Decyzja 2014/554/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012, sekcja V - Trybunał Obrachunkowy

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2014.266.128

Akt nienormatywny
Wersja od: 5 września 2014 r.

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 3 kwietnia 2014 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012, sekcja V - Trybunał Obrachunkowy

(2014/554/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 5 września 2014 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2012 1 ,
-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012 (COM(2013) 570 - C7-0277/2013) 2 ,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami instytucji 3 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 4 , jak również legalności i prawidłowości transakcji leżących u ich podstaw przedstawione przez Trybunał Obrachunkowy w odniesieniu do roku 2012 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 5 , w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 6 , w szczególności jego art. 164, 165 i 166,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0212/2014),
1.
udziela sekretarzowi generalnemu Trybunału Obrachunkowego absolutorium z wykonania budżetu Trybunału za rok budżetowy 2012;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, Radzie, Komisji, Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Trybunałowi Obrachunkowemu, Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich i Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZKlaus WELLE
PrzewodniczącySekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 3 kwietnia 2014 r.

zawierająca uwagi, które stanowią integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012, sekcja V - Trybunał Obrachunkowy

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2012 7 ,
-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012 (COM(2013) 570 - C7-0277/2013) 8 ,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami instytucji 9 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 10 , jak również legalności i prawidłowości transakcji leżących u ich podstaw przedstawione przez Trybunał Obrachunkowy w odniesieniu do roku 2012 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 11 , w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 12 , w szczególności jego art. 164, 165 i 166,
-
uwzględniając swoje poprzednie decyzje i rezolucje w sprawie absolutorium z wykonania budżetu,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0212/2014),
1.
przyjmuje do wiadomości, że kontroli rocznego sprawozdania finansowego Trybunału Obrachunkowego dokonuje niezależny audytor zewnętrzny - PricewaterhouseCoopers SARL - w celu zastosowania tych samych zasad przejrzystości i rozliczalności, które stosuje on do jednostek przez siebie kontrolowanych; przyjmuje do wiadomości opinię audytora, że oświadczenie finansowe prawidłowo i rzetelnie przedstawia sytuację finansową Trybunału, a także wyniki jego działalności finansowej i przepływy środków pieniężnych za zamknięty rok budżetowy; zwraca się o możliwość zapoznania się ze sprawozdaniem poświadczającym dotyczącym prawidłowości korzystania z zasobów Trybunału Obrachunkowego oraz ważności procedur kontrolnych obowiązujących w roku 2012; domaga się poddania Trybunału Obrachunkowego kontroli pod kątem legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw jego rachunków;
2.
podkreśla, że w roku 2012 Trybunał Obrachunkowy dysponował kwotą środków na zobowiązania w wysokości 137 345 000 EUR (134 337 000 EUR w 2011 r.) oraz że ogólny wskaźnik wykonania budżetu wyniósł 96 %; zauważa, że budżet Trybunału Obrachunkowego ma charakter czysto administracyjny;
3.
popiera dokonywaną przez Trybunał Obrachunkowy ocenę jakości i oddziaływania jego prac oraz wyraża uznanie dla osiągniętych wyników; uważa, że Trybunał Obrachunkowy powinien udoskonalić określanie celów dla zapewnienia, aby uzyskiwane wyniki skutecznie osiągały cele;
