Decyzja 2014/615/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2014.266.296

Akt nienormatywny
Wersja od: 5 września 2014 r.

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 3 kwietnia 2014 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012

(2014/615/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 5 września 2014 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Agencji 1 ,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 2 , w szczególności jego art. 185,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 168/2007 z dnia 15 lutego 2007 r. ustanawiające Agencję Praw Podstawowych Unii Europejskiej 4 , w szczególności jego art. 21,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 5 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 6 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A7-0184/2014),
1.
udziela dyrektorowi Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2012;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZKlaus WELLE
PrzewodniczącySekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 3 kwietnia 2014 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Agencji 7 ,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 8 , w szczególności jego art. 185,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 9 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 168/2007 z dnia 15 lutego 2007 r. ustanawiające Agencję Praw Podstawowych Unii Europejskiej 10 , w szczególności jego art. 21,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 11 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 12 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając swoje wcześniejsze decyzje i rezolucje w sprawie absolutorium,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A7-0184/2014),
A.
mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym budżet Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej Agencją) na rok budżetowy 2012 wyniósł 20 376 000 EUR, co stanowi wzrost o 0,97 % w porównaniu z 2011 r.,
B.
mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie roczne Agencji za rok finansowy 2012 jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw są zgodne z prawem i prawidłowe,

Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2011

1.
potwierdza, że:
-
w odniesieniu do roku budżetowego 2012 Trybunał Obrachunkowy zwrócił już uwagę na zadowalające wskaźniki wykonania dotyczące środków na płatności w tytule I i II (odpowiednio 98 i 89 %); przyznaje, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do płatności w tytule III, wynoszący 49 %, jest uzasadniony, a przeniesienia w tej wysokości są nie do uniknięcia i nie wynikają z opóźnień w planowaniu i realizacji rocznego programu prac Agencji,
-
w maju 2013 r. rada wykonawcza Agencji przyjęła decyzję (decyzja 2013/01) w sprawie prowadzenia dochodzeń administracyjnych i postępowań dyscyplinarnych, dostosowując się ostatecznie do postulatu Parlamentu poprzez przyjęcie tej decyzji w porozumieniu z Komisją, aby przyjąć przepisy mające na celu poszanowanie uzasadnionych interesów (w tym anonimowości) stron,
-
dochodzenie Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych, wszczęte w 2012 r., zamknięto w roku 2013 bez wydania zaleceń, natomiast sprawa Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich (0917/2011) wciąż ma charakter otwarty,
-
Agencja wdraża kompleksową strategię przeciwdziałania mobbingowi; jest zadowolony, iż wszystkie zarzuty dotyczące mobbingu dokładnie zbadano i nie wykryto przypadków nękania psychicznego,
-
Agencja stosuje obecnie wytyczne Komisji po decyzji rady wykonawczej (decyzja 2012/04); zwraca uwagę, że wytyczne te zostaną zastąpione, kiedy Agencja przyjmie wzorcowe wytyczne dla agencji regulacyjnych dotyczące ujawniania naruszeń,
-
deklaracje o braku konfliktu interesów i życiorysy kadry zarządzającej i większości pełnoprawnych członków rady zarządzającej umieszczono na stronie internetowej Agencji;

Uwagi dotyczące legalności i prawidłowości transakcji

2.
z niepokojem zauważa, że w roku 2012 Agencja udzieliła zamówienia na usługi w zakresie sprzątania, zawierając kaskadowe umowy ramowe z dwoma wykonawcami, a z powodu błędu urzędniczego, do którego doszło na etapie oceny ofert, ranking wykonawców był nieprawidłowy; zwraca uwagę, że w wyniku tego błędu w roku 2012 udzielono jednego konkretnego zamówienia na kwotę 56 784 EUR, a związane z nim płatności są nieprawidłowe; docenia, że po kontroli Trybunału Obrachunkowego Agencja wprowadziła odpowiednie zmiany do rankingu wykonawców;

