Decyzja 2015/1616 w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2013, sekcja III - Komisja i agencje wykonawcze
Dz.U.UE.L.2015.255.25
Akt nienormatywnyDECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE, EURATOM) 2015/1616
z dnia 29 kwietnia 2015 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2013, sekcja III - Komisja i agencje wykonawcze
Martin SCHULZ | Klaus WELLE |
Przewodniczący | Sekretarz Generalny |
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 29 kwietnia 2015 r.
z dnia 29 kwietnia 2015 r.
PARLAMENT EUROPEJSKI,
Zarządzanie dzielone i zdecentralizowane: niedociągnięcia w zarządzaniu Komisji i państw członkowskich
Zastrzeżenia dotyczące rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich
Zastrzeżenia dotyczące polityki regionalnej
Zastrzeżenia dotyczące zatrudnienia i spraw socjalnych
Poświadczenie wiarygodności Trybunału Obrachunkowego
Rachunki a legalność i prawidłowość dochodów - opinie pozytywne
Zastrzeżenia dotyczące wpływów z dochodu narodowego brutto (DNB)
Legalność i prawidłowość zobowiązań - opinia pozytywna
Legalność i prawidłowość płatności - opinia negatywna
Korekty finansowe i odzyskiwanie środków
Sprawozdanie podsumowujące i roczne sprawozdania z działalności
Presja na budżet
Instrumenty finansowe
Odpowiedzialność Komisji i państw członkowskich w ramach zarządzania dzielonego
Wiarygodność danych przekazywanych przez państwa członkowskie
Państwa członkowskie o najgorszych wynikach
Konflikty interesów
Dochody: Zasoby własne oparte na DNB
Środki, jakie należy podjąć
Rolnictwo
Rolnictwo: wyzwania związane z demografią i strukturą beneficjentów
Rolnictwo: poziom błędu w pierwszym filarze
Zasada wzajemnej zgodności (cross-compliance)
Poziom błędu w przypadku środków rynkowych
Wiarygodność danych dotyczących płatności bezpośrednich, przedstawianych przez państwa członkowskie
1. Brytyjska agencja płatnicza RPA | 5,66 % (zgłoszone przez państwo członkowskie: 0,67 %) |
2. Grecka agencja płatnicza, OKEPE | 5,17 % (zgłoszone przez państwo członkowskie: 0,83 %) |
3. Hiszpańska agencja płatnicza OKEPE | 4,71 % (zgłoszone przez państwo członkowskie: 1,93 %) |
4. Portugalska agencja płatnicza IFAP | 4,37 % (zgłoszone przez państwo członkowskie: 0,82 %) |
5. Rumuńska agencja płatnicza PIAA | 4,27 % (zgłoszone przez państwo członkowskie: 1,77 %) |
ZSZiK i LPIS
Procedury stosowane w celu odzyskania nienależnych płatności
Procedura kontroli zgodności rozliczeń
Rozwój obszarów wiejskich, środowisko naturalne, rybołówstwo i zdrowie
Wnioski skierowane do Komisji, państw członkowskich i Trybunału Obrachunkowego w sprawie rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich
Rybołówstwo
Polityka regionalna, transport i energia
Strategia Europa 2020
Błędy
Rzetelność sprawozdawczości państw członkowskich
Państwo członkowskie | Program | Tytuł | Zatwierdzona kwota w mln EUR | Poziom błędu zgłoszony przez państwo członkowskie w rocznym sprawozdaniu audytowym (%) | Poziom błędu określony przez Komisję/ryczałt (%) |
BE | 2007BE162PO001 | Bruksela, konkurencyjność regionalna | 56,93 | 6,23 | 10 |
BG | 2007BG161PO002 | Pomoc techniczna | 1 466,43 | 4,10 | 10 |
