Decyzja wykonawcza 2018/789 w sprawie upoważnienia Węgier do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2018.134.10

Akt indywidualny
Wersja od: 11 października 2021 r.

DECYZJA WYKONAWCZA RADY (UE) 2018/789
z dnia 25 maja 2018 r.
w sprawie upoważnienia Węgier do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 193 dyrektywy 2006/112/WE stanowi, że każdy podatnik dokonujący podlegającej opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług jest, co do zasady, obowiązany do zapłaty podatku od wartości dodanej (VAT) organom podatkowym.

(2) W piśmie, które wpłynęło do Komisji dnia 13 lipca 2017 r., Węgry wystąpiły z wnioskiem o upoważnienie do wprowadzenia środka stanowiącego odstępstwo od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE (zwanego dalej "środkiem szczególnym") w odniesieniu do osoby zobowiązanej do zapłaty podatku VAT w przypadku niektórych dostaw dokonywanych przez podatników, wobec których prowadzone jest postępowanie likwidacyjne lub inne postępowanie prawnie stwierdzające ich upadłość.

(3) Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE pismami z dnia 15 stycznia 2018 r. Komisja poinformowała pozostałe państwa członkowskie o wniosku złożonym przez Węgry. Pismem z dnia 16 stycznia 2018 r. Komisja zawiadomiła Węgry, że posiada wszystkie informacje konieczne do rozpatrzenia wniosku.

(4) Węgry twierdzą, że podatnicy w stanie likwidacji lub objęci postępowaniem upadłościowym często nie odprowadzają należnego podatku VAT do organów podatkowych. Jednocześnie nabywca, który jest podatnikiem mającym prawo do odliczenia, może mimo to odliczyć naliczony podatek VAT, wywierając tym samym negatywny wpływ na budżet i finansując likwidację. Węgry odnotowały również przypadki nadużyć finansowych polegających na tym, że przedsiębiorstwa w stanie likwidacji wystawiały fikcyjne faktury na rzecz aktywnych przedsiębiorstw i tym samym znacznie zmniejszały kwotę podatku należnego do zapłacenia przez te ostatnie bez gwarancji, że przedsiębiorstwo wystawiające fakturę uiści należny podatek VAT.

(5) Zgodnie z art. 199 ust. 1 lit. g) dyrektywy 2006/112/WE państwa członkowskie mogą postanowić, że osobą zobowiązaną do zapłaty VAT jest podatnik, na rzecz którego dokonywana jest dostawa nieruchomości zbywanych przez dłużnika z tytułu wyroku w ramach procedury przymusowej licytacji (zwanej dalej "mechanizmem odwrotnego obciążenia"). Aby zaradzić stratom w dochodach publicznych, Węgry wniosły o odstępstwo od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE celem uzyskania upoważnienia do wprowadzenia mechanizmu odwrotnego obciążenia w odniesieniu do innych dostaw dokonywanych przez podatników objętych postępowaniem upadłościowym, a mianowicie dostaw dóbr inwestycyjnych oraz dostaw innych towarów lub świadczenia usług o wartości wolnorynkowej przekraczającej 100 000 HUF.

(6) W oparciu o informacje przekazane przez Węgry, wyznaczenie odbiorcy będącego podatnikiem jako osoby zobowiązanej do zapłaty VAT w takich szczególnych przypadkach przyczyni się do uproszczenia procedury poboru VAT i zapobiegnie uchylaniu się od opodatkowania i unikaniu opodatkowania. Węgry są zdania, że środek stanowiący odstępstwo przyczyni się również do ograniczenia strat w dochodach publicznych i doprowadzi do wygenerowania dodatkowych dochodów.

(7) Należy zatem upoważnić Węgry do stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia w odniesieniu do dostaw dóbr inwestycyjnych oraz dostaw innych towarów lub świadczenia usług o wartości wolnorynkowej przekraczającej 100 000 HUF przez podatników, wobec których prowadzone jest postępowanie likwidacyjne lub inne postępowanie prawnie stwierdzające ich upadłość.

(8) Środek szczególny powinien być ograniczony w czasie.

(9) Zważywszy na zakres i nowatorski charakter środka szczególnego, ważne jest, by ocenić jego skutki. W związku z tym gdyby Węgry uznały, że konieczne jest przedłużenie obowiązywania środka szczególnego na okres po 2021 r., powinny przedstawić Komisji sprawozdanie zawierające przegląd środka wraz z wnioskiem o przedłużenie środka szczególnego najpóźniej do dnia 31 grudnia 2020 r.

(10) Środek szczególny wpłynie jedynie w nieznacznym stopniu na ogólną kwotę wpływów z VAT pobieranego na etapie ostatecznej konsumpcji i nie będzie mieć negatywnego wpływu na zasoby własne Unii z tytułu VAT,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W drodze odstępstwa od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE upoważnia się Węgry do przyjęcia, iż osobą zobowiązaną do zapłaty VAT jest podatnik, na rzecz którego dokonywane są następujące dostawy:

a)
dostawy dóbr inwestycyjnych przez podatnika objętego postępowaniem likwidacyjnym lub jakimkolwiek innym postępowaniem prawnie stwierdzającym jego upadłość;
b)
dostawy innych towarów i świadczenie usług o wartości wolnorynkowej przekraczającej 100 000 HUF w momencie dostawy przez podatnika objętego postępowaniem likwidacyjnym lub jakimkolwiek innym postępowaniem prawnie stwierdzającym jego upadłość.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja staje się skuteczna z dniem jej notyfikacji. Niniejsza decyzja traci moc z dniem 31 grudnia 2021 r.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Węgier.

Sporządzono w Brukseli dnia 25 maja 2018 r.
W imieniu Rady
V. GORANOV
Przewodniczący
1 Dz.U. L 347 z 11.12.2006, s. 1.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.