Uruchomienie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (EGF/2014/015 GR/Attica publishing activities - Grecja) (COM(2015)0040 - C8-0031/2015 - 2015/2032(BUD)).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2016.324.28

Akt nienormatywny
Wersja od: 2 września 2016 r.

Uruchomienie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (EGF/2014/015 GR/ Attica publishing activities - Grecja)

P8_TA(2015)0082

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 25 marca 2015 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji zgodnie z pkt 13 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami (wniosek EGF/2014/015 GR/Attica publishing activities z Grecji) (COM(2015)0040 - C8-0031/2015 - 2015/2032(BUD))

(2016/C 324/07)

(Dz.U.UE C z dnia 2 września 2016 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając wniosek Komisji przedłożony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2015)0040 - C8-0031/ 2015),
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1309/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (2014-2020) i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1927/2006 1 (rozporządzenie w sprawie EFG),
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 1311/2013 z dnia 2 grudnia 2013 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 2 , a w szczególności jego art. 12,
-
uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami 3 (porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r.), w szczególności jego pkt 13,
-
uwzględniając procedurę rozmów trójstronnych przewidzianą w pkt 13 porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r.,
-
uwzględniając pismo Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych,
-
uwzględniając pismo Komisji Rozwoju Regionalnego,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A8-0051/2015),
A.
mając na uwadze, że Unia opracowała instrumenty ustawodawcze i budżetowe w celu udzielenia dodatkowego wsparcia pracownikom dotkniętym skutkami poważnych zmian w strukturze światowego handlu lub światowego kryzysu finansowego i gospodarczego oraz z myślą o ułatwieniu im powrotu na rynek pracy;
B.
mając na uwadze, że pomoc finansowa Unii dla zwolnionych pracowników powinna być dynamiczna i powinno się jej udzielać jak najszybciej i jak najskuteczniej, zgodnie ze wspólną deklaracją Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji, przyjętą na posiedzeniu pojednawczym w dniu 17 lipca 2008 r., a także przy należytym uwzględnieniu porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r. w odniesieniu do przyjęcia decyzji o uruchomieniu Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (EFG);
C.
mając na uwadze, że przyjęcie rozporządzenia w sprawie EFG odzwierciedla porozumienie osiągnięte przez Parlament i Radę w sprawie ponownego wprowadzenia kryterium uruchomienia z powodu kryzysu, zwiększenia wkładu finansowego Unii do 60 % łącznych szacunkowych kosztów proponowanych działań, poprawy skuteczności rozpatrywania wniosków o uruchomienie EFG przez Komisję oraz przez Parlament i Radę dzięki skróceniu czasu oceny i zatwierdzania, w sprawie rozszerzenia zakresu kwalifikowalnych działań i beneficjentów poprzez włączenie osób samozatrudnionych i osób młodych oraz w sprawie finansowania środków zachęcających do podejmowania własnej działalności gospodarczej;
D.
mając na uwadze, że władze greckie złożyły wniosek EGF/2014/015 GR/Attica publishing activities o wkład finansowy z EFG w związku ze zwolnieniem 705 pracowników w 46 przedsiębiorstwach prowadzących działalność w dziale 58 według klasyfikacji NACE Rev. 2 (działalność wydawnicza) 4 w regionie Attyki (EL 30) w Grecji, zaliczonym do poziomu NUTS 2 5 ;
E.
mając na uwadze, że złożony wniosek spełnia kryteria kwalifikowalności przewidziane w rozporządzeniu w sprawie EFG;
1.
zauważa, że warunki określone w art. 4 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie EFG zostały spełnione; w związku z tym zgadza się z Komisją, iż Grecja ma prawo do wkładu finansowego na mocy tego rozporządzenia;
2.
odnotowuje, że w dniu 4 września 2014 r. władze Grecji złożyły wniosek o wkład finansowy z EFG i uzupełniły go dodatkowymi informacjami do dnia 13 listopada 2014 r., a także zauważa, że Komisja udostępniła swoją ocenę dnia 3 lutego 2015 r.;
3.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że aby szybko zapewnić wsparcie pracownikom, władze Grecji postanowiły rozpocząć świadczenie zwalnianym pracownikom zindywidualizowanych usług w dniu 28 listopada 2014 r., na długo przed zapadnięciem decyzji o przyznaniu z EFG pomocy na zaproponowany skoordynowany pakiet;
4.
jest zdania, że zwolnienia w sektorze wydawniczym w regionie Attyki są związane ze światowym kryzysem finansowym i gospodarczym, który z jednej strony doprowadził do spadku dochodu rozporządzalnego gospodarstw domowych, a w rezultacie do poważnego spadku siły nabywczej oraz potrzeby określenia priorytetów w zakresie wydatków i rezygnacji z produktów, które nie są uznawane za niezbędne w codziennym życiu, takich jak gazety i czasopisma, natomiast z drugiej strony doprowadził do drastycznego ograniczenia kredytów udzielanych przedsiębiorstwom i osobom fizycznym z powodu braku środków w greckich bankach;
