Decyzja wykonawcza 2014/526/UE w sprawie ustanowienia Cyfrowej Infrastruktury Badawczej na rzecz Sztuki i Nauk Humanistycznych jako konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (DARIAH ERIC)
Dz.U.UE.L.2014.239.64
Akt obowiązującyDECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 6 sierpnia 2014 r.
w sprawie ustanowienia Cyfrowej Infrastruktury Badawczej na rzecz Sztuki i Nauk Humanistycznych jako konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (DARIAH ERIC)
(Dz.U.UE L z dnia 12 sierpnia 2014 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 723/2009 z dnia 25 czerwca 2009 r. w sprawie wspólnotowych ram prawnych konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC) 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 1 lit. a),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Austria, Belgia, Chorwacja, Cypr, Dania, Francja, Grecja, Irlandia, Luksemburg, Malta, Niderlandy, Niemcy, Serbia, Słowenia i Włochy zwróciły się do Komisji o ustanowienie Cyfrowej Infrastruktury Badawczej na rzecz Sztuki i Nauk Humanistycznych jako konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (dalej zwanej "DARIAH ERIC").
(2) Austria, Belgia, Chorwacja, Cypr, Dania, Grecja, Irlandia, Luksemburg, Malta, Niderlandy, Niemcy, Serbia, Słowenia i Włochy wybrały Francję na przyjmujące państwo członkowskie DARIAH ERIC.
(3) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 20 rozporządzenia (WE) nr 723/2009,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Niniejsza decyzja wchodzi w życie trzeciego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Sporządzono w Brukseli dnia 6 sierpnia 2014 r.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
ZAŁĄCZNIK
STATUT DARIAH ERIC
STATUT DARIAH ERIC
BELGIA,
CHORWACJA,
CYPR,
DANIA,
FRANCJA,
GRECJA,
IRLANDIA,
LUKSEMBURG,
MALTA,
NIDERLANDY
NIEMCY,
SERBIA,
SŁOWENIA,
WŁOCHY,
zwane dalej "członkami założycielami",
UZNAJĄC istotną rolę obserwatorów i partnerów współpracujących DARIAH ERIC;
CHCĄC zapewnić wsparcie dla sztuki i nauk humanistycznych w Europie;
CHCĄC utworzyć najnowocześniejszą infrastrukturę do celów badań cyfrowych w sztuce i naukach humanistycznych;
MAJĄC NA UWADZE wyniki projektu fazy przygotowawczej DARIAH finansowanego przez Komisję Europejską na podstawie umowy o udzielenie dotacji nr 211583;
WNOSZĄC do Komisji Europejskiej o ustanowienie Cyfrowej Infrastruktury Badawczej na rzecz Sztuki i Nauk Humanistycznych jako konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (DARIAH ERIC),
UZGADNIAJĄ, CO NASTĘPUJE:
ROZDZIAŁ 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
POSTANOWIENIA OGÓLNE
Nazwa, siedziba, lokalizacja i język roboczy
Cele, koordynacja i podział działań
Definicje
W niniejszym statucie następujące terminy mają poniższe znaczenia:
Partner współpracujący: instytucja publiczna lub prywatna realizująca misję publiczną, zlokalizowana na terytorium państwa nieuczestniczącego w konsorcjum, którą DARIAH ERIC przyjęło do uczestniczenia w pracach co najmniej jednego wirtualnego ośrodka kompetencji, jak określono w art. 5 niniejszego statutu.
Biuro ds. Koordynacji DARIAH-EU: jednostka odpowiedzialna za koordynację działań DARIAH ERIC. Biuro to wspiera i integruje wszystkie poziomy DARIAH ERIC (Walne Zgromadzenie, Radę Naukową, Radę Dyrektorów, Zespół Kierowniczy Wyższego Szczebla, Komitet Koordynatorów Krajowych i Wspólny Komitet Badawczy). W ramach swojej roli jako koordynatora Biuro ds. Koordynacji nadzoruje interakcje między wszystkimi partnerami i radami DARIAH ERIC oraz podejmuje szereg różnych zadań pionowych (np. kontrolę procedur administracyjnych) i poziomych (np. usługi centralne, ogólne finansowanie, wymogi prawne i podatkowe, transfer umiejętności i wiedzy).
Krajowa instytucja koordynująca: instytucja wyznaczona przez każdego członka i obserwatora w celu koordynowania krajowych działań DARIAH.
