Decyzja 2009/21/WE w sprawie utworzenia Komitetu Współpracy Celnej oraz przyjęcia regulaminu wewnętrznego Grupy ds. Dialogu Gospodarczego i zmiany regulaminu wewnętrznego niektórych podkomitetów Komitetu Stowarzyszenia

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2009.9.43

Akt obowiązujący
Wersja od: 26 listopada 2008 r.

DECYZJA RADY STOWARZYSZENIA UE-MAROKO NR 1/2008
z dnia 26 listopada 2008 r.
w sprawie utworzenia Komitetu Współpracy Celnej oraz przyjęcia regulaminu wewnętrznego Grupy ds. Dialogu Gospodarczego i zmiany regulaminu wewnętrznego niektórych podkomitetów Komitetu Stowarzyszenia

(2009/21/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 14 stycznia 2009 r.)

RADA STOWARZYSZENIA,

uwzględniając Układ eurośródziemnomorski ustanawiający stowarzyszenie między Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Królestwem Maroka, z drugiej strony(1), zwany dalej "układem o stowarzyszeniu",

uwzględniając decyzję nr 1/2003 Rady Stowarzyszenia UEMaroko z dnia 24 lutego 2003 r. w sprawie utworzenia podkomitetów Komitetu Stowarzyszenia(2), w szczególności jej art. 1 akapit czwarty,

uwzględniając zalecenie nr 1/2005 Rady Stowarzyszenia UEMaroko z dnia 24 października 2005 r. w sprawie realizacji planu działań UE-Maroko(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Stosunki między UE a Marokiem stają się coraz bardziej złożone, co wynika z wykonywania układu o stowarzyszeniu oraz planu działań UE-Maroko przyjętego w ramach polityki sąsiedztwa.

(2) Obie strony pragną zacieśniać wzajemne stosunki oraz stwarzać nowe perspektywy dla tych stosunków.

(3) Realizacja priorytetów partnerstwa oraz harmonizacja przepisów prawnych muszą być odpowiednio monitorowane. Kompetencje UE określają wewnętrzne ramy, w których obrębie mogą rozwijać się stosunki i współpraca z krajami śródziemnomorskimi, z uwzględnieniem spójności i równowagi całości procesu barcelońskiego.

(4) Na mocy decyzji nr 2/2005 Rady Stowarzyszenia UEMaroko z dnia 18 listopada 2005 r. zmieniającej Protokół nr 4 do Układu eurośródziemnomorskiego dotyczący definicji pojęcia produkty pochodzące oraz metod współpracy administracyjnej(4) skreślono odniesienie do Komitetu Współpracy Celnej. Należy więc stworzyć nową podstawę prawną istnienia Komitetu Współpracy Celnej.

(5) Artykuł 84 układu o stowarzyszeniu przewiduje utworzenie grup roboczych lub organów niezbędnych do wykonywania układu.

(6) W art. 44 lit. a) układu o stowarzyszeniu ustanowiono dialog gospodarczy między UE a Marokiem. Należy przyjąć regulamin wewnętrzny Grupy ds. Dialogu Gospodarczego.

(7) W następstwie uzgodnienia planu działań UE-Maroko pojawiły się nowe dziedziny dialogu i współpracy. Nie wszystkie te dziedziny są objęte pracami podkomitetów utworzonych na mocy decyzji nr 1/2003 Rady Stowarzyszenia.

(8) Należy zapewnić, aby wszystkie zagadnienia objęte układem o stowarzyszeniu i planem działań UE-Maroko były monitorowane przez właściwe podkomitety,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Przy Komitecie Stowarzyszenia utworzony zostaje Komitet Współpracy Celnej UE-Maroko, którego zadaniem jest ocenianie wykonania układu o stowarzyszeniu i planu działań UE-Maroko ustalonego w ramach polityki sąsiedztwa, zapewnienie współpracy administracyjnej w celu stosowania protokołu nr 4 do układu o stowarzyszeniu oraz wykonywanie wszystkich innych zadań w obszarze ceł, które mogłyby zostać mu powierzone.

Regulamin wewnętrzny Komitetu Współpracy Celnej znajduje się w załączniku I.

