Decyzja 2014/426/UE upoważniająca Zjednoczone Królestwo do zastosowania odstępstw od niektórych wspólnych zasad bezpieczeństwa lotniczego zgodnie z art. 14 ust. 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2014.196.35

Akt obowiązujący
Wersja od: 3 lipca 2014 r.

DECYZJA KOMISJI
z dnia 1 lipca 2014 r.
upoważniająca Zjednoczone Królestwo do zastosowania odstępstw od niektórych wspólnych zasad bezpieczeństwa lotniczego zgodnie z art. 14 ust. 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008

(notyfikowana jako dokument nr C(2014) 4355)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2014/426/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 3 lipca 2014 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 7,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zjednoczone Królestwo powiadomiło o swoim zamiarze udzielenia zezwolenia na odstępstwo od wspólnych zasad bezpieczeństwa lotniczego zawartych w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1178/2011 2 . Zgodnie z art. 14 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 216/2008 w oparciu o zalecenie Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego ("Agencja") Komisja oceniła konieczność zastosowania proponowanego odstępstwa oraz wynikający z niego poziom ochrony.

(2) Proponowane odstępstwo, zgłoszone przez Zjednoczone Królestwo w dniu 2 sierpnia 2013 r., dotyczy konwersji dotychczasowych krajowych licencji pilotów szybowców, zgodnie z art. 4 ust. 2 i 3 rozporządzenia (UE) nr 1178/2011. Zjednoczone Królestwo stwierdziło, że odstępstwo to jest potrzebne, aby możliwe było uznanie, że posiadacz dowolnego nieurzędowego dokumentu dotyczącego kwalifikacji wydanego przez British Gliding Association (BGA) spełnia wymagania odpowiednich części załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011, zgodnie z raportem konwersji, który został opracowany we współpracy z Agencją zgodnie z art. 4 rozporządzenia (UE) nr 1178/2011. Odstępstwo to umożliwiłoby Zjednoczonemu Królestwu wydawanie licencji i certyfikatów instruktora i egzaminatora LAPL(S) lub SPL zgodnych z częścią FCL posiadaczom takich dokumentów dotyczących kwalifikacji.

(3) Zjednoczone Królestwo podało również powody potwierdzające, że w przypadku przyznania proponowanego odstępstwa zapewniony zostanie równoważny poziom ochrony. W oparciu o zalecenie Agencji, wydane w dniu 8 października 2013 r., Komisja stwierdziła, że proponowane odstępstwo zapewni poziom ochrony równoważny z poziomem ochrony, jaki zapewnia stosowanie wspólnych zasad w dziedzinie bezpieczeństwa lotniczego, pod warunkiem że spełnione są pewne wymogi.

(4) Zgodnie z art. 14 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 216/2008 decyzja Komisji dotycząca przyznania państwu członkowskiemu proponowanego odstępstwa musi zostać przekazana wszystkim pozostałym państwom członkowskim, które również mają prawo do zastosowania danego środka. Niniejszą decyzję należy zatem skierować do wszystkich państw członkowskich. Opis odstępstwa oraz załączone do niego warunki powinny umożliwiać innym państwom członkowskim zastosowanie tego środka, gdy znajdą się w takiej samej sytuacji, bez konieczności przyjęcia kolejnej decyzji przez Komisję. W tym celu, mając na uwadze, że wyżej wymieniony raport konwersji nie jest publicznie dostępny, Zjednoczone Królestwo powinno udostępniać go innym państwom członkowskim na ich wniosek. Ponadto państwa członkowskie powinny wymieniać informacje w sprawie stosowania tego środka, w przypadku gdy go stosują, zgodnie z art. 15 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 216/2008, ponieważ jego stosowanie może mieć skutki występujące poza terytorium państw członkowskich, które przyznają odstępstwa.

(5) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zjednoczone Królestwo może wydawać zezwolenia na odstępstwo od przepisów art. 4 ust. 2 i 3 rozporządzenia (UE) nr 1178/2011 i może w ich miejsce stosować zasady ustanowione w sekcji 1 załącznika do niniejszej decyzji, o ile spełnione są warunki określone w sekcji 2 tego załącznika.

Artykuł  2

Wszystkie państwa członkowskie są uprawnione do stosowania środka, o którym mowa w art. 1. Zjednoczone Królestwo udostępnia raport konwersji, o którym mowa w art. 4 ust. 4 i 5 rozporządzenia (UE) nr 1178/2011, innym państwom członkowskim, które pragną zastosować ten środek, na ich wniosek. Państwa członkowskie stosujące ten środek powiadamiają o nim Komisję, Agencję i krajowe władze lotnicze.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 1 lipca 2014 r.

W imieniu Komisji

Siim KALLAS

Wiceprzewodniczący

ZAŁĄCZNIK

Odstępstwo od rozporządzenia (UE) nr 1178/2011 przyznawane przez Zjednoczone Królestwo w odniesieniu do konwersji krajowych kwalifikacji dotyczących szybowców

OPIS ODSTĘPSTWA

Zjednoczone Królestwo może, w drodze odstępstwa od przepisów art. 4 ust. 2 i 3 rozporządzenia (UE) nr 1178/2011, zatwierdzać konwersję krajowych kwalifikacji dotyczących szybowców oraz kwalifikacji instruktora i egzaminatora wydanych przez krajowe stowarzyszenie lub organizację na licencję i towarzyszące uprawnienia i certyfikaty LAPL(S) lub SPL zgodne z częścią FCL, z zastrzeżeniem spełnienia warunków określonych w raporcie konwersji sporządzonym do tych celów zgodnie z art. 4 ust. 4 i 5 tego rozporządzenia.

ZAŁĄCZONE WARUNKI STOSOWANIA ODSTĘPSTWA

Odstępstwo to ma zastosowanie do posiadaczy kwalifikacji dotyczących szybowców, które zostały wydane przez British Gliding Association (BGA) przed dniem 8 kwietnia 2015 r. zgodnie z prawodawstwem krajowym. Chociaż kwalifikacje te nie są uważane za licencje w rozumieniu rozporządzenia (UE) nr 1178/2011, są one traktowane jako takie i podlegają konwersji na licencje i certyfikaty zgodne z częścią FCL zgodnie z raportem konwersji, o którym mowa w sekcji 1.

1 Dz.U. L 79 z 19.3.2008, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1178/2011 z dnia 3 listopada 2011 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do załóg w lotnictwie cywilnym zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz.U. L 311 z 25.11.2011, s. 1).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.