DE | 2007DE162PO006 | EFRR Brema | 142,01 | 0,31 | 5 |
DE | 2007DE161PO003 | EFRR Meklemburgia-Pomorze Zachodnie | 1 252,42 | 0,81 | 5 |
DE | 2007DE162PO005 | EFRR Hesja | 263,45 | 0,04 | 5 |
EWT | 2007CB063PO052 | Interreg IV Włochy/Austria | 60,07 | 2,77 | 10 |
EWT | 2007CG163PO030 | Słowacja/Republika Czeska | 92,74 | 0,96 | 10 |
EWT | 2007CB163PO019 | Meklemburgia/Pomorze Zachodnie - Polska | 132,81 | 0,02 | 5 |
HU | 2007HU161PO001 | Rozwój gospodarczy | 2 858,82 | 0,71 | 5 |
HU | 2007HU161PO007 | Transport | 5 684,24 | 0,54 | 5 |
HU | 2007HU161PO003 | Zachodnia Panonia | 463,75 | 1,30 | 5 |
HU | 2007HU161PO004 | Południowa Wielka Nizina | 748,71 | 1,30 | 5 |
HU | 2007HU161PO005 | Środkowy Kraj Zadunajski | 507,92 | 130 | 5 |
HU | 2007HU161PO006 | Północne Węgry | 903,72 | 1,30 | 5 |
HU | 2007HU161PO009 | Północna Wielka Nizina | 975,07 | 1,30 | 5 |
HU | 2007HU161PO011 | Południowy Kraj Zadunajski | 705,14 | 1,30 | 5 |
HU | 2007HU161PO001 | Środkowe Węgry | 1 467,20 | 0,10 | 5 |
IT | 2007IT161PO007 | Rozwój Mezzogiorno | 579,04 | 0,63 | 10 |
IT | 2007IT161PO008 | Calabria | 1 499,12 | 2,45 | 10 |
SL | 2007SL161PO001 | Rozwój potencjału regionalnego | 1 783,29 | 2,80 | 5 |
SL | 2007SL161PO002 | Infrastruktura | 1 562,06 | 2,80 | 5 |
SK | 2007SK161PO006 | Konkurencyjność i wzrost gospodarczy | 968,25 | 0 | 25 |
SK | 2007SK161PO005 | Zdrowie | 250,00 | 1,79 | 25 |
SK | 2007SK161PO001 | Społeczeństwo informacyjne | 843,60 | 1,79 | 10 |
SK | 2007SK16UPO001 | Badania i rozwój | 1 209,42 | 1,30 | 10 |
SK | 2007SK161PO002 | Środowisko naturalne | 1 820,00 | 0,33 | 10 |
SK | 2007SK161PO004 | Transport | 3 160,15 | 0,74 | 10 |
SK | 2007SK161PO003 | Regionalny PO | 1 554,50 | 0,32 | 10 |
SK | 2007SK161PO007 | Pomoc techniczna | 97,60 | 1,79 | 10 |
SK | 2007SK162PO001 | Bratysława | 95,21 | 1,79 | 10 |
UK | 2007UK162PO001 | Lowlands i Uplands Szkocji | 375,96 | 5,98 | 8,42 |
UK | 2007UK161PO002 | Zachodnia Walia i Valleys | 1 250,38 | 0,36 | 5 |
UK | 2007UK162PO012 | Wschodnia Walia | 72,45 | 0,36 | 5 |
Systemy zarządzania i kontroli (MCS)
Korekty finansowe
Umorzenie zobowiązań
Instrumenty inżynierii finansowej
Grecja
Jezioro Trazymeńskie
Prywatyzacja projektów infrastruktury finansowanych z funduszy unijnych
Fundusz Solidarności Unii Europejskiej
Środki, jakie należy podjąć
Zatrudnienie i sprawy społeczne
Strategia Europa 2020
Romowie
Błędy
Rzetelność sprawozdawczości państw członkowskich
Państwo członkowskie | Numer PO | Płatności okresowe w 2013 r., w EUR | Poziom błędu w RSA PC (%) | Korekta Komisji (%) | Różnica (%) | |
IT | 2007IT052PO009 | Bolzano | 934 530 | 4,95 | 7,11 | 2,16 |
CZ | 2007CZ052PO001 | Praha Adapabilita | 3,58 | 6,45 | 2,87 | |
SK | 2007SK05UPO002 | PO dot. zatrudnienia i włączenia społ. | 86 718 231 | 1,65 | 4,66 | 3,01 |
UK | 2007UK052PO002 | Lowlands i Uplands Szkocji | 74 251 497 | 1,95 | 10,59 | 8,64 |
IT | 2007IT052PO001 | Abruzja | 0,2 | 15,9 | 15,88 | |
ES | 2007ES052PO011 | La Rioja | 0,38 | 37,76 | 37,38 |
Ponadto Komisja uznała, że roczne sprawozdania audytowe dla następujących PO są całkowicie niewiarygodne i zastosowała korektę zryczałtowaną:
