Decyzja 2014/555/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012, sekcja VI - Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2014.266.132

Akt nienormatywny
Wersja od: 5 września 2014 r.

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 3 kwietnia 2014 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012, sekcja VI - Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny

(2014/555/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 5 września 2014 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2012 1 ,
-
uwzględniając skonsolidowane sprawozdanie finansowe Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012 (COM(2013) 570 - C7-0278/2013) 2 ,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami instytucji 3 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 4 , jak również legalności i prawidłowości transakcji leżących u ich podstaw przedstawione przez Trybunał Obrachunkowy w odniesieniu do roku 2012 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 5 , w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 6 , w szczególności jego art. 164, 165 i 166,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0218/2014),
1.
udziela sekretarzowi generalnemu Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego za rok budżetowy 2012;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, Radzie, Komisji, Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Trybunałowi Obrachunkowemu, Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich i Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZKlaus WELLE
PrzewodniczącySekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 3 kwietnia 2014 r.

zawierająca uwagi, które stanowią integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012, sekcja VI - Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2012 7 ,
-
uwzględniając skonsolidowane sprawozdanie finansowe Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012 (COM(2013) 570 -C7-0278/2013) 8 ,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami instytucji 9 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 10 , jak również legalności i prawidłowości transakcji leżących u ich podstaw przedstawione przez Trybunał Obrachunkowy w odniesieniu do roku 2012 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 11 , w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 12 , w szczególności jego art. 164, 165 i 166,
-
uwzględniają swoje poprzednie decyzje i rezolucje w sprawie udzielenia absolutorium,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0218/2014),
1.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że na podstawie przeprowadzonych prac kontrolnych Trybunał Obrachunkowy stwierdził, że w roku budżetowym zakończonym dnia 31 grudnia 2012 r. w łącznych płatnościach na wydatki administracyjne i inne wydatki instytucji i organów nie wystąpiły istotne błędy;
2.
zauważa z zadowoleniem, że w sprawozdaniu rocznym za rok 2012 Trybunał Obrachunkowy stwierdził, że nie stwierdzono żadnych istotnych słabych punktów w poddanych audytowi dziedzinach zasobów ludzkich i zamówień dla Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (EKES);
3.
stwierdza, że w 2012 r. budżet EKES wynosił 128 816 588 EUR (128 600 000 EUR w 2011 r.), z czego wykorzystano 96,8 %; podkreśla, że budżet EKES jest czysto administracyjny oraz że znaczną jego część przeznacza się na wydatki na pracowników instytucji, a pozostałą część - na budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne;
4.
stwierdza, że wskaźnik wykonania budżetu na rok 2012 wyniósł 96,8 % i był wyższy niż wskaźnik na 2011 r., który wyniósł 95,4 %, lecz wciąż był niższy niż wskaźnik na rok 2010 wynoszący 98 %; wzywa EKES do zapewnienia jeszcze lepszych wskaźników wykonania budżetu w kolejnych okresach;
5.
zauważa, że budżet na rok 2012 wzrósł o 0,2 % w stosunku do poprzedniego budżetu rocznego; popiera wysiłki EKES zmierzające do ograniczenia budżetu na nadchodzące lata przy jednoczesnym zapewnieniu jego zerowego wskaźnika wzrostu;
6.
przyjmuje do wiadomości, że do rocznego sprawozdania z działalności EKES załączono uwagi dotyczące działań podjętych w reakcji na rezolucję Parlamentu w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu za rok 2011; zwraca się o informowanie o środkach podjętych przez EKES w roku budżetowym, którego dotyczy absolutorium, aby dokonać szczegółowego przeglądu wydatków, oraz o wynikach tego przeglądu;
7.
