Decyzja 2014/558/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012, sekcja IX - Europejski Inspektor Ochrony Danych

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2014.266.142

Akt nienormatywny
Wersja od: 5 września 2014 r.

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 3 kwietnia 2014 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012, sekcja IX - Europejski Inspektor Ochrony Danych

(2014/558/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 5 września 2014 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2012 1 ,
-
uwzględniając skonsolidowane sprawozdanie roczne Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012 (COM(2013) 570 - C7-0281/2013) 2 ,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami instytucji 3 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności rachunków 4 , jak również legalności i prawidłowości transakcji leżących u ich podstaw przedstawione przez Trybunał Obrachunkowy w odniesieniu do roku 2012 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 5 , w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 6 , w szczególności jego art. 164, 165 i 166,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A7-0228/2014),
1.
udziela Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Inspektora Ochrony Danych na rok budżetowy 2012;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, Radzie, Komisji, Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Trybunałowi Obrachunkowemu, Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich i Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZKlaus WELLE
PrzewodniczącySekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 3 kwietnia 2014 r.

zawierająca uwagi, które stanowią integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012, sekcja IX - Europejski Inspektor Ochrony Danych

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2012 7 ,
-
uwzględniając skonsolidowane sprawozdanie roczne Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012 (COM(2013) 570 -C7-0281/2013) 8 ,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami instytucji 9 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności rachunków 10 , jak również legalności i prawidłowości transakcji leżących u ich podstaw przedstawione przez Trybunał Obrachunkowy w odniesieniu do roku 2012 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 11 , w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 12 , w szczególności jego art. 164, 165 i 166,
-
uwzględniając swoje poprzednie decyzje i rezolucje w sprawie absolutorium z wykonania budżetu,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A7-0228/2014),
1.
z zadowoleniem przyjmuje wniosek Trybunału Obrachunkowego, zgodnie z którym w łącznych płatnościach za rok zakończony dnia 31 grudnia 2012 r. w odniesieniu do wydatków administracyjnych i innych wydatków Europejskiego Inspektora Ochrony Danych (zwanego dalej "Inspektorem") nie wystąpiły istotne błędy i że zbadane systemy nadzoru i kontroli wydatków administracyjnych i innych wydatków były skuteczne;
2.
zauważa z zadowoleniem, że w sprawozdaniu rocznym za rok 2012 Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż nie odnotowano istotnych słabych punktów w objętych kontrolą obszarach dotyczących zasobów ludzkich i zamówień dla Inspektora;
3.
zauważa, że w 2012 r. Inspektor dysponował łącznie kwotą 7 624 090 EUR środków na zobowiązania (w 2011 r. - 7 564 137 EUR) oraz że wskaźnik wykonania tych środków wyniósł 89,69 % (w 2011 r. - 85,03 %); uważa taki rozwój sytuacji za pozytywny, ale wzywa do dalszych wysiłków na rzecz poprawy wskaźnika wykonania oraz do monitorowania wprowadzonych zmian;
4.
podkreśla, że budżet Inspektora jest czysto administracyjny; zauważa, że wskaźnik wykonania wydatków na pracowników instytucji wyniósł 93,18 % (tytuł 1), a wydatków na budynki, meble, wyposażenie i różnych wydatków operacyjnych - 100 % (tytuł 2); gratuluje Inspektorowi wyników uzyskanych w 2012 r.;
5.
z zadowoleniem przyjmuje postępy osiągnięte w zakresie lepszego zarządzania świadczeniami oraz ustalenia Trybunału Obrachunkowego, zgodnie z którymi podjęte środki były skuteczne; ponadto z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Inspektor zamierza dalej usprawniać system na rzecz terminowego monitorowania i kontroli;
6.
zwraca się do Inspektora o dalsze monitorowanie zarządzania świadczeniami i o podniesienie poziomów wydajności;
7.
w następstwie wniosku z poprzedniego roku zwraca się do Inspektora o uwzględnianie szczegółowych informacji na temat tego, jak niedawne zmiany strukturalne i wdrożenie elektronicznego systemu zarządzania sprawami wpłynęły na oszczędności kosztów;
8.
przypomina, że Traktat z Lizbony zwiększył kompetencje Inspektora, rozszerzając ochronę danych na wszystkie obszary polityki Unii;
9.
odnotowuje reorganizację sekretariatu Inspektora i powiązane z nią utworzenie nowego działu ICT; domaga się bycia informowanym o wpływie tej reformy na budżet;
10.
uznaje uwzględnienie w rocznym sprawozdaniu z działalności zaleceń wydanych w ramach procedury udzielania absolutorium przez Parlament;
11.
apeluje do Inspektora o wdrożenie zaleceń przedstawionych przez Służbę Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS); oczekuje, że wdrożenie zaleceń umożliwi zwiększenie wydajności działów zasobów logistycznych i ludzkich;
12.
oczekuje, że zostanie poinformowany o pełnej operacyjności systemu określającego kluczowe wskaźniki wyników oraz plan systemu badań porównawczych wprowadzony w 2012 r.; wzywa Inspektora do przeprowadzenia, w jego następnym rocznym sprawozdaniu z działalności, szczegółowej oceny usprawnień systemu;
13.
wzywa Inspektora do dalszego informowania parlamentarnej Komisji Kontroli Budżetowej o działaniach podejmowanych w następstwie zaleceń sformułowanych w rezolucjach Parlamentu w sprawie absolutorium;
14.
w następstwie wniosku z poprzedniego roku zwraca się do Inspektora o włączenie do następnego rocznego sprawozdania z działalności kompletnej tabeli wszystkich zasobów ludzkich, jakimi dysponuje Inspektor, z podziałem na kategorię, grupę zaszeregowania, płeć i obywatelstwo;
15.
zwraca się do Inspektora o współpracę z innymi instytucjami przy opracowywaniu jednolitej metodologii przedstawiania kosztów tłumaczeń, aby uprościć analizę i porównywanie kosztów;
16.
z zadowoleniem przyjmuje podpisanie umowy o gwarantowanym poziomie usług z IAS Komisji oraz oczekuje, że wyniki tej umowy będą dokładnie przedstawiane w rocznym sprawozdaniu z działalności;
17.
ogólnie uważa, że Inspektor powinien zwracać szczególną uwagę na zapewnianie należytego zarządzania finansami, tj. na gospodarność, efektywność i skuteczność przy wykorzystywaniu środków podczas wykonywania swoich obowiązków;
18.
zwraca się do Trybunału Obrachunkowego o włączenie do swojego następnego sprawozdania rocznego przeglądu działań następczych Inspektora w odniesieniu do zaleceń Parlamentu przedstawionych w niniejszej rezolucji.
1 Dz.U. L 56 z 29.2.2012.
2 Dz.U. C 334 z 15.11.2013, s. 1.
3 Dz.U. C 331 z 14.11.2013, s. 1.
4 Dz.U. C 334 z 15.11.2013, s. 122.
5 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
6 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
7 Dz.U. L 56 z 29.2.2012.
8 Dz.U. C 334 z 15.11.2013, s. 1.
9 Dz.U. C 331 z 14.11.2013, s. 1.
10 Dz.U. C 334 z 15.11.2013, s. 122.
11 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
12 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.