Umowa o współpracy we wdrażaniu decyzji Komisji C(2010) 7499.
Dz.U.UE.C.2010.358.1
Akt oczekującywe wdrażaniu decyzji Komisji C(2010) 7499
między Komisją Europejską a Europejskim Bankiem Inwestycyjnym
(2010/C 358/01)
(Dz.U.UE C z dnia 31 grudnia 2010 r.)
Niniejsza Umowa o współpracy zostaje zawarta między:
Komisją Europejską (zwaną dalej "Komisją"),
Rue de la Loi/Wetstraat 200, 1049 Bruxelles/Brussel, BELGIQUE/BELGIË, reprezentowaną na potrzeby podpisania niniejszej Umowy przez p. Josa DELBEKE, dyrektora generalnego, Dyrekcja Generalna ds. Działań w Dziedzinie Klimatu,
z jednej strony, a
Europejskim Bankiem Inwestycyjnym (zwanym dalej "EBI"),
z siedzibą pod adresem 98-100, boulevard Konrad Adenauer, 2950 Luxembourg, LUXEMBOURG, reprezentowanym na potrzeby podpisania niniejszej Umowy przez p. Simona BROOKSA, wiceprezesa,
z drugiej strony
(Komisja i EBI zwane będą dalej łącznie "Stronami"),
Zważywszy, że:
a) Artykuł 10a ust. 8 dyrektywy 2003/87/WE(1) stanowi, że w ramach europejskiego systemu handlu uprawnieniami do emisji 300 milionów uprawnień z rezerwy dla nowych instalacji będzie dostępne do dnia 31 grudnia 2015 r. w celu wspierania budowy i działania komercyjnych projektów demonstracyjnych, których celem jest bezpieczne dla środowiska wychwytywanie i geologiczne składowanie CO2 oraz projektów demonstracyjnych w zakresie innowacyjnych technologii energetyki odnawialnej.
b) Decyzja Komisji C(2010) 7499 ustanawia zasady i kryteria wyboru i realizacji tych projektów oraz podstawowe zasady monetyzacji uprawnień i zarządzania dochodami.
c) W związku z doświadczeniem EBI w zakresie wyboru i finansowania projektów Komisja wnioskowała o uczestnictwo EBI we wdrażaniu decyzji C(2010) 7499, a Bank wyraził na nie zgodę. Decyzja określa szereg zadań związanych z wyborem projektów, monetyzacją uprawnień, a także zarządzaniem dochodami i przekazywaniem ich państwom członkowskim, które EBI będzie wykonywać na wniosek Komisji, w jej imieniu oraz na jej rachunek. Komisja sporządzi dokumentację przetargową na potrzeby zaproszeń do składania wniosków oraz przygotuje i opublikuje zaproszenia do składania wniosków zgodnie ze zobowiązaniami nałożonymi na nią na mocy decyzji.
d) Artykuł 4 akapit 3 decyzji C(2010) 7499 stanowi, że Komisja i EBI zawierają umowę ustanawiającą szczegółowe warunki, zgodnie z którymi EBI wykonuje swoje zadania.
e) Niniejsza Umowa ustanawia szczegółowe warunki, zgodnie z którymi EBI wykonuje swoje zadania na mocy decyzji C(2010) 7499, oraz zgodnie z którymi Komisja wykonuje niektóre zadania powiązane,
STRONY UZGADNIAJĄ, CO NASTĘPUJE:
ROZDZIAŁ 1
POSTANOWIENIA WSTĘPNE
POSTANOWIENIA WSTĘPNE
Definicje
Umowa oznacza niniejszą Umowę o współpracy wraz z załącznikami.
Decyzja oznacza decyzję Komisji C(2010) 7499 ustanawiającą kryteria i środki dotyczące finansowania komercyjnych projektów demonstracyjnych mających na celu bezpieczne dla środowiska wychwytywanie i geologiczne składowanie CO2 oraz projektów demonstracyjnych w zakresie innowacyjnych technologii energetyki odnawialnej realizowanych w ramach systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie, ustanowionego dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady.
Projekty w zakresie CCS oznaczają komercyjne projekty demonstracyjne mające na celu bezpieczne dla środowiska wychwytywanie i geologiczne składowanie CO2.
Projekty w zakresie RES oznaczają projekty demonstracyjne w zakresie innowacyjnych technologii energetyki odnawialnej.
Proces NER 300 oznacza proces wyboru i finansowania projektów w zakresie CCS i projektów w zakresie RES zgodnie z decyzją oraz w sposób określony w niniejszej Umowie.
Zaproszenia do składania wniosków oznaczają zaproszenia do składania wniosków na mocy art. 2 ust. 2 oraz art. 5 decyzji.
Decyzje o przyznaniu finansowania oznaczają decyzje o przyznaniu finansowania zgodnie z art. 9 decyzji.
