Decyzja 2015/1675 w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2013

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2015.255.305

Akt nienormatywny
Wersja od: 30 września 2015 r.

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2015/1675
z dnia 29 kwietnia 2015 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2013

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2013,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2013 wraz z odpowiedzią Fundacji 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 2 rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw, przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2013 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 17 lutego 2015 r. w sprawie udzielenia Fundacji absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2013 (05304/2015 - C8-0054/2015),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 3 ,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 4 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1339/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. ustanawiające Europejską Fundację Kształcenia 5 , w szczególności jego art. 17,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 6 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 7 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A8-0090/2015),
1.
udziela dyrektorowi Europejskiej Fundacji Kształcenia absolutorium z wykonania budżetu Fundacji za rok budżetowy 2013;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi Europejskiej Fundacji Kształcenia, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu, oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZKlaus WELLE
PrzewodniczącySekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 29 kwietnia 2015 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2013

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2013,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A8-0090/2015),
A.
mając na uwadze, że według sprawozdań finansowych Europejskiej Fundacji Kształcenia ("Fundacji") jej budżet na rok budżetowy 2013 wyniósł 20 143 500 EUR, co stanowi spadek o 0,01 % w porównaniu z 2012 r.; mając na uwadze, że cały budżet Fundacji pochodzi z budżetu Unii;
B.
mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2013 ("sprawozdaniu Trybunału") Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Fundacji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2012

1.
z zadowoleniem przyjmuje porozumienie zawarte w 2013 r. w siedzibie Fundacji z władzami regionu Piemont we Włoszech, które zapewnia kontynuację działań Fundacji w latach 2013-2015; odnotowuje na podstawie informacji przekazanych przez Fundację, że otwarto negocjacje z nowym rządem Piemontu, gdzie ma siedzibę Fundacja, dotyczące odnowienia umowy o świadczenie usług w jej pomieszczeniach od 2015 r.;

Zarządzanie budżetem i finansami

2.
zwraca uwagę, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2013 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 99,78 %, natomiast wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 95,72 %;
3.
odnotowuje na podstawie sprawozdania Trybunału, że na koniec 2013 r. Fundacja miała 7 500 000 EUR na rachunkach prowadzonych w jednym banku o niskim ratingu kredytowym (F3, BBB); odnotowuje na podstawie informacji przekazanych przez Fundację, że wysokie saldo środków na rachunkach bankowych na koniec roku było wynikiem wczesnej wpłaty pierwszej raty subwencji na 2014 r., jak również wpłynięcia środków na nowe projekty GEMM i FRAME; zauważa, że Fundacja ma zamiar uczestniczyć we wspólnym postępowaniu o udzielenie zamówienia na usługi bankowe, zainicjowanym przez Komisję; uważa, że w przypadku niepowodzenia tej procedury fundacja powinna podjąć wszelkie niezbędne kroki w celu zapewnienia bezpieczeństwa swoim aktywom; wzywa Fundację do ocenienia, czy istnieje potrzeba przeglądu polityki zarządzania środkami pieniężnymi przez Fundację, oraz do poinformowanie organu udzielającego absolutorium o wynikach wspomnianego postępowania o udzielenie zamówienia;

Zobowiązania i przeniesienia

4.
odnotowuje na podstawie sprawozdania Trybunału, że nie przedstawiono żadnych uwag dotyczących zobowiązań i przeniesień na rok budżetowy 2013, i wyraża uznanie dla Fundacji za dobre planowanie budżetowe;

Procedury przetargowe i procedury naboru pracowników

5.
stwierdza na podstawie sprawozdania Trybunału, że ani wybrane do kontroli transakcje, ani inne wyniki kontroli nie dały podstaw do sformułowania jakichkolwiek uwag dotyczących procedur zamówień publicznych Fundacji na rok budżetowy 2013;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

6.
odnotowuje na podstawie informacji przekazanych przez Fundację, że przyjęła ona i opublikowała wytyczne dotyczące zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi; przyjmuje do wiadomości plan opublikowania przez Fundację życiorysów i deklaracji o braku konfliktu interesów członków rady zarządzającej, dyrektora i kierownictwa wyższego szczebla na jej stronie internetowej oraz wzywa Fundację do poinformowania organu udzielającego absolutorium o wynikach tego działania, gdy tylko zostanie zakończone;

