Dyrektywa 68/297/EWG w sprawie ujednolicenia przepisów dotyczących bezcłowego dopuszczenia do obrotu paliw znajdujących się w zbiorniku paliwa pojazdów dostawczych

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.1968.175.15

Akt obowiązujący
Wersja od: 31 grudnia 1992 r.

DYREKTYWA RADY
z dnia 19 lipca 1968 r.
w sprawie ujednolicenia przepisów dotyczących bezcłowego dopuszczenia do obrotu paliw znajdujących się w zbiorniku paliwa pojazdów dostawczych *

(68/297/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 23 lipca 1968 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnoty Europejskie, w szczególności jego art. 75 i 99,

uwzględniając decyzję Rady z dnia 13 maja 1965 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów dotyczących konkurencji w transporcie kolejowym, drogowym i żegludze śródlądowej (1), w szczególności jej art. 1 lit. b),

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (3),

a także mając na uwadze, co następuje:

przyjęcie wspólnej polityki transportowej wymaga ustalenia wspólnych reguł obowiązujących w transporcie międzynarodowym do lub z terytorium jednego z Państw Członkowskich oraz w zakresie tranzytu przez terytorium jednego lub kilku Państw Członkowskich;

ustanowienie tych wspólnych reguł musi także obejmować ujednolicenie przepisów w sprawie bezcłowego dopuszczenia do obrotu paliw znajdujących się w zbiorniku paliwa pojazdów dostawczych;

w celu harmonizacji zasad konkurencji między przedsiębiorstwami transportowymi w poszczególnych Państwach Członkowskich:

- należy określić minimalną ilość paliwa dopuszczonego do obrotu bez opłat celnych oraz warunki bezcłowego dopuszczenia do obrotu dodatkowych ilości paliw,

- przepisy dotyczące bezcłowego dopuszczenia do obrotu paliw powinny być takie same, niezależnie od tego, w którym Państwie Członkowskim pojazd jest zarejestrowany,

w celu uniknięcia nadużyć w bezcłowym przywozie paliw, należy wydać przepisy szczególne dla stref przygranicznych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1 1

Państwa Członkowskie, zgodnie z niniejszą dyrektywą ujednolicają przepisy dotyczące bezcłowego dopuszczenia do obrotu paliwa znajdującego się w typowych zbiornikach paliwa użytkowych pojazdów silnikowych, przekraczających wspólne granice między Państwami Członkowskimi.

Artykuł  1a 2

Do celów niniejszej dyrektywy za przekraczające granicę wspólnotową między Państwami Członkowskimi uważa się pojazdy samochodowe użytkowe, zarejestrowane w jednym z Państw Członkowskich, które przepływają morze na pokładzie jednego ze środków transportu morskiego między dwoma portami znajdującymi się w jednym i drugim przypadku na terytorium Państw Członkowskich.

Artykuł  2 3

Do celów niniejszej dyrektywy:

– "użytkowy pojazd silnikowy" oznacza każdy silnikowy pojazd drogowy, który pod względem konstrukcji i wyposażenia jest przeznaczony i nadaje się do transportu odpłatnego lub nieodpłatnego:

a) więcej niż dziewięciu osób, włączając kierowcę;

b) rzeczy;

– "typowe zbiorniki paliwa": oznaczają zbiorniki na stałe zamocowane przez producenta we wszystkich pojazdach silnikowych tego samego rodzaju jak pojazdy, których to dotyczy oraz w których zamocowanie na stałe umożliwia bezpośrednie wykorzystanie paliwa zarówno do napędu jak, w odpowiednim przypadku, do funkcjonowania systemu chłodzącego.

Zbiorniki gazowe wbudowane w pojazdach silnikowych, przeznaczone do bezpośredniego wykorzystania gazu jako paliwa, są również uznawane za typowe zbiorniki paliwa

Artykuł  3
1. 4
Państwa Członkowskie dopuszczają do obrotu bez opłat celnych następujące ilości paliwa znajdujące się w typowych zbiornikach paliwa użytkowych pojazdów silnikowych:

a) 200 litrów na pojazd i na przejazd w przypadku pojazdów, które przeznaczone są i nadają się do odpłatnego lub nieodpłatnego transportu rzeczy;

b) 600 litrów na pojazd i na przejazd w przypadku pojazdów, które przeznaczone są i nadają się do przewożenia ponad dziewięciu osób, włączając kierowcę.

