Wspólne działanie 2004/909/WPZiB ustanawiające zespół ekspertów, mając na względzie ewentualną zintegrowaną misję Unii Europejskiej dotyczącą policji, państwa prawnego i administracji cywilnej dla Iraku

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2004.381.84

Akt utracił moc
Wersja od: 26 listopada 2004 r.

WSPÓLNE DZIAŁANIE RADY 2004/909/WPZiB
z dnia 26 listopada 2004 r.
ustanawiające zespół ekspertów, mając na względzie ewentualną zintegrowaną misję Unii Europejskiej dotyczącą policji, państwa prawnego i administracji cywilnej dla Iraku

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 14 ust. 26,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Unia Europejska stwierdziła, że jej celem jest bezpieczny, stabilny, zjednoczony, dostatni i demokratyczny Irak, który pozytywnie przyczyni się do stabilności w regionie. UE wspiera naród iracki oraz tymczasowy rząd Iraku w ich dążeniu do gospodarczej, społecznej i politycznej odbudowy Iraku w ramach wdrażania rezolucji nr 1546 Rady Bezpieczeństwa NZ z dnia 8 czerwca 2004 r.

(2) W dniu 5 listopada 2004 r. Rada Europejska z zadowoleniem przyjęła zorganizowanie wspólnej misji rozpoznawczej dla ewentualnej zintegrowanej operacji dotyczącej policji i państwa prawnego w Iraku oraz rozpatrzyła jej sprawozdanie. Rada Europejska uznała znaczenie wzmocnienia systemu sądownictwa karnego, stosującego zasady państwa prawnego, prawa człowieka i przestrzegającego podstawowych wolności. Zwróciła uwagę na prośbę władz irackich skierowaną do UE o jej bardziej aktywne zaangażowanie w Iraku oraz stwierdziła, że wzmocnienie systemu sądownictwa karnego byłoby zgodne z potrzebami i priorytetami Iraku.

(3) Rada Europejska zdecydowała, że do końca listopada 2004 r. należy wysłać zespół ekspertów w celu prowadzenia dalszego dialogu z władzami irackimi, rozpoczęcia wstępnego planowania ewentualnej zintegrowanej misji dotyczącej policji, państwa prawnego i administracji cywilnej, której rozpoczęcie planowane jest po wyborach, zaplanowanych na dzień 30 stycznia 2005 r., oraz w szczególności w celu oceny pilnych potrzeb takiej misji dotyczących bezpieczeństwa. W tych i innych sprawach należy zachęcać do dialogu z innymi krajami tego regionu.

(4) UE wykorzysta swój dialog z Irakiem i jego sąsiadami do zachęcania do trwałego zaangażowania w regionie oraz do wsparcia dla poprawy bezpieczeństwa, a także dla procesu polityki i odbudowy w Iraku w oparciu o uczestnictwo, zasady demokratyczne, poszanowanie praw człowieka oraz państwa prawnego oraz wsparcia dla bezpieczeństwa i współpracy w regionie.

(5) Misja taka powinna być bezpieczna, niezależna i odróżniać się od pozostałych działań, ale jednocześnie miałaby ona charakter uzupełniający i stanowiłaby wartość dodaną w bieżących działaniach międzynarodowych, a także zwiększyłaby synergię z prowadzonymi obecnie działaniami Wspólnoty i Państw Członkowskich. W odniesieniu do misji w Iraku należy znaleźć odpowiednie rozwiązanie dla wszelkich kwestii związanych z bezpieczeństwem.

(6) Mając na uwadze obecną sytuację w zakresie bezpieczeństwa w Iraku i Bagdadzie, jakakolwiek decyzja dotycząca rozmieszczenia zespołu ekspertów lub jego części na terytorium Iraku (włącznie z rozszerzeniem składu zespołu i czasu trwania takiego rozmieszczenia) powinna zostać podjęta w oparciu o odpowiednią konsultację dotyczącą bezpieczeństwa i oceny ryzyka oraz pod warunkiem, że w celu zminimalizowania ryzyka zostaną zapewnione odpowiednie rozwiązania dotyczące bezpieczeństwa i logistyki.

(7) Zespół ekspertów będzie wykonywał swój mandat w sytuacji, w której istnieje zagrożenie dla prawa i porządku, bezpieczeństwa ludzi oraz stabilności Iraku i która może szkodzić celom WPZiB określonym w art. 11 Traktatu o Unii Europejskiej.

(8) Zgodnie z wytycznymi z posiedzenia Rady Europejskiej w Nicei, które odbyło się w dniach 7-9 grudnia 2000 r., niniejsze wspólne działanie powinno określić rolę sekretarza generalnego/wysokiego przedstawiciela (SG/WP) zgodnie z art. 18 i 26 Traktatu o Unii Europejskiej.

PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE DZIAŁANIE:

Artykuł  1

Misja

1.
Niniejszym ustanawia się zespół ekspertów w celu prowadzenia dalszego dialogu z władzami irackimi, rozpoczęcia wstępnego planowania ewentualnej zintegrowanej misji dotyczącej policji, państwa prawnego i administracji cywilnej, której rozpoczęcie planowane jest po wyborach w styczniu 2005 r., oraz w szczególności w celu oceny pilnych potrzeb takiej misji dotyczących bezpieczeństwa. W tych i innych sprawach należy zachęcać do dialogu z innymi krajami tego regionu.
2.
Zespół ekspertów zostanie utworzony do końca listopada 2004 r.
3.
Zespół ekspertów będzie działał zgodnie z warunkami określonymi w art. 2.
Artykuł  2

Zakres obowiązków

1.
Najpóźniej do końca stycznia 2005 r., zespół ekspertów przedstawi sprawozdanie szczegółowo przedstawiające warianty osiągnięcia wyżej omówionych celów. Jego stwierdzenia powinny opierać się na szczegółowej analizie zarówno stosowności proponowanych wariantów, korzyści z nich wynikających z uwzględnieniem obecnych lub planowanych inicjatyw krajowych i międzynarodowych w tym zakresie, jak również ograniczeń dotyczących bezpieczeństwa.
2.
Zespół ekspertów powinien oprzeć swoje wstępne planowanie na deklaracji Rady Europejskiej stwierdzającej, że "o ile działania poza Irakiem przy zachowaniu kontaktów w Iraku wydają się możliwe do wprowadzenia w tej chwili, Rada Europejska uzgodniła, że w przypadku misji na terenie Iraku, przed pojęciem jakiejkolwiek decyzji, należy znaleźć odpowiednie rozwiązanie dla wszelkich kwestii związanych z bezpieczeństwem". Powinno się prowadzić dialog z innymi krajami w tym regionie.
3.
W szczególności sprawozdanie powinno określać i zawierać następujące elementy:

– kompleksową i szczegółową analizę sytuacji w zakresie bezpieczeństwa w Iraku, włącznie ze szczegółowym opisem oceny zagrożenia dotyczącym wszystkich aspektów ewentualnej misji w Iraku. Analiza powinna uwzględniać najnowsze wydarzenia w kraju, które miały miejsce do czasu przedstawienia sprawozdania. Powinno także zawierać krótką informację na temat planowania w przypadku wystąpienia nieprzewidzianych sytuacji dla każdego elementu misji w Iraku, gdyby nastąpiło pogorszenie bezpieczeństwa;

– obszary, w których można by zapewnić doradztwo w zakresie polityki, oraz szczegółowe cele takiego doradztwa, a także wymagany profil ekspertów do jego wykonania;

– szczególne potrzeby szkoleniowe z podaniem dokładnej grupy dla której przeznaczone byłoby takie szkolenie oraz względne korzyści wynikające z różnych sposobów przeprowadzenia takiego szkolenia (włącznie ze szkoleniami wewnątrz i na zewnątrz kraju);

– wszelkie istotne normy międzynarodowe (zwłaszcza normy ONZ, Rady Europy lub OBWE) powinny zostać uwzględnione w materiałach szkoleniowych;

– zakres współpracy z ONZ, zgodnie ze wspólną deklaracją UE-ONZ w sprawie zarządzania kryzysami;

– obecna lub planowana pomoc innych dawców w dziedzinach istotnych dla planowanej operacji;

– powiązania z istniejącymi programami koordynacji pomocy w Iraku i krajowymi programami rozwoju;

– możliwe obszary rozmieszczenia, wewnątrz i na zewnątrz Iraku;

– harmonogram rozmieszczenia;

– personel, logistyka, wymagania techniczne i wymagania dotyczące bezpieczeństwa;

– niezbędne elementy dotyczące budżetu w odniesieniu do różnych wariantów;

– niezbędne elementy projektu porozumienia o statusie misji.

