Streszczenie opinii w sprawie wniosku Komisji dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zmiany dyrektywy 2007/36/WE w zakresie zachęcania akcjonariuszy do długoterminowego zaangażowania oraz zmiany dyrektywy 2013/34/UE w zakresie określonych elementów oświadczenia o stosowaniu zasad ładu korporacyjnego.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2014.417.8

Akt nienormatywny
Wersja od: 21 listopada 2014 r.

Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych Osobowych w sprawie wniosku Komisji dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zmiany dyrektywy 2007/36/WE w zakresie zachęcania akcjonariuszy do długoterminowego zaangażowania oraz zmiany dyrektywy 2013/34/UE w zakresie określonych elementów oświadczenia o stosowaniu zasad ładu korporacyjnego

(Niniejsza opinia jest dostępna w pełnym brzmieniu w językach angielskim, francuskim i niemieckim na stronie internetowej EIOD www.edps.europa.eu)

(2014/C 417/06)

(Dz.U.UE C z dnia 21 listopada 2014 r.)

1.
Wprowadzenie
1.1.
Konsultacja z EIOD
1.
W dniu 9 kwietnia 2014 r. Komisja przyjęła wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zmiany dyrektywy 2007/36/WE w zakresie zachęcania akcjonariuszy do długoterminowego zaangażowania oraz zmiany dyrektywy 2013/34/UE w zakresie określonych elementów oświadczenia o stosowaniu zasad ładu korporacyjnego (zwany dalej "wnioskiem") 1 . Następnego dnia Komisja przesłała wniosek Inspektorowi do konsultacji.
2.
Inspektor z uznaniem przyjmuje fakt, iż przeprowadzono z nim konsultację w sprawie wniosku przed jego przyjęciem oraz że umożliwiono EIOD przedstawienie Komisji nieformalnych uwag. Niektóre z tych uwag zostały przez Komisję uwzględnione. W efekcie wzmocniono zawarte w proponowanej dyrektywie gwarancje ochrony danych. Inspektor z uznaniem przyjmuje również odniesienie do konsultacji z EIOD w preambule.
1.2.
Kontekst, cel i zakres wniosku
3.
W 2012 r. Komisja przyjęła komunikat pt. "Plan działania: Europejskie prawo spółek i ład korporacyjny - nowoczesne ramy prawne na rzecz bardziej zaangażowanych udziałowców i zrównoważonych przedsiębiorstw" 2 , w którym określono harmonogram działań Komisji w przedmiotowym obszarze w oparciu o cele zwiększenia przejrzystości i zaangażowania akcjonariuszy.
4.
EIOD przedstawił uwagi na temat istotnych elementów planu działania w piśmie do Komisji z dnia 27 marca 2013 r. 3 . Przede wszystkim Inspektor sformułował wstępne wytyczne dotyczące aspektów ochrony danych i prywatności w ramach "identyfikacji akcjonariuszy" i "nadzoru akcjonariuszy nad polityką wynagrodzeń".
5.
Ogólnym celem przedmiotowego wniosku w jego istotnej części jest zmiana dyrektywy 2007/36/WE (zwanej dalej "dyrektywą w sprawie praw akcjonariuszy") 4 , w której określono minimalne standardy mające zapewnić udziałowcom terminowy dostęp do istotnych informacji przed walnym zgromadzeniem i proste zasady głosowania na odległość, a także szereg innych wspólnych wymogów dotyczących praw akcjonariuszy.
3.
Wnioski
34.
Inspektor z uznaniem odnotowuje fakt skonsultowania przedmiotowego wniosku z EIOD oraz uwzględnienia przez Komisję niektórych jego uwag. W efekcie wzmocniono zawarte w proponowanej dyrektywie gwarancje ochrony danych.
35.
W niniejszej opinii Inspektor zaleca następujące dalsze ulepszenia:
-
Należy dodać ogólny przepis prawa materialnego odwołujący się do obowiązującego prawodawstwa w dziedzinie ochrony danych, w tym do "przepisów prawa krajowego wdrażających dyrektywę 95/46/WE".
-
Ponadto we wniosku należy wskazać cele przetwarzania oraz doprecyzować, że informacje dotyczące tożsamości akcjonariuszy i dane na temat wynagrodzenia poszczególnych dyrektorów spółek nie będą wykorzystywane do celów niezgodnych z przepisami.
-
Ponadto we wniosku należy zobowiązać spółki do zapewnienia środków technicznych i organizacyjnych ograniczających dostępność informacji dotyczących osób fizycznych (np. akcjonariuszy lub poszczególnych dyrektorów) po upływie określonego czasu.
-
Wreszcie też, we wniosku powinien znaleźć się wymóg, by w przypadku gdy udostępnienie szczegółowych informacji na temat pakietu wynagrodzenia danego dyrektora prowadzi do ujawnienia danych dotyczących zdrowia lub innych szczególnych kategorii danych chronionych na podstawie art. 8 dyrektywy 95/46/WE, informacje takie zostały zredagowane w sposób wykluczający wszelkie odniesienia do tego rodzaju "bardziej wrażliwych" informacji.

Sporządzono w Brukseli dnia 28 października 2014 r.

Giovanni BUTTARELLI
Zastępca Europejskiego Inspektora Ochrony Danych
1 COM(2014) 213 final.
2 COM(2012) 740 final.
3 Tekst pisma w języku angielskim dostępny jest na stronie internetowej EIOD pod adresem: https://secure.edps.europa.eu/EDPSWEB/ webdav/site/mySite/shared/Documents/Consultation/Comments/2013/13-03-27_Letter_Company_Law_EN.pdf
4 Dyrektywa 2007/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lipca 2007 r.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.