Koordynator krajowy: osoba mianowana przez każdego członka lub każdego obserwatora, odpowiedzialna za przygotowanie krajowego planu działania DARIAH i krajowych wkładów rzeczowych.
Instytucja partnerska: publiczna lub prywatna instytucja realizująca misję publiczną, którą DARIAH ERIC przyjęło do uczestniczenia w pracach co najmniej jednego wirtualnego ośrodka kompetencji.
Wirtualny ośrodek kompetencji: wirtualny ośrodek kompetencji stanowi wirtualny zespół, który tworzą osoby z instytucji partnerskich, w celu przeprowadzenia działań operacyjnych DARIAH ERIC.
Przewodniczący wirtualnego ośrodka kompetencji: instytucja partnerska prowadząca działania jednego z wirtualnych ośrodków kompetencji, wyznaczana przez Radę Dyrektorów.
Kierownik wirtualnego ośrodka kompetencji: osoba polecona przez Przewodniczącego wirtualnego ośrodka kompetencji i wyznaczona przez Radę Dyrektorów jako osoba odpowiedzialna za koordynację działań wirtualnego ośrodka kompetencji.
ROZDZIAŁ 2
STATUS CZŁONKA, OBSERWATORA I PARTNERA
STATUS CZŁONKA, OBSERWATORA I PARTNERA
Członkowie, obserwatorzy i partnerzy współpracujący
Przyjmowanie członków, obserwatorów i partnerów współpracujących
Wygaśnięcie statusu członka lub obserwatora
ROZDZIAŁ 3
PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁONKÓW, OBSERWATORÓW I PARTNERÓW WSPÓŁPRACUJĄCYCH
PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁONKÓW, OBSERWATORÓW I PARTNERÓW WSPÓŁPRACUJĄCYCH
Członkowie
Obserwatorzy
Partnerzy współpracujący
W umowie wiążącej, o której mowa w art. 5 ust. 5, określa się prawa i obowiązki partnera współpracującego.
ROZDZIAŁ 4
ZARZĄDZANIE
ZARZĄDZANIE
Walne Zgromadzenie
Rada Naukowa
Rada Dyrektorów
Zespół Kierowniczy Wyższego Szczebla
Komitet Koordynatorów Krajowych
Wspólny Komitet Badawczy
ROZDZIAŁ 5
BUDŻET
BUDŻET
Przygotowanie i przyjęcie budżetu
Rok budżetowy
Wkłady pieniężne i rzeczowe
ROZDZIAŁ 6
WIRTUALNE OŚRODKI KOMPETENCJI
WIRTUALNE OŚRODKI KOMPETENCJI
Wirtualne ośrodki kompetencji
Przewodniczący wirtualnych ośrodków kompetencji
ROZDZIAŁ 7
SPRAWOZDAWCZOŚĆ, SPRAWOZDANIA FINANSOWE I AUDYT
SPRAWOZDAWCZOŚĆ, SPRAWOZDANIA FINANSOWE I AUDYT
Sprawozdawczość
Sprawozdania finansowe i audyt
DARIAH ERIC podlega wymogom prawa państwa przyjmującego w odniesieniu do przygotowywania, przechowywania, audytu i publikacji sprawozdań finansowych.
ROZDZIAŁ 8
STRATEGIE POLITYCZNE
STRATEGIE POLITYCZNE
Polityka w zakresie zamówień i zwolnień z VAT
Odpowiedzialność
Polityka dostępu
Ocena naukowa i polityka upowszechniania
Prawa własności intelektualnej, polityka w zakresie danych i ochrona prywatności
Polityka zatrudnienia
ROZDZIAŁ 9
POSTANOWIENIA DOTYCZĄCE CZASU TRWANIA KONSORCJUM, LIKWIDACJI KONSORCJUM, SPORÓW I ROZPOCZĘCIA DZIAŁALNOŚCI
POSTANOWIENIA DOTYCZĄCE CZASU TRWANIA KONSORCJUM, LIKWIDACJI KONSORCJUM, SPORÓW I ROZPOCZĘCIA DZIAŁALNOŚCI
Czas trwania
Czas trwania DARIAH ERIC wynosi dwadzieścia lat z możliwością przedłużenia zgodnie z zasadą większości określoną w art. 10 ust. 13 lit. d).
