Rozporządzenie wykonawcze 2019/1916 ustanawiające szczegółowe przepisy w odniesieniu do stosowania urządzeń aerodynamicznych montowanych z tyłu pojazdu zgodnie z dyrektywą Rady 96/53/WE

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2019.297.3

Akt obowiązujący
Wersja od: 4 marca 2020 r.

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2019/1916
z dnia 15 listopada 2019 r.
ustanawiające szczegółowe przepisy w odniesieniu do stosowania urządzeń aerodynamicznych montowanych z tyłu pojazdu zgodnie z dyrektywą Rady 96/53/WE

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 96/53/WE z dnia 25 lipca 1996 r. ustanawiającą dla niektórych pojazdów drogowych poruszających się na terytorium Wspólnoty maksymalne dopuszczalne wymiary w ruchu krajowym i międzynarodowym oraz maksymalne dopuszczalne obciążenia w ruchu międzynarodowym 1 , w szczególności jej art. 8b ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Poprawa właściwości aerodynamicznych pojazdów ma znaczny potencjał w zakresie zmniejszenia zużycia paliwa, a tym samym zmniejszenia emisji CO2. Znaczna poprawa właściwości aerodynamicznych pojazdów jest jednak możliwa tylko wówczas, gdy pozwalają na to dopuszczalne wymiary pojazdów drogowych, w tym urządzeń aerodynamicznych. W związku z tym dyrektywa 96/53/WE została zmieniona w celu zapewnienia odstępstw od maksymalnej dopuszczalnej długości pojazdów, z przodu i z tyłu, pod pewnymi warunkami.

(2) W celu zapewnienia bezpieczeństwa chowanych lub składanych urządzeń aerodynamicznych montowanych z tyłu pojazdu, należy określić sytuacje, w jakich takie urządzenia mogą być używane, bądź muszą być schowane lub złożone, w szczególności w odniesieniu do bliskości innych użytkowników drogi, szczególnych cech danego obszaru oraz ograniczeń prędkości. Należy również zagwarantować kompatybilność chowanych lub składanych urządzeń aerodynamicznych montowanych z tyłu pojazdu z operacjami transportu intermodalnego, w szczególności podczas manewrowania na intermodalnych jednostkach transportowych i poza nimi oraz wytrzymywania siły wiatru podczas transportu na takich jednostkach.

(3) Należy również zauważyć, że pojazdy lub zespoły pojazdów z urządzeniami aerodynamicznymi montowanymi z tyłu muszą spełniać wymogi dyrektywy 96/53/WE, a w szczególności wymogi odnoszące się do zakrętu w okręgu określone w pkt 1.5 załącznika I.

(4) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 10i ust. 2 dyrektywy 96/53/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejsze rozporządzenie ustanawia szczegółowe przepisy dotyczące stosowania urządzeń aerodynamicznych montowanych z tyłu pojazdów i zespołów pojazdów zgodnie z dyrektywą 96/53/WE.

Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

a)
"urządzenia" oznaczają urządzenia aerodynamiczne montowane z tyłu pojazdów lub zespołów pojazdów;
b)
"pozycja użytkowa" oznacza położenie urządzeń w pozycji rozłożonej zmniejszającej opór powietrza;
c)
"pozycja zamknięta" oznacza położenie urządzeń w pozycji złożonej lub schowanej, która jest właściwie zabezpieczona.
Artykuł  3

Warunki operacyjne

1.  2
 Państwa członkowskie mogą zakazać ruchu pojazdów lub zespołów pojazdów wyposażonych w urządzenia znajdujące się w pozycji użytkowej w związku ze specyfiką obszarów miejskich lub międzymiastowych, na których maksymalne dopuszczalne prędkości wynoszą 50 km/h lub mniej i na których mogą być obecni szczególnie zagrożeni użytkownicy dróg.
2. 
Urządzenia muszą znajdować się w pozycji zamkniętej w sytuacjach lub na obszarach, na których konieczne jest zwrócenie szczególnej uwagi lub zachowanie ostrożności. Może to nastąpić:
a)
podczas manewrowania, cofania lub parkowania pojazdu;
b)
kiedy pojazd jest zaparkowany;
c)
podczas załadunku lub rozładunku towarów.
3. 
Stosowanie urządzeń w operacjach transportu intermodalnego podlega następującym wymogom:
a)
podczas przygotowywania i w trakcie transportu intermodalnego urządzenia muszą znajdować się w pozycji zamkniętej;
b)
urządzenia nie mogą wystawać więcej niż 25 mm z każdej strony pojazdu, a całkowita szerokość pojazdu wraz z urządzeniami nie może przekraczać 2 600 mm;
4. 
uszkodzone, niebezpieczne lub źle działające urządzenia muszą znajdować się w pozycji zamkniętej lub, w miarę możliwości, muszą zostać niezwłocznie usunięte.
5. 
Na zasadzie odstępstwa od ust. 2 i ust. 3 lit. a) urządzenia nie muszą znajdować się w pozycji zamkniętej, jeżeli zgodnie z częścią B pkt 1.3.1.1.3, częścią C pkt 1.3.1.1.3 i częścią D pkt 1.4.1.1.3 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 1230/2012 nie muszą one być chowane lub składane, ponieważ w każdych warunkach spełnione są wymogi dotyczące maksymalnych wymiarów.
Artykuł  4

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 15 listopada 2019 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 235 z 17.9.1996, s. 59.
2 Art. 3 ust. 1 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 349/2020 z dnia 2 marca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.63.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 marca 2020 r.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.