Rozporządzenie delegowane 1310/2014 w sprawie tymczasowego systemu rat składek na pokrycie wydatków administracyjnych Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji w okresie przejściowym

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2014.354.1

Akt utracił moc
Wersja od: 11 grudnia 2014 r.

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) NR 1310/2014
z dnia 8 października 2014 r.
w sprawie tymczasowego systemu rat składek na pokrycie wydatków administracyjnych Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji w okresie przejściowym
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 806/2014 z dnia 15 lipca 2014 r. ustanawiające jednolite zasady i jednolitą procedurę restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji instytucji kredytowych i niektórych firm inwestycyjnych w ramach jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 1 , w szczególności jego art. 65 ust. 5 lit. a), b) i c),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem (UE) nr 806/2014 ustanowiono jednolitą Radę ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji ("Jednolita Rada") i powierzono jej stosowanie jednolitych przepisów określonych w tym rozporządzeniu oraz zarządzanie jednolitym funduszem restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Art. 58 tego rozporządzenia przewiduje, że Jednolita Rada dysponuje własnym budżetem, który nie stanowi części budżetu Unii.

(2) Art. 65 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 806/2014 przewiduje, że Jednolita Rada ustala i pobiera składki należne ze strony każdego podmiotu, o którym mowa w art. 2 tego rozporządzenia. Tymi podmiotami są instytucje kredytowe mające siedzibę w uczestniczących państwach członkowskich w rozumieniu art. 2 rozporządzenia Rady (UE) nr 1024/2013 2 , jednostki dominujące, firmy inwestycyjne i instytucje finansowe mające siedzibę w uczestniczących państwach członkowskich, jeśli są one objęte nadzorem skonsolidowanym prowadzonym przez Europejski Bank Centralny (EBC) zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. g) rozporządzenia (UE) nr 1024/2013. Mające siedzibę w uczestniczących państwach członkowskich oddziały instytucji kredytowych mających siedzibę w nieuczestniczących państwach członkowskich nie powinny być objęte niniejszym rozporządzeniem.

(3) Zgodnie z art. 59 rozporządzenia (UE) nr 806/2014 składki na wydatki administracyjne Jednolitej Rady stanowią dochody części I budżetu Jednolitej Rady i są wykorzystywane na pokrycie wydatków z części I budżetu, do których należą co najmniej koszty pracownicze, koszty wynagrodzeń, koszty administracyjne, koszty infrastruktury, szkoleń zawodowych i koszty operacyjne.

(4) W 2014 r. Jednolita Rada nie będzie miała infrastruktury i zdolności operacyjnej do pobierania składek na pokrycie swoich wydatków administracyjnych w latach 2014 i 2015 od wszystkich podmiotów, o których mowa w art. 2 rozporządzenia (UE) nr 806/2014. W 2014 r. Jednolita Rada będzie musiała jednak uzyskać dochody niezbędne do sfinansowania części I swojego budżetu, aby pokryć swoje wydatki administracyjne w latach 2014-2015. Wydatki administracyjne Jednolitej Rady w okresie przejściowym (w latach 2014-2015) szacuje się na 22 mln EUR.

(5) Należy przewidzieć rozwiązanie tymczasowe, które umożliwi Jednolitej Radzie pobieranie składek na pokrycie jej wydatków administracyjnych w latach 2014-2015. Jednocześnie należy zapewnić, by obliczanie i pobieranie składek mogło zostać przeprowadzone przy bardzo ograniczonych zasobach Jednolitej Rady i w bardzo krótkim terminie. Jest to możliwe, jeżeli ustanowi się dwuetapowy system obliczania i pobierania składek na pokrycie wydatków administracyjnych Jednolitej Rady: tymczasowy system w początkowym okresie funkcjonowania Jednolitej Rady oraz ostateczny system.

