Decyzja 2015/1661 w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych za rok budżetowy 2013

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2015.255.256

Akt nienormatywny
Wersja od: 30 września 2015 r.

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2015/1661
z dnia 29 kwietnia 2015 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych za rok budżetowy 2013

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych za rok budżetowy 2013,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych za rok budżetowy 2013 wraz z odpowiedziami Urzędu 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 2 rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw, przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2013 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 17 lutego 2015 r. w sprawie udzielenia Urzędowi absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2013 (05304/2015 - C8-0054/2015),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 3 ,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 4 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/79/WE 5 , w szczególności jego art. 64,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 6 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 7 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Gospodarczej i Monetarnej (A8-0096/2015),
1.
udziela dyrektorowi wykonawczemu Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych absolutorium z wykonania budżetu Urzędu za rok budżetowy 2013;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi wykonawczemu Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZKlaus WELLE
PrzewodniczącySekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 29 kwietnia 2015 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych za rok budżetowy 2013

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych za rok budżetowy 2013,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Gospodarczej i Monetarnej (A8-0096/2015),
A.
mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym ostateczny budżet Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych ("Urzędu") na rok budżetowy 2013 zamknął się kwotą 18 767 470 EUR, co stanowi wzrost o 19,88 % w porównaniu z 2012 r. i wynika z niedawnego ustanowienia Urzędu;
B.
mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych za rok budżetowy 2013 ("sprawozdaniu Trybunału") Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Urzędu jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2012

1.
zauważa na podstawie sprawozdania Trybunału, że w odniesieniu do trzech uwag zawartych w sprawozdaniu Trybunału za 2011 r. i oznaczonych w sprawozdaniu Trybunału za 2012 r. jako "w trakcie realizacji" podjęto działania naprawcze i że uwagi te są obecnie oznaczone w sprawozdaniu Trybunału jako "zrealizowane"; zauważa ponadto, że w odniesieniu do wszystkich trzech uwag zawartych w sprawozdaniu Trybunału za 2012 r. podjęto działania naprawcze i jedna uwaga obecnie jest oznaczona jako "zrealizowana", jedna jako "nie dotyczy", a jedna jako "pozostająca do realizacji";
2.
na podstawie informacji uzyskanych od Urzędu uznaje, że:
-
umocnił on zdolność obsługi zamówień na poziomie przedsiębiorstw, wraz z jasnym określeniem ról i obowiązków, zarówno dla urzędników odpowiedzialnych za zamówienia, jak i dla personelu operacyjnego, a także ze zróżnicowanymi szkoleniami w zakresie zamówień dla wszystkich odnośnych kategorii pracowników,
-
przyjął on przepisy dotyczące zarządzania konfliktami interesów, które to przepisy zostały poddane przeglądowi w oparciu o wytyczne Komisji dotyczące zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi w zdecentralizowanych agencjach UE,
-
odnowił swoją stronę internetową w celu poprawienia przejrzystości i dostępności udzielanych informacji,
-
opublikowano życiorysy członków zarządu oraz deklaracje o braku konfliktu interesów przewodniczącego i dyrektora wykonawczego.

Wzywa Urząd, aby opublikował też deklaracje o braku konfliktu interesów członków zarządu, jak również rady organów nadzoru;

Zarządzanie budżetem i finansami

3.
zauważa z zaniepokojeniem, że poziom przeniesionych środków, na które zaciągnięto zobowiązania, był wysoki (28 %), w szczególności w tytule II (30 %) i tytule III (85 %), i wykazał wzrost w stosunku do poprzednich lat;

Zobowiązania i przeniesienia

4.
uznaje, że przeniesienia te były wynikiem wieloletniej strategii informatycznej i planu realizacji oraz szczególnych umów na usługi świadczone w 2014 r.; uznaje ponadto, że związane z tym zobowiązania są zgodne z prawem, prawidłowe i rozsądnie oszacowane zgodnie z niskim wskaźnikiem anulowania środków przeniesionych z 2012 r.;
5.
zdecydowanie zgadza się ze spostrzeżeniem Trybunału, że zakres, w jakim środki na 2013 r. zostały wykorzystane do pokrycia działań podejmowanych w 2014 r., jest sprzeczny z zasadą jednoroczności budżetu; wzywa Urząd do poinformowania organu udzielającego absolutorium o działaniach, które podejmie on w celu ograniczenia ilości przenoszonych środków;

Procedury przetargowe i procedury naboru pracowników

6.
zauważa, że w sprawozdaniu Trybunału nie zgłoszono żadnych uwag dotyczących procedur naboru pracowników przez Urząd;

Kontrole wewnętrzne

7.
na podstawie sprawozdania Trybunału odnotowuje, że zarząd przyjął w 2013 r. 16 standardów kontroli wewnętrznej; stwierdza, że realizacja standardów kontroli wewnętrznej jest oznaczona jako "w trakcie realizacji" w oparciu o plan działania uzgodniony ze Służbą Audytu Wewnętrznego Komisji;
8.
ubolewa, że zobowiązania prawne Urzędu nie zawsze były zatwierdzane przez należycie delegowanych urzędników i nie zawsze były poprzedzone należycie zatwierdzonym zobowiązaniem budżetowym; przypomina Urzędowi, że przestrzeganie obiegów środków finansowych, jak określono w rozporządzeniu finansowym, ma fundamentalne znaczenie; uznaje, że podjęto działania naprawcze w celu usunięcia tych niedociągnięć, i wzywa Urząd do szczegółowego poinformowania organu udzielającego absolutorium o wynikach tych działań w odniesieniu do zarządzania obiegami środków finansowych;

