Decyzja wykonawcza 2018/1492 w sprawie upoważnienia Republiki Łotewskiej do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2018.252.42

Akt indywidualny
Wersja od: 8 października 2018 r.

DECYZJA WYKONAWCZA RADY (UE) 2018/1492
z dnia 2 października 2018 r.
w sprawie upoważnienia Republiki Łotewskiej do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 193 dyrektywy 2006/112/WE każdy podatnik dokonujący podlegającej opodatkowaniu dostawy towarów lub usług jest, co do zasady, obowiązany do zapłaty podatku od wartości dodanej (VAT) organom podatkowym.

(2) Zgodnie z art. 199a ust. 1 lit. j) dyrektywy 2006/112/WE państwa członkowskie mogą postanowić, że osobą zobowiązaną do zapłaty podatku VAT od dostaw półwyrobów metalowych z metali żelaznych i nieżelaznych jest podatnik, na rzecz którego świadczona jest usługa ("mechanizm odwrotnego obciążenia"). Łotwa nie skorzystała z tej możliwości.

(3) Łotwa stwierdziła niedawno, że w sektorze półwyrobów metalowych z metali żelaznych i nieżelaznych istnieje wysokie ryzyko wystąpienia oszustw związanych z VAT, i w związku z tym zamierza wprowadzić mechanizm odwrotnego obciążenia w odniesieniu do krajowych dostaw tych produktów.

(4) Zgodnie z art. 199a ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE mechanizm odwrotnego obciążenia może być stosowany do dnia 31 grudnia 2018 r. i przez okres co najmniej dwóch lat. Jako że warunek dwuletniego okresu obowiązywania nie może być już spełniony, Łotwa nie może zastosować mechanizmu odwrotnego obciążenia w oparciu o art. 199a ust. 1 lit. j) tej dyrektywy.

(5) Pismem zarejestrowanym przez Komisję w dniu 9 kwietnia 2018 r., zgodnie z art. 395 ust. 2 dyrektywy 2006/112/WE władze Łotwy zwróciły się o upoważnienie do stosowania specjalnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 193 tej dyrektywy w celu zobowiązania odbiorcy do zapłaty VAT za dostawy półwyrobów metalowych z metali żelaznych i nieżelaznych.

(6) Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE, pismem z dnia 4 maja 2018 r. Komisja przekazała wniosek złożony przez Łotwę pozostałym państwom członkowskim. Pismem z dnia 7 maja 2018 r. Komisja zawiadomiła Łotwę, że posiada wszystkie informacje niezbędne do rozpatrzenia wniosku.

(7) Według informacji przedstawionych przez Łotwę w sektorze wyrobów metalowych wykryto oszustwa związane z VAT. Mimo wprowadzenia szeregu konwencjonalnych środków w celu zwalczenia oszustw związanych z VAT Łotwa uważa, że należy wprowadzić mechanizm odwrotnego obciążenia w odniesieniu do dostaw półwyrobów metalowych z metali żelaznych i nieżelaznych w celu zapobiegania stratom w dochodach z VAT do budżetu publicznego.

(8) Należy zatem upoważnić Łotwę do stosowania przez ograniczony czas mechanizmu odwrotnego obciążenia w odniesieniu do dostaw półwyrobów metalowych z metali żelaznych i nieżelaznych.

(9) Specjalny środek nie ma niekorzystnego wpływu na zasoby własne Unii pochodzące z VAT,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Na zasadzie odstępstwa od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE upoważnia się Łotwę do wyznaczenia odbiorcy jako osoby zobowiązanej do zapłaty VAT w przypadku dostaw półwyrobów metalowych z metali żelaznych i nieżelaznych.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja staje się skuteczna z dniem jej notyfikacji. Niniejsza decyzja traci moc z dniem 31 grudnia 2018 r.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Łotewskiej.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 2 października 2018 r.
W imieniu Rady
H. LÖGER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 347 z 11.12.2006, s. 1.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.