Zmiana, likwidacja
Prawo właściwe
DARIAH ERIC podlega, zgodnie z poniższą kolejnością, następującym przepisom:
Spory
Dostępność statutu
Niniejszy statut jest aktualizowany i udostępniany publicznie na stronie internetowej DARIAH ERIC oraz w jego siedzibie statutowej.
Postanowienia dotyczące rozpoczęcia działalności
Załącznik I
WYKAZ CZŁONKÓW I OBSERWATORÓW
WYKAZ CZŁONKÓW I OBSERWATORÓW
Członkowie
Państwo lub organizacja międzyrządowa | Podmiot reprezentujący | Krajowa instytucja koordynująca |
Austria | Austriackie Ministerstwo Nauki i Badań | Austriacka Akademia Nauk - Instytut Lingwistyki Korpusowej i Technologii Tekstu (ICLTT) |
Belgia | Belgijski Urząd ds. Polityki Naukowej | Centrum Humanistyki Cyfrowej w Gandawie (Uniwersytet Gandawski) |
Chorwacja | Ministerstwo Nauki, Edukacji i Sportu | Instytut Etnologii i Badań Folklorystycznych |
Cypr | Lider Cyfryzacji Cypru, Ministerstwo Energii, Handlu, Przemysłu i Turystyki | Politechnika w Limassol |
Dania | Duńska Agencja Nauki, Technologii i Innowacji | Duńskie Laboratorium Humanistyki Cyfrowej |
Francja | Narodowe Centrum Badań Naukowych | Huma-Num (Narodowe Centrum Badań Naukowych) |
Grecja | Sekretariat Generalny ds. Badań i Technologii/ Ministerstwo Edukacji i Religii | Akademia Ateńska |
Irlandia | Irlandzka Rada ds. Badań Naukowych | Narodowy Uniwersytet Irlandii w Maynooth |
Luksemburg | Ministerstwo Szkolnictwa Wyższego i Badań Naukowych | Wirtualny Ośrodek Studiów Europejskich (Centre Virtuel de la Connaissance sur l'Europe) |
Malta | Ministerstwo Edukacji i Zatrudnienia | Maltańska Rada Biblioteczna |
Niderlandy | Niderlandzka Organizacja Badań Naukowych | Służby archiwizacji danych i ich udostępniania w sieci (DANS) |
Niemcy | Niemieckie Federalne Ministerstwo Edukacji i Badań | Georg-Augus-tUniversität Göttingen |
Serbia | Ministerstwo Kultury i Informacji | Belgradzkie Centrum Humanistyki Cyfrowej |
Słowenia | Ministerstwo Edukacji, Nauki i Sportu | Instytut Historii Najnowszej (Inštitut za novejšo zgodovino) |
Włochy | Ministerstwo Edukacji, Szkolnictwa Wyższego i Badań Naukowych | Włoska Krajowa Rada Badań Naukowych |
Obserwatorzy
Państwo lub organizacja międzyrządowa | Podmiot reprezentujący | Krajowa instytucja koordynująca |
Załącznik II
ZASADY OBLICZANIA WKŁADÓW
ZASADY OBLICZANIA WKŁADÓW
a) skali wkładu;
b) jednostki własności DARIAH, zwanej w skrócie jednostką DARIAH;
c) budżetu pieniężnego;
d) budżetu niepieniężnego;
e) członków i obserwatorów wybranych przez Walne Zgromadzenie w celu obliczenia jednostki DARIAH.
2. Skalę wkładu w odniesieniu do państwa oblicza się według następującego wzoru: należy podzielić PKB danego państwa przez sumę PKB państw członkowskich Rady Europy, a następnie zaokrąglić skalę wkładu do dwóch miejsc po przecinku. Skala wkładu państw, które przystąpiły do DARIAH ERIC jako obserwatorzy, wynosi połowę wartości, jaką miałaby, gdyby państwa te przystąpiły do DARIAH ERIC jako członkowie.
3. Jednostkę DARIAH w odniesieniu do budżetu pieniężnego (x) oblicza się według następującego wzoru: należy podzielić budżet pieniężny przez sumę skal wkładu członków i obserwatorów wybranych przez Walne Zgromadzenie w celu obliczenia jednostki DARIAH w odniesieniu do budżetu pieniężnego.
4. Jednostkę DARIAH w odniesieniu do budżetu niepieniężnego (y) oblicza się według następującego wzoru: należy podzielić budżet niepieniężny przez sumę skal wkładu członków i obserwatorów wybranych przez Walne Zgromadzenie w celu obliczenia jednostki DARIAH w odniesieniu do budżetu niepieniężnego.
