Rozporządzenie 805/1999 ustanawiające pewne środki w celu wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 718/1999 w sprawie polityki w zakresie zdolności przewozowych floty wspólnotowej, w celu wspierania żeglugi śródlądowej

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.1999.102.64

Akt utracił moc
Wersja od: 29 kwietnia 2003 r.

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 805/1999
z dnia 16 kwietnia 1999 r.
ustanawiające pewne środki w celu wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 718/1999 w sprawie polityki w zakresie zdolności przewozowych floty wspólnotowej, w celu wspierania żeglugi śródlądowej

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 718/1999 z dnia 29 marca 1999 r. w sprawie polityki w zakresie zdolności przewozowych floty wspólnotowej w celu wspierania żeglugi śródlądowej(1), w szczególności jego art. 9 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

zgodnie z art. 7 rozporządzenia (WE) nr 718/1999 Komisja ustanawia praktyczne środki wykonania polityki dotyczącej zdolności przewozowej floty wspólnotowej, określonej w wyżej wymienionym rozporządzeniu;

zaleca się utrzymanie stawek specjalnych składek ustanowionych w rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 1102/89(2), ostatnio zmienionym rozporządzeniem (WE) nr 241/97(3), oraz w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 241/97 ze względu na ich wykazaną skuteczność;

ponadto zaleca się utrzymanie różnych stosunków, wymienionych w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 718/1999, zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2812/94(4) w przypadku tankowców, rozporządzenia Komisji (WE) nr 2310/96(5) w przypadku barek pchaczy oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 742/98(6) w przypadku statków do przewożenia ładunków suchych;

w celu zapewnienia skuteczności wzajemnej pomocy finansowej między funduszami ds. koordynacji i wspierania flot wspólnotowych zaleca się Komisji, aby na początku każdego roku w porozumieniu z właściwymi organami funduszy księgowała zasoby dostępne z funduszu rezerwowego i w przypadku nowych działań strukturalnych wyrównywała stan kont;

wysłuchano opinii Państw Członkowskich oraz organizacji reprezentujących przewoźników żeglugi śródlądowej na poziomie Wspólnoty w zakresie środków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Niniejsze rozporządzenie ustanawia wysokość specjalnych składek, określoną w art. 7 rozporządzenia (WE) nr 718/1999, stosunki dla zasady "stare na nowe" oraz praktyczne środki służące realizacji polityki dotyczącej zdolności przewozowej floty wspólnotowej.

SPECJALNE SKŁADKI

Artykuł  2
1.
Specjalne składki dla poszczególnych rodzajów i kategorii statków ustala się w wysokości między 70 % a 115 % poniżej podanych wartości:

– statki do przewożenia ładunków suchych:

– barki motorowe: 120 EUR za 1 tonę,

– pchające lichtugi: 60 EUR za 1 tonę,

– barki holowane: 43 EUR za 1 tonę,

– tankowce:

– barki motorowe: 216 EUR za 1 tonę,

– pchające lichtugi: 108 EUR za 1 tonę,

– barki holowane: 39 EUR za 1 tonę.

– barki-pchacze:

180 EUR/kW z podwyżką liniową do 240 EUR/kW, gdy moc napędowa równa się lub jest większa od 1.000 kW.

2.
Dla statków o całkowitej nośności mniejszej niż 450 ton maksymalne specjalne składki ustanowione w ust. 1 zmniejszone zostają o 30 %.

– Dla statków o całkowitej nośności między 450 a 650 ton maksymalne specjalne składki należy zmniejszyć o 0,15 % za każdą tonę, o którą całkowita nośność danego statku jest mniejsza od 650 ton.

– Dla statków o całkowitej nośności między 650 a 1.650 ton maksymalne wielkości specjalnych składek będą wzrastać liniowo ze 100 % do 115 %; dla statków o całkowitej nośności powyżej 1.650 ton maksymalne wielkości specjalnych składek pozostaną na poziomie 115 %.

3.
Specjalne składki wyrażone w euro przeliczane będą na walutę krajową danego funduszu według kursu wymiany euro na waluty Państw Członkowskich przyjmujących euro, ustanowionego rozporządzeniem Rady (WE) nr 2866/98(7).

TONAŻ RÓWNOWAŻNY

Artykuł  3
1.
Jeśli armator statku wprowadza do eksploatacji statek, określony w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 718/99, oraz oddaje do złomowania inny typ statku, służący za podstawę obliczeń tonaż równoważny wyznaczony zostaje, w ramach dwóch wymienionych poniżej grup statków, zgodnie z następującymi stosunkami oceny:

– statki do przewożenia ładunków suchych:

– barki motorowe powyżej 650 ton: 1,00,

– pchające lichtugi powyżej 650 ton: 0,50,

– barki holowane powyżej 650 ton: 0,36,

– tankowce:

– barki motorowe powyżej 650 ton: 1,00,

– pchające lichtugi powyżej 650 ton: 0,50,

– barki holowane powyżej 650 ton: 0,18.

