Streszczenie opinii na temat wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uproszczenia przenoszenia w ramach jednolitego rynku pojazdów silnikowych zarejestrowanych w innym państwie członkowskim.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2013.27.2

Akt nienormatywny
Wersja od: 29 stycznia 2013 r.

Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych na temat wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uproszczenia przenoszenia w ramach jednolitego rynku pojazdów silnikowych zarejestrowanych w innym państwie członkowskim

(Pełny tekst niniejszej opinii w języku angielskim, francuskim i niemieckim znajduje się na stronie internetowej EIOD: http://www.edps.europa.eu)

(2013/C 27/02)

(Dz.U.UE C z dnia 29 stycznia 2013 r.)

I.
Wprowadzenie
1.1.
Konsultacja z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych
1.
Dnia 4 kwietnia 2012 r. Komisja przyjęła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uproszczenia przenoszenia w ramach jednolitego rynku pojazdów silnikowych zarejestrowanych w innym państwie członkowskim ("wniosek")(1). Tego samego dnia Komisja wysłała wniosek do Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w celu przeprowadzenia konsultacji.
2.
Przed przyjęciem wniosku Inspektor miał możliwość zgłoszenia nieformalnych uwag. Większość tych uwag została uwzględniona we wniosku. Tym samym we wniosku wzmocniono zabezpieczenia w zakresie ochrony danych.
3.
Inspektor docenia fakt, że Komisja konsultuje się z nim na drodze formalnej oraz że wzmianka o niniejszej konsultacji została umieszczona w preambule wniosku.
1.2.
Cel i zakres wniosku
4.
Celem wniosku jest uproszczenie formalności i warunków rejestracji pojazdów zarejestrowanych w innym państwie członkowskim. Ma to na celu usunięcie utrudnień w swobodnym przepływie towarów oraz ułatwienie obywatelom egzekwowania swoich praw na mocy prawa UE. Wniosek dotyczy jedynie warunków ponownej rejestracji pojazdów, a nie procedury pierwszej rejestracji pojazdu.
5.
Rejestracja pojazdów silnikowych oznacza administracyjne zezwolenie na ich dopuszczenie do ruchu drogowego, obejmujące identyfikację pojazdu i wydanie numeru rejestracyjnego. Po zakończeniu procedury rejestracji państwa członkowskie wydają dowód rejestracyjny, który zaświadcza, że pojazd został zarejestrowany w państwie członkowskim. Istnieje wiele sytuacji, w których posiadacze dowodów rejestracyjnych muszą dokonać ponownej rejestracji pojazdu w organie rejestracji pojazdów innego państwa członkowskiego. W tym celu wniosek:
określi, w którym państwie członkowskim pojazd silnikowy przenoszony pomiędzy państwami członkowskimi powinien być zarejestrowany,
skróci czas trwania procedur ponownej rejestracji oraz
zapewni uproszczoną procedurę rejestracji obejmującą uznanie dokumentów i badań przydatności do ruchu drogowego wydanych w innych państwach członkowskich oraz ułatwienie wymiany danych pomiędzy krajowymi organami rejestracji.
1.3.
Zakres uwag Inspektora
6.
Inspektor docenia, że większość jego wcześniejszych nieformalnych uwag została we wniosku uwzględniona. W niniejszej opinii Inspektor opisuje więc tylko pokrótce znaczenie ochrony danych w kontekście ponownej rejestracji pojazdów. Następnie wydaje kilka dalszych zaleceń dotyczących szczególnych aspektów ochrony danych, które regulują wymianę danych pomiędzy krajowymi rejestrami pojazdów silnikowych.
III.
Wnioski
30.
Inspektor z zadowoleniem przyjmuje fakt, że wymogi w zakresie ochrony danych zostały odpowiednio uwzględnione we wniosku oraz że wybrane zabezpieczenia w zakresie ochrony danych zostały we wniosku wyraźnie ujęte, w szczególności w jego art. 7. Inspektor docenia również, że w załączniku I do wniosku określono jednoznacznie wykaz danych, jakie mogą być wymieniane pomiędzy organami rejestracji pojazdów.
31.
W dalszej kolejności Inspektor zaleca, aby:
w załączniku I określić możliwe "powody złomowania" w gotowych polach do wyboru,
wyjaśnić w art. 4 ust. 3, że obowiązek gromadzenia przez organy rejestracji pojazdów informacji z załącznika I od innych organów rejestracji pojazdów i przenoszenia tych danych do własnego rejestru może dotyczyć tylko tych danych, do których przetwarzania otrzymujący je właściwy organ jest uprawniony na mocy prawa UE lub prawa krajowego,
dodać w art. 9, że organy rejestracji pojazdów powinny zapewnić społeczeństwu swobodny dostęp do zasad regulujących przetwarzanie danych w kontekście ponownej rejestracji pojazdów, które to zasady powinny obejmować informacje na temat okresu przechowywania danych oraz niezbędne informacje przewidziane w art. 10 i 11 dyrektywy 95/46/WE,
wyjaśnić we wniosku, czym jest wymieniona w załączniku II aplikacja, która będzie wykorzystywana do elektronicznej wymiany danych, oraz jaka będzie ewentualna rola Komisji w ułatwianiu interoperacyjności pomiędzy rejestrami krajowymi,
zagwarantować, aby w przypadku wymiany danych pomiędzy krajowymi organami rejestracji pojazdów z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury paneuropejskiej dane te zostały odpowiednio oddzielone od innych danych, które mogą być w ten sposób wymieniane,
dodać w art. 7 ust. 4, że Komisja powinna regularnie oceniać adekwatność środków bezpieczeństwa, biorąc pod uwagę postęp techniczny i rozwój ryzyka, oraz w miarę potrzeby aktualizować środki bezpieczeństwa.

Sporządzono w Brukseli dnia 9 lipca 2012 r.

Giovanni BUTTARELLI
Zastępca Europejskiego Inspektora Ochrony Danych
______

(1) COM(2012) 164 wersja ostateczna.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.