Decyzja 2014/589/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii za rok budżetowy 2012
Dzienniki UE
Dz.U.UE.L.2014.266.232
Akt nienormatywny Wersja od: 5 września 2014 r.
DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 3 kwietnia 2014 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii za rok budżetowy 2012
(2014/589/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 5 września 2014 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii za rok budżetowy 2012,-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Instytutu 1 ,-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 2 , w szczególności jego art. 185,-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 294/2008 z dnia 11 marca 2008 r. ustanawiające Europejski Instytut Innowacji i Technologii 4 , w szczególności jego art. 21,-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 5 ,-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 6 , w szczególności jego art. 108,-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0234/2014),1.
udziela dyrektorowi Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii absolutorium z wykonania budżetu Instytutu za rok budżetowy 2012;2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).Martin SCHULZ | Klaus WELLE |
Przewodniczący | Sekretarz Generalny |
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 3 kwietnia 2014 r.
z dnia 3 kwietnia 2014 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii za rok budżetowy 2012
PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii za rok budżetowy 2012,-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Instytutu 7 ,-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 8 , w szczególności jego art. 185,-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 9 , w szczególności jego art. 208,-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 294/2008 z dnia 11 marca 2008 r. ustanawiające Europejski Instytut Innowacji i Technologii 10 , w szczególności jego art. 21,-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 11 ,-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 12 , w szczególności jego art. 108,-
uwzględniając swoje poprzednie decyzje i rezolucje w sprawie absolutorium z wykonania budżetu,-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0234/2014),A.
mając na uwadze, że według sprawozdań finansowych ostateczny budżet Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (zwanego dalej "Instytutem") na rok budżetowy 2012 wyniósł 95 300 000 EUR na środki na zobowiązania, co stanowi wzrost o 48,87 % w porównaniu z 2011 r., i 77 090 000 EUR na środki na płatności,B.
mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym Instytutu ogólny wkład Unii do budżetu Instytutu na 2012 r. wyniósł 68 697 863 EUR w porównaniu z 8 043 439,83 EUR w 2011 r.,C.
mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie roczne Instytutu za rok budżetowy 2012 jest wiarygodne, ale że nie mógł uzyskać wystarczających i odpowiednich dowodów kontroli co do legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń,Uzasadnienie wydania opinii z zastrzeżeniem na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
1.
ubolewa, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż jakość świadectw kontroli jest w wielu przypadkach nieodpowiednia; odnotowuje, że aby uzyskać dodatkowy poziom zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji związanych z dotacjami, Instytut wprowadził pod koniec 2012 r. dodatkowe kontrole ex post dotacji na działania z 2011 r., które zostały przeprowadzone przez niezależne firmy audytorskie i są oceniane jako wiarygodne; ubolewa, że wyniki kontroli ex post potwierdziły, iż kontrole ex ante nie były w pełni skuteczne;2.
ubolewa nad faktem, że nie przeprowadzono żadnych kontroli ex post transakcji związanych z dotacjami na działania z 2010 r. (11 300 000 EUR); ubolewa ponadto nad faktem, że z uwagi na ograniczoną pewność, jaką dają kontrole ex ante, nie ma wystarczającej pewności co do legalności i prawidłowości tych transakcji oraz że Trybunał Obrachunkowy nie mógł uzyskać wystarczających i odpowiednich dowodów co do legalności i prawidłowości skontrolowanych transakcji związanych z dotacjami na działania z 2010 r.;Opinia z zastrzeżeniem na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
3.
zauważa, że w opinii Trybunału Obrachunkowego - z wyjątkiem możliwych implikacji kwestii poruszonych w uzasadnieniu wydania opinii z zastrzeżeniem - transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego za 2012 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach;Zobowiązania i przeniesienia
4.
zauważa, że z kwoty około 22 000 000 EUR środków, na które zaciągnięto zobowiązania, przeniesionych z 2011 r., w 2012 r. anulowano ok. 10 000 000 EUR (45 %); uznaje, że wysoki poziom przeniesień spowodowany jest przede wszystkim niższymi niż przewidywano kosztami deklarowanymi przez beneficjentów w ramach umów o udzielenie dotacji na 2011 r. (9 200 000 EUR, czyli 92 % anulowanych przeniesień);Przesunięcia
5.
z zadowoleniem zauważa, że zgodnie z rocznym sprawozdaniem z działalności i ustaleniami w ramach kontroli przeprowadzonej przez Trybunał Obrachunkowy poziom i charakter przeniesień w 2012 r. nie wykracza poza ramy określone w przepisach finansowych;Procedury przetargowe i procedury naboru pracowników
6.
zauważa, że w odniesieniu do 2012 r. ani wybrane do kontroli transakcje, ani inne wyniki kontroli nie dały podstaw do sformułowania przez Trybunał Obrachunkowy w sprawozdaniu z kontroli rocznej jakichkolwiek uwag dotyczących procedur zamówień publicznych Instytutu;7.
