Decyzja 2011/166/UE w sprawie utworzenia SHARE-ERIC
Dz.U.UE.L.2011.71.20
Akt obowiązującyDECYZJA KOMISJI
z dnia 17 marca 2011 r.
w sprawie utworzenia SHARE-ERIC
(Dz.U.UE L z dnia 18 marca 2011 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 723/2009 z dnia 25 czerwca 2009 r. w sprawie wspólnotowych ram prawnych konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC) 1 ,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W rozporządzeniu (WE) nr 723/2009 upoważnia się Komisję do tworzenia konsorcjów na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (zwanych dalej ERIC).
(2) W dniu 14 grudnia 2010 r. Republika Czeska, Republika Federalna Niemiec, Królestwo Niderlandów oraz Republika Austrii zwróciły się do Komisji o utworzenie konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej dla celów przeprowadzenia badania dotyczącego zdrowia, starzenia i przechodzenia na emeryturę w Europie (zwanego dalej SHARE-ERIC), Królestwo Belgii poparło ten wniosek w dniu 21 stycznia 2011 r., a Szwajcaria zwróciła się o możliwość przystąpienia do SHARE-ERIC jako obserwator.
(3) Królestwo Niderlandów przedstawiło oświadczenie uznające SHARE-ERIC za organizację międzynarodową w rozumieniu art. 143 lit. g) oraz art. 151 ust. 1 lit. b) dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 2 oraz za organizację międzynarodową w rozumieniu art. 23 ust. 1 akapit drugi dyrektywy Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania 3 z chwilą jego utworzenia.
(4) Komisja, zgodnie ze swoimi obowiązkami określonymi w art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 723/2009, dokonała oceny wniosku i stwierdziła, że spełnione zostały wymogi określone w rozporządzeniu (WE) nr 723/2009.
(5) Zgodnie z art. 6 ust. 1 oraz art. 20 rozporządzenia (WE) nr 723/2009 zwrócono się do komitetu utworzonego na podstawie art. 20 tego rozporządzenia o opinię w sprawie stworzenia SHARE-ERIC i komitet ten wydał opinię pozytywną.
(6) Przewiduje się, że SHARE-ERIC stanie się ważnym atutem dla innych większych inicjatyw europejskich na rzecz rozwoju badań i innowacji w dziedzinie starzenia się społeczeństwa, takich jak zaproponowana inicjatywa w zakresie wspólnego planowania "Długie lata, lepsze życie", wspólny program dotyczący nowoczesnych technologii w służbie osobom starszym oraz europejskie partnerstwo na rzecz innowacji w zakresie aktywności i zdrowia osób starszych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Utworzenie SHARE-ERIC
Od momentu wejścia w życie niniejszej decyzji SHARE-ERIC posiada osobowość prawną i w każdym państwie członkowskim posiada zdolność prawną o najszerszym zakresie przyznanym przez prawo krajowe osobom prawnym. SHARE-ERIC może w szczególności nabywać, być właścicielem lub zbywać mienie ruchome i nieruchome oraz własność intelektualną, zawierać umowy i być stroną w postępowaniach sądowych.