Państwo członkowskie | Numer PO | Płatności okresowe w 2013 r., w EUR | Poziom błędu w RSA PC (%) | Kor. zrycz. Komisji (%) | Różnica (%) | |
LU | 2007LU052PO001 | PO EFS | 4 285 659 | 0,46 | 2,0 | 1,54 |
IT | 2007IT051PO001 | Kampania | 77 486 332 | 0,38 | 2,0 | 1,62 |
BE | 2007BE052PO001 | Wspólnota niemieckojęzyczna | 0,0 | 2,0 | 2 | |
ES | 2007ES052PO002 | Kastylia i Leon | 10 607 012 | 0,0 | 2,0 | 2,0 |
BE | 2007BE052PO003 | Państwo federalne | 3,66 | 5,0 | 1,34 | |
IT | 2007IT051PO007 | Krajowy PO dot. edukacji | 78 589 393 | 0,4 | 5,0 | 4,6 |
BE | 2007BE052PO005 | Flandria | 118 201 220 | 1,61 | 10,0 | 8,39 |
UK | 2007UK051PO002 | Zachodnia Walia i Valleys | 149 600 091 | 0,36 | 10,0 | 9,64 |
UK | 2007UK052PO001 | Wschodnia Walia | 9 476 602 | 0,36 | 10,0 | 9,64 |
IT | 2007IT052PO012 | Toskania | 61 978 561 | 1,11 | 25 | 23,89 |
IT | 2007IT052PO016 | Sardynia | 23 478 530 | 0,13 | 25 | 24,87 |
Państwo członkowskie | Skumulowana zaakceptowana/postanowiona korekta finansowa (w mln EUR) | Skumulowana zastosowana korekta finansowa (w mln EUR) |
Włochy | 497,7 | 497,7 |
Rumunia | 312,1 | 299,1 |
Hiszpania | 1 070,1 | 1 064,3 |
Okres programowania 2007-2013 | |||
Państwo członkowskie | Numer PO | Nazwa | Zastrzeżenie |
BELGIA | 2007BE051PO001 | Konwergencja Hainaut | pełne |
2007BE052PO002 | Trojka Walonia-Bruksela | pełne | |
2007BE052PO003 | Federalny | wizerunkowe | |
2007BE052PO004 | Bruksela-stolica: zatrudnienie i spójność społeczna | wizerunkowe | |
2007BE052PO005 | Flandria | pełne | |
REPUBLIKA CZESKA | 2007CZ052PO001 | Praha Adaptabilita | wizerunkowe |
2007CZ05UPO001 | Zasoby ludzkie i zatrudnienie | częściowe wizerunkowe | |
FRANCJA | 2007FR052PO001 | Krajowy PO FSE | częściowe |
NIEMCY | 2007DE051PO002 | Meklemburgia-Pomorze Przednie | pełne |
2007DE052PO003 | Berlin | pełne | |
IRLANDIA | 2007IE052PO001 | Inwestowanie w kapitał ludzki | częściowe wizerunkowe |
WŁOCHY | 2007IT051PO001 | Campania | pełne |
2007IT051PO007 | Krajowy PO dot. edukacji | pełne | |
2007IT052PO001 | Abruzja | częściowe wizerunkowe | |
2007IT052PO009 | Bolzano | pełne | |
2007IT052PO012 | Toskania | pełne | |
2007IT052PO016 | Sardynia | pełne | |
POLSKA | 2007PL051PO001 | Program operacyjny Kapitał ludzki | częściowe |
RUMUNIA | 2007RO051PO001 | Rozwój zasobów ludzkich | pełne |
SŁOWACJA | 2007SK05UPO001 | PO dot. edukacji | częściowe |
2007SK05UPO002 | PO dot. zatrudnienia i spójności społecznej | częściowe wizerunkowe | |
HISZPANIA | 2007ES051PO003 | Ekstremadura | częściowe |
2007ES051PO005 | Andaluzja | pełne | |
2007ES052PO003 | Comunidad Valenciana | wizerunkowe | |
2007ES052PO004 | Aragonia | pełne | |
2007ES052PO005 | Baleary | pełne | |
2007ES052PO007 | Katalonia | wizerunkowe | |
2007ES052PO008 | Madrid | częściowe wizerunkowe | |
2007ES052PO011 | La Rioja | wizerunkowe | |
2007ES05UPO001 | Zdolność adaptacji i zatrudnienie | częściowe | |
2007ES05UPO002 | Zwalczanie dyskryminacji | częściowe | |
2007ES05UPO003 | Wsparcie techniczne | częściowe | |
ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO | 2007UK051PO002 | Zachodnia Walia i Valleys | pełne |
2007UK052PO001 | Wschodnia Walia | pełne | |
2007UK052PO002 | Lowlands i Uplands Szkocji | pełne | |