(6) Jedynie te podmioty, które EBC powiadomił na najwyższym szczeblu konsolidacji w uczestniczących państwach członkowskich o swojej decyzji, w której uznaje je za istotne w rozumieniu art. 6 ust. 4 rozporządzenia Rady (UE) nr 1024/2013 i zgodnie z art. 147 ust. 1 rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 468/2014 3 i które są wymienione w wykazie opublikowanym na stronie internetowej EBC w dniu 4 września 2014 r., lecz z wyłączeniem tych istotnych podmiotów, które są jednostkami zależnymi już uwzględnionych grup ("istotne podmioty"), powinny opłacać z góry raty w pełnej wysokości na pokrycie wydatków administracyjnych Jednolitej Rady w okresie przejściowym. Podmioty uznane za istotne i powiadomione o tym fakcie przez EBC w okresie od dnia 5 września 2014 r. do końca okresu przejściowego nie powinny podlegać obowiązkowi zapłaty rat składek. W tym celu należy ustanowić tymczasowy system rat składek ("raty"), który umożliwi Jednolitej Radzie pobieranie w okresie przejściowym rat od istotnych podmiotów na pokrycie jej wydatków.

(7) Ten tymczasowy system ma proporcjonalny charakter, gdyż na podmioty, które będą płacić raty, przypada około 85 % aktywów razem instytucji kredytowych objętych rozporządzeniem (UE) nr 806/2014, a podmioty te łatwo zidentyfikować. W tej wstępnej fazie metoda obliczania wysokości rat oraz ich poboru powinna wiązać się z jak najmniejszym obciążeniem administracyjnym Jednolitej Rady i podmiotów, których to dotyczy.

(8) Po uzyskaniu przez Jednolitą Radę niezbędnej struktury i zdolności operacyjnej Komisja przyjmie ostateczny system składek administracyjnych, na podstawie którego będą obliczane i pobierane składki.

(9) W ramach ostatecznego systemu składki od podmiotów, o których mowa w art. 2 rozporządzenia (UE) nr 806/2014, będą obliczane i pobierane zgodnie z ostatecznymi zasadami. Konieczne będzie ponowne wyliczenie składek istotnych podmiotów objętych tymczasowym systemem, aby uwzględnić kwoty zapłacone przez nie w ramach tymczasowego systemu.

(10) Jeżeli wystąpią różnice między ratami opłaconymi w ramach tymczasowego systemu i składkami obliczonymi zgodnie z ostatecznym systemem, należy je rozliczyć przy wyliczeniu składek na wydatki administracyjne Jednolitej Rady za rok następujący po zakończeniu okresu przejściowego.

(11) Aby umożliwić Jednolitej Radzie osiągnięcie zdolności do działania przed dniem 1 stycznia 2015 r., zgodnie z wymogiem art. 98 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 806/2014, oraz rozpoczęcie wykonywania zadań wymienionych w art. 99 ust. 3 tego rozporządzenia, należy pilnie ustanowić prosty i skuteczny mechanizm, który można szybko i łatwo zastosować w początkowym okresie funkcjonowania Jednolitej Rady, tak by mogła ona uzyskać zasoby finansowe niezbędne do ustanowienia jej struktury organizacyjnej i naboru personelu potrzebnego do wykonywania zadań na podstawie tego rozporządzenia,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot

W niniejszym rozporządzeniu ustanawia się przepisy dotyczące:

a)
tymczasowego systemu rat składek na pokrycie wydatków administracyjnych Jednolitej Rady w okresie przejściowym;
b)
metodyki obliczania rat, które mają być pobierane z góry od poszczególnych istotnych podmiotów w celu pokrycia wydatków administracyjnych Jednolitej Rady w okresie przejściowym;
c)
procedury i sposobu poboru przez Jednolitą Radę rat, o których mowa w lit. b);
d)
odroczenia obliczenia i poboru składek należnych od innych niż istotne podmiotów, o których mowa w art. 2 rozporządzenia (UE) nr 806/2014, na pokrycie wydatków administracyjnych Jednolitej Rady w okresie przejściowym;
e)
dostosowania wysokości składek należnych od istotnych podmiotów na pokrycie wydatków administracyjnych Jednolitej Rady po okresie przejściowym w celu uwzględnienia różnic między ratami opłaconymi z góry w ramach tymczasowego systemu i składkami należnymi za okres przejściowy w ramach ostatecznego systemu.
Artykuł  2

Zakres i cele

Niniejsze rozporządzenie stosuje się do podmiotów, o których mowa w art. 2 rozporządzenia (UE) nr 806/2014.