Sporządzono w Brukseli dnia 17 marca 2011 r.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
ZAŁĄCZNIK
STATUT SHARE-ERIC
STATUT SHARE-ERIC
Republika Austrii
Królestwo Belgii
Republika Czeska
Republika Federalna Niemiec
Królestwo Niderlandów,
zwane dalej "Umawiającymi się Stronami",
PRAGNĄC wzmocnić pozycję Europy i Umawiających się Stron w zakresie badań na świecie, jak również zacieśnić współpracę naukową sięgającą poza granice państw i obejmującą różne dyscypliny,
UWZGLĘDNIAJĄC sprawozdanie Komisji Europejskiej przedłożone Radzie Europejskiej w 2001 r. (dokument Rady 6997/01), w którym starzenie się społeczeństwa oraz związane z nim społeczne i gospodarcze wyzwania dla wzrostu gospodarczego i dobrobytu uznano za jeden z najbardziej palących problemów w Europie XXI w., oraz w którym określono poważne luki w infrastrukturze w odniesieniu do zrozumienia problemu starzenia się indywidualnych osób oraz społeczeństw oraz w którym wzywa się do "zbadania możliwości przeprowadzenia, we współpracy z państwami członkowskimi, europejskiego przekrojowego badania w kwestii starzenia się" w celu wspierania europejskich badań w tym zakresie,
OPIERAJĄC SIĘ na obecnym prototypie badania dotyczącego zdrowia, starzenia i przechodzenia na emeryturę w Europie (SHARE), który w trakcie realizowania planu działania Europejskiego Forum Strategii ds. Infrastruktur Badawczych wybrano jako prototyp, który stanie się jednym z głównych elementów infrastruktury badawczej Europejskiej Przestrzeni Badawczej,
UZNAJĄC, że to nowe interdyscyplinarne, międzynarodowe i przekrojowe badanie o bezprecedensowej jakości pod względem spójności, zakresu i możliwości przeprowadzenia analizy porównawczej wyników poszczególnych państw, będzie w przyszłości miało istotne znaczenie w wielu różnych dziedzinach nauk podstawowych i stosowanych takich jak demografia, ekonomia, epidemiologia, gerontologia, biologia, medycyna, psychologia, zdrowie publiczne, polityka zdrowotna, socjologia oraz statystyka,
UZNAJĄC, że formułowanie polityki publicznej w oparciu o fakty wymaga zaktualizowanej infrastruktury w zakresie danych,
OCZEKUJĄC, że inne państwa będą uczestniczyły w działaniach podjętych na mocy niniejszego statusu,
UZGODNIŁY, CO NASTĘPUJE:
Utworzenie SHARE-ERIC
Siedziba statutowa i język roboczy
Zadania
Zasady
Organy SHARE-ERIC i partnerskie instytucje naukowe
Rada
Zarząd
Zakres działania
Składki do budżetu
Odpowiedzialność i ubezpieczenie
Własność intelektualna
Upowszechnianie i wykorzystanie danych SHARE
Zamówienia publiczne i zwolnienia podatkowe
Stosowanie akapitu pierwszego nie może jednak spowodować zakłócenia konkurencji.
Nie przyznaje się zwolnienia z podatku akcyzowego na wyroby akcyzowe przeznaczone na użytek własny pracowników SHARE-ERIC lub osób trzecich.
Nie przyznaje się żadnych zwolnień z podatku na produkty energetyczne i energię elektryczną przeznaczone na użytek własny pracowników SHARE-ERIC lub osób trzecich.
Zatrudnienie
Zmiany
Przystąpienie do statutu
Długość istnienia organizacji
Dostępność statutu
Statut jest dostępny publicznie na stronie internetowej SHARE-ERIC, zgodnie z art. 10 rozporządzenia (WE) nr 723/2009.
Załącznik 1
PARTNERSKIE INSTYTUCJE NAUKOWE I KIEROWNICY NA POZIOMIE KRAJOWYM
PARTNERSKIE INSTYTUCJE NAUKOWE I KIEROWNICY NA POZIOMIE KRAJOWYM
Państwo | Uczestniczące organizacje | Krótki opis |
Austria | Uniwersytet w Linzu, Zakład Ekonomii | W Zakładzie Ekonomii Uniwersytetu w Linzu realizowana jest austriacka część projektu SHARE. Badania zakładu skupiają się na następujących dziedzinach: ekonomia pracy, ekonomia sektora publicznego, zagadnienia związane z reformą systemów emerytalnych oraz ekonomia środowiska. Zakład będzie reprezentowany przez Rudolfa Wintera-Ebmera, profesora ekonomii i specjalisty w dziedzinie ekonomii empirycznej w zakresie pracy. |
