Decyzja 2014/603/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2012

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2014.266.267

Akt nienormatywny
Wersja od: 5 września 2014 r.

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 3 kwietnia 2014 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2012

(2014/603/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 5 września 2014 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2012,
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Fundacji 1 ,
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 2 , w szczególności jego art. 185,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1339/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. ustanawiające Europejską Fundację Kształcenia 4 , w szczególności jego art. 17,
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 5 ,
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 6 , w szczególności jego art. 108,
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A7-0182/2014),
1.
udziela dyrektorowi Europejskiej Fundacji Kształcenia absolutorium z wykonania budżetu Fundacji na rok budżetowy 2012;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi Europejskiej Fundacji Kształcenia, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZKlaus WELLE
PrzewodniczącySekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 3 kwietnia 2014 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2012

PARLAMENT EUROPEJSKI,

uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2012,
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Fundacji 7 ,
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 8 , w szczególności jego art. 185,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 9 , w szczególności jego art. 208,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1339/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. ustanawiające Europejską Fundację Kształcenia 10 , w szczególności jego art. 17,
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 11 ,
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 12 , w szczególności jego art. 108,
uwzględniając swoje poprzednie decyzje i rezolucje w sprawie absolutorium z wykonania budżetu,
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A7-0182/2014),
A.
mając na uwadze, że według sprawozdań finansowych Europejskiej Fundacji Kształcenia ("Fundacji") jej budżet na rok budżetowy 2012 wyniósł 20 144 530 EUR, co stanowi wzrost o 1,48 % w porównaniu z 2011 r.,
B.
mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Fundacji za rok budżetowy 2012 jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe,
1.
zwraca uwagę na istotną rolę Fundacji w przyczynianiu się do poprawy rozwoju kapitału ludzkiego w krajach partnerskich; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje realizację celów określonych w programie prac, czego potwierdzeniem jest większa liczba zrealizowanych zadań wewnętrznych w 2012 r. przedstawiona szczegółowo w rocznym sprawozdaniu z działalności; zwraca uwagę na akcentowanie w działalności Fundacji ważnych kwestii dotyczących zatrudnienia młodych ludzi oraz ponawiany nacisk na kształcenie i szkolenie zawodowe, aspekt rozwoju umiejętności w ramach MŚP oraz procesy migracyjne;
2.
posiłkując się sprawozdaniem finansowym Fundacji, zauważa z ubolewaniem, że w 2012 r. nie udało się rozwiązać problemu siedziby Fundacji mimo podjęcia działań prewencyjnych i łagodzących; z zadowoleniem przyjmuje porozumienie zawarte w 2013 r. z władzami regionalnymi, które zapewnia kontynuację działań Fundacji w latach 2013-2015;

Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2011

3.
stwierdza na podstawie sprawozdania Trybunału Obrachunkowego, że działania naprawcze podjęte w reakcji na uwagi złożone w poprzednim roku zostały zrealizowane;
4.
stwierdza na podstawie informacji przekazanych przez Fundację, że:
Fundacja blisko współpracuje z Europejskim Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (CEDEFOP) m.in. w sprawach administracyjnych oraz w kontekście rocznego programu wspólnych działań załączonego do rocznego programu działań każdej agencji i opisywanego w sprawozdaniach własnych tych agencji z rocznej działalności,
w głównych obszarach tematycznych w ramach koordynacji DG EAC Fundacja i CEDEFOP przygotują wspólne projekty zorientowane na maksymalizację wartości dodanej płynącej ze współpracy tych dwu bardzo różnych agencji; zauważa, że obszarem trwającej współpracy są kwestie związane z procesem kopenhasko-brugijskim,
Fundacja również blisko współpracuje z Europejską Fundacją na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy na mocy umowy o współpracy obejmującej roczny plan wspólnych działań; zauważa, że chociaż Fundacja nie ma zainteresowań wspólnych z Europejską Agencją Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy, chętnie podejmie współpracę w ramach każdej inicjatywy Komisji mającej na celu wykorzystanie ekonomii skali i zwiększenie skuteczności działań wszystkich agencji;

Zarządzanie budżetem i finansami

5.
zauważa, że działania w zakresie monitorowania budżetu w roku budżetowym 2012 umożliwiły wykonanie budżetu w 99,91 %; zauważa, że wskaźnik wykonania środków przeznaczonych na zobowiązania i płatności wyniósł 95,49 %;

