Decyzja 2015/1649 w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2013

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2015.255.212

Akt nienormatywny
Wersja od: 30 września 2015 r.

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2015/1649
z dnia 29 kwietnia 2015 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2013

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2013,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2013 wraz z odpowiedziami Centrum 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 2 rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw, przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2013 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 17 lutego 2015 r. w sprawie udzielenia Centrum absolutorium z wykonania budżetu za rok 2013 (05304/2015 - C8-0054/2015),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 3 ,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 4 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 851/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. ustanawiające Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób 5 , w szczególności jego art. 23,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 6 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 7 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (A8-0069/2015),
1.
udziela dyrektorowi Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób absolutorium z wykonania budżetu Centrum za rok budżetowy 2013;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi Europejskiego Centrum Zapobiegania i Kontroli Chorób, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZKlaus WELLE
PrzewodniczącySekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 29 kwietnia 2015 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2013

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2013,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (A8-0069/2015),
A.
mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym budżet Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (zwanego dalej "Centrum") za rok budżetowy 2013 zamknął się kwotą 58 315 000 EUR, co stanowi wzrost o 0,2 % w porównaniu z 2012 r.;
B.
mając na uwadze, że łączny wkład Unii do budżetu Centrum na 2013 r. wyniósł 56 727 000 EUR, bez zmian w porównaniu z 2012 r., co stanowi 0,039 % całkowitego budżetu Unii;
C.
mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu ("sprawozdanie Trybunału") dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2013 Trybunał Obrachunkowy ("Trybunał") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe,

Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2012

1.
na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że spośród trzech uwag wystosowanych w sprawozdaniu w sprawie udzielenia absolutorium za rok 2012 Trybunał oznaczył dwie z nich jako "nie dotyczy" i jedną jako "w trakcie realizacji"; zauważa, że uwaga "w trakcie realizacji" dotyczy kwestii kontroli ex ante, które nie są poparte wystarczającą dokumentacją dotyczącą kwalifikowalności i poprawności deklarowanych wydatków; z zaniepokojeniem zauważa, że Centrum przyjęło strategię dotyczącą kontroli ex post z dziesięciomiesięcznym opóźnieniem; oczekuje, że Centrum poinformuje organ udzielający absolutorium niezwłocznie po zakończeniu kwestii "w trakcie realizacji";
2.
na podstawie informacji uzyskanych od Centrum uznaje, że:
a)
zmieniona wersja kompleksowej polityki dotyczącej niezależności Centrum, którą zarząd Centrum miał przyjąć w 2014 r., została podzielona na politykę dotyczącą ekspertów zewnętrznych i politykę dotyczącą pracowników; zauważa, że te polityki będą gotowe do przyjęcia przez zarząd Centrum w 2015 r.; wzywa Centrum do informowania organu udzielającego absolutorium o przyjęciu powyższych polityk;
b)
życiorysy i oświadczenia o braku konfliktu interesów składane przez członków zarządu, forum doradczego i kadry kierowniczej wyższego szczebla zostały udostępnione publicznie na stronie internetowej Centrum;
c)
na stronie internetowej Centrum udostępniono informacje o wpływie jego działalności na obywateli UE dzięki publikacji kilku rodzajów dokumentów, w tym komunikatów prasowych, newsletterów, wyników badań naukowych i sprawozdań szczegółowych;

Uwagi dotyczące legalności i prawidłowości transakcji

3.
na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa z zaniepokojeniem, że chociaż Centrum poprawiło zarządzanie procedurami udzielania zamówień, w przypadku jednej z procedur rozpoczętej w 2013 r. informacje podane w ogłoszeniu o zamówieniu były sprzeczne z informacjami w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, co mogło mieć wpływ na warunki konkurencji oraz na wynik procedury; przyznaje, że w następstwie kontroli przeprowadzonej przez Trybunał Centrum niezwłocznie podjęło działania naprawcze i unieważniło umowę ramową;

Zarządzanie budżetem i finansami

4.
zwraca uwagę, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2013 doprowadziły do osiągnięcia stosunkowo niskiego wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 92,96 %, natomiast wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 74,14 %; z zaniepokojeniem zauważa, że anulowane środki pojawiają się w każdym tytule i zwraca uwagę, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności zmniejszył się o 2,12 % w porównaniu z poprzednim rokiem;
5.
na podstawie informacji uzyskanych od Centrum stwierdza, że zarezerwowało ono środki w budżecie na rok 2013 na wsteczne indeksacje wynagrodzeń pracowników; przyznaje, że Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł w ostatnim kwartale roku, że Centrum nie mogło wykorzystać tych środków na inne cele;
6.
zauważa, że w 2013 r. Centrum zanotowało dodatni wynik budżetu, który - zsumowany z ujemnym saldem z poprzednich lat - dał w sumie ogólne dodatnie saldo budżetu; zauważa, że w wyniku tego w 2014 r. należy zwrócić Komisji kwotę 2 012 975 EUR ze środków budżetu na 2013 r.;

