Decyzja wykonawcza 2018/617 upoważniająca Portugalię do przyznania pozwolenia na odstępstwo od pkt OPS 1.1100 ppkt 1.1 lit. b) załącznika III do rozporządzenia Rady (EWG) nr 3922/91
Dz.U.UE.L.2018.102.14
Akt indywidualnyDECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2018/617
z dnia 19 kwietnia 2018 r.
upoważniająca Portugalię do przyznania pozwolenia na odstępstwo od pkt OPS 1.1100 ppkt 1.1 lit. b) załącznika III do rozporządzenia Rady (EWG) nr 3922/91
(Jedynie tekst w języku portugalskim jest autentyczny)
(Dz.U.UE L z dnia 23 kwietnia 2018 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 z dnia 16 grudnia 1991 r. w sprawie harmonizacji wymagań technicznych i procedur administracyjnych w dziedzinie lotnictwa cywilnego 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Pismem z dnia 21 lutego 2017 r. Portugalia powiadomiła Komisję, zgodnie z art. 8 ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 3922/91, o swoim zamiarze przyznania przedsiębiorstwu NETJETS - Transportes Aéreos, S.A. (zwanemu dalej "NETJETS") pozwolenia na odstępstwo od pkt OPS 1.1100 ppkt 1.1 lit. b) załącznika III do rozporządzenia (EWG) nr 3922/91.
(2) W swoim powiadomieniu władze portugalskie wyjaśniły, że NETJETS nie jest w stanie spełnić wymogów pkt OPS 1.1100 ppkt 1.1 lit. b), ponieważ w celu prowadzenia działalności taksówki powietrznej, w przypadku gdy członek załogi NETJETS ma wykonywać pracę w siódmym kolejnym dniu, łączny limit 60 godzin przewidziany w tym przepisie jest osiągnięty i zostaje już przekroczony przez tego członka załogi w trakcie przemieszczania się w celu zajęcia stanowiska lub pełnienia innego rodzaju służby. Proponowane odstępstwo polegałoby zatem na wydłużeniu maksymalnego łącznego okresu służby w ciągu siedmiu kolejnych dni do 70 godzin.
(3) Po przeanalizowaniu oceny ryzyka w zakresie bezpieczeństwa przedstawionej przez NETJETS, a także proponowanych działań ograniczających ryzyko, władze portugalskie wyjaśniły ponadto, że można w tym przypadku osiągnąć za pomocą innych środków poziom bezpieczeństwa równoważny z poziomem wynikającym z zastosowania pkt OPS 1.1100 ppkt 1.1 lit. b). Wyjaśniły one również, iż planowane pozwolenie na odstępstwo jest uzależnione od podjęcia przez NETJETS określonych środków ograniczających ryzyko, które zostały już wdrożone przez NETJETS zgodnie z pkt ORO.FTL.120 załącznika III do rozporządzenia Komisji (UE) nr 965/2012 2 .
(4) Z pomocą Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego Komisja dokonała oceny poziomu bezpieczeństwa wynikającego z planowanego odstępstwa. Komisja uznała, że środek ten umożliwia osiągnięcie poziomu bezpieczeństwa równoważnego z poziomem wynikającym z zastosowania pkt OPS 1.1100 ppkt 1.1 lit. b), o ile spełnione są określone warunki, ze względów wymienionych poniżej.
(5) NETJETS prowadzi działalność taksówki powietrznej. Grafiki pracy jego pilotów różnią się zatem od grafików pracy pilotów uczestniczących w wykonywaniu innych rodzajów operacji zarobkowego transportu lotniczego. W przypadku pilotów taksówek powietrznych poziomy obciążenia pracą są średnio niższe, jeśli chodzi o łączny czas lotu i liczbę kolejnych dni służby. Natomiast przemieszczanie się pilotów taksówki powietrznej w celu zajęcia stanowiska przed rozpoczęciem służby oraz po zakończeniu służby jest o wiele częstsze niż w przypadku innych rodzajów operacji zarobkowego transportu lotniczego, przy czym zazwyczaj czas niezbędny do przebywania w hotelu poza bazą macierzystą w ramach pozostawania w gotowości do pełnienia służby jest dłuższy, a liczba godzin potrzebna na dojazd do pracy i przemieszczenie się w celu zajęcia stanowiska - stosunkowo duża. Niemniej jednak poziom skumulowanego zmęczenia jest wyższy po zakończeniu okresu służby obejmującego lot niż w okresie między lotami. Planowane odstępstwo byłoby wykorzystywane wyłącznie na potrzeby przemieszczania się pilotów w celu zajęcia stanowiska w związku z początkiem wydłużonego okresu wypoczynku regeneracyjnego, a nie do przemieszczania się między dwoma okresami pełnienia czynności lotniczych.
(6) W przypadku operatorów taksówek powietrznych należy zezwolić na odstępstwo od wymogów pkt OPS 1.1100 ppkt 1.1 lit. b) poprzez wydłużenie maksymalnego łącznego okresu służby w ciągu siedmiu kolejnych dni.
(7) Aby jednak zapewnić równoważny poziom bezpieczeństwa, takie odstępstwo powinno być dozwolone jedynie z zastrzeżeniem pewnych ograniczeń i warunków. W szczególności maksymalny łączny okres służby w ciągu siedmiu kolejnych dni powinien zostać ograniczony do 70 godzin, przy czym dodatkowe godziny pracy powinny być wykorzystywane wyłącznie na potrzeby przemieszczania się danych pilotów w celu zajęcia stanowiska w związku z początkiem wydłużonego okresu wypoczynku regeneracyjnego, a dany operator taksówki powietrznej powinien przedsięwziąć pewne środki ograniczające ryzyko, w szczególności w celu zapobiegania wszelkim rodzajom ryzyka, jakie mogą pojawić się w związku z tym wydłużeniem, oraz ich monitorowania i eliminowania.
(8) Ponadto w ocenie wskazano, że planowane odstępstwo nie pociąga za sobą dyskryminacji ze względu na przynależność państwową wnioskodawców i w należyty sposób uwzględnia konieczność niezakłócania konkurencji, zważywszy w szczególności, że odstępstwo to będzie przyznawane niezależnie od siedziby lub głównego miejsca prowadzenia działalności operatora taksówki powietrznej, że wydłużenie jest ograniczone oraz że odstępstwo może zostać przyznane na tych samych warunkach innym operatorom taksówek powietrznych zarejestrowanym w Unii na potrzeby takich samych operacji.
(9) W związku z tym Portugalia powinna mieć możliwość przyznania NETJETS pozwolenia na planowane odstępstwo, które zgłoszono Komisji, pod warunkiem że NETJETS zastosuje niezbędne środki ograniczające ryzyko.
(10) Zgodnie z art. 8 ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 3922/91 decyzja Komisji upoważniająca dane państwo członkowskie do przyznania pozwolenia na odstępstwo musi zostać przekazana wszystkim państwom członkowskim, które następnie również mają prawo do zastosowania przedmiotowego środka. W związku z tym niniejsza decyzja powinna być skierowana do wszystkich państw członkowskich, a opis odstępstwa, jak również związanych z nim warunków, powinien umożliwiać innym państwom członkowskim zastosowanie przedmiotowego środka w przypadku, gdy znajdą się one w takiej samej sytuacji, bez konieczności przyjmowania kolejnej decyzji przez Komisję.
(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Bezpieczeństwa Lotniczego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Violeta BULC | |
Członek Komisji |