Decyzja wykonawcza 2015/2429 upoważniająca Łotwę do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 26 ust. 1 lit. a), art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2015.334.15

Akt indywidualny
Wersja od: 1 stycznia 2022 r.

DECYZJA WYKONAWCZA RADY (UE) 2015/2429
z dnia 10 grudnia 2015 r.
upoważniająca Łotwę do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 26 ust. 1 lit. a), art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 291 ust. 2,

uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W pismach, które wpłynęły do Komisji w dniach 8 kwietnia 2015 r. i 30 lipca 2015 r., Łotwa zwróciła się o upoważnienie do dalszego stosowania, z pewnymi zmianami, środka stanowiącego odstępstwo od art. 26 ust. 1 lit. a), art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE w celu ograniczenia prawa do odliczania podatku od wartości dodanej (VAT) w związku z wydatkami na niektóre samochody osobowe, które nie są wykorzystywane wyłącznie do celów działalności gospodarczej.

(2) Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE Komisja poinformowała pozostałe państwa członkowskie w pismach z dnia 21 i 24 sierpnia 2015 r. o wniosku złożonym przez Łotwę. W piśmie z dnia 24 sierpnia 2015 r. Komisja zawiadomiła Łotwę, że posiada wszystkie informacje konieczne do rozpatrzenia wniosku.

(3) Artykuły 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE określają prawo podatnika do odliczenia VAT nałożonego na dostarczane mu towary i świadczone na jego rzecz usługi wykorzystywane na potrzeby opodatkowanych transakcji podatnika. Artykuł 26 ust. 1 lit. a) tej dyrektywy wymaga, by podatnik rozliczył VAT w przypadku użycia składników majątku przedsiębiorstwa do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą.

(4) W decyzji wykonawczej Rady 2013/191/UE 2  upoważniono Łotwę do wprowadzenia środka stanowiącego odstępstwo na mocy art. 395 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE, aby ograniczyć prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT do 80 % w przypadku zakupu, leasingu, wewnątrzwspólnotowego nabycia i przywozu określonych samochodów osobowych oraz powiązanych z tym wydatków, w tym zakupu paliwa, kiedy takie samochody osobowe nie są wykorzystywane wyłącznie do celów działalności gospodarczej. Wskazana decyzja wykonawcza wygaśnie w dniu 31 grudnia 2015 r.

(5) Zgodnie z art. 6 decyzji wykonawczej 2013/191/UE Łotwa przedstawiła także sprawozdanie, które zawiera przegląd wskaźnika procentowego przewidzianego dla ograniczenia prawa do odliczenia. W przeglądzie tym wskazano, w oparciu o dane statystyczne dotyczące specjalnego podatku od lekkich pojazdów będących własnością lub znajdujących się w posiadaniu podmiotów handlowych i wykorzystywanych do użytku prywatnego i w działalności gospodarczej, iż wskaźnik ograniczenia w wysokości 80 % powinien zostać obniżony do 50 %.

(6) Ograniczenie prawa do odliczenia na mocy tego środka powinno mieć zastosowanie do podatku VAT zapłaconego w związku z zakupem, leasingiem, wewnątrzwspólnotowym nabyciem i przywozem określonych samochodów osobowych oraz powiązanymi z tym wydatkami, w tym zakupem paliwa.

(7) Niniejszy środek powinien mieć zastosowanie wyłącznie do samochodów osobowych o maksymalnej dopuszczalnej masie nieprzekraczającej 3 500 kilogramów i mających nie więcej niż osiem miejsc siedzących oprócz siedzenia kierowcy. Zakres wykorzystania samochodów osobowych o masie przekraczającej 3 500 kilogramów lub mających więcej niż osiem miejsc siedzących oprócz siedzenia kierowcy do celów niezwiązanych z prowadzeniem działalności gospodarczej jest znikomy ze względu na charakter takich samochodów lub rodzaj działalności gospodarczej, do której są wykorzystywane. Należy również przedstawić szczegółowy wykaz określonych samochodów osobowych wyłączonych z takiego upoważnienia w oparciu o ich konkretne wykorzystanie.

