Zalecenie 2018/624 w sprawie transgranicznego dostępu do rynku dla poddostawców i MŚP w sektorze obronnym
Dz.U.UE.L.2018.102.87
Akt obowiązującyZALECENIE KOMISJI (UE) 2018/624
z dnia 20 kwietnia 2018 r.
w sprawie transgranicznego dostępu do rynku dla poddostawców i MŚP w sektorze obronnym
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292,
(1) W grudniu 2013 r. Rada Europejska wyznaczyła jako cel osiągnięcie lepiej zintegrowanej i bardziej zrównoważonej, innowacyjnej i konkurencyjnej bazy technologicznoprzemysłowej sektora obronnego (EDTIB), która jest potrzebna, aby rozwijać i podtrzymywać zdolności obronne oraz wzmacniać strategiczną autonomię Europy i jej zdolność do podejmowania działań we współpracy z partnerami. W tym kontekście podkreśliła ona znaczenie transgranicznego dostępu do rynku dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), wezwała Komisję do zbadania możliwości wprowadzenia dodatkowych środków w celu otwarcia łańcuchów dostaw dla MŚP z wszystkich państw członkowskich oraz zwróciła uwagę na to, że MŚP stanowią główną część składową łańcucha dostaw w sektorze obronnym, będąc źródłem innowacji i kluczowym czynnikiem stymulującym konkurencyjność 1 .
(2) W europejskim planie działań w sektorze obrony z dnia 30 listopada 2016 r. ogłoszono, że Komisja wyda zalecenia z myślą o ułatwieniu transgranicznego dostępu do rynku dla MŚP i przedsiębiorstw pośrednich w sektorze obronnym. Zostało to również potwierdzone w komunikacie Komisji pt. "Utworzenie Europejskiego Funduszu Obronnego" 2 przyjętym w dniu 7 czerwca 2017 r.
(3) Komisja jest zdania, że konkurencyjne transgraniczne łańcuchy dostaw są kluczowym elementem lepiej zintegrowanej i bardziej konkurencyjnej EDTIB, i uważa, że europejski rynek wyposażenia obronnego powinien stwarzać możliwości dla europejskich przedsiębiorstw niezależnie od ich wielkości i lokalizacji.
(4) Niniejsze zalecenie opracowano, wykorzystując wkład ze strony grupy doradczej Komisji ds. transgranicznego dostępu MŚP do zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, która zakończyła prace i opublikowała sprawozdanie końcowe w listopadzie 2016 r. 3 , oraz ze strony ekspertów państw członkowskich. Zalecenie to stanowi część szerokiej gamy inicjatyw i działań Komisji mających na celu wspieranie MŚP aktywnych w dziedzinie obronności.
(5) Przy opracowywaniu niniejszego zalecenia uwzględniono prace przeprowadzone przez Europejską Agencję Obrony (EDA) 4 w takich obszarach, jak zamówienia w dziedzinie obronności, umiejętności, finansowanie oraz potencjał MŚP 5 .
(6) Ponieważ podmioty branżowe, a zwłaszcza główni wykonawcy, odgrywają kluczową rolę w dziedzinie obronności, Komisja - oprócz opracowania niniejszego zalecenia - rozpoczęła również dialog z zainteresowanymi stronami z branży w celu określenia ewentualnych przyszłych działań zmierzających do stworzenia warunków dla konkurencyjnych transgranicznych łańcuchów dostaw w sektorze obronnym i osiągnięcia porozumienia na temat takich działań.
(7) Działania państw członkowskich mogłyby znacznie poprawić transgraniczny dostęp do rynku w sektorze obronnym dla MŚP i przedsiębiorstw pośrednich. W niniejszym zaleceniu należy zatem wymienić rodzaje działań, które mogłyby zaradzić niektórym problemom napotykanym przez MŚP i przedsiębiorstwa pośrednie, lub pomóc włączyć je w łańcuchy dostaw w sektorze obronnym.
