Decyzja 2012/554/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2010, sekcja IV - Trybunał Sprawiedliwości

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2012.286.100

Akt nienormatywny
Wersja od: 17 października 2012 r.

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 10 maja 2012 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2010, sekcja IV - Trybunał Sprawiedliwości

(2012/554/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 17 października 2012 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2010(1),
uwzględniając roczne sprawozdanie finansowe Unii Europejskiej za rok budżetowy 2010 (COM(2011) 473 - C7-0259/2011)(2),
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Sprawiedliwości dla organu udzielającego absolutorium w sprawie audytów wewnętrznych przeprowadzonych w 2010 r.,
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu na rok budżetowy 2010 wraz z odpowiedziami instytucji(3),
uwzględniając poświadczenie wiarygodności(4) rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy w odniesieniu do roku 2010 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5), w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0088/2012),
1.
udziela sekretarzowi Trybunału Sprawiedliwości absolutorium z wykonania budżetu Trybunału Sprawiedliwości na rok budżetowy 2010;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej część integralną, Radzie, Komisji, Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Trybunałowi Obrachunkowemu, Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich i Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZKlaus WELLE
PrzewodniczącySekretarz Generalny
______

(1) Dz.U L 64 z 12.3.2010.

(2) Dz.U. C 332 z 14.11.2011, s. 1.

(3) Dz.U. C 326 z 10.11.2011, s. 1.

(4) Dz.U. C 332 z 14.11.2011, s. 134.

(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 10 maja 2012 r.

zawierająca uwagi, które stanowią integralną część decyzji Parlamentu w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2010, sekcja IV - Trybunał Sprawiedliwości