Ryzyko wykonania oznacza ryzyko, że strona, której EBI sprzedaje uprawnienia, nie zapłaci uzgodnionej ceny w momencie dostawy.
Ryzyko inwestycyjne oznacza ryzyko, że dochody z monetyzacji uprawnień są inwestowane przez EBI w instrumenty, które w momencie zapadalności nie zapewniają spłaty kapitału lub odsetek zgodnie z ustaleniami.
Cena referencyjna oznacza w momencie odpowiedniej transakcji niższą z dwóch następujących cen:
a) oficjalna giełdowa cena rozliczeniowa w chwili dostawy (exchange delivery settlement price, EDSP) na dany dzień dla ICE ECX EUA Daily Futures Contract (spot), określona i opublikowana przez European Climate Exchange; lub
b) cena uzyskana przez EBI na potrzeby odpowiedniej transakcji.
Odpowiednia transakcja oznacza umowę w sprawie monetyzacji uprawnień.
Stopa EURIBOR
(Euro Interbank Offered Rate) oznacza stopę procentową depozytów denominowanych w euro na okres trzech miesięcy, publikowaną o godz. 11.00 czasu brukselskiego lub o późniejszej godzinie akceptowalnej przez EBI w dniu zmiany na stronie Reuters EURIBOR 01 lub na stronie będącej jej następcą lub, przy braku takowej, opublikowaną w dowolny inny sposób wybrany w tym celu przez EBI.
W przypadku gdy wysokość tej stopy procentowej nie zostanie opublikowana, EBI zwraca się do głównych oddziałów w strefie euro czterech dużych banków strefy euro, wybranych przez EBI, o podanie stopy procentowej, według której każdy z tych banków oferuje depozyty denominowane w euro o porównywalnej kwocie, około godz. 11.00 czasu brukselskiego w dniu zmiany bankom o wysokim stopniu wiarygodności kredytowej na rynku międzybankowym strefy euro na okres trzech miesięcy. W przypadku gdy uzyskane zostaną co najmniej dwie wartości, stopa procentowa na ten dzień zmiany stanowi średnią arytmetyczną tych wartości.
W przypadku podania mniej niż dwóch wartości, stopa procentowa na ten dzień zmiany stanowi średnią arytmetyczną wartości podanych przez główne banki strefy euro, wybrane przez EBI, ok. godz. 11.00 czasu brukselskiego na dzień przypadający na dwa odpowiednie dni robocze po dniu zmiany, dla kredytów denominowanych w euro o porównywalnej kwocie, oferowanych wiodącym bankom europejskim na okres trzech miesięcy.
Dzień zmiany oznacza dzień przypadający na dwa odpowiednie dni robocze przed pierwszym dniem okresu uwzględnianego na potrzeby ustalenia stopy EURIBOR.
Odpowiedni dzień roboczy oznacza każdy dzień, w którym system TARGET 2 jest otwarty dla rozliczeń płatności w euro.
System TARGET 2 oznacza transeuropejski zautomatyzowany błyskawiczny system rozrachunku brutto w czasie rzeczywistym (Trans European Automated Real-time Gross settlement Express Transfer).
Wydatki oznaczają wszelkie opłaty i obciążenia wymagane przez rynek na potrzeby monetyzacji uprawnień oraz wszelkie odsetki generowane przez uzupełnienia depozytu zabezpieczającego.
– nagłówki stosuje się wyłącznie dla wygody i nie mają one wpływu na strukturę ani interpretację jakichkolwiek postanowień niniejszej Umowy,
– pojęcia występujące w liczbie pojedynczej obejmują również liczbę mnogą i vice versa,
– odwołanie do artykułu lub załącznika stanowi odwołanie do artykułu niniejszej Umowy lub załącznika do niniejszej Umowy, o ile nie określono inaczej.
Cel
Niniejsza Umowa ustanawia szczegółowe warunki, zgodnie z którymi EBI wykonuje swoje zadania na mocy decyzji, związane z wyborem projektu, monetyzacją uprawnień, a także zarządzaniem dochodami i ich wydatkowaniem, oraz szczegółowe warunki, zgodnie z którymi Komisja wykonuje niektóre zadania powiązane na mocy decyzji.
Zasady i ramy współpracy
Rola EBI
EBI wykonuje swoje zadania na wniosek Komisji, w jej imieniu oraz na jej rachunek; Komisja ponosi odpowiedzialność wobec stron trzecich. EBI wykonuje swoje zadania zgodnie z przepisami decyzji, warunkami określonymi w Umowie oraz z własnymi zasadami i procedurami, dobrą praktyką bankową i właściwymi środkami w zakresie zarządzania i kontroli.
Rola Komisji
Komisja ponosi ogólną odpowiedzialność za proces NER 300 oraz za wdrożenie decyzji, w tym za przygotowanie i opublikowanie zaproszeń do składania ofert oraz zarządzanie tą procedurą, a także za zatwierdzanie i ostateczny wybór projektów oraz udzielanie zamówień.