2007UK052PO003 | Irlandia Północna | częściowe | |
Okres programowania 2000-2006 | |||
Państwo członkowskie | Numer PO | Nazwa | Zastrzeżenie |
FRANCJA | 1999FR053DO001 | Krajowy cel 3 | wizerunkowe |
2000FR162DO021 | Nord-Pas-de-Calais | ||
WŁOCHY | 1999IT161PO006 | Kalabria | |
SZWECJA | 1999SE161DO001 | Norrbotten och Västerbotten | |
ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO | 1999GB161DO005 | Highlands i wyspy Szkocji | |
2000GB162DO013 | Szkocja Zachodnia |
Umorzenie zobowiązań
Instrument mikrofinansowy Progress
Środki, jakie należy podjąć
Stosunki zewnętrzne
Presja na budżet
Poziom błędu
Roczne sprawozdania z działalności
Handel międzynarodowy
Haiti
Łączenie instrumentów finansowania
Wspólna polityka zagraniczna i bezpieczeństwa (WPZiB)
Raport z Zarządzania Pomocą Zewnętrzną (EAMR)
Międzynarodowa Grupa ds. Zarządzania
Ukraina
Koszty administracyjne związane z dostarczaniem pomocy
Możliwe sprzeniewierzenie unijnych funduszy na pomoc humanitarną i rozwojową
Badania naukowe inne polityki wewnętrzne
Strategia UE 2020
Błędy
Systemy zarządzania i kontroli
Galileo
Środowisko i zdrowie publiczne
Kultura
Środki, jakie należy podjąć
Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF)
Administracja
Budżet UE a uzyskiwane rezultaty
Agencje wykonawcze
Przemyt wyrobów tytoniowych
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 29 kwietnia 2015 r.
z dnia 29 kwietnia 2015 r.
PARLAMENT EUROPEJSKI,
Część I Sprawozdanie specjalne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego nr 11/2013 pt. "Jak uzyskać wiarygodne dane dotyczące dochodu narodowego brutto (DNB) - bardziej usystematyzowane i lepiej ukierunkowane podejście zwiększyłoby skuteczność weryfikacji przeprowadzanych przez Komisję w tym zakresie"
Część II Sprawozdanie specjalne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego nr 13/2013 pt. "Pomoc rozwojowa UE dla Azji Środkowej"
Uwagi ogólne
Dalsze działania w zakresie planowania i wdrażania przyszłej pomocy rozwojowej
Część III Sprawozdanie specjalne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego nr 15/2013 pt. "Czy komponent" Środowisko "programu LIFE jest skuteczny?"
Część IV Sprawozdanie specjalne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego nr 16/2013 pt. "Stosowanie modelu jednorazowej kontroli oraz poleganie przez Komisję na pracach krajowych instytucji audytowych w obszarze spójności"
Część V Sprawozdanie specjalne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego nr 17/2013 pt. "Finansowanie przez UE działań związanych ze zmianami klimatu w kontekście pomocy zewnętrznej"
Uwagi ogólne
Perspektywy rozwoju
Część VI Sprawozdanie specjalne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego nr 18/2013 pt. "Wiarygodność wyników kontroli wydatków rolnych przeprowadzanych przez państwa członkowskie"
Część VII Sprawozdanie specjalne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego nr 1/2014 pt. "Efektywność projektów w zakresie miejskiej komunikacji zbiorowej, które uzyskały wsparcie UE"
Część VIII Sprawozdanie specjalne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego nr 2/2014 pt. "Czy preferencyjne uzgodnienia handlowe są odpowiednio zarządzane?"
