Streszczenie opinii w sprawie wniosku Komisji dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2014.38.11

Akt nienormatywny
Wersja od: 8 lutego 2014 r.

Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych (EIOD) w sprawie wniosku Komisji dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych

(Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD: http://www.edps.europa.eu)

(2014/C 38/05)

(Dz. U.UE C z dnia 8 lutego 2014 r.)

1.
Wprowadzenie
1.
W dniu 26 czerwca 2013 r. Komisja przyjęła wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych ("wniosek") 1 . Dnia 8 lipca 2013 r. wniosek został przesłany EIOD do konsultacji.
2.
Celem wniosku jest wprowadzenie "mechanizmów zmniejszających bariery w dostępie do transgra-nicznych zamówień publicznych, które wynikają z niedostałecznej interoperacyjności norm dotyczących e-fakturowania" 2 . Aby to osiągnąć, "opracowana zostałaby nowa wspólna norma europejska, którą mogłyby stosować wszystkie podmioty gospodarcze. Wszystkie instytucje zamawiające musiałyby akceptować w zamówieniach publicznych faktury elektroniczne zgodne z tą normą bez konieczności wymiany istniejących rozwiązań technicznych." 3 .
3.
Wnioski
28.
EIOD z zadowoleniem przyjmuje fakt, że we wniosku uwzględniono pewne kwestie dotyczące ochrony danych osobowych. Niniejsza opinia zawiera zalecenia dotyczące dalszej poprawy wniosku z punktu widzenia ochrony danych osobowych.
29.
W szczególności EDPS zaleca:
-
zamieszczenie konkretnego zapisu wyjaśniającego, że celem wniosku nie jest wprowadzanie odstępstw od zasad ochrony danych osobowych, oraz że odpowiednie przepisy dotyczące ochrony danych osobowych (tj. krajowe przepisy wykonawcze do dyrektywy 95/46/WE) pozostają w pełni obowiązujące w kontekście e-fakturowania,
-
zmianę art. 3 ust. 2 wniosku w celu upewnienia się, że przyjęte normy będą zgodne z koncepcją "uwzględniania ochrony prywatności w fazie projektowania" i że uwzględnione zostaną wymogi dotyczące ochrony danych, oraz że przyjęte normy będą respektować w szczególności zasady proporcjonalności, minimalizacji danych i celowości,
-
jeśli intencją prawodawcy jest zapewnienie publikacji danych osobowych dla celów przejrzystości i rozliczalności, w tym zamieszczenie wyraźnego i konkretnego zapisu określającego, jakie dane osobowe mogą być podawane do wiadomości publicznej i do jakich celów; alternatywą może być zamieszczenie odniesienia do przepisów UE lub przepisów krajowych, które z kolei powinny zapewniać odpowiednie środki zabezpieczające.

Sporządzono w Brukseli dnia 11 listopada 2013 r.

Giovanni BUTTARELLI
Zastępca Europejskiego Inspektora Ochrony Danych
1 COM(2013) 449 final.
2 Streszczenie oceny skutków (SWD(2013) 223 final), sekcja 3.1, s. 4.
3 Idem, sekcja 5.3.4, s. 7.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.