Zadania
a) udziela pomocy Komisji w przygotowaniu dokumentacji przetargowej na potrzeby zaproszeń do składania ofert, w przygotowaniu podręcznika procedur w zakresie ewaluacji projektu oraz w przygotowaniu zaproszeń do składania ofert;
b) dokonuje finansowej i technicznej oceny staranności kwalifikowalnych projektów, klasyfikuje oferty projektów oraz przedkłada Komisji zalecenia dotyczące decyzji o przyznaniu finansowania, zgodnie z zapisami podręcznika procedur;
c) dokonuje monetyzacji uprawnień oraz zarządza dochodami i dokonuje ich ponownej inwestycji;
d) przekazuje dochody do wydatkowania państwom członkowskim;
e) zwraca nadwyżkę środków państwom członkowskim;
f) przedkłada sprawozdanie Komisji.
a) opracowuje podręcznik procedur w zakresie ewaluacji projektu;
b) dopilnowuje, aby 300 milionów uprawnień zostało przekazanych do EBI i udostępnionych na potrzeby rozliczenia transakcji;
c) konsultuje się z EBI przed podjęciem decyzji o przyznaniu finansowania z dostępnych dochodów oraz uzgadnia z EBI harmonogramy płatności w ramach decyzji o przyznaniu finansowania;
d) powiadamia EBI o podjętych decyzjach o przyznaniu finansowania.
ROZDZIAŁ 2
WYBÓR PROJEKTU
WYBÓR PROJEKTU
Przygotowanie dokumentacji przetargowej
EBI udziela Komisji pomocy w zakresie nadzoru i kontroli jakości prac prowadzonych przez konsultantów, z którymi Komisja zawarła umowy o przygotowanie dokumentacji przetargowej na potrzeby wyboru projektu, ze szczególnym uwzględnieniem:
– procesu/dokumentów,
– kryteriów kwalifikowalności,
– metodyki finansowej i technicznej oceny staranności oraz kryteriów ewaluacji,
– warunków umownych,
– podręcznika procedur,
– programu prac.
Podręcznik procedur
Przygotowanie zaproszeń do składania ofert
W ramach przygotowywania zaproszeń do składania ofert EBI:
a) opracowuje program prac w zakresie oceny finansowej i technicznej staranności kwalifikowalnych projektów, klasyfikacji oferty projektów oraz przedkładania Komisji zaleceń dotyczących decyzji o przyznaniu finansowania;
b) opracowuje procesy zarządzania i procesy projektowe niezbędne do zarządzania i monitorowania personelu, organizacji konsultacyjnych oraz zainteresowanych osób trzecich podczas wykonywania zadań w ramach Umowy;
c) udziela Komisji wsparcia w zakresie publikowania zaproszeń do składania ofert.
Ocena ofert i działania podjęte w związku z oceną
a) otrzymuje oferty projektów od państw członkowskich i dokonuje przeglądu ich kompletności;
b) dokonuje oceny staranności kwalifikowalnych projektów zgodnie ze specyfikacją określoną w zaproszeniach do składania ofert oraz w podręczniku procedur;
c) klasyfikuje oferty i sporządza zalecenia dla Komisji dotyczące decyzji o przyznaniu finansowania zgodnie z wymogami podręcznika procedur;
d) udziela wsparcia Komisji w ocenie wyników pierwszej rundy zaproszeń do składania ofert oraz w odpowiednim doprecyzowaniu i dostosowaniu procesu NER 300.
a) konsultuje się z EBI przed podjęciem decyzji o przyznaniu finansowania z dostępnych dochodów oraz uzgadnia z EBI harmonogramy płatności w ramach decyzji o przyznaniu finansowania;
b) powiadamia EBI o podjętych decyzjach o przyznaniu finansowania.
ROZDZIAŁ 3
MONETYZACJA UPRAWNIEŃ, ZARZĄDZANIE DOCHODAMI I ICH WYDATKOWANIE
MONETYZACJA UPRAWNIEŃ, ZARZĄDZANIE DOCHODAMI I ICH WYDATKOWANIE
Przekazanie uprawnień EBI
Komisja dopilnowuje, aby 300 milionów uprawnień do emisji zostało przekazanych do EBI i udostępnionych na potrzeby rozliczenia transakcji po uruchomieniu rejestru UE.