zauważa, że w swoim rocznym sprawozdaniu z kontroli za 2012 r. Trybunał Obrachunkowy nie przedstawił uwag dotyczących procedur naboru Instytutu;Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość
8.
uznaje, że Instytut posiada dwie normy ramowe regulujące konflikty interesów; wzywa Instytut do poinformowania organu udzielającego absolutorium, czy zamierza dokonać przeglądu tych norm ramowych zgodnie z wytycznymi Komisji dotyczącymi zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi w zdecentralizowanych agencjach UE;9.
zauważa, że deklaracje o braku konfliktu interesów członków Rady Zarządzającej, dyrektora wykonawczego i kadry kierowniczej wyższego szczebla nie są publicznie dostępne; wzywa Instytut do naprawy tej sytuacji w trybie pilnym;Kontrola wewnętrzna
10.
na podstawie informacji uzyskanych od Instytutu stwierdza, że w 2012 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS) przeprowadziła niezależną ocenę odpowiedniości konstrukcji wewnętrznych systemów kontroli związanych z przygotowywaniem corocznych umów o udzielenie dotacji, w wyniku czego wysunęła jedno zalecenie o zasadniczym znaczeniu i cztery bardzo istotne zalecenia dla Instytutu;11.
zauważa, że w wyniku oceny przeprowadzonej przez IAS Instytut przygotował plan działania odnoszący się do zalecenia o zasadniczym znaczeniu, obejmujący w sumie 11 działań, z czego wdrażanie ośmiu zaplanowano przed dniem 31 lipca 2013 r.; zauważa, że w związku z czteroma bardzo istotnymi zalecenia planowano wdrożyć w sumie 12 działań (trzy przed dniem 31 lipca 2013 r.); zauważa ponadto, że IAS uważa, iż plan działania odpowiednio odnosi się do ryzyka oraz złagodzi je, o ile zostanie wdrożony w terminie;Kontrole wewnętrzne
12.
ubolewa nad faktem, że budżety na umowy u udzielenie dotacji podpisane w 2010 i 2011 r. nie były dostatecznie szczegółowe, w wyniku czego płatności dokonano w 2012 r.; zauważa, że brakowało powiązania pomiędzy zatwierdzonymi środkami a realizowanymi działaniami i że w umowach o udzielenie dotacji nie określono indywidualnych progów dla poszczególnych kategorii kosztów (np. kosztów osobowych, podwykonawstwa, obsługi prawnej itp.) ani nie ujęto zasad zamawiania towarów i usług przez wspólnoty wiedzy i innowacji oraz ich partnerów;13.
zauważa, że w ramach kontroli ex ante Instytut przeprowadzał także weryfikację techniczną wszystkich finansowanych projektów; ubolewa jednak, że brak wymiernych celów utrudnił skuteczną ocenę działań w ramach projektów i ich wyników; uważa, że takiej sytuacji można było i należało uniknąć, i zwraca się do Instytutu o przeciwdziałanie tej sytuacji i o poinformowanie organu udzielającego absolutorium o postępach w tym zakresie w ramach działań realizowanych w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2012;14.
na podstawie informacji uzyskanych od Instytutu stwierdza, że w oparciu o końcowe sprawozdania z audytu odzyskano wszystkie kwoty wypłacone nienależnie (1 044 512,28 EUR za 2010 r. i 1 242 317,31 EUR za 2011 r.); stwierdza, że w okresie 2012-2013 Instytut opracował kompleksową strategię zapewnienia w zakresie dotacji, obejmującą zarówno kontrole ex ante, jak i ex post;15.
zauważa z zaniepokojeniem, że przez cały rok kalendarzowy 2013 Instytut nie posiadał audytora wewnętrznego, ponieważ poprzedni audytor odszedł z Instytutu w dniu 31 grudnia 2012 r., a obecny audytor objął tę funkcję dopiero z dniem 1 stycznia 2014 r.; uważa, że takiej sytuacji należało uniknąć, zwłaszcza mając na względzie wykazane problemy dotyczące Instytutu w odniesieniu do absolutorium za 2012 r.;Wyniki
16.
zwraca się do Instytutu o komunikowanie wyników swojej pracy oraz jej wpływu na europejskich obywateli w łatwo dostępny sposób, głównie za pośrednictwem swojej strony internetowej;17.
w odniesieniu do pozostałych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 3 kwietnia 2014 r. 13 w sprawie wyników, gospodarowania środkami finansowymi i kontroli agencji.1 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 142.
2 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 97 z 9.4.2008, s. 1.
5 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
6 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
7 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 142.
8 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
9 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
10 Dz.U. L 97 z 9.4.2008, s. 1.
11 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
12 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
13 Teksty przyjęte, P7_TA(2014)0299 (zob. s. 359 niniejszego Dziennika Urzędowego).
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.