Decyzja 2014/581/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa za rok budżetowy 2012

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2014.266.211

Akt nienormatywny
Wersja od: 5 września 2014 r.

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 3 kwietnia 2014 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa za rok budżetowy 2012

(2014/581/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 5 września 2014 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa za rok budżetowy 2012,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Agencji 1 ,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 2 , w szczególności jego art. 185,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 768/2005 z dnia 26 kwietnia 2005 r. ustanawiające Europejską Agencję Kontroli Rybołówstwa 4 , w szczególności jego art. 36,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 5 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 6 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Rybołówstwa (A7-0233/2014),
1.
udziela dyrektorowi wykonawczemu Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2012;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi wykonawczemu Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZKlaus WELLE
PrzewodniczącySekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 3 kwietnia 2014 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa za rok budżetowy 2012

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa za rok budżetowy 2012,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Agencji 7 ,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 8 , w szczególności jego art. 185,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 9 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 768/2005 z dnia 26 kwietnia 2005 r. ustanawiające Europejską Agencję Kontroli Rybołówstwa 10 , w szczególności jego art. 36,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 11 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 12 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając swoje poprzednie decyzje i rezolucje w sprawie absolutorium z wykonania budżetu,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Rybołówstwa (A7-0233/2014),
A.
mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym budżet Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa (zwanej dalej Agencją) na rok budżetowy 2012 zamknął się kwotą 9 216 900 EUR, co stanowi spadek o 28,27 % w porównaniu z 2011 r.,
B.
mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym Agencji początkowy wkład UE do budżetu Agencji na 2012 r. wyniósł 10 216 900 EUR, co stanowi spadek o 13,78 % w porównaniu z 2011 r.,
C.
mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie roczne Agencji za rok finansowy 2012 jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw są zgodne z prawem i prawidłowe;
1.
przyznaje, że Agencja wypełnia ważne zadania; wyraża uznanie dla skuteczności Agencji w realizacji tych zadań;
2.
potwierdza istotną rolę Agencji przy przyjmowaniu i wdrażaniu reformy wspólnej polityki rybołówstwa (WPRyb); podkreśla, że wniosła ona znaczny wkład w realizację ambitnych celów WPRyb, szczególnie w świetle zaostrzonych wymogów monitorowania, kontroli i nadzoru działalności rybackiej; podkreśla, że zwiększy się znaczenie kontroli, na które w tej dziedzinie został przeznaczony większy budżet na pokrycie większego wkładu finansowego; wyraża gotowość, by wraz z Agencją zapewnić odpowiednią koordynację i strukturę działalności tego typu we wszystkich państwach członkowskich;
3.
podkreśla, że cele polityczne reformy WPRyb w przyszłości wiązać się będą z kluczowym znaczeniem kontroli i że w konsekwencji należy wzmocnić dostępne zasoby finansowe i ludzkie Agencji w nadchodzących latach oraz zadbać o to, by kwoty zapisane w przyszłych budżetach odpowiadały rosnącym wymaganiom w zakresie kontroli i nadzoru działalności rybackiej, przewidzianym w zreformowanej WPRyb;

Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2011

4.
stwierdza na podstawie sprawozdania Agencji:
-
Agencja usprawniła procedury przetargowe, wprowadzając systematyczną dokumentację, archiwizowanie oszacowań wartości zamówienia i precyzyjnie określone kryteria wyboru, a także ustanowiła i wdrożyła procedurę w odniesieniu do wartości niematerialnych i prawnych,
-
publikowane przez Agencję ogłoszenia o naborze zawierają teraz informacje o procedurze odwoławczej oraz że Agencja dokonała również niezbędnych zmian w dokumentacji posiedzeń komisji konkursowej;

Zarządzanie budżetem i finansami

5.
zwraca uwagę, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2012 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 96 % oraz że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 83 %;

Zobowiązania i przeniesienia

6.
przyznaje, że poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania, wynosił w różnych tytułach pomiędzy 94 a 99 % całości środków, co sugeruje, że zobowiązania prawne podpisywano w sposób terminowy;
7.
zauważa jednak, że poziom przeniesień na 2013 r. środków, na które zaciągnięto zobowiązania, był wysoki w tytule II (wydatki administracyjne), gdzie wyniósł 35 %, i w tytule III (wydatki operacyjne), gdzie wyniósł 46 %; przyznaje, że w przypadku tytułu II było to spowodowane w znacznym stopniu zdarzeniami, na które Agencja nie miała wpływu, takimi jak wystawienie przez władze hiszpańskie z opóźnieniem faktury za wynajem pomieszczeń biurowych w 2012 r.; zwraca ponadto uwagę, że w celu zaspokojenia zwiększonych potrzeb operacyjnych w ostatnim kwartale 2012 r. Agencja zamówiła dużą ilość towarów i usług, które na koniec roku nie zostały jeszcze dostarczone; potwierdza, że w przypadku tytułu III ważną przyczyną wysokiego poziomu przeniesień był znaczny stopień obciążenia pracą w Agencji z powodu dużej liczby projektów IT, które albo rozpoczęto, albo kontynuowano w 2012 r., co miało wpływ na terminowość procedur przetargowych w związku z dwoma projektami IT rozpoczętymi w 2012 r.; przyznaje ponadto, że wydatki związane ze szkoleniami i podróżami służbowymi personelu i ekspertów, które miały miejsce w ostatnim kwartale 2012 r., przypadały do zwrotu dopiero na początku roku 2013;