Monetyzacja uprawnień
a) monetyzacja co najmniej 200 milionów uprawnień zostaje zakończona nie później niż 10 miesięcy po przekazaniu uprawnień do EBI i ich udostępnieniu na potrzeby rozliczenia transakcji;
b) monetyzację przeprowadza się okresowo, co najmniej raz na dwa tygodnie. Wolumeny monetyzacji powinny zostać rozłożone tak równo, jak to możliwe, na cały okres monetyzacji. Wolumeny i czas monetyzacji można dostosować tak, by zminimalizować wszelki wpływ na rynek wtórny;
c) EBI dopilnowuje, aby w okresie monetyzacji ceny monetyzacji nie odbiegały znacząco od odpowiednich cen na rynku wtórnym;
d) w okresie monetyzacji raz w miesiącu, w terminie dwóch tygodni od zakończenia danego miesiąca, na stronie internetowej EBI publikuje się sprawozdania określające co najmniej całkowity wolumen i zagregowane ceny monetyzacji;
e) monetyzację przeprowadza się zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa dotyczącymi prania pieniędzy, finansowania terroryzmu oraz nieuczciwych praktyk rynkowych; kontrahenci działający w imieniu EBI muszą wykazać przestrzeganie tych przepisów prawa.
Zarządzanie dochodami
EBI zarządza dochodami z monetyzacji uprawnień zgodnie z zasadami zarządzania aktywami określonymi w załączniku nr 3 oraz z odpowiednimi standardami w zakresie staranności. Narosłe odsetki pozostałe po potrąceniu opłat EBI inwestuje się ponownie zgodnie z powyższymi zasadami zarządzania aktywami, aż do chwili gdy zostaną ostatecznie wypłacone państwom członkowskim.
Wydatkowanie dochodów
a) przekazuje dochody i ewentualne narosłe odsetki państwom członkowskim na potrzeby wydatkowania na projekty zgodnie z harmonogramami płatności zawartymi w decyzjach o przyznaniu finansowania;
b) zarządza dochodami, które nie zostały wydatkowane przez państwa członkowskie na projekty i zostały zwrócone do EBI, oraz ponownie je inwestuje.
ROZDZIAŁ 4
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Odpowiedzialność
Opłaty i wydatki
a) opłata roczna w wysokości 3,48 mln EUR za okres od 2010 r. do zakończenia pełnej oceny złożonych ofert (w tym drugiej rundy);
b) opłata roczna w wysokości 0,52 mln EUR za okres od zakończenia pełnej oceny złożonych ofert do 2025 r.;
c) opłata z tytułu oceny w wysokości 125.000 EUR za projekt z zakresu CCS;
d) opłata z tytułu oceny w wysokości 56.250 EUR za projekt z zakresu RES;
e) stała opłata z tytułu monetyzacji uprawnień i zarządzania dochodami od rozpoczęcia monetyzacji do zakończenia wydatkowania dochodów w wysokości 0,05 EUR za jedno uprawnienie.
Przegląd opłat i harmonogramów
Każdy odpowiedni i proporcjonalny przegląd postanowień niniejszej Umowy w odniesieniu do opłat i harmonogramów zostaje uzgodniony przez Strony w najkrótszym możliwym terminie w następujących przypadkach:
a) w przypadku gdy metodyka ewaluacji i szczegółowy zakres prac określone w podręczniku procedur pociągają za sobą obciążenie pracą znacznie odbiegające od wymaganego w ramach standardowych procedur EBI w zakresie staranności;
b) w przypadku gdy liczba ofert projektów otrzymanych przez EBI lub proporcja między ofertami dotyczącymi projektów z zakresu CCS i RES znacznie odbiega od proporcji określonej w załączniku nr 1;
c) w przypadku wystąpienia opóźnień, którymi nie można obciążać EBI.
Kredyty EBI
EBI może udzielać kredytów na projekty; na potrzeby udzielenia takich kredytów EBI ocenia takie projekty i przeprowadza oceny staranności zgodnie z własnymi regulaminami, zasadami i procedurami.
Sprawozdawczość
EBI przedkłada Komisji następujące sprawozdania:
a) staranność:
– program prac w zakresie ewaluacji (4 miesiące po opublikowaniu pierwszego zaproszenia do składania ofert),
– sprawozdanie dotyczące złożonych ofert (6 tygodni po otrzymaniu ofert od państw członkowskich),
– kwartalne sprawozdania ze statusu oceny (pierwsze sprawozdanie w terminie 3 miesięcy od otrzymania ofert od państw członkowskich, ostatnie sprawozdanie po zakończeniu oceny staranności, zaklasyfikowaniu ofert i przedłożeniu zaleceń Komisji),
– sprawozdanie dotyczące doświadczeń z ewaluacji i wyboru w pierwszej rundzie zaproszeń do składania ofert (w terminie 2 miesięcy od zakończenia oceny staranności, zaklasyfikowania ofert i przedłożenia zaleceń Komisji w pierwszej rundzie zaproszeń do składania ofert);
b) płatności:
– sprawozdania roczne z płatności dochodów na rzecz państw członkowskich w celu wydatkowania na projekty oraz z dochodów przekazanych z powrotem do EBI przez państwa członkowskie (do dnia 31 grudnia każdego roku, od początku do końca okresu wydatkowania),
– sprawozdanie końcowe z dochodów ogółem wypłaconych państwom członkowskim w celu wydatkowania na projekty i pozostałych dochodów przekazanych z powrotem do EBI przez państwa członkowskie (do dnia 31 grudnia roku następującego po roku, w którym kończy się okres wydatkowania);
c) monetyzacja i zarządzanie aktywami:
– sprawozdania z procesu monetyzacji przedkładane co 5 miesięcy, pierwsze sprawozdanie w terminie 5 miesięcy po rozpoczęciu monetyzacji uprawnień,
– sprawozdania z zarządzania aktywami zgodnie z zasadami zarządzania aktywami przedkładane co 6 miesięcy, pierwsze sprawozdanie w terminie 6 miesięcy po otrzymaniu pierwszych dochodów,
– sprawozdania finansowe.