4.
Zespół ekspertów powinien prowadzić odpowiedni dialog z władzami Iraku zarówno na poziomie krajowym, jak i regionalnym, także z przedstawicielami sądownictwa karnego i innymi ważnymi przedstawicielami. Powinien zapewnić regularny kontrakt z irackim Ministerstwem Planowania odpowiedzialnym za ogólną koordynację pomocy. Zespół powinien również nawiązać ścisły kontakt z biurem Komisji Europejskiej ds. Iraku (obecnie mieszczącym się w Ammanie), programami dwustronnymi Państw Członkowskich, Misją Wsparcia ONZ dla Iraku (UNAMI) oraz Grupą Rozwoju ONZ oraz innymi głównymi dawcami pomocy międzynarodowej.
5.
Zespół ekspertów będzie składał się z małego zespołu bazowego, które miarę potrzeby może zostać rozszerzony o ekspertów na kontraktach krótkoterminowych.
Artykuł  3

Szef zespołu ekspertów oraz członkowie zespołu ekspertów

1.
Szefem zespołu ekspertów mianuje się Pietera Feitha.

Wybierze on członków zespołu za zgodą sekretarza generalnego/wysokiego przedstawiciela. Szef zespołu ekspertów prowadzi konsultacje z Komitetem Politycznym i Bezpieczeństwa w sprawach dotyczących wielkości i składu zespołu.

2. Szef zespołu ekspertów i członkowie tego zespołu zostaną oddelegowani przez Państwa Członkowskie UE lub instytucje UE. Wszyscy członkowie zespołu ekspertów podlegają delegującemu Państwu Członkowskiemu UE lub instytucji UE oraz wykonują swoje obowiązki i działania w interesie misji. Zarówno w trakcie trwania jak i po zakończeniu misji, członkowie zespołu ekspertów zachowują najwyższą dyskrecję w sprawie wszystkich faktów i informacji odnoszących się do zespołu.

3. Państwo Członkowskie UE lub instytucja UE, które delegowały członka zespołu, są odpowiedzialne za reagowanie na wszelkie roszczenia związane z oddelegowaniem otrzymane od tego członka lub jego dotyczące. Państwo Członkowskie UE lub instytucja UE, o których mowa, jest odpowiedzialne za podjęcie działań przeciwko osobie delegowanej.

4. Szef zespołu ekspertów sprawuje kierownictwo nad zespołem ekspertów i zarządza nim.

Artykuł  4

Nadzór polityczny i sprawozdawczość

1.
Szef zespołu ekspertów podlega sekretarzowi generalnemu/wysokiemu przedstawicielowi i składa mu sprawozdania. Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa będzie otrzymywał od szefa zespołu ekspertów sprawozdania w regularnych odstępach czasu.
2.
W ramach odpowiedzialności Rady, Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa sprawuje nadzór polityczny. Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa składa sprawozdania Radzie w regularnych odstępach czasu.
Artykuł  5

Bezpieczeństwo

1.
Szef zespołu ekspertów, w konsultacji z przedstawicielem Biura Bezpieczeństwa Rady w misji, jest odpowiedzialny za zapewnienie zgodności z minimalnymi normami bezpieczeństwa mającymi zastosowanie do zespołu ekspertów.
2.
Państwa Członkowskie zapewnią zespołowi ekspertów bezpieczne zakwaterowanie, pancerze oraz ścisłą ochronę na terenie Iraku.
3.
Szef zespołu ekspertów prowadzi konsultacje z Komitetem Politycznym i Bezpieczeństwa w sprawach dotyczących bezpieczeństwa wskazanych przez sekretarza generalnego/wysokiego przedstawiciela.
Artykuł  6

Ustalenia finansowe

1.
Finansowa kwota referencyjna mająca pokryć wydatki związane z zespołem ekspertów wynosi 1.058.000 EUR.
2.
Zarządzanie wydatkami finansowanymi w ramach kwoty określonej w ust. 1 odbywa się zgodnie z procedurami i zasadami stosowanymi do ogólnego budżetu Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem, że żadne zaliczki nie pozostają własnością Wspólnoty.
3.
Komisja podpisuje umowę z szefem zespołu ekspertów. W pełni informuje on Komisję i jest przez nią nadzorowany w kwestiach budżetowych dotyczących działań podejmowanych w ramach jego umowy. Szef zespołu ekspertów odpowiada przed Komisją za wszystkie wydatki.
4.
Ustalenia finansowe uwzględniają wymagania operacyjne zespołu ekspertów, włącznie z tymi związanymi z wymogami dotyczącymi bezpieczeństwa zespołu.
5.
Wydatków można dokonywać od dnia wejścia w życie niniejszego wspólnego działania.
Artykuł  7

Wejście w życie

Niniejsze wspólne działanie wchodzi w życie w dniu jego przyjęcia.

Wygasa ono dnia 15 lutego 2005 r.

Artykuł  8

Publikacja

Niniejsze wspólne działanie publikuje się w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 26 listopada 2004 r.
W imieniu Rady
B. R. BOT
Przewodniczący

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.