Zobowiązania i przeniesienia

6.
stwierdza na podstawie sprawozdania Trybunału Obrachunkowego, że w 2012 r. ogólny poziom zaciągniętych zobowiązań wyniósł 99,9 %, co świadczy o terminowości zaciągania zobowiązań; zauważa jednak, że poziom środków na zaciągnięte zobowiązania przeniesionych na 2013 r. był wysoki w tytule II (wydatki administracyjne), gdzie wyniósł 600 000 EUR (36,8 %); z uznaniem stwierdza, że główne przyczyny powyższego to otrzymanie z opóźnieniem faktur za wykonane w 2012 r. usługi związane z budynkami (300 000 EUR) oraz szereg zamówień na sprzęt i oprogramowanie komputerowe (300 000 EUR) złożonych zgodnie z planem w ostatnich miesiącach 2012 r., lecz zrealizowanych dopiero w roku 2013;

Przesunięcia

7.
zauważa z zadowoleniem, że według sprawozdania Fundacji z rocznej działalności oraz wyników kontroli przeprowadzonej przez Trybunał Obrachunkowy poziom i charakter przesunięć w 2012 r. nie przekroczył granic ustalonych w przepisach finansowych; wyraża uznanie dla prawidłowego planowania budżetowego Fundacji;

Procedury zamówień publicznych i rekrutacji

8.
zauważa, że w odniesieniu do 2012 r. ani wybrane do kontroli transakcje, ani inne wyniki kontroli nie dały podstaw do sformułowania przez Trybunał Obrachunkowy w sprawozdaniu z kontroli rocznej jakichkolwiek uwag dotyczących procedur zamówień publicznych Fundacji;
9.
zauważa, że Trybunał Obrachunkowy w swoim sprawozdaniu z kontroli rocznej za rok 2012 nie zawarł żadnych uwag dotyczących procedur rekrutacyjnych Fundacji;
10.
z zadowoleniem przyjmuje działania podjęte przez Fundację w reakcji na wyrażane obawy dotyczące braku polityki gospodarowania środkami pieniężnymi oraz przejrzystości procedur rekrutacyjnych;
11.
wyraża ubolewanie, że rada zarządzająca nie poinformowała Parlamentu o zamiarze przedłużenia kadencji dyrektora przed przyjęciem oficjalnej decyzji, jak przewiduje art. 10 rozporządzenia (WE) nr 1339/2008; przypomina, że procedura ta jest przeprowadzana niezależnie od wysokich kwalifikacji osoby piastującej stanowisko dyrektora; domaga się pełnego poszanowania roli i uprawnień Parlamentu przewidzianych w ww. rozporządzeniu.

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

12.
z zadowoleniem przyjmuje przyjęcie w czerwcu 2013 r. wytycznych w sprawie zapobiegania konfliktom i zarządzania nimi; wzywa Fundację do udostępnienia tych wytycznych na jej stronie internetowej;
13.
zauważa, że życiorysy i deklaracje o braku konfliktu interesów członków zarządu oraz deklaracje o braku konfliktu interesów dyrektora wykonawczego i kadry kierowniczej wyższego szczebla nie są publicznie dostępne; wzywa Fundację do naprawy tej sytuacji w trybie pilnym;

Kontrola wewnętrzna

14.
stwierdza na podstawie informacji przekazanych przez Fundację, że na dzień 23 maja 2013 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS) formalnie zamknęła 12 z 14 zaleceń sformułowanych w wyniku przeprowadzonej przez IAS w 2011 r. kontroli komunikacji oraz że Fundacji nie pozostały do wdrożenia żadne inne zalecenia uznane za "bardzo ważne"; zauważa jednak, że niezamknięte pozostają wciąż dwa - oba uznane za "ważne" - zalecenia z kontroli IAS z 2011 r. w sprawie zewnętrznej i wewnętrznej komunikacji, z których jedno uznaje się za wdrożone przez Fundację i obecnie oczekujące na weryfikację i zamknięcie przez IAS, a drugie będące w trakcie wdrażania, co zgodnie z planem działań ma się zakończyć w 2013 r.;

Wyniki

15.
zwraca się do Fundacji o przedstawienie europejskim obywatelom wyników i efektów jej pracy w sposób łatwo dostępny, głównie za pośrednictwem jej strony internetowej;
16.
w odniesieniu do pozostałych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 3 kwietnia 2014 r. 13 w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 206.
2 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 82.
5 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
6 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
7 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 206.
8 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
9 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
10 Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 82.
11 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
12 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
13 Teksty przyjęte, P7_TA(2014)0299 (zob. s. 359 niniejszego Dziennika Urzędowego).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.