Decyzja 2014/573/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego za rok budżetowy 2012

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2014.266.191

Akt nienormatywny
Wersja od: 5 września 2014 r.

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 3 kwietnia 2014 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego za rok budżetowy 2012

(2014/573/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 5 września 2014 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego za rok budżetowy 2012,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Urzędu 1 ,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 2 , w szczególności jego art. 185,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego) 4 , w szczególności jego art. 64,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 5 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 6 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Gospodarczej i Monetarnej (A7-0220/2014),
1.
udziela dyrektorowi wykonawczemu Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego absolutorium z wykonania budżetu Urzędu za rok budżetowy 2012;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej część integralną, dyrektorowi wykonawczemu Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZKlaus WELLE
PrzewodniczącySekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 3 kwietnia 2014 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego za rok budżetowy 2012

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego za rok budżetowy 2012,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Urzędu 7 ,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 8 , w szczególności jego art. 185,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 9 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego) 10 , w szczególności jego art. 64,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 11 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 12 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając swoje wcześniejsze decyzje i rezolucje w sprawie absolutorium,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Gospodarczej i Monetarnej (A7-0220/2014),
A.
mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym budżet Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego (zwanego dalej Urzędem) na rok budżetowy 2012 zamknął się kwotą 20 747 000 EUR, co stanowi wzrost o 63,56 % w porównaniu z 2011 r.; mając na uwadze, że wzrost ten wynika ze zmienionego ostatnio charakteru Urzędu;
B.
mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe za rok budżetowy 2012 jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;
1.
przypomina, że Parlament odegrał kluczową rolę w utworzeniu Urzędu - jak i Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych oraz Europejskiego Organu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych - jako jednego z trzech europejskich urzędów nadzoru gospodarczego i finansowego, które nadal są na etapie tworzenia; w związku z tym uważa, że nadal konieczna jest lepsza koordynacja na szczeblu europejskim;

Uwagi dotyczące legalności i prawidłowości transakcji

2.
z niepokojem zauważa, że w celu pokrycia wyższego czesnego pracownicy, których dzieci uczęszczają do szkoły podstawowej lub średniej, otrzymują od Urzędu oprócz dodatku edukacyjnego przewidzianego w regulaminie pracowniczym urzędników Unii Europejskiej ("regulamin pracowniczy") dodatkowy zasiłek edukacyjny, na który w roku 2012 przeznaczono ok. 76 000 EUR; zauważa, że ów dodatkowy zasiłek nie wynika z regulaminu pracowniczego, wobec czego Trybunał Obrachunkowy uznał, iż jest on nieprawidłowy; przyznaje jednak, że sytuacja ta wynika z faktu, iż w mieście będącym siedzibą Urzędu nie ma szkół europejskich, a celem dodatkowego zasiłku jest zagwarantowanie równego traktowania pracowników Urzędu w świetle regulaminu pracowniczego;

Zarządzanie budżetem i finansami

3.
zauważa, że ogólny poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania, wyniósł 89 % i różnił się w zależności od tytułu: 84 % w tytule I (wydatki osobowe), 86 % w tytule II (wydatki administracyjne) i 100 % w tytule III (wydatki operacyjne);
4.
z niepokojem zauważa, że w tytule II stwierdzono wysoki poziom przeniesień środków, na które zaciągnięto zobowiązania (45 %); przyznaje, że przyczyny tego stanu rzeczy były w większości niezależne od Urzędu i obejmowały m.in. nieudaną próbę znalezienia nowej siedziby oraz opóźnienia w realizacji niektórych projektów informatycznych, co do których trudno było uzyskać niezbędne informacje od organizacji będącej poprzednikiem Urzędu;
5.
z niepokojem zauważa, że w tytule III stwierdzono wysoki poziom przeniesień środków, na które zaciągnięto zobowiązania (85 %); przyznaje, że przeniesienia środków miały miejsce głównie z powodu złożoności i długotrwałości dwóch postępowań o przyznanie zamówienia w dziedzinie informatyki (które mimo to zostały przeprowadzone zgodnie z planem), a także z powodu opóźnień w rozpoczęciu i realizacji trzech innych projektów informatycznych oraz otrzymania z opóźnieniem faktur za niektóre usługi informatyczne;
6.
podkreśla, że zarówno dodatkowe zadania powierzone Urzędowi, jak i przyszłe zadania przewidziane w nieuzgodnionych jeszcze wnioskach ustawodawczych będą wymagały podwyższenia nakładów budżetowych oraz dodatkowych zasobów ludzkich, aby Urząd mógł właściwie sprawować rolę nadzorczą; uważa, że jest to niezwykle ważne, gdyż zadania Urzędu z dużym prawdopodobieństwem będą coraz liczniejsze; zauważa, że ostateczny wzrost liczby pracowników w miarę możliwości powinien zostać poprzedzony działaniami racjonalizacyjnymi, takimi jak realokacja, aby uzyskać przyrost wydajności, lub działania takie należy podejmować równolegle;
7.
zauważa, że obecne uzgodnienia dotyczące finansowania Urzędu, których podstawą jest system finansowania mieszanego, są nieelastyczne, prowadzą do powstawania zbędnych obciążeń administracyjnych i mogą stanowić zagrożenie dla jego niezależności;