Audyt wewnętrzny

9.
na podstawie informacji przekazanych przez Urząd odnotowuje, że w 2013 r. Służba Audytu Wewnętrznego przeprowadziła ograniczony przegląd wdrażania standardów kontroli wewnętrznej, wynikający ze strategicznego planu audytu, a także z wcześniejszej oceny ryzyka Służby Audytu Wewnętrznego;
10.
zauważa, że w wyniku tego przeglądu Urząd przygotował plan działania w celu wdrożenia 20 zaleceń wskazanych przez Służbę Audytu Wewnętrznego, z których trzy oceniono jako "bardzo ważne"; uznaje, że zdaniem Służby Audytu Wewnętrznego ten plan działania odpowiednio zajmie się zidentyfikowanym ryzykiem oraz złagodzi je, o ile zostanie wdrożony zgodnie z planem;
11.
na podstawie informacji uzyskanych od Urzędu zauważa, że Służba Audytu Wewnętrznego śledziła wdrażanie swoich wcześniejszych zaleceń oraz że na dzień 31 grudnia 2013 r. nie pozostały otwarte ani zalecenia o zasadniczym znaczeniu, ani bardzo istotne zalecenia;

Inne uwagi

12.
przypomina, że Parlament był jednym z głównych motorów działań na rzecz stworzenia nowego, kompleksowego Europejskiego Systemu Nadzoru Finansowego (ESNF) w następstwie kryzysu finansowego, a także walnie przyczynił się do powstania Urzędu w 2011 r., w ramach tego systemu;
13.
odnotowuje uwagę Komisji zawartą w jej ostatnim sprawozdaniu z działalności Europejskich Urzędów Nadzoru i ESNF, zgodnie z którą mimo trudnej sytuacji urzędy te szybko stworzyły dobrze funkcjonujące struktury organizacyjne, które ogólnie dobrze wywiązują się z szerokiego spektrum powierzonych im zadań, mimo że przy rosnących wymaganiach dysponują ograniczoną liczbą pracowników;
14.
podkreśla, że rola Urzędu, polegająca na wspieraniu wspólnego systemu nadzoru na całym jednolitym rynku, ma zasadnicze znaczenie dla zapewnienia lepiej zintegrowanego, efektywniejszego i bezpieczniejszego sektora ubezpieczeń i programów emerytalnych w Unii, a tym samym przyczynia się do ożywienia gospodarczego oraz tworzenia miejsc pracy i wzrostu w Europie, a także zapobiegania kryzysom w sektorze finansowym;
15.
zdaje sobie sprawę, że ESNF nadal znajduje się w fazie tworzenia, i podkreśla, że zadania już powierzone Urzędowi, a także przyszłe zadania przewidziane w toczących się pracach legislacyjnych wymagają odpowiedniego poziomu zatrudnienia i budżetu, aby umożliwić nadzór wysokiej jakości; podkreśla, że w każdym przypadku należy dokładnie rozważyć, czy dodatkowe zadania wymagają dodatkowych zasobów; podkreśla jednak, że jakiekolwiek ewentualne zwiększenie środków Urzędu powinno zostać poprzedzone lub uzupełnione - tam, gdzie jest to możliwe - odpowiednimi działaniami racjonalizacyjnymi; zwraca uwagę, że Urząd pełni rolę koordynacyjną oraz powinien blisko współpracować z krajowymi organami nadzoru, aby mógł wypełniać swój mandat;
16.
podkreśla, że z uwagi na ograniczone zasoby Urząd musi ograniczyć się do zadań powierzonych mu przez Parlament i Radę; podkreśla, że Urząd powinien wykonywać te zadania w pełnym zakresie, ale jego działania nie mogą wykraczać poza jego mandat, oraz że musi on zachować niezależność; zwraca uwagę, że Urząd powinien zbadać konieczność sporządzania wytycznych i zaleceń;
17.
podkreśla, że Urząd powinien w pełni wykorzystywać swoje uprawnienia w zakresie ochrony konsumentów, które zostały mu powierzone w jego mandacie; podkreśla, że w tej dziedzinie Urząd powinien ściślej koordynować swoje działania z pozostałymi Europejskimi Urzędami Nadzoru za pośrednictwem Wspólnego Komitetu;
18.
podsumowując, zwraca uwagę, że mieszany system finansowania Urzędu jest nieelastyczny i uciążliwy, a także stanowi potencjalne zagrożenie dla niezależności Urzędu; w związku z tym zwraca się do Komisji, aby - jeśli potwierdzi to jej ocena - zaproponowała do roku 2017 system finansowania dla Urzędu, którego wyłączną podstawą będzie wprowadzenie opłat od uczestników rynku lub który będzie się opierał na połączeniu opłat od uczestników rynku z podstawowym finansowaniem z osobnej linii budżetowej w budżecie ogólnym Unii;
19.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter horyzontalny, odsyła do swojej rezolucji z dnia 29 kwietnia 2015 r. 8 w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U.C442 z 10.12.2014, s. 174.
2 Dz.U.C442 z 10.12.2014, s. 174.
3 Dz.U.L248 z 16.9.2002, s. l.
4 Dz.U.L298 z 26.10.2012, s. l.
5 Dz.U.L331zl5.12.2010, s. 48.
6 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
7 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
8 Teksty przyjęte w tym dniu, P8_TA(2015)0130 (zob. s. 431 niniejszego Dziennika Urzędowego).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.