4.
wspiera Trybunał Obrachunkowy w staraniach na rzecz przeznaczenia większych zasobów na kontrole wykonania zadań i na badanie, czy osiągnięto oszczędność, wydajność i skuteczność; przypomina, że organ budżetowy i ustawodawczy Trybunału Obrachunkowego powinien dostarczyć nie tylko poświadczenie wiarygodności rozliczeń oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u ich podstaw, ale także wiarygodne i rzetelne opinie na temat wyników osiągniętych przez różne obszary polityki Unii;
5.
zwraca się do Trybunału Obrachunkowego, aby zbadał możliwość przedstawiania rocznego sprawozdania do dnia 30 czerwca, ponieważ doprowadziłoby to do znacznego usprawnienia kontroli rachunków Unii oraz poprawy i optymalizacji zarówno wyników, jak i skuteczności wydatkowanych przez Unię środków dzięki przeprowadzaniu głosowań dotyczących absolutorium przed dniem 31 grudnia roku następującego po kontrolowanym roku budżetowym;
6.
wzywa Trybunał Obrachunkowy do uwzględnienia w swoim rocznym programie prac politycznych priorytetów ustawodawców oraz kwestii mających szczególne znaczenie dla obywateli Unii, przekazywanych przez Komisję Kontroli Budżetowej Parlamentu;
7.
odnotowuje, że rok 2012 jest ostatnim rokiem okresu strategicznego 2009-2012, w którym obraz wyników realizowanej polityki jest ograniczony;
8.
przypomina Trybunałowi Obrachunkowemu o konieczności udoskonalenia harmonogramów, nawet w sytuacji braku terminu, jak w przypadku sprawozdań specjalnych Trybunału Obrachunkowego; ubolewa, że terminowość ustaleń pokontrolnych nadal odbiega od celu długoterminowego; wzywa Trybunał Obrachunkowy do racjonalizacji celów i zwrócenia szczególnej uwagi na zapewnienie poprawy jakości na każdym etapie procesu kontroli strategii na lata 2013-2017;
9.
wzywa Trybunał Obrachunkowy do opatrywania wszystkich sprawozdań specjalnych uwagami informującymi o chronologii poszczególnych etapów sporządzania sprawozdania (począwszy od pierwszych przygotowań aż po publikację);
10.
zauważa, że od 2008 r. średni czas opracowania sprawozdania specjalnego skrócono z 25 do 20 miesięcy; ubolewa jednak, że w 2012 r. Trybunał Obrachunkowy nie osiągnął strategicznego celu zakładającego średni czas 18 miesięcy na opracowywanie sprawozdań specjalnych;
11.
podkreśla potrzebę podjęcia skutecznych działań dla zwiększenia odsetka zawiadomień o wstępnych ustaleniach kontroli wydawanych w ciągu dwóch miesięcy;
12.
przyjmuje z zadowoleniem stałe wzmacnianie stanowisk kontrolerów w 2012 r. w porównaniu z liczebnością personelu innych służb i zachęca Trybunał Obrachunkowy do dalszego zaangażowania w poprawę wydajności służb pomocniczych; odnotowuje pomyślne zatrudnienie nowych pracowników na stanowiska kontrolerów; jest jednak zaniepokojony nieznacznym wzrostem liczby wakatów pod koniec 2012 r. w porównaniu z 2011 r.;
13.
wzywa Trybunał Obrachunkowy do informowania organu udzielającego absolutorium o swojej polityce w zakresie oddelegowywania ekspertów z krajowych najwyższych izb kontroli do Trybunału Obrachunkowego i odwrotnie; wzywa Trybunał Obrachunkowy do udostępnienia bardziej szczegółowych informacji na ten temat w kolejnym rocznym sprawozdaniu z działalności;
14.
zaznacza, że niektóre państwa członkowskie są niewystarczająco reprezentowane na szczeblu kierowniczym, zaś państwa członkowskie, które przystąpiły do Unii w ostatnich 10 latach, są nadal niedostatecznie reprezentowane na szczeblu kierowników działów i dyrektorów; przypomina o potrzebie większej równowagi geograficznej na wszystkich szczeblach administracji;
15.
gratuluje Trybunałowi Obrachunkowemu ukończenia budynku K3 w terminie i w granicach budżetu;
16.
