Rozporządzenie 2054/89 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania systemu minimalnych cen importowych na suszone winogrona

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.1989.195.14

Akt utracił moc
Wersja od: 12 listopada 1994 r.

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (EWG) NR 2054/89
z dnia 10 lipca 1989 r.
ustanawiające szczegółowe zasady stosowania systemu minimalnych cen importowych na suszone winogrona

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Tekst niniejszego aktu prawnego nie uwzględnia wszystkich zmian. Niektóre akty zmieniające nie zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - polskim wydaniu specjalnym, ponieważ instytucje UE uznały zmiany wynikające z nich za pochłonięte przez akty zmieniające opublikowane w kolejnych tomach tego wydawnictwa.

.................................................

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 426/86 z dnia 24 lutego 1986 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku przetworów owocowych i warzywnych(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 1125/89(2), w szczególności jego art. 9 ust. 6,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1676/85 z dnia 11 czerwca 1985 r. w sprawie wartości jednostki rozliczeniowej i kursów przelicznikowych stosowanych, jakie mają być stosowane do celów wspólnej polityki rolnej(3), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 1636/87(4), w szczególności jego art. 10 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

art. 9 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 426/86 przewiduje stosowanie minimalnej ceny importowej dla niektórych produktów wymienionych w załączniku 1 do tego rozporządzenia w części B; rozporządzenie Rady (EWG) nr 2089/85(5) ustanawia ogólne zasady dotyczące systemu minimalnych cen importowych na suszone winogrona;

należy ustalić szczegółowe zasady stosowania tego systemu; celem takich zasad musi być zapobieganie uchylaniu się przez podmioty gospodarcze od przestrzegania cen minimalnych poprzez trudne do wykrycia i skutecznego zwalczania oszukańcze praktyki; takie oszukańcze praktyki mogą mieć poważne konsekwencje dla wspólnotowego rynku danych produktów, a wynikające z tego nienakładanie opłat wyrównawczych powoduje istotną stratę w środkach budżetowych;

w celu zapobiegania oszustwom i jego szkodliwym konsekwencjom dla rynku suszonych winogron, należy znacznie wzmocnić kontrole celne; krajowe organy celne powinny sprawdzać czy przestrzegana jest minimalna cena importowa dla każdej przywożonej partii towaru, a w przypadku nieprzestrzegania tej ceny, nakładać opłatę wyrównawczą która jest ustalana w odniesieniu do skali cen importowych;

ponadto, głównym celem systemu minimalnych cen importowych jest zagwarantowanie niezakłócania rynku wspólnotowego zbyt niskimi cenami po których państwa trzecie oferują swoje produkty; rzeczywiste przestrzeganie minimalnej ceny importowej powinno w skutek tego podlegać weryfikacji, aż do etapu sprzedaży; przy dostarczaniu dowodu przestrzegania minimalnej ceny importowej należy korzystać z dokumentów ustalających cenę odsprzedaży;

ryzyko fałszywego deklarowania cen importowych jest wysokie; dlatego też należy ustanowić specjalną procedurę traktowania przypadków co do których zachodzi podejrzenie złożenia fałszywych zgłoszeń;

w przypadkach rzeczywistego nieprzestrzegania minimalnej ceny importowej, należy zapewnić pobranie opłaty wyrównawczej; w tym celu produkty mogą zostać zwolnione na mocy art. 13 dyrektywy Rady 79/695/EWG(6), ostatnio zmienionej dyrektywą 81/853/EWG(7) i art. 20 dyrektywy Komisji 82/857/EWG(8), ostatnio zmienionej dyrektywą 83/371/EWG (9); importer musi dostarczyć dowód na zgodność z ceną minimalną; należy również określić terminy dostarczenia takiego dowodu;

konieczne jest również wprowadzenie kontroli przywozu a posteriori; właściwe władze Państw Członkowskich muszą przeprowadzać wyrywkowe kontrole około 10% przywożonych partii towarów; w związku z tym należy wymagać od podmiotów gospodarczych zachowanie odnośnych dokumentów przez czas określony w celu umożliwienia właściwym władzom dostępu do nich; okres taki powinien być ograniczony do trzech lat następujących po roku w którym przyjęto zgłoszenie o dopuszczenie towarów do swobodnego obrotu;

Komisja musi być informowana o kontrolach przeprowadzanych w celu sprawdzenia przestrzegania minimalnych cen importowych;

Komitet Zarządzający ds. Przetworów Owocowych i Warzywnych nie wydał opinii w terminie wyznaczonym przez jej przewodniczącego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Zasady i definicje

Artykuł  1

Uważa się, iż minimalna cena importowa dla suszonych winogron jest przestrzegana w przypadku gdy cena importowa jest nie mniejsza niż minimalna cena importowa obowiązująca w dniu przyjęcia zgłoszenia o dopuszczenie towarów do swobodnego obrotu.