Przesunięcia

8.
z zadowoleniem zauważa, że zgodnie z rocznym sprawozdaniem z działalności i ustaleniami w ramach kontroli przeprowadzonej przez Trybunał Obrachunkowy poziom i charakter przeniesień w roku 2012 nie wykracza poza ramy określone w przepisach finansowych oraz wyraża uznanie dla Agencji za dobre planowanie budżetowe;

Procedury przetargowe i procedury naboru

9.
dostrzega, że w odpowiedzi na sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego z roku 2011 w czerwcu 2012 r. Agencja podjęła działania naprawcze mające na celu poprawę przejrzystości procedur naboru pracowników; zwraca uwagę, że w roku 2012 Trybunał Obrachunkowy dopatrzył się niedociągnięć związanych z trzema skontrolowanymi procedurami naboru pracowników, które rozpoczęły się przed przedłożeniem przez Trybunał sprawozdania za rok 2011: ogłoszenia o naborze nie zawierały skierowanych do kandydatów informacji o trybie składania skarg i procedurze odwoławczej, kandydaci otrzymywali ogólną liczbę punktów, a nie konkretną liczbę punktów za każde kryterium wyboru oraz brak było dowodów na to, że pytania zadawane podczas rozmów kwalifikacyjnych i na testach pisemnych sformułowano przed datą egzaminów; wyraża zadowolenie, że zastosowano się do wszystkich zaleceń przedstawionych przez Trybunał Obrachunkowy;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

10.
uznaje, że Agencja dokona oceny swojej strategii zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi na podstawie wytycznych Komisji dotyczących zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi w zdecentralizowanych agencjach UE; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o wynikach oceny, kiedy będą dostępne;
11.
zauważa, że życiorysy i deklaracje o braku konfliktu interesów członków rady administracyjnej i doradczej oraz deklaracje o braku konfliktu interesów dyrektora wykonawczego i kadry kierowniczej wyższego szczebla nie są publicznie dostępne; wzywa Agencję do naprawy tej sytuacji w trybie pilnym;

Audyt wewnętrzny

12.
uznaje, że Agencja dostosowała się do wszystkich "bardzo istotnych" zaleceń i zaleceń "o zasadniczym znaczeniu" zawartych we wcześniejszych sprawozdaniach Służby Audytu Wewnętrznego oraz że czynności następcze przeprowadzone przez Służbę Audytu Wewnętrznego w związku z zaleceniami wydanymi przez nią w kontekście audytu poświęconego kwestii "budowania zdolności" w 2011 r. pozwoliły stwierdzić, że zalecenia zostały odpowiednio wdrożone;
13.
dostrzega, że w roku 2012 Agencja w dalszym ciągu optymalizowała kluczowe wskaźniki skuteczności działania, a w jej sprawozdaniu rocznym za rok 2012 znalazły się szczegółowe kluczowe wskaźniki skuteczności działania w odniesieniu do działalności operacyjnej; zwraca uwagę, że jednostka audytu wewnętrznego Agencji przeprowadziła ograniczoną w swoim wymiarze kontrolę działalności w zakresie zasobów ludzkich, z czego wynikły pewne zalecenia, oraz że Agencja podjęła działania mające na celu usunięcie wykrytych niedociągnięć; wyraża zadowolenie, że jednostka audytu wewnętrznego zakończyła również kontrolę cyklu płatniczego (brak zaleceń o zasadniczym znaczeniu lub zaleceń bardzo istotnych) oraz dokonała pełnego przeglądu procesu wdrażania w Agencji norm w zakresie kontroli wewnętrznych;

Wyniki

14.
zwraca się do Agencji o przedstawienie europejskim obywatelom wyników i efektów jej pracy w sposób łatwo dostępny, głównie za pośrednictwem strony internetowej;
15.
w odniesieniu do pozostałych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 3 kwietnia 2014 r. 13 w sprawie wyników, gospodarowania środkami finansowymi i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 113.
2 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 128 z 21.5.2005, s. 1.
5 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
6 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
7 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 113.
8 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
9 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
10 Dz.U. L 128 z 21.5.2005, s. 1.
11 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
12 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
13 Teksty przyjęte, P7_TA(2014)0299 (zob. s. 359 niniejszego Dziennika Urzędowego).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.