Raty pobierane przez Jednolitą Radę na podstawie niniejszego rozporządzenia są wykorzystywane wyłącznie do pokrycia jej wydatków administracyjnych w okresie przejściowym.

Jednolita Rada należycie zarządza finansami i sprawuje kontrolę budżetową we wszystkich obszarach swoich wydatków.

Artykuł  3

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się definicje zawarte w art. 3 rozporządzenia (UE) nr 806/2014. Stosuje się również poniższe definicje:

a)
"raty" lub "raty składek" oznaczają raty składek pobierane przez Jednolitą Radę zgodnie z niniejszym rozporządzeniem w celu pokrycia wydatków administracyjnych Jednolitej Rady w okresie przejściowym;
b)
"wydatki administracyjne Jednolitej Rady" oznaczają wydatki z części I budżetu Jednolitej Rady w okresie przejściowym;
c)
"aktywa razem" oznaczają wartość aktywów razem uzyskaną z pozycji "aktywa razem" w skonsolidowanym, w stosownych przypadkach, bilansie istotnego podmiotu zgłoszoną zgodnie z właściwymi przepisami Unii do celów ostrożnościowych na dzień 31 grudnia 2013 r. lub na stosowny dzień bilansowy za rok obrachunkowy 2013, jeżeli rok obrachunkowy kończy się po dniu 31 grudnia;
d)
"istotne podmioty" oznaczają podmioty, które EBC powiadomił na najwyższym szczeblu konsolidacji w uczestniczących państwach członkowskich o swojej decyzji, w której uznaje je za istotne w rozumieniu art. 6 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 i zgodnie z art. 147 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 468/2014 i które są wymienione w wykazie opublikowanym na stronie internetowej EBC w dniu 4 września 2014 r., lecz z wyłączeniem tych istotnych podmiotów, które są jednostkami zależnymi grup już uwzględnionych w niniejszej definicji, oraz z wyłączeniem mających siedzibę w uczestniczących państwach członkowskich oddziałów instytucji kredytowych, które mają siedzibę w nieuczestniczących państwach członkowskich;
e)
"zawiadomienie o racie" oznacza zawiadomienie określające wysokość raty składki, która zostanie pobrana z góry, wystosowywane do każdego istotnego podmiotu zgodnie z niniejszym rozporządzeniem;
f)
"okres przejściowy" oznacza okres od dnia 19 sierpnia 2014 r. do dnia 31 grudnia 2015 r. bądź do dnia rozpoczęcia stosowania ostatecznego systemu składek administracyjnych przyjętego przez Komisję zgodnie z art. 65 ust. 5 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 806/2014, w zależności od tego, która z tych dat przypada później;
g)
"właściwy organ" oznacza właściwy organ określony w art. 4 pkt 2 ppkt (i) rozporządzenia (UE) nr 1093/2010 4 .
Artykuł  4

Tymczasowy system rat składek

1.
Wszystkie podmioty, o których mowa w art. 2 rozporządzenia (UE) nr 806/2014, wpłacają składki na pokrycie wydatków administracyjnych Jednolitej Rady w okresie przejściowym.
2.
Jednolita Rada oblicza i pobiera z góry raty składek, które istotne podmioty wpłacają na pokrycie wydatków administracyjnych Jednolitej Rady w okresie przejściowym.
3.
Obliczanie i pobór składek na wydatki administracyjne Jednolitej Rady w okresie przejściowym od innych niż istotne podmiotów, o których mowa w art. 2 rozporządzenia (UE) nr 806/2014, odracza się do końca okresu przejściowego, o którym mowa w art. 3 lit. f).
Artykuł  5

Obliczanie rat

1.
Wysokość rat składek do opłacenia z góry przez istotne podmioty ustala się na podstawie wydatków administracyjnych Jednolitej Rady w okresie przejściowym.
2.
Wysokość rat do opłacenia przez poszczególne istotne podmioty oblicza się, mnożąc wydatki administracyjne Jednolitej Rady w latach 2014 i 2015 lub, jeżeli okres przejściowy zakończy się po dniu 31 grudnia 2015 r., w stosownym okresie, przez stosunek aktywów razem danego istotnego podmiotu do łącznej kwoty aktywów razem wszystkich istotnych podmiotów zgłoszonej dnia 31 grudnia 2013 r. lub w innym stosownym dniu bilansowym za rok obrachunkowy 2013, jeżeli rok obrachunkowy kończy się po dniu 31 grudnia.
Artykuł  6

