Decyzja 2014/556/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012, sekcja VII - Komitet Regionów

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2014.266.136

Akt nienormatywny
Wersja od: 5 września 2014 r.

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 3 kwietnia 2014 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012, sekcja VII - Komitet Regionów

(2014/556/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 5 września 2014 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2012 1 ,
-
uwzględniając skonsolidowane sprawozdanie roczne Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012 (COM(2013) 570 - C7-0279/2013) 2 ,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami instytucji 3 ,
-
uwzględniając poświadczenie 4 wiarygodności rachunków, jak również legalności i prawidłowości transakcji leżących u ich podstaw przedstawione przez Trybunał Obrachunkowy w odniesieniu do roku 2012 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 5 , w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 6 , w szczególności jego art. 164, 165 i 166,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0226/2014),
1.
udziela sekretarzowi generalnemu Komitetu Regionów absolutorium z wykonania budżetu Komitetu Regionów za rok budżetowy 2012;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, Radzie, Komisji, Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Trybunałowi Obrachunkowemu, Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich i Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZKlaus WELLE
PrzewodniczącySekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 3 kwietnia 2014 r.

zawierająca uwagi, które stanowią integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012, sekcja VII - Komitet Regionów

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2012 7 ,
-
uwzględniając skonsolidowane sprawozdanie roczne Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012 (COM(2013) 570 -C7-0279/2013) 8 ,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami instytucji 9 ,
-
uwzględniając poświadczenie 10 wiarygodności rachunków, jak również legalności i prawidłowości transakcji leżących u ich podstaw przedstawione przez Trybunał Obrachunkowy w odniesieniu do roku 2012 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 11 , w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 12 , w szczególności jego art. 164, 165 i 166,
-
uwzględniając swoje poprzednie decyzje i rezolucje w sprawie absolutorium z wykonania budżetu,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0226/2014),
1.
zauważa z zadowoleniem, że w sprawozdaniu rocznym za rok 2012 Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż nie odnotowano poważnych uchybień w objętych kontrolą obszarach dotyczących zasobów ludzkich i zamówień dla Komitetu Regionów (zwanego dalej "Komitetem");
2.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że na podstawie przeprowadzonych prac kontrolnych Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż w roku budżetowym zakończonym dnia 31 grudnia 2012 r. w łącznych płatnościach za wydatki administracyjne i inne wydatki instytucji i organów nie wystąpiły istotne błędy;
3.
zauważa, że w 2012 r. zatwierdzony budżet Komitetu wyniósł 86 503 000 EUR (84 059 000 EUR w 2011 r.), z czego 85 000 000 EUR stanowiły środki na zobowiązania, a wskaźnik wykonania wyniósł 98,2 %; podkreśla, że budżet Komitetu jest wyłącznie administracyjny;
4.
z zadowoleniem stwierdza, że wskaźnik wykonania budżetu w wysokości 98,2 % stanowi poprawę w stosunku do wskaźnika z 2011 r., który wyniósł 97,5 %; oczekuje dalszej poprawy wskaźnika wykonania budżetu w przyszłości;
5.
z zadowoleniem przyjmuje ustanowienie Grupy Sterującej ds. Pomocniczości, która usprawnia zarządzanie polityczne w Komitecie i wspiera wykonywanie poszerzonych zadań Komitetu, jak przedstawiono w Traktacie o funkcjonowaniu Unii Europejskiej;
6.