Komitet Współpracy Celnej działa z upoważnienia Komitetu Stowarzyszenia, któremu przedstawia sprawozdanie po każdym swoim posiedzeniu. Komitet Współpracy Celnej nie posiada uprawnień do podejmowania decyzji. Może jednak formułować zalecenia służące ułatwieniu właściwego wykonywania układu o stowarzyszeniu oraz przedkładać Komitetowi Stowarzyszenia propozycje. Zalecenia i propozycje zostają przyjęte za obopólną zgodą.

Komitet Stowarzyszenia podejmuje wszelkie inne niezbędne środki zapewniające prawidłowe funkcjonowanie Komitetu Współpracy Celnej i informuje o nich Radę Stowarzyszenia.

Artykuł  2

Niniejszym przyjmuje się regulamin wewnętrzny Grupy ds. Dialogu Gospodarczego ustanowionego w art. 44 lit. a) układu o stowarzyszeniu, znajdujący się w załączniku II.

Grupa ds. Dialogu Gospodarczego działa z upoważnienia Komitetu Stowarzyszenia, któremu przedstawia sprawozdanie po każdym swoim posiedzeniu. Grupa nie posiada uprawnień do podejmowania decyzji. Może jednak przedkładać Komitetowi Stowarzyszenia propozycje.

Komitet Stowarzyszenia podejmuje wszelkie inne niezbędne środki zapewniające prawidłowe funkcjonowanie Grupy ds. Dialogu Gospodarczego i informuje o nich Radę Stowarzyszenia.

Artykuł  3

Wykazy zagadnień objętych działaniami podkomitetów nr 1 "rynek wewnętrzny", nr 2 "przemysł, handel i usługi", nr 3 "transport, środowisko naturalne i energia", nr 5 "rolnictwo i rybołówstwo" i nr 6 "wymiar sprawiedliwości i bezpieczeństwo" Komitetu Stowarzyszenia, które zostały wskazane w załączniku II pkt 3 regulaminów wewnętrznych podkomitetów przyjętych na mocy decyzji nr 1/2003 Rady Stowarzyszenia, zostają zmienione zgodnie z załącznikiem III do niniejszej decyzji.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli, dnia 26 listopada 2008 r.

W imieniu Rady Stowarzyszenia
M. NICOLAIDIS
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 70 z 18.3.2000, s. 2.

(2) Dz.U. L 79 z 26.3.2003, s. 14.

(3) Dz.U. L 285 z 28.10.2005, s. 49.

(4) Dz.U. L 336 z 21.12.2005, s. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

REGULAMIN WEWNĘTRZNY KOMITETU WSPÓŁPRACY CELNEJ UE-MAROKO

1. Skład i przewodnictwo

W skład Komitetu Współpracy Celnej UE-Maroko, zwanego dalej "komitetem", wchodzą przedstawiciele Komisji Europejskiej, wspierani przez ekspertów celnych z państw członkowskich, oraz przedstawiciele władz celnych (lub inni przedstawiciele rządu) Maroka. Przewodnictwo w Komitecie jest sprawowane naprzemiennie przez przedstawiciela władz celnych Maroka i przedstawiciela Wspólnoty Europejskiej.

2. Działanie

Komitet działa z upoważnienia Komitetu Stowarzyszenia, któremu przedstawia sprawozdanie po każdym swoim posiedzeniu. Komitet nie posiada uprawnień do podejmowania decyzji. Może on jednak przedkładać Komitetowi Stowarzyszenia propozycje.

3. Zagadnienia

Komitet ocenia wykonywanie układu o stowarzyszeniu i planu działań UE-Maroko ustalonego w ramach polityki sąsiedztwa, w odniesieniu do wszystkich kwestii celnych. W szczególności ocenia postęp w zakresie zbliżania, wdrażania i stosowania przepisów prawnych. W stosownych przypadkach bada również współpracę w zakresie administracji publicznej. Komitet analizuje wszystkie problemy, które mogą pojawić się w obszarze spraw celnych (w odniesieniu do reguł pochodzenia, ogólnych procedur celnych, nomenklatury celnej, wartości celnej, systemów taryfowych, współpracy celnej) oraz w razie potrzeby proponuje przyjęcie odpowiednich środków. Na wniosek Komitetu Stowarzyszenia komitet może zajmować się również analizą innych zagadnień, także o charakterze horyzontalnym.

