Streszczenie opinii z dnia 14 czerwca 2012 r. dotyczącej projektu rozporządzenia w sprawie europejskich funduszy venture capital oraz projektu rozporządzenia w sprawie europejskich funduszy na rzecz przedsiębiorczości społecznej.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2012.335.16

Akt nienormatywny
Wersja od: 1 listopada 2012 r.

Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych (EIOD) z dnia 14 czerwca 2012 r. dotyczącej projektu rozporządzenia w sprawie europejskich funduszy venture capital oraz projektu rozporządzenia w sprawie europejskich funduszy na rzecz przedsiębiorczości społecznej

(Pełen tekst opinii jest dostępny w języku angielskim, francuskim i niemieckim na stronie internetowej EIOD: http://www.edps.europa.eu)

(2012/C 335/09)

(Dz.U.UE C z dnia 1 listopada 2012 r.)

Wprowadzenie

Konsultacje EIOD

1.
Dnia 7 grudnia 2011 r. Komisja przyjęła projekt rozporządzenia w sprawie europejskich funduszy venture capital(1) (zwany dalej "projektem rozporządzenia VCF"). W tym samym dniu Komisja przyjęła projekt rozporządzenia w sprawie europejskich funduszy na rzecz przedsiębiorczości społecznej(2) (zwany dalej "projektem rozporządzenia SEF"). Projekty zostały przesłane Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych dnia 12 grudnia 2011 r.
2.
EIOD z uznaniem przyjmuje fakt wystąpienia Komisji z wnioskiem o przeprowadzenie konsultacji i zaleca zamieszczenie odnośników do niniejszej opinii w preambułach projektów rozporządzeń.
3.
Wdrożenie i stosowanie ram prawnych dotyczących funduszy venture capital i funduszy na rzecz przedsiębiorczości społecznej może w niektórych przypadkach naruszać prawa osób fizycznych związane z przetwarzaniem danych osobowych takich osób. Projekty rozporządzeń zawierają zapisy, które mogą mieć określone konsekwencje dla ochrony danych osób fizycznych z punktu widzenia możliwości zastosowania przepisów o ochronie danych, transgranicznej wymiany informacji, uprawnień dochodzeniowych właściwych organów i baz danych zarządzających funduszami.
4.
Podobne zapisy do wspomnianych w niniejszej opinii są przewidywane również w kilku aktualnie przygotowywanych i ewentualnych przyszłych projektach rozporządzeń, takich jak projekty omawiane w opiniach EIOD w sprawie pakietu ustawodawczego dotyczącego przeglądu ustawodawstwa bankowego, agencji ratingowych, rynków instrumentów finansowych (MIFID/MIFIR) oraz nadużyć na rynku(3). Dlatego EIOD zaleca, aby zapoznać się z niniejszą opinią w ścisłym powiązaniu z opiniami z dnia 10 lutego 2012 r. w sprawie powyższych inicjatyw.

Cel i zakres proponowanych rozporządzeń

5.
Celem proponowanych rozporządzeń jest rozwiązanie różnych problemów dotyczących obu rodzajów funduszy.
6.
Chociaż celem funduszy venture capital jest dostarczanie finansowania kapitałowego małym i średnim przedsiębiorstwom, sektor venture capital w Europie jest rozdrobniony i rozproszony. Prowadzi to do statystycznie istotnej niechęci inwestorów do inwestowania w fundusze venture capital. Rozproszenie i niepełny charakter przepisów utrudnia również specjalistycznym funduszom venture capital pozyskiwanie znaczącego kapitału za granicą. Obecnie potencjalni inwestorzy przedkładają inwestycje typu "private equity" nad inwestycje venture capital. To z kolei negatywnie wpływa na konkurencyjność Europy na świecie. Problemy te są podejmowanie w rozporządzeniu w sprawie europejskich funduszy venture capital.
7.
Zakres odpowiednich narzędzi finansowych zaproponowanych w projekcie rozporządzenia w sprawie europejskich funduszy na rzecz przedsiębiorczości społecznej wykracza poza finansowanie kapitałowe. Przedsięwzięcia społeczne odwołują się również do innych form finansowania, łączących finansowanie publiczne i prywatne, instrumenty dłużne czy niewielkie pożyczki. Proponowane przepisy dotyczące funduszy na rzecz społecznej przedsiębiorczości przewidują zatem większy zakres kwalifikowanych narzędzi inwestycyjnych dostępnych dla funduszy venture capital.
8.
Dodatkowo kwestie związane z przejrzystością wynikające z inwestowania w przedsiębiorstwa społeczne są odrębne od obowiązków dotyczących ogólnej sprawozdawczości w dziedzinie venture capital: inwestycje w społeczne przedsiębiorstwa mają na celu wygenerowanie pewnej formy "społecznego zysku" lub pozytywnych skutków społecznych. Proponowane przepisy zawierają specjalną sekcję, która koncentruje się na informacjach dotyczących społecznych skutków, pomiaru tych skutków i strategii sprzyjających ich osiągnięciu.
9.
Przewiduje się, że proponowane rozporządzenie w sprawie europejskich funduszy venture capital oraz rozporządzenie w sprawie europejskich funduszy na rzecz przedsiębiorczości społecznej będą się wzajemnie uzupełniać. Oba projekty, jeśli zostaną przyjęte, będą współistnieć jako autonomiczne i wzajemnie niezależne akty prawne.