Audyt
EBI stosuje się do wszelkich wniosków Komisji o wyjaśnienie lub weryfikację konkretnych informacji przekazanych przez EBI w ramach sprawozdawczości finansowej lub rachunkowej zgodnie z niniejszą Umową. W przypadku gdy Komisja żąda przeprowadzenia takiej weryfikacji przez zewnętrznego rewidenta, EBI powołuje w tym celu zewnętrznych rewidentów. EBI przysługuje prawo do zwrotu uzasadnionych kosztów poniesionych w związku z powołaniem zewnętrznych rewidentów na wniosek Komisji w ten sam sposób, co w odniesieniu do wydatków określonych w art. 16 ust. 5 oraz niezależnie od zwrotu tych wydatków.
Komitet Sterujący
– dwóch członków powołanych przez Komisję na szczeblu dyrektora,
– dwóch członków powołanych przez EBI na szczeblu dyrektora.
– dokonuje regularnych przeglądów postępu i realizacji zadań i celów Umowy,
– dokonuje przeglądu zagadnień strategicznych i politycznych w związku z niniejszą Umową oraz wydaje opinie w tym zakresie,
– omawia kwestie sporne przedłożone przez Strony zgodnie z Umową i dąży do ich rozstrzygnięcia,
– dokonuje przeglądu wszelkich innych zagadnień powierzonych mu w ramach niniejszej Umowy.
– opracowanie projektu regulaminu wewnętrznego Komitetu Sterującego,
– organizacja posiedzeń Komitetu Sterującego, w tym opracowywanie i przekazywanie dokumentów, porządków obrad i protokołów Komitetu Sterującego,
– wszelkie inne zadania określone w Umowie o współpracy lub ustalone przez Komitet Sterujący.
Poufność
Bez uszczerbku dla obowiązków w zakresie poufności przyjętych przez EBI wobec osób trzecich oraz z zastrzeżeniem postanowień art. 23, Komisja i EBI zobowiązują się do zachowania w tajemnicy oraz do nieprzekazywania osobom trzecim bez uprzedniej pisemnej zgody żadnych dokumentów, informacji i innych materiałów bezpośrednio związanych z niniejszą Umową oraz innymi dokumentami, o których mowa w Umowie, lub pozyskanych w związku z realizacją zadań, a uznanych za poufne. Zobowiązanie to nie obejmuje jednak przekazywania informacji wymaganego przepisami prawa lub decyzją właściwego sądu, w tym przekazywania informacji Parlamentowi Europejskiemu lub Radzie w związku z niniejszą Umową, a w szczególności Trybunałowi Obrachunkowemu.
Przejrzystość
Strony dążą do koordynacji publikacji Umowy w najkrótszym możliwym terminie po jej wejściu w życie. EBI wykonuje swoje zadania w ramach niniejszej Umowy zgodnie z polityką przejrzystości EBI.
Wejście w życie
Niniejsza Umowa wchodzi w życie z późniejszą z następujących dat: z datą złożenia ostatniego podpisu na Umowie przez Strony lub z datą wejścia w życie decyzji.
Rozwiązanie Umowy
a) zakończenia wydatkowania;
b) uchylenia decyzji;
c) w sytuacji gdy konsultacje z drugą Stroną i przedłożenie sprawy Komitetowi Sterującemu nie doprowadziły do rozstrzygnięcia sporu w sposób polubowny w rozsądnym terminie, Strona może wypowiedzieć Umowę, o ile jest zdania, że istnieją racjonalne przesłanki świadczące, że dalsza współpraca na mocy Umowy nie jest możliwa ze względu na naruszenie zasady wzajemnego zaufania, w tym ze względu na istotne i trwałe naruszenie zobowiązań umownych przez druga Stronę.
