Decyzja 2016/1859 w sprawie trójstronnego szczytu społecznego ds. wzrostu i zatrudnienia oraz uchylająca decyzję 2003/174/WE

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2016.284.27

Akt obowiązujący
Wersja od: 20 października 2016 r.

DECYZJA RADY (UE) 2016/1859
z dnia 13 października 2016 r.
w sprawie trójstronnego szczytu społecznego ds. wzrostu i zatrudnienia oraz uchylająca decyzję 2003/174/WE

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 352,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

uwzględniając zgodę Parlamentu Europejskiego,

stanowiąc zgodnie ze specjalną procedurą ustawodawczą,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 3 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) stanowi, że jednym z celów Unii jest praca na rzecz społecznej gospodarki rynkowej o wysokiej konkurencyjności, zmierzającej do pełnego zatrudnienia i postępu społecznego.

(2) Przy określaniu i realizowaniu polityk i działań Unia ma wziąć pod uwagę ich wymiar społeczny, w szczególności, zgodnie z art. 9 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), wymogi związane ze wspieraniem wysokiego poziomu zatrudnienia, zapewnianiem odpowiedniej ochrony socjalnej, zwalczaniem wyłączenia społecznego, a także z wysokim poziomem kształcenia, szkolenia oraz ochrony zdrowia ludzkiego.

(3) Unia uznaje i wspiera rolę partnerów społecznych działających na jej poziomie oraz ułatwia dialog między nimi, szanując ich autonomię, zgodnie z art. 152 TFUE. W celu wspierania uzgodnień z europejskimi partnerami społecznymi na wysokim szczeblu w zakresie całościowej strategii ustanowionej na posiedzeniu Rady Europejskiej w Lizbonie w dniach 23 i 24 marca 2000 r., w decyzji Rady 2003/174/WE 1 ustanowiono trójstronny szczyt społeczny ds. wzrostu i zatrudnienia (zwany dalej "szczytem"). Szczyt jest uznany obecnie w art. 152 TFUE za podstawowy element dialogu społecznego na poziomie Unii.

(4) Unia oraz jej państwa członkowskie zobowiązały się do współpracy w ramach strategii "Europa 2020" -zintegrowanej strategii służącej zwiększeniu potencjału Unii w zakresie wzrostu gospodarczego i zatrudnienia w latach 2010-2020 (zwanej dalej »strategią "Europa 2020"«). Strategia "Europa 2020" ma na celu zwiększenie koordynacji pomiędzy politykami na szczeblu krajowym i unijnym. Unia uznała ponadto, że należy zwiększyć poziom zaangażowania partnerów społecznych w tę strategię oraz ich utożsamiania się z jej celami, aby mogli oni aktywnie przyczyniać się do realizacji tych celów.

(5) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1175/2011 2 podkreślono, że w odniesieniu do głównych założeń strategii politycznych, w razie potrzeby, w europejski semestr są również włączeni partnerzy społeczni, zgodnie z postanowieniami TFUE i systemem prawnym i politycznym państwa członkowskiego.

(6) W konkluzjach z dnia 28 czerwca 2013 r. Rada Europejska stwierdziła, że należy wzmocnić społeczny wymiar unii gospodarczej i walutowej, i w tym kontekście podkreśliła kluczową rolę partnerów społecznych i dialogu społecznego. W związku z tym Komisja w komunikacie z dnia 2 października 2013 r. zatytułowanym "Wzmocnienie społecznego wymiaru unii gospodarczej i walutowej" poruszyła kwestię promowania dialogu społecznego na szczeblu krajowym i unijnym oraz zapowiedziała opracowanie wniosku dotyczącego zmiany decyzji 2003/174/WE, wskazując na szczyt jako okazję do zaangażowania partnerów społecznych w europejski semestr.

(7) Od momentu jego ustanowienia na mocy decyzji 2003/174/WE szczyt spełniał swoje podstawowe zadanie - umożliwiał uzgodnienia na wysokim szczeblu. Przyczynił się on do pozytywnego rozwoju dialogu społecznego na szczeblu Unii w ramach strategii lizbońskiej w latach 2000-2010 oraz w ramach strategii "Europa 2020".

(8) We wspólnej deklaracji na temat zaangażowania partnerów społecznych w europejskie zarządzanie gospodarcze wydanej w dniu 24 października 2013 r., podpisanej ze strony pracowników przez Europejską Konfederację Związków Zawodowych (ETUC), a ze strony pracodawców przez Konfederację Europejskiego Biznesu (BUSINES-SEUROPE), Europejskie Centrum Przedsiębiorstw Publicznych (CEEP) i Europejskie Stowarzyszenie Rzemiosła oraz Małych i Średnich Przedsiębiorstw (UEAPME), europejscy partnerzy społeczni zaapelowali o opracowanie spójnego procesu konsultacji z partnerami społecznymi w kontekście europejskiego semestru i potwierdzili swe poparcie dla szczytu.

(9) Zadania szczytu oraz skład jego uczestników powinny być dostosowane do zmian instytucjonalnych wprowadzonych w następstwie Traktatu z Lizbony, w szczególności do ustanowienia funkcji przewodniczącego Rady Europejskiej, jak określono w art. 15 TUE.

(10) Niniejsza decyzja nie narusza struktury i działania systemów krajowych w zakresie stosunków przemysłowych i dialogu społecznego.

(11) Do celów przyjęcia niniejszej decyzji TFUE nie przewiduje innych kompetencji niż określone w art. 352 TFUE.