z zadowoleniem przyjmuje projekty dotyczące wewnętrznej organizacji Komitetu, w których ustalono cele w zakresie współpracy między poszczególnymi działami oraz rozwoju synergii we wspólnych działaniach; w odniesieniu do zeszłorocznych zaleceń z zadowoleniem przyjmuje dostarczone informacje i apeluje o stałe informowanie go o projektach i budżetowych konsekwencjach podejmowanych środków;
7.
przyjmuje do wiadomości otrzymane informacje dotyczące zużycia energii ze źródeł odnawialnych; z zadowoleniem zauważa, że elektryczność wykorzystywana przez Komitet w całości pochodzi ze źródeł odnawialnych;
8.
zauważa z zadowoleniem, że zalecenia i wymogi parlamentarnej Komisji Kontroli Budżetowej są rejestrowane przez dział budżetu Komitetu w centralnej bazie danych, zaś postępy we wdrażaniu są regularnie monitorowane;
9.
wzywa Komitet do dalszego monitorowania struktury personelu, by uzyskać w pełni wydajną organizację stanowisk przyczyniającą się do lepszego wydatkowania przyznanego budżetu;
10.
uważa, że zarządzanie zasobami ludzkimi należy wspomóc skuteczną służbą informatyczną; apeluje o informowanie go o wszelkich opóźnieniach we wdrażaniu nowych systemów zarządzania zasobami ludzkimi;
11.
domaga się wyjaśnień dotyczących programu kontroli Komitetu na 2012 r., zwłaszcza jeśli chodzi o działalność powodującą ryzyko i plan działania na rzecz zapobiegania mu;
12.
zauważa z zadowoleniem spadek liczby tłumaczeń zewnętrznych z 5,8 % w 2011 r. do 4,5 % w 2012 r.; jest zdania, że liczby te świadczą o możliwościach zwiększenia wydajności;
13.
zwraca się do Komitetu o włączenie do rocznego sprawozdania z działalności informacji dotyczących niewykorzystanych zasobów w zakresie tłumaczeń ustnych;
14.
zwraca się do Komitetu o współpracę z innymi instytucjami przy opracowywaniu jednolitej metodologii przedstawiania kosztów tłumaczeń pisemnych, aby uprościć analizę i porównywanie kosztów;
15.
jest przekonany, że potrzebne są pewne udoskonalenia, by zracjonalizować zasoby ludzkie we wspólnych działach i w działach tłumaczeniowych; uważa aktualne kontakty w tym względzie między Komitetem, Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym i Parlamentem za pozytywny wkład w racjonalizację zasobów;
16.
zauważa, że śródterminowy przegląd współpracy między tymi instytucjami byłby pożytecznym narzędziem oceny korzyści współpracy i dalszego planowania lepszych i odpowiednio dostosowanych rozwiązań w przyszłości;
17.
wyraża uznanie dla Komitetu za stałą jakość rocznego sprawozdania z działalności oraz za przedstawianie szczegółowego rocznego sprawozdania dotyczącego oddziaływania Komitetu, które stanowi ważne narzędzie oceny jego pracy; zauważa z zadowoleniem, że w rocznym sprawozdaniu z działalności zamieszczono pełną tabelę wszystkich zasobów ludzkich, jakimi dysponuje Komitet;
18.
uważa, że porozumienie o współpracy administracyjnej między Komitetem a EKES-em to skuteczny mechanizm; zaleca Komitetowi jego zachowanie w uaktualnionej formie;
19.
domaga się informacji o dokładnej kwocie oszczędności budżetowych będących rezultatem zaktualizowanego porozumienia o współpracy administracyjnej z EKES-em i o konkretnych obszarach, które zostaną objęte nowym porozumieniem;
20.
oczekuje, że aktualizowane porozumienie o współpracy administracyjnej z Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym doprowadzi również do wzmocnienia współpracy w dziedzinie zarządzania wspólnymi służbami;
21.
zwraca się do Trybunału Obrachunkowego o włączenie do następnego sprawozdania rocznego przeglądu działań następczych Komitetu w odniesieniu do zaleceń Parlamentu przedstawionych w niniejszej rezolucji.
1 Dz.U. L 56 z 29.2.2012.
2 Dz.U. C 334 z 15.11.2013, s. 1.
3 Dz.U. C 331 z 14.11.2013, s. 1.
4 Dz.U. C 334 z 15.11.2013, s. 122.
5 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
6 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
7 Dz.U. L 56 z 29.2.2012.
8 Dz.U. C 334 z 15.11.2013, s. 1.
9 Dz.U. C 331 z 14.11.2013, s. 1.
10 Dz.U. C 334 z 15.11.2013, s. 122.
11 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
12 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.