Decyzja 2014/579/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Środowiska za rok budżetowy 2012
Dzienniki UE
Dz.U.UE.L.2014.266.206
Akt nienormatywny Wersja od: 5 września 2014 r.
DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 3 kwietnia 2014 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Środowiska za rok budżetowy 2012
(2014/579/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 5 września 2014 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji Środowiska za rok budżetowy 2012,-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Środowiska za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Agencji 1 ,-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 2 , w szczególności jego art. 185,-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 401/2009 z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie Europejskiej Agencji Środowiska oraz Europejskiej Sieci Informacji i Obserwacji Środowiska 4 , w szczególności jego art. 13,-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 5 ,-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 6 , w szczególności jego art. 108,-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (A7-0235/2014),1.
udziela dyrektorowi wykonawczemu Europejskiej Agencji Środowiska absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2012;2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi wykonawczemu Europejskiej Agencji Środowiska, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).Martin SCHULZ | Klaus WELLE |
Przewodniczący | Sekretarz Generalny |
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 3 kwietnia 2014 r.
z dnia 3 kwietnia 2014 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Środowiska za rok budżetowy 2012
PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji Środowiska za rok budżetowy 2012,-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Środowiska za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Agencji 7 ,-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 8 , w szczególności jego art. 185,-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 9 , w szczególności jego art. 208,-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 401/2009 z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie Europejskiej Agencji Środowiska oraz Europejskiej Sieci Informacji i Obserwacji Środowiska 10 , w szczególności jego art. 13,-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 11 ,-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 12 , w szczególności jego art. 108,-
uwzględniając swoje poprzednie decyzje i rezolucje w sprawie absolutorium z wykonania budżetu,-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (A7-0235/2014),A.
mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym budżet Europejskiej Agencji Środowiska (zwanej dalej "Agencją") na rok budżetowy 2012 zamknął się kwotą 41 700 000 EUR, co stanowi wzrost o 1,25 % w porównaniu z 2011 r.,B.
mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym Agencji wkład Unii do budżetu Agencji na 2012 r. wyniósł 35 363 354,85 EUR, co stanowi spadek o 0,23 % w porównaniu z 2011 r.,C.
mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie roczne Agencji za rok finansowy 2012 jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw są zgodne z prawem i prawidłowe,1.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Agencja zrealizowała wszystkie działania zalecane w poprzednich uwagach Trybunału Obrachunkowego;Zarządzanie budżetem i finansami
2.
zwraca uwagę, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2012 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 99,19 % oraz że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 89,41 %;3.
podkreśla, że wkład Unii do budżetu Agencji w 2012 r. stanowi 0,026 % całego unijnego budżetu;4.
ubolewa, że w 2012 r. wydatki na podróże służbowe dyrektora wykonawczego Agencji były znacznie wyższe niż podobne wydatki dyrektorów wykonawczych innych agencji; wzywa Agencję do dalszego wyjaśnienia tej sytuacji organowi udzielającemu absolutorium w ramach działań realizowanych w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2012;Zobowiązania i przeniesienia
5.
stwierdza, że w rocznej kontroli przeprowadzonej przez Trybunał Obrachunkowy nie wykryto istotnych problemów dotyczących poziomu przeniesień w 2012 r.; wyraża uznanie dla Agencji za przestrzeganie zasady jednoroczności i za wykonanie budżetu w terminie;Przesunięcia
6.
z zadowoleniem zauważa, że zgodnie z rocznym sprawozdaniem z działalności i ustaleniami w ramach kontroli przeprowadzonej przez Trybunał Obrachunkowy poziom i charakter przesunięć w roku 2012 nie wykracza poza ramy określone w przepisach finansowych; wyraża uznanie dla Agencji za dobre planowanie budżetowe;Procedury przetargowe i procedury naboru
7.
zauważa, że w odniesieniu do 2012 r. ani wybrane do kontroli transakcje, ani inne ustalenia kontroli nie dały podstaw do sformułowania przez Trybunał Obrachunkowy w rocznym sprawozdaniu z kontroli jakichkolwiek uwag dotyczących procedur przetargowych Agencji;8.