PARLAMENT EUROPEJSKI,

uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2010(1),
uwzględniając roczne sprawozdanie finansowe Unii Europejskiej za rok budżetowy 2010 (COM(2011) 473 - C7-0259/2011)(2),
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Sprawiedliwości dla organu udzielającego absolutorium w sprawie audytów wewnętrznych przeprowadzonych w 2010 r.,
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu na rok budżetowy 2010 wraz z odpowiedziami instytucji(3),
uwzględniając poświadczenie(4) wiarygodności rozliczeń, jak również legalności i prawidłowości transakcji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy w odniesieniu do roku 2010 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5), w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0088/2012),
1.
podkreśla, że w swoim sprawozdaniu rocznym za rok 2010 Trybunał Obrachunkowy stwierdził, że "nie ma uwag na temat Trybunału Sprawiedliwości" (pkt 7.23);
2.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził - na podstawie przeprowadzonych prac kontrolnych - że w łącznych płatnościach za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2010 r. w zakresie wydatków administracyjnych i innych instytucji i organów nie wystąpił istotny poziom błędu; najbardziej prawdopodobny poziom błędu w przypadku sektora "wydatków administracyjnych" szacowany jest ogółem na 0,4 % (punkty 7.9 i 7.10);
3.
stwierdza, że w 2010 r. Trybunał Sprawiedliwości dysponował środkami na zobowiązania o łącznej wartości 331.000.000 EUR (w 2009 r. - 318.000.000 EUR) przy stopie wykorzystania środków wynoszącej 97,9 % (w 2009 r. - 98,50 %); podkreśla, że budżet Trybunału Sprawiedliwości jest czysto administracyjny, jako że wydatki dotyczą w 75 % osób związanych z instytucją, a w 25 % - budynków, mebli, wyposażenia i różnych wydatków operacyjnych;
4.
przypomina, że w 2009 r. przeprowadzono gruntowną ocenę systemów nadzoru i kontroli Trybunału Sprawiedliwości; podkreśla, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż stosowane systemy kontroli i nadzoru działały skutecznie na rzecz wykrywania błędów i potencjalnych odstępstw;
5.
przypomina również, że Trybunał Obrachunkowy odnotował w 2009 r., iż Trybunał Sprawiedliwości nie zareagował odpowiednio wcześnie na wygaśnięcie umowy ramowej; odnotowuje wyjaśnienia przedstawione przez Trybunał Sprawiedliwości w swoim rocznym sprawozdaniu z działalności za rok 2010(6) dotyczące legalności wybranej procedury; zwraca uwagę, że usprawnienie zarządzania danymi dotyczącymi umów w zintegrowanym systemie zarządzania SAP (narzędzie zarządzania budżetowego i finansowego) powinno umożliwić zapobieżenie powtórzeniu się podobnej sytuacji w przyszłości;
6.
z zadowoleniem odnotowuje, że dyrekcja ds. tłumaczeń ustnych wdrożyła zalecenia audytora wewnętrznego dotyczące zarządzania tłumaczeniami ustnymi i wydatkami związanymi z tłumaczami zewnętrznymi, a także że jej prawidłowe funkcjonowanie zostanie sprawdzone w późniejszym terminie;
7.
przyjmuje do wiadomości, że w 2009 r. dyrekcja generalna ds. infrastruktury opracowała plan działania celem wdrożenia głównych zaleceń audytora wewnętrznego dotyczących zarządzania dziełami sztuki i ich konserwacji; pragnie uzyskać informacje o postępach w sprawozdaniu rocznym z działalności za rok 2011;
8.
odnotowuje, że właściwe służby przeprowadziły dwa audyty wewnętrzne dotyczące zarządzania płynnością, rachunkami bankowymi oraz dokonywaniem płatności, jak również dotyczące diet dziennych; chciałby zostać poinformowany o wdrożeniu zaleceń w ramach rocznego sprawozdania z działalności;
9.
wyraża zadowolenie z faktu, że w 2010 r. aplikacja "e-Curia", umożliwiająca składanie i doręczanie dokumentów procesowych drogą elektroniczną, weszła w fazę testowania, w której uczestniczą dwa państwa członkowskie; "e-Curia" powinna umożliwić ostatecznie zaniechanie w znacznym stopniu wymiany korespondencji, cyfryzację wchodzących i wychodzących dokumentów procesowych oraz optymalizację wewnętrznego przepływu pracy;
10.
z zadowoleniem odnotowuje, że Trybunał Sprawiedliwości zbadał kwestię tłumaczeń ustnych w swoim rocznym sprawozdaniu z działalności za rok 2010, zgodnie z wnioskiem Parlamentu zawartym w rezolucji z dnia 10 maja 2011 r.(7) w sprawie absolutorium za rok 2009 (ust. 14); stwierdza znaczny wzrost liczby posiedzeń (+ 27 %) związany głównie z rozszerzeniem i wejściem w życie Traktatu z Lizbony:

Liczba posiedzeń(8)

z tłumaczeniem2004200520062007200820092010
rozprawy350411366369517454520
inne posiedzenia635178543037102
posiedzenia ogółem413462444423547491622
11.
podkreśla znaczenie współpracy międzyinstytucjonalnej w kontekście zarządzania tłumaczami ustnymi i ich zatrudniania;
12.
z zadowoleniem odnotowuje, że w kwietniu 2011 r. Trybunał Sprawiedliwości przedłożył władzy budżetowej zaktualizowany plan inwestycji w zakresie nieruchomości na okres 2011-2013, któremu przyświecają dwa główne cele: z jednej strony, zjednoczenie wszystkich służb Trybunału Sprawiedliwości w jednym miejscu oraz, z drugiej strony, zakupienie budynków; zwraca uwagę, że koszt budowy oszacowano na około 355.300.000 EUR, z czego pod koniec 2010 r. do zgromadzenia pozostawała kwota 40.000.000 EUR;
13.
wyraża zadowolenie z faktu, że statystyki sądowe Trybunału Sprawiedliwości za rok 2010 wykazują, ogólnie rzecz biorąc, stałą wydajność i poprawę skuteczności w zakresie czasu trwania postępowań: 16,1 miesięcy w przypadku odesłań prejudycjalnych, 16,7 miesięcy w przypadku skarg bezpośrednich (w porównaniu z 17,1 miesiącami w 2009 r.), 14,3 miesięcy w przypadku odwołań (15,4 w 2009 r.);
14.
spodziewa się dalszego skracania czasu trwania postępowań; uważa, że wewnętrzna reorganizacja oraz przesunięcie wyspecjalizowanych pracowników na stanowiska w obszarze ich ekspertyzy mogłyby się okazać korzystne dla tego celu;
15.
wyraża zaniepokojenie wyraźnym wzrostem liczby nowych spraw (631 w 2010 r.) wniesionych do Trybunału Sprawiedliwości, podczas gdy w tym samym czasie liczba spraw zakończonych pozostała taka sama; stwierdza ponadto, że liczba spraw toczących się przed Trybunałem Sprawiedliwości wzrosła do 799 w omawianym roku, niezależnie od tego, że średni czas trwania postępowań jest na najniższym poziomie, czyli 16,1 miesięcy na postępowanie:

Ogólna działalność Trybunału Sprawiedliwości(9)

sprawy20062007200820092010
wniesione537581593562631
zakończone546570567588574
w toku731742768742799
16.
z zaniepokojeniem odnosi się do znacznego wzrostu liczby wniesionych do Sądu spraw (636 w 2010 r.); stwierdza, że liczba spraw zakończonych nieznacznie spadła; niemniej jednak liczba spraw toczących się przed Sądem osiągnęła 1 300 i to pomimo spadku średniego czasu trwania postępowania (27,2 miesięcy w 2009; 24,7 miesiące w 2010 r.);

Ogólna działalność Sądu(10)

sprawy20062007200820092010
wniesione432522629568636
zakończone436397605555527
w toku1 0291 1541 1781 1911 300
17.
wspiera w związku z tym inicjatywę Trybunału Sprawiedliwości, który pod koniec marca 2011 r. przedstawił obu organom władzy ustawodawczej propozycję reformy swojego statutu (przewidującej zwłaszcza mianowanie 12 dodatkowych sędziów w Sądzie); uważa, że inicjatywa ta powinna być wdrażana w jak najbardziej oszczędny sposób; ma nadzieję, że środki strukturalne zostaną zatwierdzone na początku 2012 r. z myślą o ich wprowadzeniu jak najszybciej w tym samym roku;
18.
wyraża życzenie, aby sprawozdanie roczne z działalności zawierało również wyczerpujący plan zatrudnienia obejmujący ogół zasobów ludzkich, którymi dysponuje Trybunał Sprawiedliwości, w podziale na kategorie, grupy zaszeregowania, płeć, udział w szkoleniach zawodowych i obywatelstwo; niemniej jednak wyraża już zadowolenie z udzielonych przez Trybunał Sprawiedliwości w jego rocznym sprawozdaniu z działalności wyczerpujących informacji dotyczących zarządzania jego personelem oraz z jego odpowiedzi na dodatkowe pytania Parlamentu na ten temat; apeluje o to, aby te informacje były od tej pory umieszczane z urzędu w jego sprawozdaniu i aby informował on również o wynikach korzystania przez personel z systemu telepracy, jak i pracy w elastycznych godzinach.

______

(1) Dz.U. L 64 z 12.3.2010.

(2) Dz.U. C 332 z 14.11.2011, s. 1.

(3) Dz.U. C 326 z 10.11.2011, s. 1.

(4) Dz.U. C 332 z 14.11.2011, s. 134.

(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(6) Roczne sprawozdanie z działalności za rok budżetowy 2010, s. 91.

(7) Dz.U. L 250 z 27.9.2011, s. 90.

(8) Roczne sprawozdanie z działalności za rok budżetowy 2010, s. 54.

(9) Roczne sprawozdanie z działalności za rok budżetowy 2010, s. 6.

(10) Roczne sprawozdanie z działalności za rok budżetowy 2010, s. 8.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.