odnotowuje decyzję Rady w odniesieniu do poziomu dodatków członków EKES we wrześniu 2013 r. i stwierdza z zadowoleniem, że EKES wdrożył nowe przepisy dotyczące zwrotu kosztów podróży członków w oparciu o rzeczywiście poniesione koszty, zgodnie z zaleceniem Parlamentu;
8.
zauważa z zadowoleniem, że w 2012 r. wdrożono decyzję o publikowaniu oświadczeń majątkowych członków EKES;
9.
odnotowuje współpracę między członkami EKES-u a Komisją Kontroli Budżetowej Parlamentu, szczególnie w odniesieniu do procedury udzielania absolutorium;
10.
przyjmuje do wiadomości udzielone informacje dotyczące wykorzystanej energii z odnawialnych źródeł; stwierdza z zadowoleniem, że cała energia elektryczna, z której korzysta EKES, pochodzi ze źródeł odnawialnych;
11.
z zadowoleniem odnotowuje wyniki uzyskane w dziedzinie tłumaczeń pisemnych po odnowieniu porozumienia o współpracy między EKES a Komitetem Regionów (KR); zauważa z zadowoleniem, że w 2012 r. liczba tłumaczeń zewnętrznych spadła o około 1 % w porównaniu z 2011 r.; uważa, że cyfry te są dowodem na to, że nadal można bardziej zwiększać efektywność;
12.
zdecydowanie uważa, że potrzebne są pewne udoskonalenia, by zracjonalizować zasoby ludzkie we wspólnych działach i działach tłumaczeniowych; uważa, że obecne kontakty w tej dziedzinie między EKES, KR i Parlamentem wnoszą pozytywny wkład w racjonalizację zasobów;
13.
wzywa EKES do dalszego monitorowania struktury personelu, aby zapewnić w pełni wydajną organizację stanowisk przyczyniającą się do lepszego wydatkowania przydzielonego budżetu;
14.
oczekuje, że EKES przy przygotowywaniu negocjacji nad nowym porozumieniem o współpracy administracyjnej z KR wprowadzi bardziej regularne kontrole oszczędności budżetowych wynikających z jego wdrożenia, zgodnie z ubiegłorocznymi zaleceniami; zwraca się o szczegółowe informacje w sprawie wyników tej współpracy i o dokładną kwotę oszczędności budżetowych, które zostaną uzyskane dzięki tej nowej współpracy;
15.
oczekuje, że nowe porozumienie o współpracy administracyjnej z KR doprowadzi również do nasilenia współpracy w zakresie zarządzania wspólnymi służbami;
16.
zauważa, że średniookresowy przegląd współpracy między EKES a KR jest narzędziem przydatnym do oceniania korzyści płynących ze współpracy i planowania lepszych rozwiązań na przyszłość;
17.
uważa, że wideokonferencje są bardzo przydatnym narzędziem umożliwiającym oszczędności budżetowe i że jest to skuteczny mechanizm, dzięki któremu posłowie z różnych miejsc mogą uczestniczyć jednocześnie w tej samej konferencji; zwraca się o informowanie o postępach w EKES dotyczących wykorzystania istniejącego sprzętu;
18.
chce być informowany o wpływie na budżet, jakie ma korzystanie z wideokonferencji, w tym pod względem oszczędności na podróżach służbowych;
19.
odnotowuje działania podjęte przez EKES w celu samodzielnego oceniania swoich prac z pomocą Europejskiego Instytutu Administracji Publicznej (EIPA);
20.
z zadowoleniem odnosi się do projektu modernizacji zarządzania dokumentami w EKES;
21.
pozytywnie postrzega spadek wskaźnika zamówionych, a niewykorzystanych usług tłumaczenia ustnego z 8,9 % w 2011 do 7,6 % w 2012 r.; przyjmuje do wiadomości środki podjęte, aby zmniejszyć ten wskaźnik; podkreśla jednak, że wskaźnik ten jest nadal wysoki i wzywa do dalszego zmniejszenia kosztów tłumaczenia ustnego;
22.
wzywa EKES do współpracy z innymi instytucjami, aby wyłonić ujednoliconą metodologię przedstawiania kosztów tłumaczeń pisemnych w celu uproszczenia analizy i porównywania tych kosztów;
23.
przyjmuje do wiadomości modernizację infrastruktury IT; zwraca się o udzielenie bardziej szczegółowych informacji o usprawnieniach i uwzględnieniu ich w rocznym sprawozdaniu z działalności;
24.
zwraca się do Trybunału Obrachunkowego o włączenie do jego następnego sprawozdania rocznego przeglądu działań następczych EKES w odniesieniu do zaleceń Parlamentu przedstawionych w niniejszej rezolucji.
1 Dz.U. L 56 z 29.2.2012.
2 Dz.U. C 334 z 15.11.2013, s. 1.
3 Dz.U. C 331 z 14.11.2013, s. 1.
4 Dz.U. C 334 z 15.11.2013, s. 122.
5 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
6 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
7 Dz.U. L 56 z 29.2.2012.
8 Dz.U. C 334 z 15.11.2013, s. 1.
9 Dz.U. C 331 z 14.11.2013, s. 1.
10 Dz.U. C 334 z 15.11.2013, s. 122.
11 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
12 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.