(8) Wczesne uzyskanie informacji o przyszłych planach i projektach zbrojeniowych umożliwiłoby MŚP i przedsiębiorstwom pośrednim lepsze przewidywanie rozwoju sytuacji rynkowej i ewentualny udział w projektach i zamówieniach z dziedziny obronności.
(9) Ogłaszanie zamówień o wartości poniżej progu określonego w art. 8 i 9 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/81/WE 6 zwiększyłoby konkurencję. Zachęciłoby również MŚP do zaangażowania w sektorze obronnym. Instytucje zamawiające nie powinny ograniczać zasięgu wspomnianych ogłoszeń do własnego państwa członkowskiego.
(10) Złożony charakter informacji zawartych w dokumentach zamówienia udostępnianych oferentom lub potencjalnym oferentom przez instytucje zamawiające może odstraszać nowe, mniejsze firmy od wkraczania na rynek zamówień publicznych. Informacje te muszą być zatem adekwatne i odpowiednio usystematyzowane.
(11) Skala przetargów na zamówienia w dziedzinie obronności oraz powiązane wymogi w zakresie predyspozycji do świadczenia usług stanowią dodatkowe przeszkody dla MŚP i przedsiębiorstw pośrednich. Udzielanie odrębnych mniejszych zamówień pogrupowanych w osobne części w ramach jednego postępowania o udzielenie zamówienia mogłoby pomóc w rozwiązaniu tej kwestii.
(12) Dopuszczenie dłuższych terminów składania ofert przyniosłoby korzyści MSP i przedsiębiorstwom pośrednim, dając im więcej czasu na zidentyfikowanie możliwości rynkowych i zorganizowanie swojego udziału.
(13) Możliwość polegania na zdolności innych podmiotów gospodarczych, w tym podwykonawców lub pozostałych uczestników konsorcjów lub grup, ułatwia dostęp do rynku zamówień, zwłaszcza gdy dotyczą one wyjątkowo dużych zakupów. Podmioty gospodarcze zainteresowane uzyskaniem zamówień publicznych powinny być od początku świadome istnienia tych możliwości.
(14) Obszerna i skomplikowana dokumentacja przetargowa, jak również konieczność przedstawienia dowodów i zaświadczeń, są aspektami, które mogą odstraszać firmy, a zwłaszcza MŚP i przedsiębiorstwa pośrednie, od wkraczania na rynek zamówień w dziedzinie obronności. Aby ułatwić dostęp do tego rynku, instytucje zamawiające powinny - gdy tylko jest to możliwe - zgadzać się na ocenę kryteriów kwalifikacji podmiotowej na etapie składania ofert wyłącznie na podstawie wstępnego dowodu przedstawianego przez oferentów. Instytucje te powinny wymagać złożenia dokumentów potwierdzających i zaświadczeń dokumentujących spełnienie tych kryteriów bezpośrednio przed podpisaniem umowy. Wstępny dowód dotyczący spełnienia kryteriów kwalifikacji podmiotowej mógłby mieć formę standardowego oświadczenia własnego - jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia (ESPD) 7 .
(15) Współpraca regionalna pomiędzy państwami członkowskimi oraz łączenie przedsiębiorstw w klastry stanowią inne warianty, które mogłyby pomóc w poprawie pozycji rynkowej małych firm.
(16) Innowacyjność to główny atut, jaki MŚP mogą wnieść do przemysłu obronnego. We wszystkich inicjatywach wspierających badania i technologię należy zatem w szczególny sposób uwzględniać MŚP i w możliwie największym stopniu zabezpieczać ich skuteczny udział.
(17) Rozwijanie umiejętności szczególnie potrzebnych w przemyśle obronnym mogłoby umożliwić nowym podmiotom wkroczenie na europejski rynek obronny,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:
W imieniu Komisji | |
Elżbieta BIEŃKOWSKA | |
Członek Komisji |