Posiedzenie komitetu może dotyczyć zagadnień z zakresu jednej, kilku lub wszystkich dziedzin związanych z cłami.

4. Sekretariat

Urzędnik Komisji Europejskiej oraz urzędnik rządu Maroka działają wspólnie jako stali sekretarze komitetu.

Wszelkie komunikaty dotyczące komitetu przekazywane są sekretarzom komitetu.

5. Posiedzenia

Posiedzenia komitetu odbywają się zawsze, gdy wymagają tego okoliczności, a co najmniej raz w roku. Posiedzenie może zostać zwołane na podstawie wniosku jednej ze stron, który przekazywany jest przez jej sekretarza drugiej stronie. Po otrzymaniu wniosku o zwołanie posiedzenia komitetu, sekretarz drugiej strony udziela odpowiedzi w terminie 15 dni roboczych.

W przypadkach szczególnie pilnych, za zgodą obu stron, posiedzenie komitetu może zostać zwołane w szybszym terminie. Wszystkie wnioski o zwołanie posiedzenia powinny być składane na piśmie.

Posiedzenia komitetu odbywają się w czasie i w miejscu uzgodnionym przez obie strony.

O zwołaniu posiedzenia informuje każdą ze stron jej sekretarz, który działa w porozumieniu z przewodniczącym. Przed każdym posiedzeniem przewodniczący jest informowany o przewidywanym składzie delegacji każdej ze stron.

Jeżeli obie strony wyrażą na to zgodę, komitet może zaprosić na swoje posiedzenie innych przedstawicieli departamentów technicznych obu zainteresowanych stron w celu omówienia kwestii o charakterze horyzontalnym, jak również ekspertów, którzy dostarczą szczegółowych informacji.

6. Porządek obrad posiedzeń

Wszystkie wnioski o włączenie punktów do porządku obrad posiedzenia komitetu przekazywane są sekretarzom komitetu.

Tymczasowy porządek obrad każdego posiedzenia jest opracowywany przez przewodniczącego i przekazywany następnie drugiej stronie przez sekretarza komitetu, nie później niż na 10 dni przed rozpoczęciem posiedzenia.

Tymczasowy porządek obrad obejmuje punkty, co do których wnioski o włączenie do tymczasowego porządku obrad zostały przekazane sekretarzom nie później niż na 15 dni przed rozpoczęciem posiedzenia. Każda ze stron powinna otrzymać dokumenty referencyjne i poświadczające nie później niż na 7 dni przed rozpoczęciem posiedzenia. W szczególnych lub nagłych przypadkach terminy te mogą zostać skrócone za zgodą obu stron.

Porządek obrad zostaje przyjęty przez komitet na początku każdego posiedzenia.

7. Protokoły

Protokoły są przygotowywane i zatwierdzane przez obu sekretarzy po zakończeniu każdego posiedzenia. Sekretarze komitetu przekazują sekretarzom i przewodniczącemu Komitetu Stowarzyszenia egzemplarz protokołu włącznie z propozycjami komitetu.

8. Jawność

O ile nie postanowiono inaczej, posiedzenia komitetu są niejawne.

ZAŁĄCZNIK  II

REGULAMIN WEWNĘTRZNY GRUPY DS. DIALOGU GOSPODARCZEGO UE-MAROKO

1. Skład i przewodnictwo

Grupa ds. Dialogu Gospodarczego, zwana dalej "grupą" składa się z przedstawicieli Komisji Europejskiej oraz rządu Maroka, a przewodniczą jej na przemian obie strony. Państwa członkowskie są informowane o posiedzeniach grupy i zapraszane do uczestnictwa.

2. Działanie

Grupa stanowi forum dyskusji, konsultacji i monitorowania. Grupa działa z upoważnienia Komitetu Stowarzyszenia, któremu przedstawia sprawozdanie po każdym swoim posiedzeniu. Grupa nie posiada uprawnień do podejmowania decyzji, może jednak przedkładać Komitetowi Stowarzyszenia propozycje.

