Decyzja wykonawcza 2013/237/UE upoważniająca Republikę Czeską i Rzeczpospolitą Polską do stosowania szczególnych środków stanowiących odstępstwo od art. 5 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej
Dz.U.UE.L.2013.141.37
Akt jednorazowyDECYZJA WYKONAWCZA RADY
z dnia 14 maja 2013 r.
upoważniająca Republikę Czeską i Rzeczpospolitą Polską do stosowania szczególnych środków stanowiących odstępstwo od art. 5 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej
(Dz.U.UE L z dnia 28 maja 2013 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej(1), w szczególności jej art. 395 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Pismami od Republiki Czeskiej zarejestrowanymi w Komisji w dniach 26 września 2011 r. i 5 listopada 2012 r. oraz pismem od Rzeczypospolitej Polskiej zarejestrowanym w dniu 8 czerwca 2012 r. Republika Czeska i Rezczpospolita Polska zwróciły się z prośbą o zezwolenie na zastosowanie szczególnych środków stanowiących odstępstwo od art. 5 dyrektywy 2006/112/WE w odniesieniu do budowy mostów granicznych i wspólnych odcinków dróg między tymi dwoma państwami członkowskimi.
(2) Zgodnie z art. 395 ust. 2 dyrektywy 2006/112/WE pismem z dnia 5 grudnia 2012 r. Komisja poinformowała pozostałe państwa członkowskie o wnioskach złożonych przez Republikę Czeską i Rzeczpospolitą Polską. Pismem z dnia 10 grudnia 2012 r. Komisja zawiadomiła Republikę Czeską i Rzeczpospolitą Polską, że posiada wszystkie informacje konieczne do rozpatrzenia wniosków.
(3) Do celów dostaw towarów lub świadczenia usług i wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przeznaczonych do utrzymania mostów granicznych i wspólnych odcinków dróg wymienionych w załączniku I oraz do budowy i utrzymania mostów granicznych wymienionych w załączniku II - takie mosty i wspólne odcinki dróg oraz obszary budowy były traktowane jako położone w całości na terytorium Republiki Czeskiej lub Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z umową, jaka ma zostać zawarta między nimi o budowie i utrzymaniu mostów oraz utrzymaniu wspólnych odcinków dróg na polsko-czeskiej granicy państwowej. W przypadku braku szczególnych środków konieczne byłoby ustalanie w odniesieniu do każdej dostawy towarów, świadczonej usługi lub każdego wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, czy miejscem opodatkowania jest Republika Czeska czy też Rzeczpospolita Polska. Prace budowlane na mostach granicznych i wspólnych odcinkach dróg prowadzone na terytorium Republiki Czeskiej byłyby objęte podatkiem od wartości dodanej (VAT) w Republice Czeskiej, a prace prowadzone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej byłyby objęte podatkiem VAT w Rzeczypospolitej Polskiej.
(4) Celem wniosku o odstępstwo od art. 5 dyrektywy 2006/112/WE jest zatem uproszczenie procedur poboru podatku VAT w odniesieniu do budowy i utrzymania mostów granicznych i wspólnych odcinków dróg tych dwóch państw członkowskich.
(5) Odstępstwo mogłoby wpłynąć na ogólną kwotę wpływów z podatków państw członkowskich pobieranych na etapie ostatecznej konsumpcji wyłącznie w nieznacznym stopniu i nie ma żadnego negatywnego wpływu na zasoby własne Unii pochodzące z podatku od wartości dodanej,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
(1) Dz.U. L 347 z 11.12.2006, s. 1.