5. Wkłady pieniężne i rzeczowe oblicza się zgodnie z następującym wzorem:
a) wkład pieniężny: skalę wkładu państwa mnoży się przez jednostkę DARIAH w odniesieniu do budżetu pieniężnego (x), a następnie wynik zaokrągla się do najbliższych stu euro;
b) wkład rzeczowy: skalę wkładu państwa mnoży się przez jednostkę DARIAH w odniesieniu do budżetu niepieniężnego (y), a następnie wynik zaokrągla się do najbliższego tysiąca euro.
6. Walne Zgromadzenie może zmienić budżety pieniężne i niepieniężne każdego roku, a wartość odniesienia PKB po trzech latach, zgodnie z systemem ważenia głosów, jak określono w art. 10 ust. 14 i art. 10 ust. 16.
7. Jeżeli Walne Zgromadzenie nie dokonuje zmiany zmiennych budżetu (opisanych w pkt 1 powyżej), rocznym wkładem jest wkład obliczony dla poprzedniego roku zwiększony corocznie o dwa procent w celu zrekompensowania inflacji i wzrostu kosztów.
8. Organizacje międzyrządowe wpłacają wkład zgodnie z ich statusem członka lub obserwatora.
9. Wkład podmiotów przystępujących do konsorcjum w trakcie roku jest proporcjonalny do liczby miesięcy pozostałych do końca danego roku, począwszy od pierwszego dnia miesiąca, w którym dany podmiot przystąpił do konsorcjum.
10. Roczny wkład w przypadku członków lub obserwatorów, którzy na wstępie nie zobowiązują się do pozostania w konsorcjum na okres pięciu lat, zwiększa się o dwadzieścia pięć procent, dopóki nie zostanie podjęte zobowiązanie na pozostały okres. Jeżeli członek lub obserwator podejmuje zobowiązanie dotyczące pozostałej części pięcioletniego okresu lub pozostaje w konsorcjum przez pięć lat, dokonuje się odpowiednich ustaleń, tak aby członek lub obserwator nie płacił w sumie więcej niż wynosi zwykły wkład za te pięć lat.
Załącznik III
TYMCZASOWY BUDŻET I WKŁADY
TYMCZASOWY BUDŻET I WKŁADY
Państwa | Okres Zobowiązania | Szacowany wkład pieniężny rok 1 (*) (EUR) | Szacowany wkład rzeczowy rok 1 (*) (EUR) | Szacowany wkład całkowity rok 1 (EUR) |
Austria (**) | 3 lata | 28 250,00 | 231 250,00 | 259 500,00 |
Belgia | 5 lat | 27 700,00 | 227 000,00 | 254 700,00 |
Chorwacja | 5 lat | 3 400,00 | 28 000,00 | 31 400,00 |
Cypr | 5 lat | 1 300,00 | 11 000,00 | 12 300,00 |
Dania | 5 lat | 18 000,00 | 147 000,00 | 165 000,00 |
Francja | 5 lat | 149 200,00 | 1 221 000,00 | 1 370 200,00 |
Grecja | 5 lat | 15 600,00 | 128 000,00 | 143 600,00 |
Irlandia | 5 lat | 11 800,00 | 96 000,00 | 107 800,00 |
Luksemburg | 5 lat | 3 200,00 | 26 000,00 | 29 200,00 |
Malta | 5 lat | 500,00 | 4 000,00 | 4 500,00 |
Niderlandy | 5 lat | 45 100,00 | 369 000,00 | 414 100,00 |
Niemcy (**) | do 26.2.2016 r. | 242 125,00 | 1 981 250,00 | 2 223 375,00 |
Serbia | 5 lat | 2 500,00 | 21 000,00 | 23 500,00 |
Słowenia | 5 lat | 2 700,00 | 23 000,00 | 25 700,00 |
Włochy | 5 lat | 118 100,00 | 966 000,00 | 1 084 100,00 |
Razem | 669 475,00 | 5 479 500,00 | 6 148 975,00 | |
(*) W kolejnych latach roczny wkład stanowi wkład obliczony dla poprzedniego roku zwiększany każdego roku o 2 % w celu zrekompensowania inflacji i wzrostu kosztów (zob. załącznik II zasada 7). (**) Ponieważ okres zobowiązania jest krótszy niż 5 lat, uwzględniono zwiększenie o 25 % (zob. załącznik II zasada 10). |
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.