zauważa, że w swoim rocznym sprawozdaniu z kontroli za 2012 r. Trybunał Obrachunkowy nie przedstawił uwag dotyczących procedur naboru Agencji;9.
przyjmuje do wiadomości, że spośród 136 dostępnych stanowisk 131 zostało obsadzonych, a do końca 2012 r. Agencja zatrudniła 86 pracowników kontraktowych i oddelegowanych ekspertów krajowych; z zadowoleniem przyjmuje lepszy poziom zatrudnienia w Agencji w porównaniu z rokiem 2011;Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość
10.
przyjmuje do wiadomości, że w pierwszym kwartale 2014 r. Agencja dokona oceny w celu określenia stopnia ryzyka z myślą o wzmocnieniu lub uzupełnieniu swojej strategii zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi oraz w celu oceny jej realizacji, monitorowania i zdawania odnośnych sprawozdań w oparciu o wytyczne Komisji dotyczące zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi w zdecentralizowanych agencjach UE; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o wynikach oceny, kiedy będą dostępne;11.
zauważa, że życiorysy i deklaracje o braku konfliktu interesów członków zarządu, komitetu naukowego, dyrektora wykonawczego i kadry kierowniczej wyższego szczebla nie są publicznie dostępne; wzywa Agencję do naprawy tej sytuacji w trybie pilnym;12.
stwierdza, że Agencja zrewidowała swą politykę reagowania na potencjalne konflikty interesów; stwierdza, że odnośne szczegółowe zadania są częścią obowiązków urzędników Agencji i innych pracowników zgodnie z regulaminem pracowniczym urzędników Unii Europejskiej i warunkami zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej, która to informacja jest łatwo dostępna na stronie internetowej Agencji; stwierdza ponadto, że oprócz podpisania deklaracji finansowej przy obejmowaniu funkcji członka komitetu naukowego należy także podpisać roczne oświadczenie w sprawie konfliktu interesów;Kontrole wewnętrzne
13.
stwierdza z zaniepokojeniem, że w 2012 r. Agencja w ramach trzech dużych programów przyznała dotacje konsorcjom, w których skład wchodzą europejskie instytucje i organy działające na rzecz środowiska, organizacje pod egidą ONZ i krajowe organizacje działające na rzecz środowiska; zauważa, że łączna kwota dotacji wyniosła w 2012 r. 11 900 000 EUR, co stanowi 27 % całości wydatków operacyjnych; stwierdza, że choć przeprowadzane przez Agencję kontrole ex ante poprzedzające zwrot kosztów zadeklarowanych przez beneficjentów obejmują analizę zestawień poniesionych wydatków, Agencja zwykle nie żąda od beneficjentów przedstawienia dokumentacji na potwierdzenie kwalifikowalności i poprawności deklarowanych kosztów osobowych, które stanowią największy składnik kosztów;14.
ubolewa, że istniejące mechanizmy kontrolne zapewniają kierownictwu Agencji jedynie ograniczoną pewność co do kwalifikowalności i poprawności wydatków deklarowanych przez beneficjentów; uważa, że wyrywkowa weryfikacja dokumentacji towarzyszącej dotyczącej kosztów osobowych oraz objęcie większej liczby beneficjentów kontrolami na miejscu mogłyby znacznie zwiększyć tę pewność; wzywa Agencję do podjęcia kroków w tym kierunku i złożenia sprawozdania organowi udzielającemu absolutorium z dokonanych postępów;Wyniki
15.
zwraca się do Agencji o przedstawienie europejskim obywatelom wyników i efektów swojej pracy w sposób łatwo dostępny, głównie za pośrednictwem strony internetowej;16.
w odniesieniu do pozostałych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 3 kwietnia 2014 r. 13 w sprawie wyników, gospodarowania środkami finansowymi i kontroli agencji.1 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 106.
2 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 126 z 21.5.2009, s. 13.
5 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
6 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
7 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 106.
8 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
9 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
10 Dz.U. L 126 z 21.5.2009, s. 13.
11 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
12 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
13 Teksty przyjęte, P7_TA(2014)0299 (zob. s. 359 niniejszego Dziennika Urzędowego).
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.