Przesunięcia

8.
z zadowoleniem zauważa, że zgodnie z rocznym sprawozdaniem z działalności i ustaleniami w ramach kontroli przeprowadzonej przez Trybunał Obrachunkowy poziom i charakter przeniesień w roku 2012 nie wykracza poza ramy określone w przepisach finansowych oraz wyraża uznanie dla Urzędu za dobre planowanie budżetowe;

Procedury przetargowe i procedury naboru pracowników

9.
z niepokojem zauważa, że Trybunał Obrachunkowy dopatrzył się niedociągnięć w skontrolowanych procedurach naboru pracowników, które dotyczyły kwestii przejrzystości i równego traktowania, oraz ustalił, że kandydatom przyznawano ogólną liczbę punktów, a nie punkty za każde z kryteriów wyboru, ponadto brak było dowodów na to, że pytania na rozmowy kwalifikacyjne i testy ustalono przed datą egzaminów;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

10.
wyraża zadowolenie z powodu przyjęcia przez Urząd wytycznych w zakresie etyki; zauważa, że wytyczne te opracowano we współpracy z Europejskim Organem Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych oraz Europejskim Urzędem Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych; uznaje, że Urząd kończy przygotowywanie strategii zapobiegania konfliktom interesów; wzywa Urząd do poinformowania organu udzielającego absolutorium o przyjęciu takiej strategii;
11.
zauważa, że życiorysy i deklaracje o braku konfliktu interesów członków zarządu i członków Rady Organów Nadzoru oraz deklaracje o braku konfliktu interesów dyrektora wykonawczego i kadry kierowniczej wyższego szczebla nie są publicznie dostępne; wzywa Agencję do naprawy tej sytuacji w trybie pilnym;

Kontrola wewnętrzna

12.
zauważa, że zgodnie ze strategią informatyczną Urzędu, która została opracowana przez organizację będącą jego poprzednikiem, do grudnia 2013 r. prowadzenie głównych systemów informatycznych Urzędu zlecano usługodawcy zewnętrznemu; wzywa Urząd do poinformowania organu udzielającego absolutorium - w ramach działań podjętych w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2012 - czy podjęto odpowiednie działania, aby ograniczyć do minimum potencjalne zagrożenia związane z niepełną kontrolą i niepełnym nadzorem nad własnymi systemami informatycznymi;

Kontrola wewnętrzna

13.
na podstawie informacji otrzymanych od Urzędu przyjmuje do wiadomości, że w lutym 2012 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji przeprowadziła w Urzędzie dogłębną ocenę ryzyka w celu ustalenia jego priorytetów w dziedzinie audytu na najbliższe lata; zwraca uwagę, że Służba Audytu Wewnętrznego określiła najważniejsze zagrożenia związane z procedurami Urzędu oraz opracowała strategiczny plan audytu na lata 2013-2015 obejmujący wykaz dziedzin, których będą dotyczyć przyszłe kontrole; zauważa, że Urząd opracował plan działania dotyczący zidentyfikowanych obszarów wysokiego ryzyka oraz że plan ten był przedmiotem dyskusji w Służbie Audytu Wewnętrznego i uzyskał jej zgodę; zauważa, że odpowiednie działania podejmowane przez Urząd mają być przedmiotem weryfikacji ze strony Służby Audytu Wewnętrznego podczas następnej dogłębnej oceny ryzyka; odnotowuje, że strategiczny plan audytu Służby Audytu Wewnętrznego na lata 2013-2015 został zatwierdzony przez dyrektora Urzędu i jego zarząd; zwraca uwagę, że Służba Audytu Wewnętrznego postanowiła dokonywać w przyszłości w ograniczonym zakresie przeglądu wdrożenia przez Urząd standardów kontroli wewnętrznej, co jest zgodne z założeniami strategicznego planu audytu na lata 2013-2015;

Wyniki

14.
zwraca się do Urzędu o przedstawienie wyników i efektów swojej pracy dla obywateli europejskich w sposób łatwo dostępny, głównie za pośrednictwem strony internetowej;
15.
w odniesieniu do pozostałych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 3 kwietnia 2014 r. 13 w sprawie wyników, gospodarowania środkami finansowymi i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 80.
2 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12.
5 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
6 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
7 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 80.
8 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
9 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
10 Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12.
11 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
12 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
13 Teksty przyjęte, P7_TA(2014)0299 (zob. s. 359 niniejszego Dziennika Urzędowego).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.