Stanowiąc zgodnie z procedurami przewidzianymi w Traktacie w tym zakresie, Rada zdecyduje, na wniosek Komisji, najpóźniej do dnia 1 lipca 1986 r. w sprawie podwyższenia ilości paliw dopuszczonych do obrotu bez opłat celnych oraz znajdujących się w typowych zbiornikach paliwa pojazdów określonych w lit. a) akapit pierwszy.

2.
W przypadku podejmowania jakichkolwiek działań zmierzających do istotnego zbliżenia krajowych systemów dotyczących opodatkowania oleju napędowego, Rada stanowiąc jednomyślnie na wniosek Komisji określi ilość paliwa, o jaką Państwa Członkowskie zwiększą ilość przewidzianą w ust. 1.

Rada w ten sam sposób ustali bezcłowe dopuszczenie do obrotu całości paliwa znajdującego się w zwykłym zbiorniku paliwa pojazdów dostawczych, o ile w wystarczający sposób zmniejszone zostały rozbieżności pomiędzy tymi systemami.

3.
Każde Państwo Członkowskie może zezwolić na zwiększony bezcłowy przywóz paliw w ilościach dopuszczonych zgodnie z ust. 1 i 2.
4.
Ilości paliwa określone przez Państwo Członkowskie zgodnie z powyższymi ustępami muszą być jednakowe, niezależnie od tego, w jakim Państwie Członkowskim pojazd dostawczy został zarejestrowany.
Artykuł  4

W żadnym przypadku przepisy, które zostaną przyjęte przez Państwo Członkowskie na mocy niniejszej dyrektywy, nie mogą być mniej korzystne niż przepisy tego Państwa Członkowskiego stosowane do pojazdów dostawczych, które zostały zarejestrowane w państwach trzecich i przekraczają wspólne granice Państw Członkowskich.

Artykuł  5 5

(skreślony)

Artykuł  6

Państwa Członkowskie powiadomią Komisję o środkach podjętych na mocy niniejszej dyrektywy.

Artykuł  7

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 19 lipca 1968 r.

W imieniu Rady
O. L. SCALFARO
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. 88 z 24.5.1965, str. 1500/65.

(2) Dz.U. 28 z 17.2.1967, str. 459/67.

(3) Dz.U. 42 z 7.3.1967, str. 618/67.

* Z dniem 31 grudnia 1992 r. niniejsza dyrektywa traci moc w zakresie dotyczącym podatku akcyzowego na podstawie art. 23 ust. 3 dyrektywy nr 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania (Dz.U.UE.L.92.76.1).
1 Art. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 85/347/EWG z dnia 8 lipca 1985 r. (Dz.U.UE.L.85.183.22) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 12 lipca 1985 r.
2 Art. 1a dodany przez art. 29 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia i dostosowań w traktatach dołączonego do Traktatu w sprawie przystąpienia Królestwa Danii, Irlandii, Królestwa Norwegii oraz Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej do Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz.U.04.90.864/15) z dniem 1 stycznia 1973 r.
3 Art. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 85/347/EWG z dnia 8 lipca 1985 r. (Dz.U.UE.L.85.183.22) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 12 lipca 1985 r.
4 Art. 3 ust. 1:

- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 83/127/EWG z dnia 28 marca 1983 r. (Dz.U.UE.L.83.91.28) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 6 kwietnia 1983 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 dyrektywy nr 85/347/EWG z dnia 8 lipca 1985 r. (Dz.U.UE.L.85.183.22) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 12 lipca 1985 r.

5 Art. 5 skreślony przez art. 1 pkt 4 dyrektywy nr 85/347/EWG z dnia 8 lipca 1985 r. (Dz.U.UE.L.85.183.22) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 12 lipca 1985 r.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.