Decyzja 2009/369/WPZiB w sprawie ustanowienia komitetu uczestników operacji wojskowej Unii Europejskiej mającej na celu zapobieganie aktom piractwa i rozboju u wybrzeży Somalii, odstraszanie od nich oraz ich zwalczanie (Atalanta)

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2009.112.9

Akt obowiązujący
Wersja od: 29 kwietnia 2014 r.

DECYZJA KOMITETU POLITYCZNEGO I BEZPIECZEŃSTWA ATALANTA/3/2009
z dnia 21 kwietnia 2009 r.
w sprawie ustanowienia komitetu uczestników operacji wojskowej Unii Europejskiej mającej na celu zapobieganie aktom piractwa i rozboju u wybrzeży Somalii, odstraszanie od nich oraz ich zwalczanie (Atalanta)

(2009/369/WPZiB)

(Dz.U.UE L z dnia 6 maja 2009 r.)

KOMITET POLITYCZNY I BEZPIECZEŃSTWA,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 25 akapit trzeci,

uwzględniając wspólne działanie Rady 2008/851/WPZiB z dnia 10 listopada 2008 r. w sprawie operacji wojskowej Unii Europejskiej mającej na celu udział w powstrzymywaniu, zapobieganiu i zwalczaniu aktów piractwa i rozboju u wybrzeży Somalii 1 (Atalanta), w szczególności jego art. 10 ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na mocy art. 10 ust. 5 wspólnego działania 2008/851/WPZiB, Rada upoważniła Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa (KPiB) do podjęcia odpowiednich decyzji w sprawie ustanowienia komitetu uczestników (KU) operacji Atalanta.

(2) W konkluzjach z posiedzenia Rady Europejskiej w Nicei w dniach 7, 8 i 9 grudnia 2000 r. i tych z Brukseli w dniach 24 i 25 października 2002 r. przewidziano uzgodnienia dotyczące udziału państw trzecich w operacjach zarządzania kryzysowego i ustanowienia KU.

(3) KU będzie odgrywał kluczową rolę w bieżącym zarządzaniu operacją Atalanta. Komitet będzie stanowił główne forum, na którym państwa uczestniczące wspólnie zajmą się kwestiami zaangażowania swoich sił w operację. KPiB, który sprawuje kontrolę polityczną nad operacją i kieruje nią strategicznie, będzie uwzględniał opinie wydane przez KU.

(4) Zgodnie z art. 6 Protokołu w sprawie stanowiska Danii załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, Dania nie uczestniczy w opracowywaniu i wprowadzaniu w życie decyzji i działań Unii Europejskiej, które dotyczą kwestii obronnych,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Ustanowienie i zakres uprawnień

Niniejszym ustanawia się komitet uczestników operacji wojskowej Unii Europejskiej mającej na celu zapobieganie aktom piractwa i rozboju u wybrzeży Somalii, odstraszanie od nich oraz ich zwalczanie (Atalanta). Zakres uprawnień komitetu uczestników określony jest w konkluzjach z posiedzeń Rady Europejskiej w Nicei w grudniu 2000 r. i tych z Brukseli w październiku 2002 r.

Artykuł  2

Skład

1.
Skład komitetu uczestników jest następujący:
przedstawiciele wszystkich państw członkowskich;
2
przedstawiciele państw trzecich biorących udział w operacji i mających w niej znaczący udział wojskowy.
2.
Dowódca operacji UE, dyrektor generalny Sztabu Wojskowego Unii Europejskiej lub ich przedstawiciele oraz przedstawiciele Komisji uczestniczą w posiedzeniach komitetu uczestników.
3.
Do udziału w odpowiednich częściach dyskusji mogą być zaproszone w stosownych przypadkach osoby trzecie.
Artykuł  3

Przewodniczący

Nie naruszając prerogatyw prezydencji przewodniczącym KU będzie Sekretarz Generalny/Wysoki Przedstawiciel lub jego przedstawiciel konsultujący się ściśle z prezydencją i z przewodniczącym Komitetu Wojskowego Unii Europejskiej (CEUMC) lub jego przedstawicielem.

Artykuł  4

Posiedzenia

1.
Posiedzenia komitetu uczestników są regularnie zwoływane przez przewodniczącego. Jeśli wymagają tego okoliczności, z inicjatywy przewodniczącego lub na wniosek członka mogą być zwołane posiedzenia nadzwyczajne.
2.
Przed posiedzeniem przewodniczący udostępnia wstępny porządek obrad oraz dokumenty odnoszące się do posiedzenia. Po każdym posiedzeniu podawane jest do wiadomości streszczenie obrad.
Artykuł  5

Procedura

1.
Z wyjątkiem przypadków określonych w ust. 3 i bez uszczerbku dla kompetencji KPiB oraz obowiązków dowódcy operacji UE,
zasadę jednomyślności przedstawicieli państw wnoszących wkład do operacji wymagana jest w sytuacji gdy KU podejmuje decyzje w sprawie bieżącego zarządzania operacją;
jednomyślność członków KU wymagana jest gdy komitet uczestników przedstawia zalecenia dotyczące wprowadzenia ewentualnych dostosowań do planowania operacyjnego, także ewentualnego dostosowania celów.

Wstrzymanie się od głosu przez członka nie wyklucza jednomyślności.

2.
Przewodniczący ustala, czy większość przedstawicieli państw uprawnionych do uczestnictwa w obradach jest obecna.
3.
Wszystkie kwestie proceduralne są rozstrzygane zwykłą większością głosów członków obecnych na posiedzeniu.
4.
Dania nie uczestniczy w podejmowaniu decyzji przez KU.
Artykuł  6

Poufność

1.
Do posiedzeń i obrad komitetu uczestników mają zastosowanie przepisy bezpieczeństwa Rady. W szczególności przedstawiciele będący członkami komitetu uczestników posiadają odpowiednie poświadczenie bezpieczeństwa osobowego.
2.
Treść obrad komitetu uczestników objęta jest tajemnicą zawodową, chyba że komitet uczestników jednomyślnie zdecyduje inaczej.
Artykuł  7

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie w dniu jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli, dnia 21 kwietnia 2009 r.

W imieniu Komitetu Politycznego i Bezpieczeństwa

I. ŠRÁMEK

Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK  3

(uchylony).

1 Dz.U. L 301 z 12.11.2008, s. 33.
2 Art. 2 ust. 1 tiret drugie zmienione przez art. 2 pkt 1 decyzji nr 2014/244/WPZiB z dnia 29 kwietnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.132.63) zmieniającej nin. decyzję z dniem 29 kwietnia 2014 r.
3 Załącznik uchylony przez art. 2 pkt 2 decyzji nr 2014/244/WPZiB z dnia 29 kwietnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.132.63) zmieniającej nin. decyzję z dniem 29 kwietnia 2014 r.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.