Zarządzanie budżetem i finansami

3.
zwraca uwagę, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2012 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 100 %; zauważa, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 78,5 %;
4.
zauważa, że wskaźnik wykonania budżetu w tytule III (wydatki operacyjne) był niski i wyniósł 49 % w stosunku do zaciągniętych zobowiązań; przyznaje jednak, że nie wynikało to z opóźnień w realizacji rocznego programu prac Agencji oraz że ów niski wskaźnik wykonania odzwierciedla wieloletni charakter podejmowanych działań; zauważa, że Agencja przyjęła moduł planowania budżetowego powiązany bezpośrednio z jej rocznym programem prac oraz że płatności były planowane i realizowane zgodnie z potrzebami operacyjnymi, a Trybunał Obrachunkowy uważa takie sytuacje za dopuszczalne;

Zobowiązania i przeniesienia

5.
docenia, że w ramach rocznej kontroli przeprowadzonej przez Trybunał Obrachunkowy nie dopatrzono się istotnych kwestii dotyczących poziomu przeniesień w 2012 r.; wyraża uznanie dla Agencji za przestrzeganie zasady jednoroczności oraz terminowe wykonanie budżetu;

Przesunięcia

6.
zauważa, że zgodnie z rocznym sprawozdaniem z działalności i ustaleniami w ramach kontroli przeprowadzonej przez Trybunał Obrachunkowy poziom i charakter przeniesień w roku 2012 nie wykracza poza ramy określone w przepisach finansowych; wyraża uznanie dla Agencji za dobre planowanie budżetowe;

Procedury przetargowe i procedury naboru pracowników

7.
zwraca uwagę, że w odniesieniu do roku 2012 ani transakcje objęte próbą, ani inne ustalenia w ramach kontroli nie skłoniły Trybunału Obrachunkowego do zawarcia w swoim rocznym sprawozdaniu z kontroli uwag na temat procedur przetargowych Agencji;
8.
zauważa, że w rocznym sprawozdaniu z kontroli za rok 2012 Trybunał Obrachunkowy nie zawarł uwag dotyczących procedur naboru pracowników przez Agencję;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

9.
uznaje, że Agencja dokona przeglądu swojej strategii zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi na podstawie wytycznych Komisji dotyczących zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi w zdecentralizowanych agencjach UE; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o wynikach tej oceny, kiedy będą dostępne;

Audyt wewnętrzny i kontrole wewnętrzne

10.
przyjmuje do wiadomości, że w roku 2012 Służba Audytu Wewnętrznego Komisji Europejskiej przeprowadziła w Agencji kontrolę w zakresie zamówień publicznych oraz wydała dwa bardzo istotne zalecenia i siedem istotnych zaleceń; zwraca uwagę, że Agencja zaproponowała plan działania, który został zaakceptowany przez Służbę Audytu Wewnętrznego, oraz że do ostatecznego terminu upływającego z dniem 31 grudnia 2012 r. osiem z tych zaleceń wdrożono; zauważa, że jedno istotne zalecenie pozostające do realizacji wdrożono w roku 2013;
11.
z niepokojem zauważa, że w roku 2012 Agencja nie dysponowała formalną procedurą weryfikacji ex post; wyraża zadowolenie, że w wyniku kompleksowej analizy ryzyka przeprowadzonej przez Agencję formalnie procedurę taką wdrożono na początku 2013 r.;

Wyniki

12.
zwraca się do Agencji o przedstawienie europejskim obywatelom wyników i efektów swojej pracy w sposób łatwo dostępny, głównie za pośrednictwem swojej strony internetowej;
13.
w odniesieniu do pozostałych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 3 kwietnia 2014 r. 13 w sprawie wyników, gospodarowania środkami finansowymi i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 245.
2 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 53 z 22.2.2007, s. 1.
5 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
6 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
7 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 245.
8 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
9 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
10 Dz.U. L 53 z 22.2.2007, s. 1.
11 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
12 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
13 Teksty przyjęte, P7_TA(2014)0299 (zob. s. 359 niniejszego Dziennika Urzędowego).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.