3. Zagadnienia

Grupa stanowi forum do dyskusji w kwestiach makroekonomicznych. Ocenia ona również wykonanie układu o stowarzyszeniu i planu działań UE-Maroko ustalonego w ramach polityki sąsiedztwa, szczególnie w sektorach wymienionych poniżej, a zwłaszcza w odniesieniu do postępów osiąganych w zakresie harmonizacji, wdrażania i stosowania przepisów prawnych. W stosownych przypadkach bada również współpracę w zakresie administracji publicznej. Grupa rozpatruje każde zagadnienie mogące mieć związek z przedstawionymi poniżej dziedzinami oraz w razie potrzeby proponuje przyjęcie odpowiednich środków.

a) Ramy makroekonomiczne

b) Reformy strukturalne

c) Sektor finansowy i rynki kapitałowe (aspekty makroekonomiczne)

d) Przepływy kapitału i płatności bieżące

e) Zarządzanie finansami publicznymi i ich kontrola

f) Podatki

g) Statystyka

Niniejszy wykaz nie jest wyczerpujący i Komitet Stowarzyszenia może włączyć do niego inne zagadnienia, również o charakterze horyzontalnym.

Posiedzenie grupy może dotyczyć zagadnień z zakresu jednej, kilku lub wszystkich wymienionych powyżej dziedzin.

4. Sekretariat

Urzędnik Komisji Europejskiej oraz urzędnik rządu Maroka działają wspólnie jako stali sekretarze grupy.

Wszelkie komunikaty dotyczące grupy przekazywane są sekretarzom grupy.

5. Posiedzenia

Posiedzenia grupy odbywają się zawsze, gdy wymagają tego okoliczności, a co najmniej raz w roku. Posiedzenie może zostać zwołane na podstawie wniosku jednej ze stron, który przekazywany jest przez jej sekretarza drugiej stronie. Po otrzymaniu wniosku o zwołanie posiedzenia grupy sekretarz drugiej strony udziela odpowiedzi w terminie 15 dni roboczych.

W przypadkach szczególnie pilnych, za zgodą obu stron, posiedzenie grupy może zostać zwołane w szybszym terminie. Wszystkie wnioski o zwołanie posiedzenia powinny być składane na piśmie.

Posiedzenia grupy odbywają się na przemian w Brukseli i Rabacie, w terminie uzgodnionym przez obie strony.

O zwołaniu posiedzenia informuje każdą ze stron jej sekretarz, który działa w porozumieniu z przewodniczącym. Przed każdym posiedzeniem przewodniczący jest informowany o przewidywanym składzie delegacji każdej ze stron.

Za zgodą obu stron grupa może zapraszać na swoje posiedzenia ekspertów w celu uzyskania szczegółowych informacji.

6. Porządek obrad posiedzeń

Wszystkie wnioski o włączenie punktów do porządku obrad posiedzenia grupy przekazywane są sekretarzom grupy.

Tymczasowy porządek obrad każdego posiedzenia jest opracowywany naprzemiennie przez każdego ze współprzewodniczących i przekazywany następnie drugiej stronie przez sekretarza grupy, nie później niż na 10 dni przed rozpoczęciem posiedzenia.

Tymczasowy porządek obrad obejmuje punkty, co do których wnioski o włączenie do tymczasowego porządku obrad zostały przekazane sekretarzom nie później niż na 15 dni przed rozpoczęciem posiedzenia. Każda ze stron powinna otrzymać dokumenty poświadczające nie później niż na 7 dni przed rozpoczęciem posiedzenia. W szczególnych lub nagłych przypadkach terminy te mogą zostać skrócone za zgodą obu stron.

Porządek obrad zostaje przyjęty przez grupę na początku każdego posiedzenia.

7. Protokoły

Protokoły są przygotowywane i zatwierdzane przez obu sekretarzy po zakończeniu każdego posiedzenia. Sekretarze grupy przekazują sekretarzom i przewodniczącemu Komitetu Stowarzyszenia egzemplarz protokołu włącznie z propozycjami grupy.

8. Jawność

O ile nie postanowiono inaczej, posiedzenia grupy są niejawne.

ZAŁĄCZNIK  III

A. REGULAMIN WEWNĘTRZNY PODKOMITETU NR 1 UE-MAROKO "RYNEK WEWNĘTRZNY"

Wykaz sektorów objętych działaniami podkomitetu zawarty w załączniku II pkt 3 "Zagadnienia" do decyzji nr 1/2003 Rady Stowarzyszenia otrzymuje brzmienie:

"a) standaryzacja, certyfikacja, ocena zgodności i nadzór nad rynkiem (aspekty niezwiązane z umowami handlowymi w tych dziedzinach)

b) konkurencja i pomoc państwa

c) prawa własności intelektualnej, przemysłowej i handlowej

d) zamówienia publiczne

e) ochrona konsumentów

f) usługi (kwestie regulacyjne), w tym usługi finansowe i pocztowe

g) prawo spółek oraz prawo przedsiębiorczości".

