Rozporządzenie 1241/2009 utrzymujące i aktualizujące zakres uprzedniego nadzoru nad przywozem niektórych wyrobów z żelaza i stali pochodzących z niektórych państw trzecich
Dz.U.UE.L.2009.332.54
Akt jednorazowyROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 1241/2009
z dnia 16 grudnia 2009 r.
utrzymujące i aktualizujące zakres uprzedniego nadzoru nad przywozem niektórych wyrobów z żelaza i stali pochodzących z niektórych państw trzecich
uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej i Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 260/2009 z dnia 26 lutego 2009 r. w sprawie wspólnych reguł przywozu(1), w szczególności jego art. 11,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 625/2009 z dnia 7 lipca 2009 r. w sprawie wspólnych reguł przywozu z niektórych krajów trzecich(2), w szczególności jego art. 9,
po przeprowadzeniu konsultacji z Komitetem Doradczym,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzeniem (WE) nr 76/2002(3) Komisja wprowadziła uprzedni nadzór wspólnotowy nad niektórymi przywożonymi wyrobami z żelaza i stali pochodzącymi z niektórych państw trzecich.
(2) Unijne statystyki dotyczące handlu zewnętrznego nie są dostępne w podziale na okresy ustanowione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1917/2000(4).
(3) Pomimo zmian zaistniałych po wprowadzeniu nadzoru w 2002 r., rozwój sytuacji na światowym rynku stali w dalszym ciągu wymaga niezawodnego i szybkiego systemu informowania o przyszłym przywozie do Unii.
(4) Zbadano tendencje w przywozie wyrobów objętych obecnie nadzorem, jak również wyrobów płaskich ze stali nierdzewnej oraz dużych rur spawanych nieobjętych obecnie systemem nadzoru. Uznano za konieczne zbadanie tendencji w zakresie tych dodatkowych wyrobów, biorąc pod uwagę fakt, że stanowią one produkty o największej wartości dodanej na rynku.
(5) W ostatnich latach, pomiędzy 2005 i 2008 r., przywóz do UE ww. wyrobów ze stali wzrósł znacząco (o 40 %) w wartościach bezwzględnych. Nawet uwzględniając fakt, że przywóz zaczął spadać pod koniec 2008 r., działo się tak tylko dlatego, że przywóz odzwierciedlał spadek popytu, natomiast relatywnie w stosunku do konsumpcji pozostał znaczący.
(6) W skali światowej w latach 2006-2008 zdolności produkcyjne stali wzrosły i oczekuje się, że będę one nadal rosły do 2010 r. W wielu regionach w dwóch kolejnych latach oczekuje się dwucyfrowego wzrostu zdolności produkcyjnych, szczególnie w Chinach, Indiach, Brazylii oraz na Bliskim Wschodzie. Chiny, w których odnotowano największy wzrost zdolności produkcyjnych, reprezentują obecnie około 40 % światowych zdolności produkcyjnych stali surowej oraz wykazują się trzykrotnie większą niż w UE roczną konsumpcją stali.
(7) Biorąc pod uwagę fakt, że UE jest ważnym rynkiem stali zarówno pod względem wielkości, jak i cen, mając szczególnie na względzie silną walutę, prawdopodobne jest, że w przypadku ożywienia na rynku unijnym i wzrostu popytu, wszelkie nadwyżki w zdolnościach produkcyjnych stali zostaną ponownie skierowane do UE. Dla porównania dostęp do rynków państw trzecich zmniejszył się ostatnio w różnym stopniu, jako że państwa w różnych regionach geograficznych (m.in. w obu Amerykach, Azji i na Bliskim Wschodzie) wprowadziły środki w celu ochrony lub wsparcia własnego sektora stalowego. Środki te przybrały różną formę, włącznie z podniesieniem stawek celnych, wymaganiami w zakresie pozwoleń oraz obowiązkiem zakupów na rynku lokalnym, co w znaczącym stopniu wpływa na sytuację na rynku i światową konsumpcję.
(8) Produkcja stali surowej i wyrobów płaskich ze stali nierdzewnej w UE osiągnęła najwyższy poziom odpowiednio w 2007 i 2006 r., a następnie zaczęła spadać w 2008 r. W pierwszej połowie 2009 r. odnotowano spadek o 43,2 % w porównaniu z pierwszą połową 2008 r.; spadek światowej produkcji stali wyniósł w tym samym okresie 22,4 %. Kryzys miał wpływ na wszystkie największe państwa - producentów stali w UE; w rezultacie producenci stali zmniejszyli liczbę dni produkcyjnych i zredukowali zdolności produkcyjne.
(9) Wszyscy producenci znacząco zmniejszyli zatrudnienie. W czerwcu 2009 r. około 40 % siły roboczej w branży stalowej w UE było dotknięte skutkami kryzysu gospodarczego w postaci zwolnień trwałych bądź tymczasowych oraz skróconego czasu pracy.
(10) W związku z ostatnimi tendencjami w przywozie wyrobów stalowych, obecną niepewną sytuacją przemysłu UE, wciąż słabym popytem na rynku UE oraz prawdopodobieństwem, że w przypadku ożywienia na rynku, obecne i przyszłe nadwyżki zdolności produkcyjnych zostaną ponownie skierowane do UE, można uznać, że istnieje zagrożenie powstania szkody dla producentów unijnych w rozumieniu art. 11 rozporządzenia (WE) nr 260/2009.
(11) Z tego względu interes Unii wymaga, aby przywóz niektórych wyrobów ze stali w dalszym ciągu podlegał uprzedniemu nadzorowi w celu dostarczania z wyprzedzeniem danych statystycznych pozwalających na szybką analizę tendencji przywozowych. Szybko dostępne i przewidywalne dane dotyczące handlu są konieczne, aby móc skutecznie reagować na problem dużej wrażliwości europejskiego rynku stali na nagłe zmiany na światowych rynkach stali. Jest to szczególnie ważne w kontekście obecnego kryzysu charakteryzującego się niepewnością, czy nastąpi trwały wzrost popytu i czy przemysł UE skorzysta z tego wzrostu.
(12) Ponadto mając na względzie rozwój sytuacji na rynku wyrobów płaskich ze stali nierdzewnej oraz dużych rur spawanych oraz sytuację zainteresowanych branż przemysłu, a także biorąc pod uwagę, że wyroby te objęte są podobnymi systemami monitorowania przywozu stali, właściwe jest objęcie tym systemem również produktów wymienionych w załączniku I.
(13) Mając na względzie powyższy rozwój sytuacji oraz biorąc pod uwagę fakt, że pozostałe państwa będące znaczącymi producentami stali, takie jak Kanada i Stany Zjednoczone Ameryki Północnej, zdecydowały ostatnio o przedłużeniu zakresu ich systemów monitorowania importu stali (przedłużone odpowiednio do dnia 31 sierpnia 2011 r. i dnia 21 marca 2013 r.) właściwe jest kontynuowanie tego systemu do dnia 31 grudnia 2012 r.
(14) Aby zminimalizować zbędne ograniczenia oraz aby nie ingerować nadmiernie w działalność przedsiębiorstw w obszarach przygranicznych, przywóz o masie netto nieprzekraczającej 2.500 kilogramów pozostaje nadal wyłączony z zakresu stosowania tego rozporządzenia,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 84 z 31.3.2009, s. 1.
(2) Dz.U. L 185 z 17.7.2009, s. 1.
(3) Dz.U. L 16 z 18.1.2002, s. 3.
(4) Dz.U. L 229 z 9.9.2000, s. 14.
ZAŁĄCZNIKI