Prawo właściwe i rozstrzyganie sporów
Prawem właściwym dla niniejszej Umowy są ogólne zasady prawa Unii Europejskiej. Wszelkie spory pomiędzy Stronami dotyczące interpretacji, zastosowania lub wykonania Umowy, jak również wszelkich innych dokumentów, o których mowa w Umowie, w tym dotyczące jej istnienia, obowiązywania lub rozwiązania, nierozstrzygnięte w sposób polubowny przy udziale Komitetu Sterującego, podlegają rozstrzygnięciu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Zmiany, zrzeczenie się praw i wyrażanie zgody
Wszelkie zmiany, zrzeczenie się praw lub wyrażanie zgody w odniesieniu do niniejszej Umowy wymagają formy pisemnej i podpisu upoważnionych przedstawicieli każdej ze Stron.
Przeniesienie praw i obowiązków
Żadna ze Stron nie może dokonywać przeniesienia w całości ani w części swoich praw i obowiązków wynikających z niniejszej Umowy bez uprzedniej pisemnej zgody drugiej Strony.
Komunikacja
Komisja: European Commission
Directorate-General for Climate Action
For the attention of the Director, Directorate C
Rue de la Loi/Wetstraat 200
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
EBI: European Investment Bank
For the attention of the Director-General
Ops A Directorate
100, boulevard Konrad Adenauer
2950 Luxembourg
LUXEMBOURG
Załączniki
Motywy Umowy i następujące załączniki stanowią nieodłączną część niniejszej Umowy:
załącznik nr 1: Harmonogram dla EBI
załącznik nr 2: Harmonogram dla Komisji
załącznik nr 3: Zasady zarządzania aktywami
Niniejsza Umowa została sporządzona w czterech egzemplarzach w języku angielskim, po dwa egzemplarze dla każdej ze Stron, w dniu określonym poniżej.
Bruksela dnia 3 listopada 2010 r.
Londyn dnia 4 listopada 2010 r.
W imieniu | W imieniu |
Komisji Europejskiej | Europejskiego Banku Inwestycyjnego |
Jos DELBEKE | Simon BROOKS |
Dyrektor generalny | Wiceprezes |
______
(1) Dz.U L 275 z 25.10.2003, s. 32.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK I
Harmonogram dla EBI
Harmonogram dla EBI
Harmonogramy przedstawione poniżej opierają się na założeniu, że szacowana łączna liczba ofert projektowych w ramach obydwu zaproszeń do składania ofert wynosi 165, z czego:
a) w ramach pierwszego zaproszenia do składania ofert 20 ofert projektowych dotyczy projektów z zakresu CCS, a 90 ofert projektowych dotyczy projektów z zakresu RES; oraz
b) w ramach drugiego zaproszenia do składania ofert 10 ofert projektowych dotyczy projektów z zakresu CCS, a 45 ofert projektowych dotyczy projektów z zakresu RES.
1.a) Pierwsze zaproszenie do składania ofert
Zadania | Termin |
Opublikowanie przez Komisję pierwszego zaproszenia do składania ofert | |
opracowanie programu prac i sprawozdanie dla Komisji | 4 miesiące po opublikowaniu zaproszenia do składania ofert |
Przedłożenie ofert do EBI przez państwa członkowskie | |
wpłynięcie ofert, ocena kompletności i sprawozdanie dla Komisji | 6 tygodni po otrzymaniu ofert |
sprawozdania ze stanu oceny | co 3 miesiące, pierwsze w terminie trzech miesięcy po otrzymaniu ofert, do momentu zakończenia oceny |
zakończenie oceny staranności, zaklasyfikowanie ofert i przygotowanie zaleceń pod kątem decyzji o przyznaniu finansowania | 9 miesięcy po otrzymaniu ofert |
sprawozdanie z doświadczeń z pierwszej rundy zaproszeń do składania ofert | 2 miesiące po zakończeniu oceny w ramach pierwszej rundy zaproszeń do składania ofert |
1.b) Drugie zaproszenie do składania ofert
Zadania | Termin |
Opublikowanie przez Komisję drugiego zaproszenia do składania ofert | |
opracowanie programu prac i sprawozdanie dla Komisji | 4 miesiące po opublikowaniu zaproszenia do składania ofert |
Przedłożenie ofert do EBI przez państwa członkowskie | |
wpłynięcie ofert, ocena kompletności i sprawozdanie dla Komisji | 6 tygodni po otrzymaniu ofert |
sprawozdania ze stanu oceny | Co 3 miesiące, pierwsze w terminie trzech miesięcy po otrzymaniu ofert, do momentu zakończenia oceny |
zakończenie oceny staranności, zaklasyfikowanie ofert i przygotowanie zaleceń pod kątem decyzji o przyznaniu finansowania | 9 miesięcy po otrzymaniu ofert |
Zagadnienia ogólne | |
sprawozdania z przekazania dochodów państwom członkowskim na potrzeby wydatkowania na projekty | 31 grudnia każdego roku, od rozpoczęcia do zakończenia okresu wydatkowania |