Audyt wewnętrzny

7.
odnotowuje na podstawie informacji przekazanych przez Fundację, że w 2013 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji przeprowadziła kontrolę projektu i skutecznego stosowania systemu kontroli wewnętrznej ustanowionego przez kierownictwo w odniesieniu do specjalistycznego zarządzania i misji; zauważa, że w ramach tych prac oceniono w szczególności, czy system kontroli wewnętrznej, w formie wdrażanej w momencie przeprowadzania prac kontrolnych, dawał wystarczającą pewność co do zgodności z obowiązującymi zasadami i przepisami, jak również skuteczności i wydajności procesów specjalistycznego zarządzania i misji, jak określono w zakresie kontroli;
8.
zauważa, że na podstawie wyników tej kontroli Służba Audytu Wewnętrznego jest zdania, iż system kontroli wewnętrznej daje wystarczającą pewność, z wyjątkiem formalnego powoływania komisji selekcyjnej, jak również deklaracji o braku konfliktu interesów i oświadczeń w sprawie poufności;
9.
zauważa na podstawie informacji przekazanych przez Fundację, że w wyniku tego audytu Fundacja przygotowała plan działania, który został przekazany Służbie Audytu Wewnętrznego; odnotowuje, że Służba Audytu Wewnętrznego uznaje go za wystarczający, aby mógł stanowić podstawę skutecznego wdrażania i działań następczych w związku z zaleceniami pokontrolnymi Służby Audytu Wewnętrznego;
10.
odnotowuje na podstawie informacji przekazanych przez Fundację, że na dzień 1 września 2014 r. Służba Audytu Wewnętrznego formalnie zamknęła wszystkie 14 zaleceń sformułowanych w wyniku przeprowadzonej przez nią w 2011 r. kontroli komunikacji;

Wyniki

11.
odnotowuje na podstawie informacji przekazanych przez Fundację, że zgodnie z jej polityką komunikacyjną głównym odbiorcą jej działań komunikacyjnych jest ogół społeczeństwa; zauważa, że pierwszy poziom informacji na stronie internetowej Fundacji jest skierowany do zainteresowanych obywateli i zawiera informacje ogólne, konkretne działania i wyniki; odnotowuje wykorzystywanie przez Fundację innych kanałów komunikacji, jak tradycyjne środki przekazu i media społecznościowe;

Inne uwagi

12.
docenia stały wkład fundacji w działania na rzecz poprawy rozwoju kapitału ludzkiego w krajach partnerskich; ponadto z zadowoleniem przyjmuje wyniki osiągnięte w 2013 r. w kontekście średnioterminowej perspektywy finansowej fundacji na lata 2010-2013, gdyż odzwierciedlają one udaną realizację tego czteroletniego planu;
13.
zwraca uwagę, że rok 2013 był ostatnim rokiem średnioterminowej perspektywy finansowej na lata 2010-2013, i wyraża uznanie dla fundacji za realizację w 99 % celów określonych w jej czterech programach pracy;
14.
docenia postępy w przygotowaniach opartej na dowodach reformy europejskiego systemu kształcenia i szkolenia zawodowego za pomocą analiz prowadzonych w ramach procesu turyńskiego oraz innych analiz konkretnych strategii politycznych, które to analizy zostały przejęte przez kraje partnerskie, prowadząc do rozwoju polityki krajowej, przyczyniającego się do zapewnienia zrównoważonego rozwoju w przyszłości.
15.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter horyzontalny, odsyła do swojej rezolucji z dnia 29 kwietnia 2015 r. 8 w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 442 z 10.12.2014, s. 260.
2 Dz.U. C 442 z 10.12.2014, s. 260.
3 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
4 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
5 Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 82.
6 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
7 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
8 Teksty przyjęte w tym dniu, P8_TA(2015)0130 (zob. s. 431 niniejszego Dziennika Urzędowego).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.