(12) Należy zatem uchylić decyzję 2003/174/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zadanie

Zadaniem trójstronnego szczytu społecznego ds. wzrostu i zatrudnienia jest zapewnienie, zgodnie z TFUE i TUE oraz z należytym uwzględnieniem kompetencji instytucji i organów Unii, procesu nieustannych uzgodnień między Radą Europejską, Radą, Komisją oraz partnerami społecznymi. Szczyt umożliwia europejskim partnerom społecznym udział - w ramach dialogu społecznego - w realizacji poszczególnych elementów unijnej strategii na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia. Ułatwia on uzyskiwanie synergii pomiędzy działaniami Rady Europejskiej, Rady, Komisji i partnerów społecznych służącymi promowaniu wzrostu, wysokiego poziomu zatrudnienia, zapewniania odpowiedniej ochrony socjalnej, zwalczania wyłączenia społecznego, oraz wysokiego poziomu kształcenia, szkolenia oraz ochrony zdrowia ludzkiego. W tym celu w ramach szczytu wykorzystuje się prace przygotowawcze Rady, Komisji i partnerów społecznych oraz dyskusje pomiędzy nimi prowadzone na różnych forach uzgodnień poświęconych sprawom gospodarczym, społecznym i kwestiom dotyczącym zatrudnienia.

Artykuł  2

Członkostwo

1.
W szczycie biorą udział przewodniczący Rady Europejskiej, przewodniczący Komisji oraz, reprezentowani na najwyższym szczeblu, bieżąca prezydencja Rady, dwie kolejne prezydencje Rady oraz partnerzy społeczni. W szczycie biorą również udział kompetentni w tym zakresie ministrowie tych trzech prezydencji Rady oraz komisarz ds. zatrudnienia i spraw społecznych. W zależności od porządku dziennego do wzięcia udziału w szczycie mogą zostać zaproszeni inni ministrowie tych trzech prezydencji Rady oraz inni komisarze.
2.
Przedstawiciele partnerów społecznych dzielą się na dwie delegacje o równej liczbie członków, jednej składającej się z 10 przedstawicieli pracowników i drugiej składającej się z 10 przedstawicieli pracodawców, przy uwzględnieniu potrzeby zapewnienia zrównoważonego udziału mężczyzn i kobiet.
3.
Obie delegacje składają się z przedstawicieli europejskich organizacji międzybranżowych, reprezentujących albo ogólne interesy, albo bardziej konkretne interesy kadr odpowiedzialnych za nadzór i zarządzanie, oraz małe i średnie przedsiębiorstwa na szczeblu europejskim.

Koordynację techniczną w odniesieniu do delegacji pracowników zapewnia Europejska Konfederacja Związków Zawodowych (ETUC), a w odniesieniu do delegacji pracodawców Konfederacja Europejskiego Biznesu (BUSINES-SEUROPE). ETUC i BUSINESSEUROPE zapewniają uwzględnienie poglądów wyrażonych przez poszczególne i branżowe organizacje w ich uwagach i włączają, w stosownych przypadkach, przedstawicieli niektórych z tych organizacji do swoich delegacji.

Artykuł  3

Przygotowanie

1.
Porządek dzienny szczytu jest ustalany wspólnie przez Radę, Komisję i organizacje międzybranżowe pracowników i pracodawców uczestniczące w pracach szczytu. W tym celu odbywają się spotkania przygotowawcze pomiędzy Radą, Komisją, ETUC i BUSINESSEUROPE.
2.
Sprawy ujęte w porządku dziennym są dyskutowane na posiedzeniu Rady w jej składzie do spraw zatrudnienia, polityki społecznej, zdrowia i ochrony konsumentów w oparciu, w stosownych przypadkach, o informacje przygotowane przez jej organy przygotowawcze.
3.
Komisja zapewnia obsługę sekretariatu dla szczytu. Sekretariat gwarantuje w szczególności terminową dystrybucję dokumentów. Do celów przygotowania i organizacji spotkań sekretariat szczytu nawiązuje właściwe kontakty z ETUC i BUSINESSEUROPE, które są odpowiedzialne za koordynację ich odpowiednich delegacji.
Artykuł  4

Działanie

1.
Szczyt odbywa się co najmniej dwa razy w roku. Posiedzenia odbywają się przed wiosennymi i jesiennymi sesjami Rady Europejskiej.
2.
Szczytowi przewodniczą wspólnie przewodniczący Rady Europejskiej i przewodniczący Komisji przy udziale bieżącej prezydencji Rady.
3.
Posiedzenia szczytu są zwoływane przez działających wspólnie przewodniczących z ich inicjatywy, w porozumieniu z partnerami społecznymi.
4.
Przewodniczący Rady Europejskiej składa Radzie Europejskiej sprawozdanie z dyskusji i wyników szczytu.
Artykuł  5

Informacje

Działający wspólnie przewodniczący opracowują podsumowanie dyskusji szczytu w celu poinformowania o tym odpowiednich składów Rady, Parlamentu Europejskiego oraz ogółu społeczeństwa.

Artykuł  6

Uchylenie

Decyzja 2003/174/WE traci moc z dniem 21 października 2016 r.

Artykuł  7

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 13 października 2016 r.

W imieniu Rady

J. RICHTER

Przewodniczący

1 Decyzja Rady 2003/174/WE z dnia 6 marca 2003 r. ustanawiająca Trójstronny Szczyt Społeczny ds. Wzrostu i Zatrudnienia (Dz.U. L 70 z 14.3.2003, s. 31).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1175/2011 z dnia 16 listopada 2011 r. zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych (Dz.U. L 306 z 23.11.2011, s. 12).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.