Uwagi ogólne
Perspektywy rozwoju
Część IX Sprawozdanie specjalne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego nr 3/2014 pt. "Wnioski z prac Komisji Europejskiej nad systemem informacyjnym Schengen drugiej generacji (SIS II)"
Część X Sprawozdanie specjalne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego nr 4/2014 pt. "Włączenie celów polityki wodnej UE do WPR: częściowy sukces"
Część XI Sprawozdanie specjalne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego nr 5/2014 pt. "Kształtowanie się europejskiego nadzoru bankowego - Europejski Urząd Nadzoru Bankowego w zmieniających się warunkach"
Część XII Sprawozdanie specjalne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego nr 6/2014 pt. "Wsparcie z funduszy polityki spójności na rzecz wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych - czy osiągnięto dobre rezultaty?"
Część XIII Sprawozdanie specjalne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego nr 7/2014 pt. "Czy ze środków EFRR skutecznie wspierano rozwój inkubatorów przedsiębiorczości?"
Część XIV Sprawozdanie specjalne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego nr 8/2014 pt. "Czy Komisja w sposób skuteczny zarządzała włączeniem wsparcia powiązanego z produkcją do systemu płatności jednolitych?"
Część XV Sprawozdanie specjalne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego nr 9/2014 pt. "Czy unijne wsparcie na inwestycje i promocję w sektorze wina jest dobrze zarządzane oraz czy wykazano jego wpływ na konkurencyjność win produkowanych w UE?"
Część XVI Sprawozdanie specjalne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego nr 10/2014 pt. "Skuteczność wsparcia finansowego z Europejskiego Funduszu Rybackiego na rzecz rozwoju akwakultury"
Część XVII Sprawozdanie specjalne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego nr 11/2014 pt. "Ustanowienie Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych"
Część XVIII Sprawozdanie specjalne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego nr 12/2014 pt. "Czy EFRR jest skutecznym narzędziem finansowania projektów bezpośrednio wspierających różnorodność biologiczną w ramach unijnej strategii ochrony różnorodności biologicznej na okres do 2020 r.?"
Część XIX Sprawozdanie specjalne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego nr 13/2014 pt. "Wsparcie UE na rzecz odbudowy Haiti po trzęsieniu ziemi"
Uwagi ogólne
Przyszłe kierunki działania
Część XX Sprawozdanie specjalne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego nr 14/2014 pt. "W jaki sposób instytucje i organy UE obliczają, ograniczają i kompensują własną emisję gazów cieplarnianych?"
Część XXI Sprawozdanie specjalne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego nr 15/2014 pt. "Fundusz Granic Zewnętrznych przyczynił się do większej solidarności finansowej, lecz konieczne jest znalezienie lepszych metod pomiaru jego wyników i dalsze zwiększenie jego wartości dodanej dla UE"
Część XXII Sprawozdanie specjalne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego nr 16/2014 pt. "Skuteczność łączenia dotacji z regionalnych instrumentów inwestycyjnych z pożyczkami z instytucji finansowych w celu wsparcia polityki zewnętrznej UE"
Uwagi ogólne
Część XXIII Sprawozdanie specjalne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego nr 17/2014 pt. "Czy unijna inicjatywa w zakresie centrów doskonałości może skutecznie przyczynić się do ograniczenia zagrożeń chemicznych, biologicznych, radiologicznych i jądrowych pochodzących spoza UE?"
Część XXIV Sprawozdanie specjalne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego nr 19/2014 pt. "Unijna pomoc przedakcesyjna dla Serbii"
Część XXV Sprawozdanie specjalne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego nr 20/2014 pt. "Czy wsparcie ze środków EFRR na rzecz MŚP w obszarze handlu elektronicznego jest skuteczne?"
Część XXVI Sprawozdanie specjalne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego nr 21/2014 pt. "Infrastruktura portów lotniczych finansowana ze środków UE: znikome korzyści w stosunku do kosztów"
b) KPI 1 "Realizacja prognoz finansowych: Płatności"
c) KPI 2 "Realizacja prognoz finansowych: Umowy"
d) KPI 4 "Zdolność przyjęcia zobowiązań pozostających do spłaty (RAL)"
e) KPI 18 "Udział procentowy wizytowanych projektów w okresie EAMR"
f) KPI 21 "Realizacja rocznego planu audytu: rok N (2013)"
g) KPI 22 "Realizacja rocznego planu audytu: rok N - 1 (2012)" h) KPI 23 "Realizacja rocznego planu audytu: rok N - 2 (2011)"
i) KPI 26 "Odzyskanie lub uzasadnienie poddanych audytowi kwot niekwalifikowalnych".
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.