Rozporządzenie 2054/89 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania systemu minimalnych cen importowych na suszone winogrona
Dz.U.UE.L.1989.195.14
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE KOMISJI (EWG) NR 2054/89
z dnia 10 lipca 1989 r.
ustanawiające szczegółowe zasady stosowania systemu minimalnych cen importowych na suszone winogrona
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Tekst niniejszego aktu prawnego nie uwzględnia wszystkich zmian. Niektóre akty zmieniające nie zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - polskim wydaniu specjalnym, ponieważ instytucje UE uznały zmiany wynikające z nich za pochłonięte przez akty zmieniające opublikowane w kolejnych tomach tego wydawnictwa.
.................................................
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 426/86 z dnia 24 lutego 1986 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku przetworów owocowych i warzywnych(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 1125/89(2), w szczególności jego art. 9 ust. 6,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1676/85 z dnia 11 czerwca 1985 r. w sprawie wartości jednostki rozliczeniowej i kursów przelicznikowych stosowanych, jakie mają być stosowane do celów wspólnej polityki rolnej(3), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 1636/87(4), w szczególności jego art. 10 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
art. 9 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 426/86 przewiduje stosowanie minimalnej ceny importowej dla niektórych produktów wymienionych w załączniku 1 do tego rozporządzenia w części B; rozporządzenie Rady (EWG) nr 2089/85(5) ustanawia ogólne zasady dotyczące systemu minimalnych cen importowych na suszone winogrona;
należy ustalić szczegółowe zasady stosowania tego systemu; celem takich zasad musi być zapobieganie uchylaniu się przez podmioty gospodarcze od przestrzegania cen minimalnych poprzez trudne do wykrycia i skutecznego zwalczania oszukańcze praktyki; takie oszukańcze praktyki mogą mieć poważne konsekwencje dla wspólnotowego rynku danych produktów, a wynikające z tego nienakładanie opłat wyrównawczych powoduje istotną stratę w środkach budżetowych;
w celu zapobiegania oszustwom i jego szkodliwym konsekwencjom dla rynku suszonych winogron, należy znacznie wzmocnić kontrole celne; krajowe organy celne powinny sprawdzać czy przestrzegana jest minimalna cena importowa dla każdej przywożonej partii towaru, a w przypadku nieprzestrzegania tej ceny, nakładać opłatę wyrównawczą która jest ustalana w odniesieniu do skali cen importowych;
ponadto, głównym celem systemu minimalnych cen importowych jest zagwarantowanie niezakłócania rynku wspólnotowego zbyt niskimi cenami po których państwa trzecie oferują swoje produkty; rzeczywiste przestrzeganie minimalnej ceny importowej powinno w skutek tego podlegać weryfikacji, aż do etapu sprzedaży; przy dostarczaniu dowodu przestrzegania minimalnej ceny importowej należy korzystać z dokumentów ustalających cenę odsprzedaży;
ryzyko fałszywego deklarowania cen importowych jest wysokie; dlatego też należy ustanowić specjalną procedurę traktowania przypadków co do których zachodzi podejrzenie złożenia fałszywych zgłoszeń;
w przypadkach rzeczywistego nieprzestrzegania minimalnej ceny importowej, należy zapewnić pobranie opłaty wyrównawczej; w tym celu produkty mogą zostać zwolnione na mocy art. 13 dyrektywy Rady 79/695/EWG(6), ostatnio zmienionej dyrektywą 81/853/EWG(7) i art. 20 dyrektywy Komisji 82/857/EWG(8), ostatnio zmienionej dyrektywą 83/371/EWG (9); importer musi dostarczyć dowód na zgodność z ceną minimalną; należy również określić terminy dostarczenia takiego dowodu;
konieczne jest również wprowadzenie kontroli przywozu a posteriori; właściwe władze Państw Członkowskich muszą przeprowadzać wyrywkowe kontrole około 10% przywożonych partii towarów; w związku z tym należy wymagać od podmiotów gospodarczych zachowanie odnośnych dokumentów przez czas określony w celu umożliwienia właściwym władzom dostępu do nich; okres taki powinien być ograniczony do trzech lat następujących po roku w którym przyjęto zgłoszenie o dopuszczenie towarów do swobodnego obrotu;
Komisja musi być informowana o kontrolach przeprowadzanych w celu sprawdzenia przestrzegania minimalnych cen importowych;
Komitet Zarządzający ds. Przetworów Owocowych i Warzywnych nie wydał opinii w terminie wyznaczonym przez jej przewodniczącego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Zasady i definicje
Sporządzono w Brukseli, dnia 10 lipca 1989 r.
W imieniu Komisji | |
Ray MAC SHARRY | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 49 z 27.2.1986, str. 1.
(2) Dz.U. L 118 z 29.4.1989, str. 29.
(3) Dz.U. L 164 z 24.6.1985,str. 1.
(4) Dz.U. L 153 z 13.6.1987, str. 1.
(5) Dz.U. L 197 z 27.7.1985, str. 10.
(6) Dz.U. L 205 z 13.8.1979, str. 19.
(7) Dz.U. L 319 z 7.11.1981, str. 1.
(8) Dz.U. L 28 z 5.2.1982, str. 38.
(9) Dz.U. L 204 z 28.7.1983, str. 63.
(10) Dz.U. L 168 z 28.6.1985, str. 21.
(11) Dz.U. L 209 z 6.8.1985, str. 2.