sprawozdanie końcowe z przekazania dochodów państwom członkowskim | 31 grudnia roku następującego po roku, w którym zakończyło się wydatkowanie |
Monetyzacja i zarządzanie aktywami | |
monetyzacja | - monetyzacja rozpocznie się w ciągu jednego miesiąca po przekazaniu 300 milionów uprawnień do EBI i ich udostępnieniu na potrzeby rozliczenia transakcji; |
- monetyzację co najmniej 200 milionów uprawnień przeprowadza się najpóźniej 10 miesięcy po przekazaniu uprawnień do EBI i ich udostępnieniu na potrzeby rozliczenia transakcji; | |
- monetyzacji dokonuje się okresowo co najmniej co drugi tydzień, a wolumeny należy rozłożyć możliwie równo na cały okres monetyzacji. | |
sprawozdanie z monetyzacji | co 5 miesięcy, pierwsze w terminie 5 miesięcy po rozpoczęciu monetyzacji uprawnień |
sprawozdanie z zarządzania aktywami | co 6 miesięcy, pierwsze w terminie 6 miesięcy po otrzymaniu pierwszych dochodów |
sprawozdania finansowe | każdego roku, pierwsze na koniec roku, w którym rozpoczęto monetyzację uprawnień |
przekazanie nadwyżek państwom członkowskim | koniec okresu wydatkowania |
ZAŁĄCZNIK II
Harmonogram dla Komisji
Harmonogram dla Komisji
Zadania | Termin |
Opracowanie podręcznika procedur w zakresie ewaluacji projektu | Do dnia opublikowania przez Komisję pierwszego zaproszenia do składania ofert |
Przekazanie uprawnień EBI | Po uruchomieniu rejestru UE |
Powiadomienie EBI o podjętych decyzjach o przyznaniu finansowania | W terminie 14 dni od wydania decyzji o przyznaniu finansowania |
ZAŁĄCZNIK III
ZASADY ZARZĄDZANIA AKTYWAMI NA POTRZEBY ZARZĄDZANIA DOCHODAMI Z MONETYZACJI UPRAWNIEŃ
ZASADY ZARZĄDZANIA AKTYWAMI NA POTRZEBY ZARZĄDZANIA DOCHODAMI Z MONETYZACJI UPRAWNIEŃ
W celu dokonania alokacji aktywów EBI musi przyjąć założenie dotyczące przyszłych przepływów pieniężnych związanych z wydatkowaniem. Bufor pieniężny (z którego dokonuje się wypłat na potrzeby wydatkowania) zasadniczo powinien zakładać liniowe wydatkowanie w okresie pięciu lat, tj. wydatkowanie na poziomie 20 % rocznie, przy czym kwoty, które nie zostały wydatkowane w poprzednich latach dodaje się do buforu płynności na rok bieżący. Przykładowo, bufor pieniężny przewidziany na pierwszy rok wyniesie 20 % aktywów wchodzących w skład portfela. W przypadku gdy w pierwszym roku wydatkowane zostanie jedynie 10 % pierwotnego rozmiaru portfela, bufor płynności na drugi rok wyniesie 30 % (jako suma 20 % pierwotnie przewidzianych dla drugiego roku oraz 10 % pozostałych z pierwszego roku) itd. Jednak w oparciu o bieżące i przewidywane wzorce wydatkowania, EBI może dokonać rocznej korekty tego założenia w celu optymalizacji procesu alokacji aktywów.
W ramach wyznaczonych przez minimalny bufor płynności i maksymalną dostępną zapadalność portfela inwestycyjnego (wynoszącą początkowo pięć lat), EBI decyduje o terminie zapadalności, z którym lokowane są aktywa inwestycyjne. W szczególnych przypadkach EBI ma prawo do utrzymania buforu płynności na poziomie wyższym niż wymóg minimalny.
1. Wprowadzenie
1.1. Wszystkie aktywa objęte niniejszą Umową zarządzane są przez dział skarbu (Treasury) EBI.
1.2. Podczas realizacji transakcji w ramach tego zlecenia dział skarbu stosuje standardy staranności równoważne standardom, które stosuje przy zarządzaniu własnymi portfelami EBI lub przy innych zleceniach.
2. Ogólne zasady zarządzania
2.1. Aktywa wchodzące w skład portfela inwestowane są wyłącznie w instrumenty denominowane w euro.
2.2. Zarządzanie portfelem aktywów opiera się na najlepszych praktykach zarządzania aktywami i na tradycyjnych zasadach ostrożnościowych stosowanych w działalności finansowej. W szczególności należy dopilnować, aby zarządzane aktywa gwarantowały wystarczającą płynność przy jednoczesnej optymalizacji zysku, przy czym należy uwzględnić ograniczenia ryzyka określone w niniejszych zasadach.
2.3. Zarządzanie aktywami wchodzącymi w skład portfela opiera się na następujących zasadach:
- inwestycji dokonuje się w depozyty, krótkoterminowe instrumenty rynku pieniężnego i instrumenty o stałym dochodzie. Priorytetem jest utrzymanie kapitału,
- prowadzony jest rachunek pieniężny z możliwością lokaty terminowej w celu absorbowania przepływów płynności i działania jako bufor pieniężny.