Artykuł 2
1.
Do celów niniejszego rozporządzenia cenę importową stanowią następujące czynniki:

a) cena fob w kraju pochodzenia; oraz

b) koszt przewozu i ubezpieczenia do punktu wprowadzenia na obszar celny Wspólnoty.

2.
Do celów ust. 1 "cena fob" oznacza cenę bieżącą, zapłaconą lub do zapłacenia za ilości produktów w partii, obejmującą koszt załadunku tej partii towaru na środek przewozu w miejscu załadunku wysyłki w kraju pochodzenia i inne koszty poniesione w tym kraju. Cena fob nie obejmuje kosztu żadnych usług, które ma ponieść sprzedawca od czasu załadunku towarów na środek przewozu.
3. 1
W przypadku gdy okaże się, że ceny w odsprzedaży, bezpośrednio lub poprzez pośredników handlowych, są, po odliczeniu rzeczywiście uiszczonych przywozowych opłat celnych, niższe od ceny minimalnej w odniesieniu do ilości większej niż 15 % każdej przywożonej partii towarów, średnią ważoną tych skorygowanych cen uważa się za cenę importową.
4.
Gdy czynniki określone w ust. 1 wyrażone są w walucie innej niż waluta Państwa Członkowskiego, w którym towary zostały dopuszczone do swobodnego obrotu, stosuje się rozporządzenie Komisji (EWG) nr 1766/85(10) w sprawie kursów walutowych stosowanych przy ustalaniu wartości celnej.
5.
Cena importowa musi być wykazana w zgłoszeniu o dopuszczenie towarów do swobodnego obrotu.
6. 2
Do celów niniejszego rozporządzenia użytkownik końcowy oznacza producenta, który wykorzystuje dany produkt z zamiarem jego przetworzenia, w sposób inny niż jego zapakowanie, na produkt objęty kodem CN innym niż kod umieszczony na zgłoszeniu dopuszczenia do swobodnego obrotu lub detalistę sprzedającego wyłącznie konsumentom.
7.
Do celów niniejszego rozporządzenia przywożona partia towarów składa się ze wszystkich produktów będących przedmiotem jednego i tego samego zgłoszenia o dopuszczenie towarów do swobodnego obrotu.
Artykuł  3 3

Minimalną cenę importową przelicza się na walutę krajową Państwa Członkowskiego, w którym następuje dopuszczenie do swobodnego obrotu, przy zastosowaniu rolniczego kursu przeliczeniowego obowiązującego w dniu, w którym przyjęto zgłoszenie dopuszczenia towarów do swobodnego obrotu.

Kontrola i opodatkowanie przywozu

Artykuł  4

W każdym przypadku przyjęcia zgłoszenia o dopuszczenie towarów do swobodnego obrotu właściwe władze krajowe porównują zadeklarowaną cenę importową z minimalną ceną importową stosowaną do towarów w dniu przyjęcia zgłoszenia.

Gdy cena wykazana na fakturze jest ceną z odroczoną płatnością o okres dłuższy niż trzy miesiące, to cenę wykazaną na fakturze obniża się o 1% za każdy miesiąc odroczenia przyznanego powyżej tych trzech miesięcy.

Artykuł 5

Gdy cena importowa jest niższa od minimalnej ceny importowej obowiązującej dla tych towarów, właściwe władze krajowe nałożą opłatę wyrównawczą ustaloną w odniesieniu do skali cen importowych.

Specjalna procedura kontrolna

Artykuł  6 4
1.
W przypadku gdy organy celne mają uzasadnione wątpliwości, czy cena wskazana w zgłoszeniu dopuszczenia do swobodnego obrotu odzwierciedla rzeczywistą cenę importową, zezwalają na dopuszczenie do swobodnego obrotu tylko po złożeniu przez importera zabezpieczenia określonego w art. 248 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 2454/93, powiększonego o odsetki za okres sześciu miesięcy, określony w akapicie drugim. Stosowaną stopą procentową jest stopa procentowa obowiązująca w ustawodawstwie krajowym w odniesieniu do windykacji należności.

Importerzy mają sześć miesięcy na przedstawienie dowodów, że produkt zbyto na warunkach, które gwarantują przestrzeganie minimalnej ceny importowej. Niedotrzymanie powyższego terminu pociąga za sobą utratę zabezpieczenia, bez uszczerbku dla przepisów ust. 2.