B. REGULAMIN WEWNĘTRZNY PODKOMITETU NR 2 UE-MAROKO "PRZEMYSŁ, HANDEL I USŁUGI"

Wykaz sektorów objętych działaniami podkomitetu zawarty w załączniku II pkt 3 "Zagadnienia" do decyzji nr 1/2003 Rady Stowarzyszenia otrzymuje brzmienie:

"a) współpraca przemysłowa i polityka dotycząca przedsiębiorstw

b) kwestie handlowe

c) handel usługami i prawo przedsiębiorczości

d) turystyka i rzemiosło

e) przygotowywanie umów handlowych dotyczących wymagań technicznych, standaryzacji, norm i ocen zgodności

f) ochrona danych

g) statystyki handlowe".

C. REGULAMIN WEWNĘTRZNY PODKOMITETU NR 3 UE-MAROKO "TRANSPORT, ŚRODOWISKO NATURALNE I ENERGIA"

Wykaz sektorów objętych działaniami podkomitetu zawarty w załączniku II pkt 3 "Zagadnienia" do decyzji nr 1/2003 Rady Stowarzyszenia otrzymuje brzmienie:

"a) transport: szczególnie modernizacja i rozwój infrastruktury, wzmocnienie bezpieczeństwa i ochrony wszystkich rodzajów transportu, kontrola portów i lotnisk oraz zarządzanie nimi, usprawnienie systemu transportu multimodalnego poprzez włączenie kwestii interoperacyjności

b) ochrona środowiska: szczególnie zwiększenie zdolności w dziedzinie zarządzania środowiskiem w aspektach instytucjonalnym i prawnym, zwalczanie różnych rodzajów zanieczyszczenia, wsparcie dla włączania aspektów ekologicznych do priorytetowych sektorów partnerstwa eurośródziemnomorskiego w perspektywie zrównoważonego rozwoju, realizacja krajowych programów ochrony środowiska, szczególnie tych dotyczących zanieczyszczeń wody oraz gospodarki odpadami stałymi, zacieśnianie współpracy regionalnej i międzynarodowej, w szczególności w odniesieniu do zmian klimatycznych

c) energia: szczególnie modernizacja i rozwój infrastruktury, bezpieczeństwo i ochrona energetycznej infrastruktury przesyłowej, zarządzanie popytem, propagowanie energii ze źródeł odnawialnych, badania naukowe oraz współpraca w zakresie wymiany danych".

D. REGULAMIN WEWNĘTRZNY PODKOMITETU NR 5 UE-MAROKO "ROLNICTWO I RYBOŁÓWSTWO"

Wykaz sektorów objętych działaniami podkomitetu zawarty w załączniku II pkt 3 "Zagadnienia" do decyzji nr 1/2003 Rady Stowarzyszenia otrzymuje brzmienie:

"a) produkty rolne i produkty rybołówstwa

b) współpraca rolna i rozwój obszarów wiejskich

c) przetworzone produkty rolne

d) kwestie weterynaryjne i fitosanitarne

e) obowiązujące przepisy w zakresie wymiany handlowej tych produktów".

E. REGULAMIN WEWNĘTRZNY PODKOMITETU NR 6 UE-MAROKO "WYMIAR SPRAWIEDLIWOŚCI I BEZPIECZEŃSTWO"

Wykaz sektorów objętych działaniami podkomitetu zawarty w załączniku II pkt 3 "Zagadnienia" do decyzji nr 1/2003 Rady Stowarzyszenia otrzymuje brzmienie:

"a) współpraca w zakresie wymiaru sprawiedliwości

b) współpraca sądowa w sprawach cywilnych i karnych

c) współpraca w zwalczaniu przestępczości zorganizowanej, w tym przemytu ludzi i handlu ludźmi, handlu narkotykami, terroryzmu, korupcji i prania pieniędzy

d) współpraca policyjna".

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.