Główna uwaga EIOD

10.
EIOD uważa, że z punktu widzenia ochrony danych projekty rozporządzeń są zbyt ogólne. W niektórych przypadkach nie jest jasne, czy przetwarzanie danych osobowych będzie odbywać się na podstawie określonych postanowień proponowanych rozporządzeń, na przykład dotyczących wymiany informacji, uprawnień dochodzeniowych właściwych organów i ustanowienia baz danych Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (EUNGiPW).

Wnioski

32.
EIOD zaleca, co następuje:
zamieszczenie odnośników do niniejszej opinii w preambułach projektów rozporządzeń,
umieszczenie w projektach rozporządzeń zapisów podkreślających pełne obowiązywanie aktualnych przepisów o ochronie danych. EIOD zaleca również zastosowanie precyzyjniejszego odwołania do dyrektywy 95/46/WE poprzez wyjaśnienie, że postanowienia będą miały zastosowanie zgodnie przepisami krajowymi wprowadzającymi dyrektywę 95/46/WE,
określenie rodzaju informacji osobowych, które mogą być przetwarzane i przekazywane na podstawie proponowanych rozporządzeń, przy zdefiniowaniu celów, dla których dane osobowe mogą być przetwarzane i przekazane przez właściwe organy i EUNGiPW oraz ustaleniu proporcjonalnego okresu przechowywania danych dla powyższego przetwarzania lub przynajmniej wprowadzeniu precyzyjnych kryteriów jego ustalania,
ograniczenie dostępu właściwych organów do dokumentów i informacji do wyraźnie określonych i poważnych przypadków naruszenia proponowanych rozporządzeń oraz do sytuacji, gdy istnieje uzasadnione podejrzenie (poparte konkretnymi początkowymi dowodami) popełnienia naruszenia,
wprowadzenie wymogu, aby właściwe organy wnioskowały o dokumenty i informacje na podstawie formalnej decyzji, podając podstawę prawną i cel wniosku oraz określając rodzaj wymaganych informacji, termin ich dostarczenia oraz prawo odbiorcy do żądania rozpatrzenia decyzji przez sąd,
wyjaśnienie podstawy prawnej tworzenia baz danych zarządzających funduszem poprzez wprowadzenie bardziej szczegółowych zapisów do proponowanych rozporządzeń. Zapisy tego typu muszą być zgodne z wymogami rozporządzenia (WE) nr 45/2001. W szczególności zapisy dotyczące tworzenia baz danych powinny (i) identyfikować cel przetwarzania danych i określać, jakie wykorzystywanie jest zgodne z prawem; (ii) określać, jakie podmioty (EUNGiPW, właściwe organy, Komisja) będą miały dostęp do danych przechowywanych w bazie danych i możliwość ich modyfikacji oraz jakich danych będzie to dotyczyć; (iii) zapewniać prawo dostępu do danych i do otrzymywania odpowiednich informacji wszystkim osobom, których dane osobowe są przechowywane i wymieniane; (iv) definiować i ograniczać okres przechowywania danych osobowych do minimum wymaganego dla takiego celu,
ponieważ projekty rozporządzeń są zbyt ogólne w kwestii transgranicznej wymiany informacji, uprawnień dochodzeniowych właściwych organów i tworzenia baz danych zarządzających funduszami EUNGiPW, zaleca się, aby kluczowe aspekty przetwarzania danych osobowych nie były regulowane za pomocą aktów delegowanych, ale uwzględnione w materialnoprawnych artykułach proponowanych rozporządzeń,
umieszczenie w projektach rozporządzeń odwołania do konieczności konsultowania się z EIOD, o ile akty delegowane i akty wykonawcze dotyczą przetwarzania danych osobowych.

Sporządzono w Brukseli dnia 14 czerwca 2012 r.

Giovanni BUTTARELLI
Zastępca Europejskiego Inspektora Ochrony Danych
______

(1) COM(2011) 860.

(2) COM(2011) 862.

(3) Opinie EIOD z dnia 10 lutego 2012 r., dostępne na stronie: http://www.edps.europa.eu

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.