2.
Termin ustanowiony w ust. 1 może zostać przedłużony przez właściwe organy o maksymalnie trzy miesiące na odpowiednio uzasadniony wniosek importera i pod warunkiem że zabezpieczenie zostanie odpowiednio skorygowane.
Artykuł  7
1. 5
Uznaje się, że minimalna cena importowa jest przestrzegana, jeżeli importer dostarcza dowód w odniesieniu do co najmniej 95 % przywożonej partii towaru, że na wszystkich etapach wprowadzania na rynek, łącznie ze sprzedażą użytkownikom końcowym, produkt był sprzedawany po cenie co najmniej równej minimalnej cenie importowej po odliczeniu rzeczywiście poniesionych przywozowych opłat celnych. Jeżeli produkt poddawany jest obróbce po jego wprowadzeniu do swobodnego obrotu, ale przed jego sprzedażą użytkownikowi końcowemu, koszt takiej obróbki odzwierciedlany jest w cenie sprzedaży użytkownikowi końcowemu.
2.
Jeżeli, pomimo wszelkich, podjętych przez importera czynności, dowód od odbiorcy końcowego nie może zostać przedstawiony, właściwe władze mogą przyjąć inny dowód potwierdzający sprzedaż produktu na warunkach wskazujących na przestrzeganie ceny minimalnej.
3.
Specjalną procedurę kontrolną stosuje się z zastrzeżeniem kontroli a posteriori określonych w art. 8-10.

Kontrola a posteriori

Artykuł  8

W związku z kontrolą a posteriori, importer w celu udostępniania do zbadania przez właściwe władze, zachowuje dowód zapłaty sprzedającemu i wszystkie dokumenty handlowe, takie jak faktury, umowy i korespondencja dotyczące kupna i sprzedaży odnośnych produktów, przez przynajmniej trzy lata po roku przyjęcia zgłoszenia o dopuszczenie towarów do swobodnego obrotu.

Artykuł 9
1.
Właściwe władze przeprowadzają kontrole wyrywkowe.
2.
Kontrole muszą być przeprowadzane w każdym roku kalendarzowym dla około 10% wwożonych partii towarów.
Artykuł  10 6

W przypadku gdy właściwe organy odkryją w trakcie kontroli, że minimalna cena importowa nie jest przestrzegana, pobierają one opłaty celne należne zgodnie z art. 220 rozporządzenia (EWG) nr 2913/92. Przy ustalaniu wysokości opłat celnych, które mają być odzyskane lub pozostają do odzyskania, uwzględniają odsetki narosłe od daty dopuszczenia do swobodnego obrotu towarów do chwili odzyskania. Stosowaną stopą procentową jest stopa procentowa obowiązująca w ustawodawstwie krajowym w odniesieniu do windykacji należności.

Postanowienia końcowe

Artykuł  11

Raz do roku Państwa Członkowskie powiadamiają Komisję, przed upływem pierwszych sześciu miesięcy, o kontrolach przeprowadzonych w roku poprzednim w celu sprawdzenia przestrzegania minimalnych cen importowych.

Artykuł 12

Rozporządzenie Komisji (EWG) nr 2237/85(11) traci moc.

Artykuł  13

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie ósmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 10 lipca 1989 r.

W imieniu Komisji
Ray MAC SHARRY
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 49 z 27.2.1986, str. 1.

(2) Dz.U. L 118 z 29.4.1989, str. 29.

(3) Dz.U. L 164 z 24.6.1985,str. 1.

(4) Dz.U. L 153 z 13.6.1987, str. 1.

(5) Dz.U. L 197 z 27.7.1985, str. 10.

(6) Dz.U. L 205 z 13.8.1979, str. 19.

(7) Dz.U. L 319 z 7.11.1981, str. 1.

(8) Dz.U. L 28 z 5.2.1982, str. 38.

(9) Dz.U. L 204 z 28.7.1983, str. 63.

(10) Dz.U. L 168 z 28.6.1985, str. 21.

(11) Dz.U. L 209 z 6.8.1985, str. 2.

1 Art. 2 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia nr 2714/94 z dnia 8 listopada 1994 r. (Dz.U.UE.L.94.288.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 listopada 1994 r.
2 Art. 2 ust. 6 zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia nr 2714/94 z dnia 8 listopada 1994 r. (Dz.U.UE.L.94.288.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 listopada 1994 r.
3 Art. 3 zmieniony przez art. 4 rozporządzenia nr 3821/92 z dnia 28 grudnia 1992 r. (Dz.U.UE.L.92.387.24) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1993 r.
4 Art. 6 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2714/94 z dnia 8 listopada 1994 r. (Dz.U.UE.L.94.288.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 listopada 1994 r.
5 Art. 7 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2714/94 z dnia 8 listopada 1994 r. (Dz.U.UE.L.94.288.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 listopada 1994 r.
6 Art. 10 zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2714/94 z dnia 8 listopada 1994 r. (Dz.U.UE.L.94.288.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 listopada 1994 r.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.