2.
Dla statków o całkowitej nośności poniżej 450 ton ustalone w ust. 1 stosunki zostaną zmniejszone o 30 %. Dla statków całkowitej nośności między 650 a 450 ton stosunki zmniejszone zostaną o 0,15 % za każdą tonę, o którą całkowita nośność danego statku jest mniejsza od 650 ton. Dla statków o całkowitej nośności między 650 a 1.650 ton maksymalne stawki będą wzrastać liniowo ze 100 % do 115 %.

STOSUNKI UREGULOWANIA "STARY ZA NOWY"

Artykuł  4 1

Od dnia 29 kwietnia 1999 r. wprowadzanie statków do eksploatacji podlega przepisowi art. 4 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 718/1999:

1) dla statków do przewożenia ładunków suchych stosunek wynosi 0:1 (między starym a nowym tonażem);

2) dla tankowców stosunek wynosi 0:1;

3) dla barek pchaczy stosunek wynosi 0:1.

WZAJEMNA POMOC FINANSOWA

Artykuł  5
1.
Mając na celu księgowanie zasobów dostępnych z funduszu rezerwowego i realizowanie wzajemnej pomocy finansowej między poszczególnymi funduszami zgodnie z art. 3 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 718/1999, każdy fundusz na początku roku przekazuje Komisji następujące informacje:

– wpływy funduszu w minionym roku, o ile przeznaczane są na premie za złomowanie lub środki przewidziane w art. 8 rozporządzenia (WE) nr 718/1999 (Rdn),

– zobowiązania finansowe poniesione przez fundusz w minionym roku odnośnie do premii za złomowanie lub środków przewidzianych w art. 8 rozporządzenia (WE) nr 718/1999 (Pn),

– nadwyżkę funduszu na dzień 1 stycznia poprzedniego roku pochodzącą z wpływów przeznaczonych na wypłatę premii za złomowanie lub środków przewidzianych w art. 8 rozporządzenia (WE) nr 718/1999 (Sn).

2.
Komisja z pomocą organów funduszu określi na podstawie danych określonych w ust. 1:

– łączne zobowiązania finansowe poniesione przez fundusze w minionym roku w związku z premiami za złomowanie lub środkami przewidzianymi w art. 8 rozporządzenia (WE) nr 718/1999 (Pt),

– całkowite wpływy wszystkich zaangażowanych funduszy w minionym roku (Rdt),

– całkowitą nadwyżkę wszystkich zaangażowanych funduszy na dzień 1 stycznia poprzedniego roku (St),

– znormalizowane roczne zobowiązania finansowe każdego funduszu (Pnn), obliczane w następujący sposób:

– różnica między rocznymi zobowiązaniami finansowymi (Pn), a znormalizowanymi rocznymi zobowiązaniami finansowymi (Pnn) dla każdego funduszu,

– sumy, jakie każdy fundusz, którego roczne zobowiązania są mniejsze od znormalizowanych rocznych zobowiązań finansowych (Pn < Pnn), przekazuje do funduszu o rocznych zobowiązaniach finansowych większych od znormalizowanych rocznych zobowiązań finansowych (Pn > Pnn).

3.
Właściwe fundusze przekazują pozostałym funduszom odpowiednie sumy wymienione w ust. 2 tiret szóste przed upływem 1 marca bieżącego roku.

KONSULTACJE

Artykuł  6

We wszystkich sprawach polityki dotyczącej zdolności przewozowej floty wspólnotowej oraz zmian do niniejszego rozporządzenia Komisja zasięga opinii grupy złożonej z ekspertów pochodzących z organizacji zawodowych reprezentujących przewoźników żeglugi śródlądowej na szczeblu Wspólnoty oraz zainteresowanych Państw Członkowskich. Grupa ta określana będzie jako "Grupa Ekspertów Wspólnotowej Polityki ds. Zdolności Przewozowej Flot Śródlądowych i Wspierania".

PRZEPISY KOŃCOWE

Artykuł  7

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 29 kwietnia 1999 r.

Rozporządzenie (EWG) nr 1102/89 traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 16 kwietnia 1999 r.

W imieniu Komisji
Neil KINNOCK
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 90 z 2.4.1999, str. 1.

(2) Dz.U. L 116 z 28.4.1989, str. 30.

(3) Dz.U. L 40 z 11.2.1997, str. 11.

(4) Dz.U. L 298 z 19.11.1994, str. 22.

(5) Dz.U. L 313 z 3.12.1996, str. 8.

(6) Dz.U. L 103 z 3.4.1998, str. 3

(7) Dz.U. L 359 z 31.12.1998, str. 1.

1 Art. 4:

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1532/2000 z dnia 13 lipca 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.175.74) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 sierpnia 2000 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 997/2001 z dnia 22 maja 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.139.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 czerwca 2001 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 336/2002 z dnia 22 lutego 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.53.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 marca 2002 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 411/2003 z dnia 5 marca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.62.18) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 kwietnia 2003 r.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.