(8) Należy zatem upoważnić Łotwę do stosowania przedmiotowego środka stanowiącego odstępstwo na czas określony, do dnia 31 grudnia 2018 r.

(9) Jeśli Łotwa uzna, iż dalsze przedłużenie obowiązywania środka stanowiącego odstępstwo po 2018 r. jest konieczne, powinna przedłożyć Komisji sprawozdanie, które zawiera przegląd stosowanej stawki procentowej, wraz z wnioskiem o przedłużenie do dnia 31 marca 2018 r.

(10) Odstępstwo to będzie miało jedynie znikomy wpływ na ogólną kwotę wpływów z podatków pobieranych na końcowym etapie konsumpcji i nie wpłynie negatywnie na zasoby własne Unii z tytułu podatku VAT,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W drodze odstępstwa od art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE Łotwa zostaje niniejszym upoważniona do ograniczenia do 50 % prawa do odliczenia podatku od wartości dodanej (VAT) naliczonego w związku z wydatkami dotyczącymi samochodów osobowych, które nie są wykorzystywane wyłącznie do celów działalności gospodarczej.

Artykuł  2

W drodze odstępstwa od art. 26 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2006/112/WE Łotwa nie uznaje wykorzystywania do celów prywatnych samochodu osobowego wchodzącego w skład aktywów przedsiębiorstwa podatnika za świadczenie usług za wynagrodzeniem, jeśli samochód ten został objęty ograniczeniem dopuszczonym na mocy art. 1 niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Wydatki, o których mowa w art. 1, obejmują zakup, leasing, wewnątrzwspólnotowe nabycie i przywóz takich samochodów, jak również wydatki dotyczące ich konserwacji, naprawy i zakupu paliwa do tych samochodów.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja ma zastosowanie wyłącznie do samochodów osobowych o maksymalnej dopuszczalnej masie nieprzekraczającej 3 500 kilogramów i mających nie więcej niż osiem miejsc siedzących oprócz siedzenia kierowcy.

Artykuł  5

Art. 1 i 2 nie mają zastosowania do następujących kategorii samochodów osobowych:

a)
samochodów zakupionych w celu odsprzedaży, wynajmu lub leasingu;
b)
samochodów wykorzystywanych do przewozu pasażerów za opłatą, w tym usług taksówkowych;
c)
samochodów wykorzystywanych do świadczenia usług transportu towarów;
d)
samochodów wykorzystywanych do świadczenia usług nauki jazdy;
e)
samochodów wykorzystywanych do świadczenia usług dozoru;
f)
samochodów wykorzystywanych jako pojazdy służb ratunkowych;
g)
samochodów wykorzystywanych jako pojazdy demonstracyjne w ramach działalności polegającej na sprzedaży samochodów.
Artykuł  6  3
1. 
Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2016 r. Niniejsza decyzja traci moc z dniem 31 grudnia 2024 r.
2. 
Ewentualny wniosek o przedłużenie upoważnienia przewidzianego niniejszą decyzją przedkłada się Komisji do dnia 31 marca 2024 r. wraz ze sprawozdaniem zawierającym przegląd stawki procentowej określonej w art. 1.
Artykuł  7

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Łotewskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 10 grudnia 2015 r.
W imieniu Rady
F. BAUSCH
Przewodniczący
1 Dz.U. L 347 z 11.12.2006, s. 1.
2 Decyzja wykonawcza Rady 2013/191/UE z dnia 22 kwietnia 2013 r. upoważniająca Łotwę do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 26 ust. 1 lit. a), art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. L 113 z 25.4.2013, s. 11).
3 Art. 6:

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (UE) 2018/1921 z dnia 4 grudnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.311.36) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2019 r.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2021/1968 z dnia 9 listopada 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.401.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2022 r.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.