2.4. Transakcje w zakresie papierów wartościowych oparte są na zasadzie "dostawa za płatność" w ramach systemów Euroclear, Clearstream lub uznanych krajowych systemów rozliczeniowych.
3. Rodzaje inwestycji
3.1. Kwalifikowalne spektrum inwestycyjne
Portfel płynności
3.1.1. Środki w kwocie odpowiadającej wysokości wymaganego w danym roku bufora płynności deponowane są w portfelu pieniężnym, obejmującym depozyty, bony skarbowe i krótkoterminowe instrumenty rynku pieniężnego z okresem pozostałym do zapadalności nie dłuższym niż 100 dni od daty transakcji (lub odpowiedni fundusz rynku pieniężnego, np. EIB Unitary Fund). Zobowiązane banki kwalifikujące się do celów takich inwestycji muszą mieć rating równy co najmniej P-1 w ujęciu krótkoterminowym wg Moody's lub równoważny w momencie emisji nowych instrumentów. Kryterium uważa się za spełnione, jeżeli co najmniej jedna z trzech agencji: Moody's, Standard & Poor's lub Fitch (lub ich następcy) przyznała wymagany lub wyższy rating.
Portfel inwestycyjny
3.1.2. Pozostałe środki tworzą portfel inwestycyjny (lub odpowiedni fundusz średnio- lub długoterminowy). Co najmniej 55 % wartości nominalnej portfela inwestycyjnego muszą stanowić obligacje emitowane lub gwarantowane przez państwa strefy euro i ich agencje spełniające równoważne kryterium ryzyka niewypłacalności (np. bony i obligacje skarbowe, obligacje agencji rządowych lub obligacje gwarantowane przez rząd) lub przez instytucje międzynarodowe.
3.1.3. Pozostałe 45 % portfela inwestycyjnego mogą stanowić obligacje i papiery dyskontowe emitowane przez państwa nienależące do strefy euro lub ich agencje, obligacje gwarantowane przez państwa spoza strefy euro, a także obligacje zabezpieczone.
3.2. Limity kredytowe
Limity kredytowe wyznacza się dla danego kontrahenta z uwzględnieniem poszczególnych ratingów i ewolucji całkowitej wartości zarządzanego portfela.
3.3. Limity koncentracji inwestycji
Portfel płynności
3.3.1. Jeżeli kwota środków zarządzanych w ramach portfela płynności jest niższa niż 100 mln EUR, maksymalna koncentracja dla kontrahenta wynosi 10 mln EUR. Jeżeli kwota środków zarządzanych w ramach portfela płynności jest wyższa niż 100 mln euro, maksymalna koncentracja dla kontrahenta wynosi 10 % nominalnej wartości portfela płynności.
Portfel inwestycyjny
3.3.2. W celu zapewnienia wystarczającej dywersyfikacji ryzyka, całkowita kwota inwestycji w papiery wartościowe jednego emitenta nie może przekroczyć 10 % (w przypadku państw strefy euro - 20 %) wartości nominalnej portfela papierów wartościowych. Jeżeli całkowita kwota aktywów inwestowanych w papiery wartościowe jest niższa niż 100 mln EUR, liczba pojedynczych emisji lub emitentów powinna być co najmniej tak wysoka, jak jest to dopuszczalne dla pojedynczych inwestycji w papiery wartościowe na kwotę 10 mln EUR.
3.3.3. Całkowita inwestycja w pojedynczą emisję nie może przekraczać 10 % pozostałej do spłaty wartości nominalnej tej emisji.
4. Automatyczne pożyczanie papierów wartościowych
Dopuszcza się automatyczne pożyczanie papierów wartościowych zarządzane przez powiernika.
5. Audyt zewnętrzny i powiernik
Portfel podlega rocznemu audytowi zewnętrznemu.
Lokowane w nim papiery wartościowe przechowywane są na rachunku zarządzanym przez jednego lub więcej powierników w imieniu EBI.
Opłatami z tytułu audytu i powiernictwa obciążany jest w całości portfel w momencie ich poniesienia.
6. Sprawozdawczość
Co sześć miesięcy EBI przedkłada sprawozdania okresowe. Szczegóły dotyczące tych sprawozdań Strony uzgadniają w późniejszym terminie.
7. Postanowienia końcowe
EBI proponuje, a Strony uzgadniają szczegółową strategię inwestycyjną, kryteria inwestycyjne i limity kredytowe najpóźniej na 3 miesiące przed faktycznym rozpoczęciem inwestycji.
Strategia inwestycyjna, kryteria inwestycyjne i limity kredytowe podlegają aktualizacji każdego roku lub wówczas, gdy to konieczne.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.