odnotowuje znaczne zróżnicowanie kosztów tłumaczeń pisemnych w zależności od języka; jest zdania, że należy wyrównać tak dużą rozbieżność kosztów, w tym nawet kosztów pośrednich; zwraca się do Trybunału Obrachunkowego o stosowanie tej samej metody obliczania kosztów tłumaczenia pisemnego co w innych instytucjach, aby umożliwić porównanie kosztów tłumaczenia pisemnego między instytucjami;
17.
uznaje, że przyjęcie nowego kodeksu postępowania członków Trybunału Obrachunkowego stanowi pozytywny krok w kierunku poprawy wyników; zwraca się o informowanie go o naruszeniach kodeksu postępowania w przyszłości;
18.
wyraża stanowcze przekonanie, że trzyletni mandat przewodniczącego Trybunału Obrachunkowego powinien być ewentualnie przedłużany tylko jeden raz;
19.
odnotowuje utworzenie w Trybunale Obrachunkowym grupy wysokiego szczebla do monitorowania nowej inicjatywy na rzecz racjonalizacji procedur opracowywania sprawozdań; zwraca się o poinformowanie go o planie prac i ramach czasowych tej grupy wysokiego szczebla;
20.
przyjmuje do wiadomości, że w 2012 r. Trybunał Obrachunkowy zgłosił do Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) ogółem osiem przypadków podejrzeń nadużycia wynikających z prac kontrolnych Trybunału oraz osiem przypadków wynikających z denuncjacji; zauważa, że OLAF postanowił wszcząć dochodzenie w sześciu przypadkach z pierwszej grupy i w trzech przypadkach z drugiej grupy;
21.
podkreśla fakt, że liczba denuncjacji zmniejszyła się o połowę w porównaniu z 2011 r.; popiera stałą bliską współpracę Trybunału Obrachunkowego z OLAF;
22.
zwraca się do Trybunału Obrachunkowego, aby ujął w rocznym sprawozdaniu z działalności wyniki i konsekwencje spraw zamkniętych przez OLAF, w których instytucja lub jakakolwiek pracująca dla niej osoba była przedmiotem dochodzenia, a także wyniki spraw skierowanych do OLAF przez Trybunał Obrachunkowy, wynikających z jego prac kontrolnych i denuncjacji;
23.
przypomina o przypadku domniemanego mobbingu i nadużycia uprawnień przez byłego członka Trybunału Obrachunkowego w 2012 r., co skończyło się wniesieniem sprawy do sądu przez trzech pracowników Trybunału Obrachunkowego przeciwko swojej własnej instytucji; zwraca uwagę na wysiłki podejmowane w Trybunale Obrachunkowym w związku ze wspomnianym przypadkiem mobbingu, w tym na wprowadzone środki zapobiegawcze oraz pomoc i ochronę zapewnioną skarżącym; zachęca Trybunał Obrachunkowy do przeglądu procedur stosowanych w przypadku mobbingu i nadużywania uprawnień, a także do dalszej poprawy warunków pracy pracowników i członków Trybunału, aby w pełni zagwarantować godne warunki w miejscu pracy;
24.
gratuluje Trybunałowi Obrachunkowemu pomyślnego wdrożenia uzgodnionych planów działania; proponuje, aby w świetle zaleceń służby audytu wewnętrznego dla zasobów ludzkich wszystkie świadczenia dodatkowe były ujmowane w aktach osobowych urzędników;
25.
jest nadal zainteresowany otrzymywaniem - w załączeniu do rocznego sprawozdania z działalności - głównych wniosków z monitoringu weryfikacji ex post służb audytu wewnętrznego i wyników oddziaływania zmian;
26.
przyjmuje z zadowoleniem współpracę między Trybunałem Obrachunkowym a Komisją Kontroli Budżetowej Parlamentu, jasne działania następcze wynikające z rezolucji w sprawie absolutorium z poprzedniego roku oraz regularne udzielanie informacji na żądanie Parlamentu;
27.
wzywa Trybunał Obrachunkowy do uwzględnienia w swoim kolejnym sprawozdaniu rocznym przeglądu działań podjętych w odpowiedzi na zalecenia Parlamentu zawarte w niniejszej rezolucji.
1 Dz.U. L 56 z 29.2.2012.
2 Dz.U. C 334 z 15.11.2013, s. 1.
3 Dz.U. C 331 z 14.11.2013, s. 1.
4 Dz.U. C 334 z 15.11.2013, s. 122.
5 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
6 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
7 Dz.U. L 56 z 29.2.2012.
8 Dz.U. C 334 z 15.11.2013, s. 1.
9 Dz.U. C 331 z 14.11.2013, s. 1.
10 Dz.U. C 334 z 15.11.2013, s. 122.
11 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
12 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.