Belgia | Uniwersytet w Antwerpii, CSP | Głównym celem CSP jest prowadzenie badań nad adekwatnością polityk społecznych. Badania te są głównie oparte na sporządzaniu szeroko zakrojonych ankiet dotyczących sytuacji socjoekonomicznej w gospodarstwach domowych. Zespołem belgijskim będzie kierował starszy analityk Karel van den Bosch. |
Belgia | Uniwersytet w Liège, CREPP | Do głównych obszarów specjalizacji CREPP należą: zabezpieczenie społeczne, zachowanie osób przechodzących na emeryturę, samopoczucie osób starszych oraz przeniesienie świadczeń na następne pokolenia. Sergio Perelman jest odpowiedzialny za koordynację projektu SHARE we frankofońskiej społeczności w Belgii. |
Republika Czeska | CERGE-EI, Praga | CERGE-EI jest podmiotem w pełni akredytowanym w Stanach Zjednoczonych i w Czechach. Instytut zajmuje się głównie badaniem przemian społecznych, gospodarczych i politycznych następujących w państwach Europy Środkowej i Wschodniej oraz w regionie byłego Związku Radzieckiego. Zespołem czeskim będzie kierował Radim Bohacek. |
Niemcy | Uniwersytet w Mannheim, Instytut Badawczy ds. Ekonomii Starzenia się w Mannheim (MEA) | MEA to ośrodek, o światowej renomie, doskonalenia badań nad ekonomią starzenia się. Do obszarów badań instytutu należą: oszczędności, ubezpieczenia społeczne oraz porządek publiczny; makroekonomiczne skutki starzenia się społeczeństwa, oraz zdrowie publiczne. MEA jest reprezentowany przez Axela Börscha-Supana, dyrektora, który był odpowiedzialny za koordynację grupy projektów SHARE. |
Niderlandy | Uniwersytet w Tilburgu, Netspar | Netspar jest naukową siecią badawczą zajmującą się zagadnieniem rent, emerytur oraz starzenia się, która jest związana z Wydziałem Ekonomii i Zarządzania Uniwersytetu w Tilburgu. Jej dyrektor generalny, Frank van der Duyn Schouten, będzie kierował holenderską częścią projektu SHARE. |
Załącznik 2
NAUKOWA RADA MONITORUJĄCA
NAUKOWA RADA MONITORUJĄCA
Utworzenie rady
Zarząd stworzy ciało doradcze składające się przynajmniej z sześciu wybitnych, niezależnych i doświadczonych naukowców (zwane dalej naukową radą monitorującą) i pełniące rolę zewnętrznego organu doradczego na potrzeby badania, który będzie kontrolował jakość pracy konsorcjum badawczego oraz okresowo doradzał radzie i konsorcjum badawczemu.
Niezależność
Naukowa rada monitorująca jest niezależna od SHARE-ERIC.
Zadania
Skład
Orazio Attanasio (dochody, konsumpcja, oszczędności)
Lisa Berkman (epidemiologia społeczna i biomarkery)
Nicholas Christakis (socjologia medycyny i dane administracyjne)
Mick Couper (metody badawcze, sposoby upowszechniania danych oraz nowe technologie)
Michael Hurd (oszczędności i zdrowie, dostęp do danych i jakość, harmonizacja z badaniem na temat zdrowia i przechodzenia na emeryturę w USA - HRS)
Daniel McFadden (metodyka badań)
Norbert Schwarz (psychologia badania i metodyka dostępu do danych)
Andrew Steptoe (biomarkery, harmonizacja z angielskim badaniem przekrojowym w zakresie starzenia się - ELSA)
Budżet
Załącznik 3
WSTĘPNE OSZACOWANIE KOSZTÓW W FAZIE I (ETAP 4)
WSTĘPNE OSZACOWANIE KOSZTÓW W FAZIE I (ETAP 4)
(A): Zespół zarządzający SHARE przygotował wstępne oszacowanie kosztów badania opierając się na kosztach, które poniesiono podczas badań w 2006 i 2008 r. W przypadku nowych państw wstępne oszacowanie opiera się na kosztach, jakie poniosły państwa z nimi porównywalne.
(B): Wstępne oszacowanie kosztów operacyjnych zostało oparte na kwocie odpowiadającej zatrudnieniu na cały etat dwóch pracowników z pensjami zgodnymi z wymaganiami programu UE Marie Curie oraz na oszacowaniu kosztów podróży, kosztów utrzymania oraz kosztów ogólnych we wszystkich państwach, opierając się na kosztach poniesionych podczas badań w 2006 i 2008 r.
