 000 | 50 000 | 50 000 | 50 000 |
Włochy | 210 000 | 210 000 | 210 000 | 210 000 | 210 000 |
Hiszpania | 140 000 | 140 000 | 140 000 | 140 000 | 140 000 |
Republika Południowej Afryki | 65 000 | 65 000 | 65 000 | 65 000 | 65 000 |
Odnotowuje się, że Włochy, Hiszpania i Republika Południowej Afryki przygotowują się do członkostwa, a ich składki podano kursywą w celu przedstawienia pełnych danych.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.