5.
odnotowuje, że do tej pory sektor wydawniczy był przedmiotem jednego wniosku o wsparcie z EFG 6 ;
6.
zauważa, że zwolnienia te będą prawdopodobnie miały bardzo niekorzystny wpływ na region Attyki, który już charakteryzuje się najwyższym wskaźnikiem bezrobocia w Grecji w porównaniu z pozostałymi 12 regionami;
7.
zauważa, że skoordynowany pakiet zindywidualizowanych usług, które mają być współfinansowane, przeznaczony jest w głównej mierze na wsparcie rozpoczęcia działalności gospodarczej w formie dotacji do działalności na własny rachunek (1 200 000 EUR), a także obejmuje poradnictwo zawodowe, szkolenia, w tym doskonalenie zawodowe (1 104 000 EUR) i dodatki na szkolenia (828 000 EUR), oraz poszukiwanie pracy i dodatki na pokrycie kosztów przeniesienia;
8.
wyraża zadowolenie, że skoordynowany pakiet zindywidualizowanych usług sporządzono w porozumieniu z przedstawicielami beneficjentów; z zadowoleniem odnotowuje, że to beneficjenci zaproponowali greckiemu Ministerstwu Pracy złożenie wniosku o wkład finansowy z EFG, uznając jego szybkie efekty i skuteczność;
9.
jest zdania, że rola koordynacyjna oraz zaangażowanie przedstawicieli osób objętych pomocą były szczególnie istotne przy opracowywaniu zindywidualizowanych usług, ponieważ zwolnienia nastąpiły w 46 różnych przedsiębiorstwach sektora wydawniczego;
10.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że prawdopodobnie wszyscy zwolnieni pracownicy kwalifikujący się do uzyskania pomocy będą uczestniczyć w środkach wspieranych z EFG;
11.
przypomina, że ważne jest zwiększenie szans wszystkich pracowników na zatrudnienie poprzez odpowiednie szkolenia oraz uznanie umiejętności i kompetencji zdobytych przez pracownika w trakcie kariery zawodowej; oczekuje, że szkolenia oferowane w ramach skoordynowanego pakietu będą dostosowane nie tylko do potrzeb zwolnionych pracowników, lecz także do faktycznej sytuacji gospodarczej;
12.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że wszystkim zwolnionym pracownikom kwalifikującym się do uzyskania pomocy zaproponowano usługę poradnictwa zawodowego na różnych etapach, w ramach której uzyskają indywidualną, spersonalizowaną poradę oraz plany na rzecz powrotu na rynek pracy;
13.
podkreśla, że z EFG można współfinansować jedynie aktywne instrumenty rynku pracy prowadzące do długotrwałego zatrudnienia; ponownie podkreśla, że wsparcie z EFG nie może zastępować działań, za podjęcie których - na mocy prawa krajowego lub układów zbiorowych - odpowiedzialne są przedsiębiorstwa, ani środków restrukturyzacji przedsiębiorstw lub sektorów;
14.
zauważa, że maksymalna kwalifikowalna kwota w wysokości 15 000 EUR zostanie przyznana maksymalnie 80 wybranym pracownikom jako pomoc na podjęcie własnej działalności gospodarczej; podkreśla, że celem tego środka jest promowanie przedsiębiorczości poprzez udostępnienie środków finansowych na obiecujące inicjatywy biznesowe, co w perspektywie średnioterminowej powinno prowadzić do powstania dalszych miejsc pracy;
15.
odnotowuje, że według szacunków 80 pracowników otrzyma dodatek na pokrycie kosztów przeniesienia, którego celem jest wsparcie w razie przeprowadzki po przyjęciu oferty pracy wymagającej zmiany miejsca zamieszkania;
16.
zauważa, że wydatki na działania przygotowawcze, zarządzanie, działania informacyjne i reklamowe oraz kontrolę i sprawozdawczość stanowią 3,36 % łącznego budżetu; zauważa ponadto, że niemal połowa tego budżetu ma zostać wykorzystana na działania informacyjne i reklamowe;
17.
zatwierdza decyzję załączoną do niniejszej rezolucji;
18.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do podpisania wraz z przewodniczącym Rady niniejszej decyzji i zadbania o jej publikację w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
19.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji wraz z załącznikiem Radzie i Komisji.

ZAŁĄCZNIK

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY

w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (wniosek EGF/2014/015 GR/Attica publishing activities z Grecji)

(Tekst tego załącznika nie został powtórzony w tym miejscu, ponieważ odpowiada on końcowej wersji decyzji (UE) 2015/642.)

1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 855.
2 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 884.
3 Dz.U. C 373 z 20.12.2013, s. 1.
4 Rozporządzenie (WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev. 2 i zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3037/90 oraz niektóre rozporządzenia WE w sprawie określonych dziedzin statystycznych (Dz.U. L 393 z 30.12.2006, s. 1).
5 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1046/2012 z dnia 8 listopada 2012 r. wykonujące rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1059/2003 w sprawie ustalenia wspólnej klasyfikacji jednostek terytorialnych do celów statystycznych (NUTS) w zakresie przekazywania szeregów czasowych dla nowego podziału regionalnego (Dz.U. L 310 z 9.11.2012, s. 34).
6 EGF/2009/024 NL Noord Holland i Zuid Holland dotyczący działalności objętej działem 58 (COM(2010)0532 z 1.10.2010).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.