Austria, Republika Czeska, Francja, Niemcy oraz Polska przedstawiły wstępne oszacowania kosztów operacyjnych przypadających na dane państwo. Te oszacowania kosztów operacyjnych mogą obejmować koszty zatrudnienia większej lub mniejszej ilości osób w porównaniu z szacunkami sporządzonymi przez pracowników SHARE.
(C): Koszty koordynacji przypadające na Niemcy oszacowano opierając się na kosztach poniesionych podczas badań w 2006 i 2008 r.
(D): Składki państw w odniesieniu do innych kosztów wspólnych oszacowano opierając się na kosztach poniesionych podczas badań w 2006 i 2008 r., i każdemu państwu przydzielono składkę zgodnie z postanowieniami art. 9 ust. 5. Mogą one być jednak znacznie niższe lub nawet wynosić 0, jeżeli inne organizacje finansujące takie jak Komisja Europejska lub Krajowy instytut ds. starzenia się w USA pokryją te koszty poprzez udzielenie dotacji lub podpisanie oddzielnych umów.
Szacunkowe koszty dla etapu 4 (2010-11) z podziałem na kraje i rodzaje kosztów
(w tys. EUR) | |||||
(Α) Koszty badania próby 6 000 osób | (B) Koszty operacyjne (personel, podróże i koszty ogólne) | (C) Koszty koordynacji | (D) Maksymalna składka w odniesieniu do innych kosztów wspólnych | Ogółem | |
Austria | 1 006 | 322 | 109 | 1 438 | |
Belgia | 778 | 318 | 99 | 1 194 | |
Czechy | 338 | 167 | 71 | 576 | |
Dania | 892 | 409 | 105 | 1 406 | |
Estonia | 460 | 243 | 59 | 761 | |
Francja | 1 024 | 327 | 97 | 1 448 | |
Niemcy | 784 | 314 | 1 887 | 102 | 3 087 |
Grecja | 602 | 285 | 84 | 971 | |
Węgry | 460 | 243 | 55 | 758 | |
Irlandia | 1 024 | 339 | 126 | 1 490 | |
Izrael | 602 | 285 | 79 | 966 | |
Włochy | 782 | 322 | 88 | 1 191 | |
Luksemburg | 1 556 | 358 | 145 | 2 059 | |
Niderlandy | 794 | 314 | 117 | 1 224 | |
Polska | 453 | 226 | 50 | 730 | |
Portugalia | 602 | 285 | 66 | 953 | |
Słowenia | 460 | 243 | 79 | 781 | |
Hiszpania | 786 | 300 | 91 | 1 177 | |
Szwecja | 1 024 | 339 | 107 | 1 471 | |
Szwajcaria | 1 556 | 358 | 122 | 2 036 | |
OGÓŁEM | 15 983 | 5 997 | 1 887 | 1 851 | 25 719 |
Załącznik 4
PROCEDURA PRZETARGU OGRANICZONEGO
PROCEDURA PRZETARGU OGRANICZONEGO
Usługi badawcze i usługi rozwojowe obejmują usługi badawcze i usługi rozwojowe niezbędne do utrzymania i podniesienia stanu wiedzy w zakresie technologii badania. Obejmują one następujące usługi, lecz nie są do nich ograniczone: rozwój oprogramowania służącego do prowadzenia badań, rozwój metodologii badania, opracowanie innowacyjnych technik prowadzenia ankiet oraz ich praktyczne zastosowanie.
Przed rozpoczęciem procedury przetargowej należy publicznie udostępnić opis usług będących przedmiotem zamówienia poprzez opublikowanie ogłoszenia o zamówieniu. Strony zamawiające podają w takim ogłoszeniu obiektywne i niedyskryminujące kryteria lub reguły, które zamierzają stosować, minimalną liczbę kandydatów, których zamierzają zaprosić oraz, w stosownych przypadkach, ich maksymalną liczbę.
Konkurencję można ograniczyć do trzech potencjalnych oferentów. Jeżeli na rynku usług będących przedmiotem zamówienia działa trzech lub mniej usługodawców, procedurą przetargową należy objąć wszystkich usługodawców na rynku.
Wybór oferenta jest dokonywany w oparciu o najniższą zaoferowaną cenę i najwyższą zaoferowaną jakość usługi. Definicja jakości usługi znajduje się w opisie w pkt 1.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.