Zasady rozliczania płatności

1.
Wysokość składek należnych od każdego podmiotu, o którym mowa w art. 2 rozporządzenia (UE) nr 806/2014, na pokrycie wydatków administracyjnych Jednolitej Rady w okresie przejściowym, (ponownie) oblicza się zgodnie z ostatecznym systemem składek administracyjnych przyjętym przez Komisję na podstawie art. 65 ust. 5 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 806/2014 ("ostateczny system").
2.
Jeżeli wystąpią różnice między ratami opłaconymi w ramach tymczasowego systemu i składkami, o których mowa w ust. 1, obliczonymi zgodnie z ostatecznym systemem, rozlicza się je przy wyliczeniu składek na wydatki administracyjne Jednolitej Rady za rok następujący po zakończeniu okresu przejściowego. Dostosowanie to następuje w drodze obniżenia lub podwyższenia składek na wydatki administracyjne Jednolitej Rady za ten rok.
3.
Jeżeli różnica, o której mowa w ust. 2, jest wyższa niż składki należne za ten rok, dostosowanie jest kontynuowane w kolejnym roku.
Artykuł  7

Zawiadomienie i płatność

1.
Jednolita Rada wystosowuje zawiadomienie o racie i przesyła je każdemu istotnemu podmiotowi listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.
2.
W zawiadomieniu o racie określa się wysokość raty, jaką istotny podmiot ma zapłacić z góry na pokrycie wydatków administracyjnych Jednolitej Rady w okresie przejściowym.
3.
W zawiadomieniu o racie określa się sposób płatności raty. Istotny podmiot spełnia warunki płatności określone w zawiadomieniu o racie.
4.
Istotny podmiot jednorazowo wpłaca kwotę należną na podstawie zawiadomienia o racie w terminie 30 dni od daty zawiadomienia o racie.
5.
Bez uszczerbku dla innych środków, którymi dysponuje Jednolita Rada, za każdą częściową płatność, brak zapłaty lub niedotrzymanie warunków płatności określonych w zawiadomieniu o racie istotny podmiot ponosi dzienną karę pieniężną od niezapłaconej kwoty raty.

Dzienną karę pieniężną oblicza się, naliczając od terminu płatności raty dzienne odsetki od należnej kwoty według stopy procentowej stosowanej przez Europejski Bank Centralny do jego głównych operacji refinansowania, opublikowanej w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, obowiązującej w pierwszym dniu kalendarzowym miesiąca, w którym upływa termin płatności, powiększonej o 8 punktów procentowych.

6.
Zapłata dziennej kary pieniężnej, o której mowa w ust. 5, podlega egzekucji. Egzekucja podlega stosownym przepisom proceduralnym uczestniczącego państwa członkowskiego. Decyzji nadawana jest klauzula wykonalności bez jakichkolwiek innych formalności niż weryfikacja jej autentyczności przez organ wyznaczony w tym celu przez rząd każdego uczestniczącego państwa członkowskiego; o wyznaczonym organie powiadamiane są Jednolita Rada i Trybunał Sprawiedliwości.
Artykuł  8

Sprawozdawczość

W terminie dziesięciu dni od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia odpowiednie właściwe organy przekazują Jednolitej Radzie dane kontaktowe istotnych podmiotów oraz informacje o zgłoszonej przez nie wartości ich aktywów razem na dzień 31 grudnia 2013 r. lub na inny stosowny dzień bilansowy za rok obrachunkowy 2013, jeżeli rok obrachunkowy kończy się po dniu 31 grudnia.

Artykuł  9

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 8 października 2014 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący
1 Dz.U. L 225 z 30.7.2014, s. 1.
2 Rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi (Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 63).
3 Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 468/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawiające ramy współpracy pomiędzy Europejskim Bankiem Centralnym a właściwymi organami krajowymi oraz wyznaczonymi organami krajowymi w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego (rozporządzenie ramowe w sprawie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego) (EBC/2014/17) (Dz.U. L 141 z 14.5.2014, s. 1).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.