Zobowiązania i przeniesienia

7.
zauważa z zaniepokojeniem, że poziom zaciągniętych zobowiązań przeniesionych na rok 2014 jest stosunkowo wysoki i wynosi 1 714 484 EUR (26 %) w tytule II (wydatki administracyjne) i 7 907 139 EUR (44 %) w tytule III (wydatki operacyjne); przyznaje, że w tytule II przeniesienia są przede wszystkim związane z zaopatrzeniem w sprzęt i oprogramowanie komputerowe oraz z bieżącą oceną zewnętrzną Centrum; zauważa, że przeniesienia środków w tytule III, na które zaciągnięto zobowiązania, dotyczyły przede wszystkim projektów wieloletnich oraz pozycji informatycznych, przy czym działania, na które środki te były przeznaczone, i związane z nimi płatności były realizowane stosownie do potrzeb operacyjnych;
8.
ubolewa, że Trybunał stwierdził niedociągnięcia w zakresie planowania i wykonania budżetu przeznaczonego na spotkania operacyjne, głównie z powodu przeszacowania liczby uczestników oraz kosztów zakwaterowania i przelotów; jest zaniepokojony, że w przypadku odnośnej linii budżetowej 29 % środków z roku 2013 i 59 % przeniesień z roku 2012 zostało anulowanych, oprócz 38 % środków, na które zaciągnięto zobowiązania w 2013 r. na spotkania operacyjne, przeniesionych na rok 2014; wzywa Centrum do przestrzegania budżetowej zasady jednoroczności i do poprawy zarządzania finansami w tym względzie;

Procedury przetargowe i procedury naboru pracowników

9.
zwraca uwagę, że w odniesieniu do roku 2013 ani transakcje objęte próbą, ani inne ustalenia w ramach kontroli nie skłoniły Trybunału do zawarcia w swoim sprawozdaniu uwag na temat procedur przetargowych Centrum;
10.
odnotowuje podjętą przez Centrum inicjatywę na rzecz usprawnień w dziedzinie zamówień, polegającą na utworzeniu sekcji zamówień i sekcji prawnej oraz na restrukturyzacji działań w zakresie zamówień i finansów;
11.
zwraca uwagę, że sprawozdanie Trybunału nie zawierało żadnych uwag dotyczących procedur naboru pracowników Centrum;
12.
odnotowuje, że do końca 2013 r. obsadzono 190 spośród 198 stanowisk przewidzianych w planie zatrudnienia; przyjmuje do wiadomości lepszy poziom zatrudnienia w porównaniu z rokiem 2012;

Kontrole wewnętrzne

13.
na podstawie informacji przekazanych przez Centrum zauważa, że w realizacji planu weryfikacji ex post w odniesieniu do dotacji z roku 2012 wystąpiły opóźnienia i został on połączony z planem weryfikacji dotacji z roku 2013 r.; przyznaje, że plan weryfikacji dotacji z roku 2013 jest wdrażany z pomocą zewnętrznej firmy audytorskiej zatrudnionej na mocy umowy ramowej Komisji o dostarczanie usług wsparcia technicznego w zakresie audytów i kontroli; wzywa Centrum do informowania organu udzielającego absolutorium o wynikach wybranych audytów dokonanych w ramach planu na rok 2013;

Audyt wewnętrzny

14.
odnotowuje, że w 2013 r. służba audytu wewnętrznego Komisji (IAS) przeprowadziła pełną ocenę ryzyka, która stanowi podstawę strategicznego planu kontroli wewnętrznej dla Centrum i zawiera wykaz zagadnień zaproponowanych na lata 2014-2016; przyznaje, że IAS nie wykonała żadnego innego zlecenia audytu;
15.
zauważa, że IAS śledziła wdrażanie swoich wcześniejszych zaleceń za pomocą przeglądu informacji przekazanych przez Centrum; na podstawie informacji uzyskanych od Centrum przyznaje, że od dnia 31 grudnia 2013 r. nie wystosowano żadnych bardzo ważnych bądź krytycznych zaleceń;
16.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter horyzontalny, odsyła do swojej rezolucji z dnia 29 kwietnia 2015 r. 8 w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 442 z 10.12.2014, s. 123.
2 Dz.U. C 442 z 10.12.2014, s. 123.
3 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
4 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
5 Dz.U. L 142 z 30.4.2004, s. 1.
6 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
7 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
8 Teksty przyjęte w tym dniu, P8_TA(2015)0130 (zob. s. 431 niniejszego Dziennika Urzędowego).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.